Тема. Складання тексту-розповіді (казки) «Пригоди їжачка».
Мета: вчити учнів складати текст-розповідь (казку) за серією малюнків та планом, формувати у дітей вміння стисло і послідовно висловлювати думку; удосконалювати навички літературної вимови слів, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати увагу і спостережливість, виховувати бережливе ставлення до тварин, любов до природи.
Обладнання: серія сюжетних малюнків, малюнки із зображенням лисиці, їжака, білки, ведмедя та вовка.
1
Тема. Складання тексту-розповіді (казки) «Пригоди їжачка».
Мета: вчити учнів складати текст-розповідь (казку) за серією малюнків та планом, формувати у дітей вміння стисло і послідовно висловлювати думку; удосконалювати навички літературної вимови слів, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати увагу і спостережливість, виховувати бережливе ставлення до тварин, любов до природи.
Обладнання: серія сюжетних малюнків, малюнки із зображенням лисиці, їжака, білки, ведмедя та вовка.
Хід уроку
I. Підготовчий етап
Учитель заздалегідь дає дітям завдання знайти та прочитати вірші та казки про їжачка. Поміркувати на тему «Що може трапитися з їжачком».
II. Організація класу.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
— Як називаються твори, в яких з рослинами, тваринами, предметами неживої природи відбуваються дива? (Казки.)
— Чи любите ви казки?
— Які з них вам подобаються найбільше?
— А зараз перевіримо, чи добре ви знаєте їх.
— Відгадайте загадки?
Що за хатка на узліссі?
Вся ворушиться, дрижить.
Де не взявсь, Кабан біжить,
Тут і Вовк іде, й ведмідь,
Кожен в хатці хоче жить.
Так же тісно їм усім —
Ось-ось-ось порветься дім. («Рукавичка».)
Хатка ця відома всім,
В ній маляток рівно сім,
Восьма мама — ой рогата! —
Ще частенько йде із хати,
Просить двері пильнувати,
Вовкові не відкривати. («Вовк та семеро козенят».)
Журавель до себе Гостю запросив.
Довго готувався,
Щось в печі варив.
А чому ж ту страву
Гостя ця не з'їла?
Хто б їх після сварки
Знов привів до миру? («Лисичка і журавель».)
Маленьке, сіреньке,
Біди наробило,
Щось біле кругленьке
Хвостиком розбило. («Курочка Ряба».)
— Як ви думаєте, про що ми будемо говорити сьогодні на уроці?
— На цьому уроці ми будемо з вами складати казку.
IV. Актуалізація опорних знань.
1. Удосконалення звуковимовних умінь учнів.
— На уроці ми будемо розповідати текст усно, тому треба ретельно попрацювати над вимовою, окремих звуків і слів. Особливу увагу треба звернути на слова лисичка, їжачок, голочки, мордочка, хитрячок та твердий приголосний звук [ч] у них.
Чванькувато тітка - чапля
Через річку чап - чалапа.
Куди, чапле чепурненька,
Чимчикуєш так швиденько?
— Кличе чайка гостювати
Буде чаєм частувати.
— Уважно слухайте, як я буду вимовляти слова та повторюйте за мною. ( Жив, зустрів, був, фиркнув, виставив.)
2. Словникова робота
— А тепер сядьте рівненько. Слухайте тихенько, а головне відгадайте про кого йде мова у загадках.
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене… (Лисиця.)
***
Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься?... (Їжачок.)
***
Я веселенький звірок,
Плиг з ялинки на дубок. (Білка.)
***
Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину. (Ведмідь.)
***
Сірий, ікластий,
Хоче вівцю вкрасти. (Вовк.)
(Діти відгадують загадки, а вчитель ілюструє відгадки.)
3.Удосконалення граматичного ладу мовлення.
— Для того, щоб правильно складати речення, треба вміти змінювати слова за запитаннями, зв’язувати їх між собою.
— Виправте помилки у тексті, ставлячи іменники, що в дужках, у потрібний відмінок, а також змінити форму однини на форму множини.
