Відкритий урок на тему «Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї, щ»
Мета уроку: з’ясувати, коли букви я, ю, є, ї, щ мають два звуки, а коли один. Навчитися записувати слова фонетичною транскрипцією. Виховувати увагу, спостереження до звуків мовлення.
Очікувані результати:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: презентація до теми, музична композиція, картки із завданням, реквізити (ялинка, прикраси до ялинки).
Хід уроку:
Організаційний момент, емоційне налаштування учнів.
Добрий день, шановні друзі!
Рада я Вас всіх вітати.
Ми зустрілись в тіснім крузі,
Щоб фонетику вивчати.
Шановні діти, усміхніться один одному, побажайте гарного настрою. Нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху. А запорукою успіху на уроці є міцні знання. Тож розпочинаємо урок. Давайте пригадаємо з вами вивчений матеріал.
Актуалізація опорних знань. «Мозковий штурм»
Молодці! Отримуєте подарунок.
Повідомлення теми, мети уроку.
Сьогодні, діти, ми продовжуємо вивчати звуки, бо без них не було б нашого мовлення. Їх можна порівняти із цеглинками, з яких вибудовується мовлення. Звук ми чуємо і вимовляємо, а букву бачимо і пишемо. Звуки мовлення служать для утворення, розпізнавання та розрізнення слів мови. Наприклад, [сон] – [син], [сад] – [сам]. Голосні і приголосні змінили значення слова.
Звуків дуже є багато,
У природі все звучить.
Свище вітер, грім завзято
В темнім небі гуркотить.
Навесні співає пташка,
І струмочок жебонить.
Джміль гуде, дзвенить комашка,
Все по-новому звучить!
Знайте всі, мої шановні,
Не забудьте, це бува:
У людей є звуки мовні,
Що складаються в слова.
Звуки зібрані у слово
Ще в далеку давнину
Утворили рідну мову
Українську чарівну!
Спочатку були звуки, а вже потім букви.
Тому епіграфом нашого уроку будут слова О.Довгого: «Як дерево починається з кореня, так слово починається зі звука».
Записуємо тему уроку (слайд №1)
Мета уроку (слайд 2).
Діти, у нас сьогодні такий незвичний урок, можна сказати святковий. Адже до нас прийшло багато гостей. А ще я думаю, що ви помітили, до нас завітала ще одна гостя. Якщо відгадаєте загадку, то дізнаєтесь хто це. (слайд 3).
Має повно колючок,
Мов зелений їжачок,
А в зимові гарні свята
Має е й прикрас багато
(Ялинка) – ще не прикрашена.
Наближається Новий рік – улюблене свято дітей та дорослих. Працюючи на уроці та виконуючи завдання, ми будемо прикрашати нашу ялинку і готуватися до свята. За кожне виконане завдання, ви отримаєте іграшку для ялинки. Тому будьте уважними та активними на уроці.
Пояснення нового матеріалу.
Зверніть увагу! (слайд 4,5, 6,7,8).
Виконання різних завдань.
Повернутись до слайду №3 (загадка про ялинку).
Із загадки про ялинку виписати слова, у яких є букви я, ю, є, ї, щ, зробити фонетичний розбір цих слів, з’ясувати скільки букв і звуків у цих словах. (працюємо на дошці). Слова: має, колючок, їжачок, ялинка.
Робота з підручником. Виконання вправи.
Отримання іграшки.
Продовжуємо виконувати завдання та прикрашати ялинку іграшками. Вибіркова робота в групах. (слайд 9 )
І група: Випишіть із 12 страв, що готують на вечерю назви страв, у яких букви я, ю, є, ї, щ позначають два звуки.
ІІ група: Випишіть із дійових осіб Вертепу ті слова, у яких я, ю, є, ї, щ позначають два звуки.
ІІІ група: Випишіть слова, що належать до зимового циклу свят, у яких букви я, ю , є , ї, щ позначають один звук.
Кожній групі по іграшці.
Молодці, з цим завданням впорались.
Творча робота
На уроках української літератури ви вивчили казки, у яких дія відбувається у лісі, де ростуть ялинки. Назвіть назви цих творів. Із словами «ялинка», «свято» складіть 2 речення.
Учні зачитують речення і отримують іграшку.
Гра «Найуважніший»
На партах лежать сигнальні картки із цифрою 1 і 2. Як ці цифри стосуються нашої теми? Увага завдання! Я називаю слова, в яких букви я, ю, є, ї, щ позначають 1 або 2 звуки, а ви, застосовуючи вивчені правила, зробіть правильний вибір, піднявши вгору карточку з цифрою 1, якщо буква має 1 звук, цифру 2, якщо буква має 2 звуки.
Читаю коляду «Нова радість стала», діти слухають і піднімають карточки.
Отримають іграшку за правильні відповіді.
Вправа «Третє зайве».
У кожній групі слів знайдіть одне слово, у якому однакова кількість звуків і букв. (слайд 10).
Отримайте іграшку.
Тестове завдання. (слайд 11).
У якому рядку у всіх словах букви я, ю, є, ї позначать один звук.
Молодці! іграшка.
Ось ми з вами і прикрасили ялинку, навчилися визначати коли букви я, ю, є, ї, щ позначають один та два звуки.
Домашнє завдання.
Ну, а як годиться, перед Новим роком з усюд линуть новорічні вітання.
Звучить музика (Мікс – з Новим роком та Різдвом Скрябін).