Урок з української літератури "ЗІРКА МЕНЗАТЮК. «ТАЄМНИЦЯ КОЗАЦЬКОЇ ШАБЛІ» ВАЖЛИВІСТЬ ЗНАНЬ ПРО ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ НАШОГО НАРОДУ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ. ТВІР ПРО СПРАВЖНІ ЖИТТЄВІ ЦІННОСТІ"

Про матеріал

web-квест за маршрутом подорожі літературних героїв

Мета:

Навчальна: допомогти усвідомити зміст твору, його головну думку, дискутувати про значення історичної пам'яті для сучасної людини.

Виховна: виховувати допитливість, чесність, сміливість, сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу, усвідомлення актуальності цих понять у нашому житті.

Розвивальна: розвивати логічне мислення, культуру мовлення учнів, їх творчі здібності, уміння аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки.

Перегляд файлу

Лифар Ліна Миколаївна

УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ (5 КЛАС)

ТЕМА: ЗІРКА МЕНЗАТЮК. «ТАЄМНИЦЯ КОЗАЦЬКОЇ ШАБЛІ» ВАЖЛИВІСТЬ ЗНАНЬ ПРО ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ НАШОГО НАРОДУ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ. ТВІР ПРО СПРАВЖНІ ЖИТТЄВІ ЦІННОСТІ

Мета:

Навчальна: допомогти усвідомити зміст твору, його головну думку, дискутувати про значення історичної пам’яті для сучасної людини.

Виховна: виховувати допитливість, чесність, сміливість, сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу, усвідомлення актуальності цих понять у нашому житті.

Розвивальна: розвивати логічне мислення, культуру мовлення учнів, їх творчі здібності, уміння   аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки.

Завдання: Використовуючи логічне і критичне мислення, пам’ять, спостережливість, творчу уяву, знаходити відповіді на запитання, давати характеристику образів, аналізувати почуте й побачене, робити власні висновки.

Тип уроку: урок закріплення і застосування набутих знань, умінь і навичок.

Вид уроку: web-квест за маршрутом подорожі літературних героїв.

Обладнання: текст твору, комп’ютер, проектор, фото- й відеоматеріали у вигляді презентації, індивідуальні картки для роботи в групах.

Структура уроку з хронометражем

І. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)

ІІ. Оголошення теми й мети уроку (2 хв.)

ІІІ.   Актуалізація опорних знань учнів (5 хв.) 

ІV. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок (28 хв.)

V. Підбиття підсумку уроку (4 хв.) 

VІ.  Рефлексія та оцінювання (3 хв.)

VІІ. Домашнє завдання (1 хв.)

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

  1. Слово вчителя.

Любите читати книжки про пригоди, про всілякі детективні історії? Мабуть, любите й самі мандрувати, щоразу бачити щось нове, незнане. Особливо цікавими є мандри різними історичними місцями, де відбувались важливі події, битви, зустрічі.

Пригода — непередбачений, несподіваний випадок у житті; подія, яка трапилась під час подорожі, мандрівки, часто пов'язана з ризиком. Таким є значення слова, а що ж приховується за ним?

  1. Емоційне налаштування на співпрацю.

Сьогодні нас чекають пригоди, тож оцінімо нашу готовність до них. На індивідуальних картках зробіть позначку поряд зі «смайликом», вираз обличчя якого відповідає вашому настрою на початку уроку.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

(слайд 1)

  1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми будемо працювати над повістю Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», яку ми вже читали на попередніх уроках. У цьому творі дивним чином тісно переплітаються історичні факти й детективні пригоди, минуле й сучасне, реальність і фантазія, добро і зло. Не завжди те, над чим варто замислитися, привертає нашу увагу під час читання художнього твору. Тому сьогодні ми спробуємо зануритися у ті життєві глибини, які для нас приготувала авторка.

Квест (від англ. quest - пошук, пошуки пригод). Сьогодні ми пройдемо квест, повторюючи маршрут героїв повісті. Для цього нам доведеться виконати цілу низку завдань і пригадати зміст прочитаного твору.

(слайд 2)

 Випереджальним завданням для учнів була підготовка відеоматеріалів для наших пригод. Ви об’єдналися в малі групи, знайшли цікавий матеріал, який ми побачимо тільки тоді, коли правильно виконаємо завдання. Працювати ми будемо в тих же групах, які готували відео, у кінці уроку всі отримають оцінки за роботу.

  1. Цілевизначення (слайд 3)

 

ІІІ.   Актуалізація опорних знань учнів  

  1. Слово вчителя

Думаю, ніхто з вас не відмовився б разом із сімейством Руснаків відвідати ті замки та фортеці, у яких побували вони під час пошуків шаблі. І я запрошую вас у віртуальну подорож до цих визначних місць, яку ми здійснимо з допомогою завдань квесту. Ще ми пригадаємо, які події повісті пов'язані з цими місцями.

Що ж таке пригодницька повість?

(ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬ -це великий за обсягом епічний (розповідний) твір, у якому зображені непередбачувані, несподівані події, що трапляються з героями.)

В одному з інтерв’ю авторка розповіла, як прийшла до неї інтрига пригодницької повісті «Таємниця козацької шаблі»:

 – Вона народилася з моїх мандрівок із чоловіком і дочкою. Спершу я хотіла написати про пригоди з чарівним автомобілем. Але в повісті мав бути мотив, заради якого здійснюється подорож. Цим мотивом стала козацька шабля.

 (слайд 4)

Згадаймо, які вказівки отримали від привида головні герої, щоб знайти реліквію.

  1. Гра «Знайди зайве» (слайд 5)

Замків на заході багато. Козацьких битв була сила-силенна. Де ж герої шукали шаблю?

