Тема. Узагальнення і систематизація з розділу «Відомості з синтаксису і пунктуації».
Мета: узагальнити і систематизувати основні відомості з синтаксису і пунктуації, сформувати цілісну систему знань п'ятикласників з теми, структурувати вивчений матеріал; удосконалювати пунктуаційні вміння і навички; розвивати навички критичного мислення; виховувати толерантність.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.
Форма проведення: урок- гра.
План-конспект уроку з української мови для 6 класу
Тема. Узагальнення і систематизація з розділу «Відомості з синтаксису і пунктуації».
Мета: узагальнити і систематизувати основні відомості з синтаксису і пунктуації, сформувати цілісну систему знань п’ятикласників з теми, структурувати вивчений матеріал; удосконалювати пунктуаційні вміння і навички; розвивати навички критичного мислення; виховувати толерантність.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.
Форма проведення: урок- гра.
Обладнання: таблиці, картки.
Хід уроку
І. Фаза актуалізації
- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Ми будемо змагатися за право одержати у власність таке мовне явище, як синтаксис. Але отримати його буде нелегко тому, що на вашому шляху буде безліч випробувань. Щоб нам було трішки легше долати перешкоди, давайте пригадаємо, які терміни включає в себе синтаксис і пунктуація та намалюємо «асоціативний кущ». (Учитель пише центральні слова посередині аркуша або ліворуч, а далі, застосовуючи метод «Мозкового штурму», записує терміни).
Словосполучення
Речення
Граматична основа
Другорядні члени речення
Синтаксис Звертання
Пунктуація Вставні слова
Складні речення
Прості речення
Пряма мова
Діалог
Двокрапка
Кома
Тире
ІІ. Фаза побудови знань
(Діти об’єднані у 3 команди-групи).
1.Перше випробування
- Ми з вами повинні подолати сходження синтаксичних лавин.
(Кожній групі дати відповідь на 5 запитань. Якщо відповідь правильна, команда отримує бонуси).
І команда.
1. Назвіть основні одиниці синтаксису. (Словосполучення, речення, текст).
2. Чи може речення складатися з одного слова? Доведіть прикладом. (Так.)
3. Визначте пряму мову та слова автора в реченні: Дід казав: «Бережися ганьби».
4. Чи можуть бути всавними словами: ніби, адже, все-таки, наче, от, начебто? (Ні).
5. Чи ставиться кома між однорідними членами речення, якщо ті з’єднані неповторювальним одиничним сполучником і або та (і). (Ні).
ІІ команда
1.Чи буде сполучення слів «Я іду» словосполученням? Відповідь обгрунтуйте. (Ні, бо це речення).
2.Без якого члена речення не може існувати речення? (Головного).
3.Як записуємо кожну репліку діалогу і який розділовий знак ставимо перед кожною реплікою? (З нового рядка. Тире.).
4.Скільки однорідних членів у реченні: «Вітер віє по долині, розхиляє лист калині». (2).
5.Чи може стояти звертання тільки на початку речення? (Ні).
ІІІ команда.
1.Чи буде речення спонукальним? Напишемо листа бабусі. (Ні).
2.Чи буде у реченні «Ніч змінює день» слова день і ніч підметами? (Ні. Ніч-підмет, а день – додаток).
3.Чи буде узагальнювальне слово тим самим членом речення, що й однорідні? (Так).
4. Яким членом речення є звертання і вставні слова? ( Ніяким).
5.Визначте тип речення за будовою: просте чи складне. Обгрунтуйте. Пісня до правди доводить, а правда до пісні горнеться. (Складне, бо 2 граматичні основи).
2. Друге випробування.
- Ми повинні зараз подолати стрімкі скелі словосполучень.
(Кожній команді на 6 картках пропонується 3 слова, до яких потрібно підібрати ще 1 слово так, щоб воно співпадало з кожним із запропонованих і утворювали словосполучення). Наприклад: гучно, повільно, правду = говорити: говорити гучно, говорити повільно, говорити правду).
3.Третє випробування.
- А зараз ми з вами повинні подолати пустелю незакінчених речень, використовуючи умовні позначення.
(Усім командам закінчити речення. Потім позначити прості речення цифрою 1, а складні – цифрою 2. У простих реченнях обвести кружком перші букви кожного речення, а у складних словах – обвести квадратом перші букви також кожного речення. З початкових літер спочатку простих речень, а потім із початкових літер складних ви складите словосполучення).
1.Майбутнє здається мені....
2.Радію життю тому, що...
3.А моя мама....
4. .І я був би дуже щасливим, якби...
5.Думаю, що справжній друг....
6.Твоїм найкращим спогадом дитинства є...
7.Учора я хотів...
8.Ніхто тебе не обидить, якщо....
9.Спогадом дитинства є...
10.Я чекаю...
11.А я так хочу, щоб...
Прості речення |
Складні речення |
1, 3, 6, 7, 9, 10. |
2, 4, 5, 8, 11. |
(Код: Матуся рідна).
4.Четверте випробування
- Прийшла пора долати неторовані шляхи звертань
Робота в групах. Заповніть таблицю.Прокоментуйте.
|
Як звертаються до тебе |
Як звертаєшся ти |
Близькі і родичі |
|
|
Друзі |
|
|
Учителі |
|
|
Незнайомі |
|
|
5. П’яте випробування
- Здолаймо манівці пунктуації, використовуючи метод «Кодування».
- Перед вами – речення. Установіть відповідність між номерами речень та завданням і запишіть тільки код речень.
1 – кома при однорідних членах речення;
2 – двокрапка після узагальнювальних слів;
3 – речення із прямою мовою;
4 – кома при звертанні;
5 – кома при вставних словах
1.Все покрила тьма: вулиці, будинки і гори.
2.Ідіть, сини, шукайте золоте зерно істини.
3.Я запитав: «Що таке людська байдужість?»
4.Птахи прилітають поласувати ягодами горобини, калини, журавлини.
5.Може, квіти зійдуть і настане ще й для мене весела весна.
(Код: 4, 1, 3, 2, 5).
6.Шосте випробування
- Долаючи смерч синтаксичної неправильності, якнайшвидше знайдіть картку, на якій містяться речення, передані без пунктуаційних помилок.
Картка 1.
1.Сплять берізки, клени і осики. 2.Значні площі на Україні займають технічні культури: кукурудза, соняшник, буряк. 3. Мамо, вже осінь прийшла. 4.Лелеки, кажуть, щастя приносять.
Картка 2
1.На щастя, і печаль я маю право. 2. На коні їде, і коня шукає. 3.Біля хати ростуть квіти, мальви та жоржини. 3. Спасибі брате за добре слово.
4. Можливо зима прийде скоро.
Картка 3
1. Біда і помучить і мудрості научить. 2. Над зошитами схилилися маленькі голівки: біляві, чорняві, русяві. 3. Подай мені брате руку. 4. Ти звісно посмійся.
(Відповідь: картка 1).
7.Сьоме випробування
- Долаємо останню перешкоду - джунглі синтаксичного розбору.
(Кожна команда виконує письмовий синтаксичний розбір складного речення).
Дівчина перейняла науку від матері, а батько навчав вояцькому ремеслу.
ІІІ.Фаза консолідації
Підраховуються бонуси. Визначається володар синтаксису і пунктуації.
1.Рефлективна картка.
Моє ставлення до запропонованих завдань? |
|||||
Корисно |
Цікаво |
Пізнавально |
Як завжди |
Не зрозуміло |
Нудно |
|
|
|
|
|
|
2.Домашнє завдання.
Складіть привітання другові з нагоди новорічних свят, використовуючи знання з синтаксису і пунктуації.