Настала осінь. У лісі достигли (грушка) та (кисличка). Їжак готує собі (запас) на зиму. Він наколов яблучко та грушку й поспішає до своєї (нірка). Він готується до (зима).
Фізкультхвилинка
Піклувався їжачок
Про маленьких діточок,
Чарівних, непосидючих,
Дуже милих і колючих.
Десять, дев'ять, вісім, сім!
Грушечки ці ніс він їм.
V. Робота над усним твором про їжачка.
1. Бесіда з метою узагальнення мовного матеріалу
— Діти, вам додому було завдання знайти та прочитати вірші та казки про їжачка. (Діти розповідають, які казки та вірші вони знайшли та прочитали.)
— Як ви вважаєте, що може трапитися з їжачком?
— Послухайте українську народну казку та дайте відповіді на питання.
ЛИСИЦЯ ТА ЇЖАК
Поверталася стара лисиця з невдалого полювання. У животі бурчить від голоду. Іде, солодкими оченятами позирає. Назустріч їжак.
— Здоров був, їжаче!
— Здоровенькі й ви будьте, — відповів їжак і згорнувся клубочком.
— Як здоров'ячко?
— Спасибі.
— А давно ми не бачилися, голубчику. Давай на радощах поцілуємось.
Згорнувся їжак іще тугіше, засопів.
— Не можу, — відповідає. — Я ще не вмивався.
— А знаєш, — каже лисиця, — я тепер уже не їм м'яса, самі овочі. Сьогодні цілий ранок з кроликами на капусті паслася. Та й наїлася ж!..
— Та що ви кажете?! А я оце саме хотів вам сказати, що біля старої вільхи виводок тетеревенят пасеться.
— Де це? — так і підскочила лисиця.
— За струмочком праворуч. Та куди ж ви?
— Побіжу, ніколи...
І лисиці як не було.
Розгорнувся їжак:
— Піди-но, побігай! Нас, голубонько, не обдуриш... Та й потупав далі.
— Хто головні герої казки?
— Як їжак перехитрив лисицю?
2. Складання плану майбутнього твору
— Розгляньте серію сюжетних малюнків на дошці. Хто зображений на малюнках?
— Придумайте питання до кожного малюнка.
(Учні називають, а вчитель записує на дошці у вигляді плану.)
План
1. Хто зустрівся у лісі?
2. Що хотіла зробити лисиця?
3. Як їжачок урятувався?
3. Мовленнєва підготовка до складання усного твору.
— У тексті ми будемо часто використовувати слово «їжачок» та «лисиця», а тому, щоб ваша казка була цікавою і не було повторювань, їх потрібно називати по-різному. Які слова нам допоможуть в цьому?
|
Прикметники |
Їжачок |
він, лісовий звірок, дика тваринка, їжачок-хитрячок, звірятко. |
Лисичка |
вона, руда, лісова красуня, хижачка, хитрунка. |
4. Складання й удосконалення текстів.
— Прочитайте ще раз назви до малюнків, а тепер складіть казку на тему «Пригоди їжачка».
За серією малюнків і планом діти складають свої казки.
Зразок твору
Пригоди їжачка
Жив у лісі їжачок. Якось він зустрів лисичку. Вона торкнулася їжачка й облизнулась. Дуже хитрунці схотілося поласувати звірятком. Але їжачок був ̶ хитрячок! Тільки лисиця хотіла вкусити, а він як фиркнув, згорнувся клубочком і виставив свої гострі голки. Лисиця аж всю мордочку собі поколола і більше ніколи не чіпала їжачка. (49 слів)
5. Усна перевірка творів.
Окремі учні розповідають свої казки. Учитель робить невеличкий коментар позитивних сторін та зауважень до казок.
VI. Підсумок уроку.
— Чи сподобався урок?
— Чи задоволені ви результатами своєї праці?
— Чи сподобалася вам ваша казка?
— Чого вчать нас казки?
VII. Домашнє завдання.
— Доберіть малюнок лисички і запишіть текст-опис.