Пізнавальна гра "Моя барвиста Україна"прищеплюватиме учням любов до рідного краю, бажання вивчати традиції, історію свого народу; розвиватиме ерудицію, увагу, пам'ять, творчі здібності; виховуватиме згуртованість, вміння працювати в команді.
СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №126 м. КИЄВА
РОЗРОБКА ПОЗАКЛАСНОГО ЗАХОДУ:
«МОЯ БАРВИСТА УКРАЇНА»
(ПІЗНАВАЛЬНА ГРА)
Підготувала
Буракова
Маргарита Михайлівна,
учитель української мови
і літератури, спеціаліст
першої категорії
КИЇВ 2018
Тема МОЯ БАРВИСТА УКРАЇНА
Мета: в ігровій формі прищеплювати учням любов до рідного краю, бажання вивчати традиції, історію свого народу; розвивати ерудицію, увагу, пам’ять, творчі здібності; виховувати згуртованість, вміння працювати в команді.
Обладнання: аудіозаписи української народної музики та пісень, проектор, українські національні костюми, плакати, картки, квіти для віночка.
ХІД ГРИ
Слово вчителя.
У всьому світі – кожен зна:
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона єдина –
Це наша славна Україна!
Не забувай Шевченка слів
Про горду славу козаків.
Не забувай, що ти дитина
Землі, що зветься Україна.
- Шановні діти та наші гості! Ми вітаємо вас на нашій пізнавальній грі
«Моя барвиста Україна».
Зустрічайте команди: команда 6-А класу «Дивограй» і команда 6-Б класу «Стожари».
Ведучі.
Шановні друзі, дозвольте представити вам майбутню гордість України
Команда «Дивограй»
Олена – мріє стати хірургом;
Тетяна – хоче стати відомою письменницею і зачарувати всіх фантастичними творами;
Настя – майбутня олімпійська чемпіонка з художньої гімнастики;
Олексій – мріє стати найсильнішою людиною світу;
Кирило – хоче навчитися перетворювати гравій на діаманти.
Девіз команди «Дивограй»: Грай, грай, «Дивограй»,
Всіх докупи збирай!
У світі є багато дива –
Світ пізнаєш – ти вже сила!
Команда «Стожари»:
Уляна – мріє стати відомою танцюристкою;
Аліна – хоче у майбутньому стати художником;
Ліза – мріє стати фокусником і позмагатися з Девідом Коперфільдом;
Сава – хоче стати відомим футболістом і захищати честь українського футболу;
Микита – мріє створити відому мережу ресторанів по всьому світу.
Девіз команди «Стожари»: Як тисячі очей із жару,
Палають, світяться Стожари!
Серце збудять, правду скажуть,
Шлях ясний усім покажуть!
А тепер дозвольте представити вам наше шановне журі.
(ведучі по черзі представляють членів журі)
Учитель.
Тема сьогоднішньої зустрічі: побут України, культура, історія, звичаї.
Гра складається з трьох турів, кожен з яких містить три конкурси. Відповіді оцінюватимуться за бальною системою. Один бал – одна квітка. Кожна квітка – це десять секунд часу, який ви витратите на головний конкурс гри за звання «Знавці української культури».
Ведучі.
Людське безсмертя з роду і до роду
Увись росте корінням родоводу.
І тільки той, у кого серце чуле,
Хто знає, береже минуле,
Хто вміє шанувать сучасне,-
Лиш той майбутнє вивершить прекрасне.
- А тепер оголошуємо перший тур гри.
І перший конкурс: «Обличчя української історії»
(Право відповідати першою отримує та команда, яка через 15 секунд першою подасть звуковий сигнал)
а) Володимир Великий;
б) Ярослав Мудрий;
в) Іван Франко.
а) Ольга;
б) Анна;
в) Єлизавета.
а) Богдан Хмельницький;
б) Петро Сагайдачний;
в) Іван Сірко.
Учитель.
- Що ж, початок хороший, можна впевнено сказати, що гравці команд – кмітливі і швидкі хлопці та дівчата.
- Оголошуємо Другий конкурс: «Що сторона, то новина»
а) Таврія;
б) Славута;
в) Пріора.
а) Полісся;
б) Слобожанщина;
в) Поділля.
а) Донецьк(1869);
б) Львів (13 ст., перша згадка 1256р);
в) Чернігів(10 ст., перша згадка 907 рік).
Учитель.
- Молодці, із рахунком _____ми підійшли до третього конкурсу: «Народ скаже, як зав’яже”.
Ведучі.
Гримлять литаври, стяги пломеніють,
Ген високе сонце осяває путь,
А попід горою, яром-долиною
Козаченькі славні у похід ідуть.
Прошу команди вийти на передове поле.
Хто швидше збере розрізане прислів’я і виразно його прочитає, той і переможе в цьому конкурсі.
Найдорожча йому – Батьківщина.
Учитель.
- Перший тур гри закінчено. Слово надається журі.
(Журі оцінює перший тур гри й оголошує рахунок обох команд)
- Оголошуємо про початок другого туру гри.
Ведучі.
Моя Україна –
Широкі простори:
Поля і левади,
Долини і гори…
Молитва і пісня,
І слово натхненне, -
З чого почалась
Україна для мене?