(Учні виконують завдання на індивідуальних картках у групах, озвучують результати)

(слайд 6)

ІV. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок 

Отже, вирушаємо в нашу подорож, але ми не зможемо піти далі, не виконавши завдання.

Перша зупинка:  Завдання 1 (слайд 7)

Наступна зупинка – Дубно. (Якщо учні помилилися, вони перейдуть на сторінку (слайд 34), де вказано, що їм потрібно спробувати ще, звідки зможуть повернутися на попередню й виправити помилку.)

(У разі успіху буде показано відео про замок, де були герої твору. Учні, що готували відеоматеріали, розповідають про цю історичну пам’ятку).

  •          Згадайте, куди спочатку збиралася родина Руснаків і хто змусив їх змінити плани? (Берестечко, Антип).
  •          Ми вже знаємо, ким був Антипко, отже, можемо визначити риси характеру цього героя та порівняти його з Наталочкою.

Гра «Визнач риси характеру персонажів» ( слайд 10)

Друга  зупинка: Завдання 2

Антип виявив свою справжню сутність ще й тоді, коли підмовив Наталочку піти до небезпечного місця, не повідомивши батьків. (слайд 11)

«Вона вибрала не той вхід і опинилася в кам’яному колодязі». Де саме це відбувалося? (Тараканівський форт)

Наступна зупинка – Тараканівський форт. (відео)

Щоб умовити дівчинку піти до форту, Антип розповів їй про битву під Плоскою, де загинуло багато козаків, де було втрачено багато козацьких шабель. Чимало шабель знищено, тому що з них робили найкращі ножі, щоб колоти свиней. Різники платили за них великі гроші. А чи можна робити ножі зі звитяжної зброї?

Асоціативне ґроно «Козацька шабля» ( групова робота на індивідуальних картках)

Які асоціації викликає у вас слово «шабля»? Запишіть їх. (слайд 14)

(Групи озвучують результати роботи, діляться думками про значення історичної пам’яті для сучасної людини)

Третя зупинка: Завдання 3

Це місце увійшло в історію України як місце безмежної хоробрості  та слави запорізького козацтва, багато полягло воїнів у цю трагічну п’ятницю 30 червня 1651 року, третій день битви… (Берестецької).

Наступна зупинка – Берестечко (Козацькі Могили). (відео)

  •          Хто допомагав Руснакам у пошуках козацької шаблі? ( Пластуни зі Львова Северин і Василь)
  •          А хто ж такі пластуни ? (слайд 17)

 

Четверта зупинка: Завдання 4 (слайд 18)

Антип захотів не тільки завадити порятунку реліквії, але й змусити Наталочку втратити свою душу. Яку умову поставив чортик-антипко Наталочці за підказку-загадку? («Але якщо ти все ж не врятуєш шаблю (а не врятуєш нізащо), муситимеш брехати кожного дня».)

Отже, відгадати було неймовірно важливо, необхідно.

Які були здогадки героїв щодо розгадки Антипової загадки? (Олеський замок, Кам’янець – Подільська фортеця, Тустань)

Але наступною зупинкою випадково, не без допомоги Антипка, став замок, у якому Наталочка потрапила на бал нечисті і звідки дивом урятувалася.

 

 

Наступна зупинка – Підгорецький замок (відео)

П’ята зупинка: Завдання 5 (слайд 21)

Щоб потрапити далі, ми маємо відповісти на питання та виконати завдання: (Підкресліть другу літеру відповідей і дізнайтесь наступну зупинку Руснаків).

Наступна зупинка – Олеський замок (відео)

І в Олеському замку Антип заважав Руснакам усіма можливими способами, звичайно, нечесними. Пригадайте, що б було, якби Наталочка насправді не змогла врятувати козацьку реліквію? («Не забудь: брехатимеш довіку!»)

Коло вільних думок

 Обговоріть, будь ласка, проблемне питання в групах та складіть усне міркування (4-5 речень).

Стати брехухою - це … добре чи погано? (слай 24)

Шоста зупинка: Завдання 6 (слайд 25)

Щоб не стати брехухою, Наталочка зробила все можливе. Куди ж попрямували Руснаки далі? Скористайтесь підказками.

Наступна зупинка – Кам’янець – Подільська фортеця (відео)

Сьома зупинка: Завдання 7 (слайд 28)

Про загибель Петра Сагайдачного, славетного гетьмана, знаменитого стрільця з лука-сагайдака, під час битви біля цієї фортеці батько Наталочки згадав, коли почув…

Привид постійно показував косий хрест. Що ж він означав?

Наступна зупинка – Хотинська фортеця (відео)

V. Підбиття підсумку уроку

Ось і підійшла до кінця наша подорож сторінками повісті, де герої шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони й не підозрювали, що вже мали багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України. Наталочка та її нові друзі-пластуни не просто шанували минуле, цікавились історією народу, а діяли: захистили реліквію, подолали сильних ворогів, на допомогу прийшли і дорослі, і діти, і навіть привиди. Чи можемо ми назвати наших героїв патріотами?

Прийом «Незакінчене речення»
Закінчіть речення «Патріот – це той, хто …»

VІ.  Рефлексія та оцінювання

  •           На початку уроку ви зробили позначку поряд зі «смайликом», вираз обличчя якого відповідав вашому настрою, а тепер знову знайдіть «своє» зображення і зробіть висновок, як змінився ваш настрій за час нашої подорожі?

Прийом «Мікрофон»

Закінчіть речення «Я хочу …» (починає вчитель, продовжує кожен учень).

  •           Аналіз досягнень учнів, їх успіхів під час уроку та оцінювання вчителем роботи.

VІІ.  Домашнє завдання

(слайд 32)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Івченко Вікторія Іванівна
    Мені сподобалася розробка уроку. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
4617
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку