Урок з української мови в 6-му класі
Тема. Мандрівка загадковою Числівниковією
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про морфологічні ознаки й синтаксичну роль числівника; розвивати креативне мислення, пам'ять, культуру мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови, доброзичливість, увічливість, толерантність.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок.
Форма проведення: урок-мандрівкаУкраїнська мова. 6 клас.
Тема. Мандрівка загадковою Числівниковією
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про морфологічні ознаки й синтаксичну роль числівника; розвивати креативне мислення, пам'ять, культуру мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови, доброзичливість, увічливість, толерантність.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок.
Форма-проведення: урок-мандрівка
Доброта – це мова, яку можуть
почути глухі і побачити сліпі.
Марк Твен
Хід уроку
I. Організаційний момент
Сьогоднішній урок-мандрівку ми розпочнемо з посмішки-доброти. Кожен із вас заздалегідь підготував семицвітик, на пелюстках якого написали добрі побажання однокласникам під час радісної, але й нелегкої мандрівки з численними перешкодами та випробуваннями. (Деякі учні зачитують побажання, потім діти обмінюються квіточками.)
II. Повідомлення теми й мети уроку
Під час нинішньої мандрівки ми узагальнимо знання з теми «Числівник як самостійна частина мови» з метою ретельної підготовки до контрольної роботи.
III. Мотивація навчальної діяльності
«Хто багато знає – той мур ламає», «Добро посієш – добро пожнеш», - так стверджує народна мудрість. Отже, щоб вдало й правильно використовувати числівники в мовленні, вирушаємо у випробувальну мандрівку, узявши до уваги мудрі поради наших предків. (Коментування слів епіграфа.)
IV. Узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок
Починаємо мандрівку з першого випробування «Уміле користування годинником». Ми повинні знати, скільки часу витратимо, щоб подолати всі перешкоди, о котрій годині розпочнемо та завершимо нашу подорож. Тож визначаємо найкращого годинникознавця.
Запишіть числівники словами на позначення часу.
7 год 45 хв; 8 год 20 хв; 9 год 10 хв; 12 год 00 хв; 13 год 35 хв; 15 год 15 хв; 16 год 25 хв; 17 год 05 хв.
Друге випробування «Назвіть правильно дати».
Запишіть числа словами на позначення дат, узгодивши числівник з іменником.
Привітати з 8 (Березень), прийшли до школи 1 (вересень), моя сестричка народилася в 2010 (рік), моїй матусі 15 (червень) 2018 (рік) виповниться 32 (рік).
Перед нами виникло наступне випробування – місток «Спотиканочка». Щоб ніхто не спіткнувся, вам необхідно правильно та швидко дати відповіді на запитання.
1. На які групи поділяються кількісні числівники? ( Власне кількісні: нуль, сто три, мільярд; неозначено-кількісні: багато, кілька, кількасот; дробові: одна третя, півтора, сім двадцятих; збірні: обидві, семеро, двадцятеро.)
2. Чи відмінюються числівники півтори, двійко, півтораста? (Ці числівники не відмінюються.)
3. Якими за будовою є числівники сімдесят, шістсот? (За будовою ці числівники складні, бо мають два корені.)
4. Як відмінюються числівники на позначення десятків? (У цих числівниках відмінюється лише друга частина.)
5. Що характерно для відмінювання сотень? (У числівниках на позначення сотень відмінюються обидві частини.)
6. Чому не можна ототожнювати відмінювання числівників 200, 300, 400 та інших сотень? (В орудному відмінку ці числівники не мають паралельних форм.)
7. У якому відмінку необхідно узгодити іменник з числівниками 2, 3, 4? (При числівниках 2, 3, 4 іменники вживаються в Н.в. множини.)
8. Яке закінчення матимуть числівники тисяча, мільйон, мільярд в Ор.в.? (Тисячею, мільйоном, мільярдом.)
Це випробування для вас виявилося зовсім не важким, тому що ви підтримували один одного й допомагали однокласникам під час відповідей на поставлені запитання. Тож продовжуємо мандрівку загадковою та цікавою країною. Але нам потрібен невеличкий перепочинок.
Для бадьорості духу пригадайте й назвіть фразеологізми, у складі яких є числівники.
Бути на сьомому небі, сім разів одміряй – один раз відріж, в одну дудку грати, на один кшталт, за два кроки, убити двох зайців, знати, як свої п’ять пальців, семеро одного не ждуть, ліпше десять приятелів, ніж один ворог, один за всіх.
Перед нами розкинулася різнобарвна галявина з квітами неймовірної краси. Але потрапити сюди зможуть найграмотніші учні. Хто припуститься помилок, проходитиме додаткове випробування.
Орфографічна п’ятихвилинка
Запишіть слова, розкривши дужки, і визначте серед них числівники.
П’яти(сотий), двадцять(шостий), семи(відсотковий), сорока(семи)мільярдний, вісім(тисяч), двадцяти(семи)річний, шістсот(двадцять)четвертий, дев’яти(поверховий), двадцяти( восьми)мільйонний.
Конкурсне завдання «Розумничок»
Які ж високі гори закрили нам шлях для подальшої мандрівки! Щоб подолати це складне випробування, необхідно провідміняти кількісні числівники 835, 1640, порядковий числівник 427, дробовий 2/6 та зробити висновок. (У складених кількісних числівниках відмінюється кожне слово за відповідним зразком, у складених порядкових змінюється тільки останнє слово. У дробових чисельник відмінюється , як відповідний кількісний числівник, а знаменник – як порядковий.)
Завдання «Талановитий конструктор»
От і подолали ми здавалося б неприступні гори, і нас зустрічають мешканці Числівниковії. Щоб познайомитися з ними, необхідно побудувати діалог чи полілог «Зустріч». Відтворіть розмову з місцевими мешканцями. Вам необхідно дізнатися якнайбільше про історію Числівниковії. Не забувайте вживати в репліках кількісні та порядкові числівники, а також бути ввічливими й толерантними під час спілкування з тутешніми жителями. Пам’ятайте, що верх щастя знаходиться на вершині доброти.
Дослідницька робота
Запишіть прислів’я, визначте, яким членом речення є числівники. Виконайте морфологічний розбір одного числівника (на вибір).
За одного вченого дають десять невчених. Краще раз побачить, як тричі почуть.
Творче завдання «Креативний мандрівник»
Напишіть твір-мініатюру на одну з тем «Незабутня мандрівка», «Приємне знайомство». У творі використайте числівники.
От і завершилася наша мандрівка, з багажем знань повертаємося додому. Тепер вам буде дуже легко виконати тематичну контрольну роботу. А зараз прислухайтеся до мудрого повчання давньокитайського філософа Конфуція: «Три шляхи ведуть до знання: шлях роздуму – це шлях найблагородніший, шлях наслідування – це шлях найлегший і шлях досвіду – це шлях найгіркіший».
Тож оберіть правильний шлях до скарбниці народної мудрості й глибоких знань.
V. Підсумок уроку
Оцінювання учасників мандрівки.
VI. Домашнє завдання
Повторити теоретичний матеріал з теми «Числівник», відредагувати запропоновані речення з числівниками.