- Скажіть, ви любите відгадувати загадки?
Перший конкурс: «Живий світ»
а) соловей;
б) ластівка;
в) жайворонок.
а) дятел;
б) лелека;
в) ворона.
а) ясен;
б) вишня;
в) тополя.
Учитель.
- Повертаючись обличчям до духовної культури свого народу, ми повертаємося до забутих джерел, які оберігали чистоту душі, служили добрими охоронцями у повсякденному житті.
Наступний конкурс покаже, що ви знаєте про обереги українців.
Другий конкурс: «Наші обереги»
а) вінок;
б) хліб;
в) підкова.
а) рушник;
б) одяг;
в) кінь.
3.Найсильніший духовний оберіг, який промовляється з вірою і щирим серцем.
а) пісня;
б) колядка;
в) молитва.
Учитель.
Думаю, завдання зрозуміле: якщо віриш в те, про що я говорю – погоджуйся, якщо ні – заперечуй. (Грають всі члени команди по черзі)
Третій конкурс: «Вірю не вірю»
Учитель.
Другий тур гри закінчено. Слово надається журі.
(Журі оцінює другий тур гри й оголошує рахунок обох команд)
Оголошуємо про початок третього туру гри.
Ведучі.
Національне вбрання – це культурно-історична спадщина народу. У ньому відображується не лише естетичний смак людей, а й краса краю, де вони мешкають. Їхні суспільні традиції і моральні цінності. Отже, знання одягу свого народу свідчить про те, чи добре ми пам’ятаємо про своє родове коріння, свої витоки.
На передове поле запрошуються вболівальники команд ( з кожної команди по одному учню, хлопчик і дівчина)
Завдання командам – вбрати у традиційні українські костюми «україночку» і «козачка». У першому конкурсі (рухливому) третього туру перемогу отримає та команда, яка швидше впорається із завданням. (Діти під музику створюють образи «україночки» і «козачка»)
Оголошуємо конкурс для вболівальників, які допоможуть отримати для своєї команди бал-квітку (Звучить пісня «Ой дівчино, шумить гай». Завдання – інсценізувати пісню. Журі оцінює танець).
Ведучі.
Оголошуємо другий конкурс третього туру: «Магічна скринька»
Команди мають три спроби вгадати, що знаходиться в цій скриньці. Перша спроба – 3 бали. Друга – 2 бали і третя спроба – 1бал. Відповіді треба записати на аркуші).
1. Це вид мистецтва, якому встановлено пам’ятник у Канаді, автором якого є Павло Цимбалюк.
2. Це предмет - символ пробудження природи, розмальований символічними знаками.
3. Разом із паскою його освячують в церкві.
Третій конкурс: «Віночок»
Ведучі.
Квітка до квіточки, спіле колосся,
Гілочка хмелю, барвінку лоза... –
Сонячний промінь лоскоче волосся,
Наче в короні голівка-краса!
Скільки століть цей віночок барвистий
На українських дівчатах цвіте –
Віру, надію, любов нашу чисту
З піснею в серце впліта золоте.
Не перемінеться звичай, я знаю,
Так прикрашати себе навесні, -
Щира листівка із рідного краю,
Ясний вінок - нагорода мені.
(Із зібраних квітів-балів команди «плетуть» віночок. На виконання завдання відводиться 3 хвилини. ) Журі оцінює естетичний вигляд віночків.
Учитель.
Учитель.
Головним скарбом нашої неньки України є її мова. Без мови немає народу. Народне прислів’я говорить: «Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається».
Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
Д. Павличко
Ведучі.
-Увага! Оголошуємо останній конкурс: «До рідного слова торкаюсь душею». Команда - переможець отримує звання «Знавці української культури».
Завдання командам – вставити , де потрібно, пропущені букви в тексті (виконує капітан команди, гравці допомагають. Час на виконання завдання встановлюється за кількістю квіток – балів, які команда отримала протягом гри; квітка – 10 секунд)
В. Сосюра
Любіть Україну
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води,
в годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди!
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов'їну.
Для нас вона в світі єдина, одна
в просторів солодкому чарі...
Вона у зірках, і у вербах вона,
і в кожному серця ударі...
Як та купина, що горить -- не згора,
живе у стежках, у дібровах,
у зойках гудків, і у хвилях Дніпра,
і в хмарах отих пурпурових.
Любіть у коханні, в труді, у бою,
як пісню, що лине зорею...
Всім серцем любіть Україну свою --
і вічні ми будемо з нею!
Ведучі.
Не цурайтесь свого слова,
Співайте усюди,
То на чужі пошанують,
Скажуть, що ми люди
(Звучить пісня)
Журі оцінює останній конкурс й оголошує загальний рахунок обох команд.
Звучить музика. Журі нагороджує гравців дипломами. Команда переможців отримує почесне звання «Знавці рідної культури»
Учитель.
Вітаємо переможців і дякуємо всім за увагу, а гравцям за участь у нашій грі
Ведучі.
Пам’ятайте, друзі,
Хай життя снує, як хоче зміни,
Хай холодами б’є, хай спекою пече,
Ми будем тим, чим є: ми – діти України,
Бо українська кров у нас тече.