Урок Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія», 5 клас
УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ, 5 КЛАС
Тема: Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія»
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з фонетики, орфографії та орфоепії; вдосконалювати орфографічну та орфоепічну грамотність п’ятикласників; розвивати творчі здібності дітей і збагачувати мовлення, формувати уміння давати точну та лаконічну відповідь; виховувати любов та повагу до природи.
Хід уроку
І Організація класу.
1.День добрий, друзі! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб знов пірнути в мовну нам безодню.
( Готовність учнів до уроку(сигнальні картки).
2.Етап орієнтації.
- У кожного з нас є своя улюблена пора року. І все ж одна з них навіює особливу радість. Мова, як ви здогадалися, йде про весну.
Справа, зрештою, не тільки в тому, що увесь довколишній світ оживає і зодягається у зелень: у давнину це був ще й початок нового року (у березні).
А от у квітні, як оповідає одна з народних легенд, казкова Жар-птиця приносить з-за теплих морів золотий ключик, який міцно зачиняє двері домівки, куди сховалася зима. Натомість повністю відкриває вхід весні-чарівниці, яка була зачинена на 77 замків.
- Діти,хоча за вікном ще зимно, але вже зовсім скоро пригріє сонечко та задзюркочуть струмочки. Давайте уявимо, яким же буде початок весни.
ЧАРІВНА ПОРА
Чуєш? Жебонять струмки!
Чуєш? Цвірінчать пташки!
Глянь! Бруньки он на гіллі..
В синім небі — журавлі...
Перші проліски цвітуть,
Перші джмеликі гудуть
Це прекрасна й чарівна
В гості йде до нас весна!
Скоро прилетять в гаї
Голосисті солов'ї,
Будуть радо щебетать,
Будуть весноньку вітать.
Тетяна Корольова
ТАК ПОЧИНАЄТЬСЯ ВЕСНА
Знов починається весна!...
Знов починаються дива...
То серед двору із-під снігу
Раптово визирне трава,
То раптом лагідні веснянки
Засіють щоки та носи,
Чи розщебечуться —
Ще зранку! —
Птахи на різні голоси!
А вчора...
Вчора...
Що й казати!
Всі веселилися
До сліз:
Славко —
Дражнило й задирака —
Наталці проліски приніс!...
І зовсім це не дивина:
Так починається весна!
А. Костецький
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Цілевизначення.
Систематизувати, узагальнити _______________,
Удосконалювати ___________________________,
Збагачувати _______________________________,
Розвивати _________________________________,
Виховувати _________________________________
ІV. Мотивація навчальної діяльності
- Посміхніться самі до себе, до мене, подаруйте посмішку один одному, гостям. Бачу, що у вас усе гаразд. Сподіваюся на такий настрій протягом уроку.
- Отже, діти, давайте почнемо з гри, яка називається «Допиши знаменник» і буде пов’язана з повторенням приголосних звуків, бо без цього ми не зможемо просуватися далі.
- Діти, а що може полегшити нам повторення дзвінких і глухих приголосних? Звісно ж, словесні формули: «буде гоже ґедзю у джазі» (в цій формулі вміщено всі дзвінкі приголосні звуки), «усе це кафе «Птах і чаша» (глухі приголосні звуки).
1. Гра „Допиши знаменник”
[б], [в], [г], [д], [ґ], [ж], [з] – яка загальна назва цій групі звуків? (дзвінкі приголосні)
________________________________________
[п], [ф], [х], [т], [к], [ш], [с] - яка загальна назва цій групі звуків? (глухі приголосні)
- Бесіда за питаннями теми:
2. Загадка
- Діти, після кожного уроку ви виходите збагачені, бо кожного разу ми розширюємо свій словниковий запас. Із цією метою ми виконаємо лексичне завдання. Відгадайте загадку.
Привітанням журавля
Я пробуджую поля,
Небеса і ручаї
Та заквітчую гаї,
І усякий мене зна…
Відгадали? Я …. ВЕСНА
-Діти, доберіть слова-характеристики, епітети, які влучно передали б красу весни.
- Які три брати навесні землю прикрашають?
КВ…Т…НЬ, Б…Р…З…НЬ, ТР…В…НЬ (Запишіть ці слова фонетичною транскрипцією).
ІV. Застосування набутих знань.
Отже, розпочинаємо.
1. «Віднови слово»
Завдання: слова, подані фонетичною транскрипцією, записати словами, пояснити орфограми
Квіточці, дивується, змагаєшся, Тетянці, льон, веснянка.
Перевірка, підсумок, оцінка.
2. «Вибери мене»: вибрати і підкреслити потрібну літеру в дужках, записати слово для перевірки, якщо можна підібрати
Пейза(ш, ж), ко(з, с)ьба, підка(с, з)ка, підбі(х, г), сли(с, з)ько, мабу(д, т)ь, ри(п, б)ка, тру(п, б)ка, дефі(з, с), сте(ш, ж)ка, боро(т, д)ьба, дорі(ж, ш)к.
Перевірка, підсумок, оцінка.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3. « Редактор».
-Діта, а цей вид роботи вимагає від вас бути уважними.(1 учень читає текст, 2 учень виписує слова(або учнні в картках підкреслюють неправильно записані слова и виправляють помилки), 2 ряд пояснює ланцюжком).
З приходом висни сило готуєтся до Великодніх св’ят. Незалежно на яку ниділю квітня чи травня вони випадають, усі з нетерпіням чикають їх приходу. Дбайливі руки господині обмазуют свіжою глиною видзьобані зимовою негодою стіни.
Господарі завершують висняне обрізуваня дирев та кущів, орють та зкородять городи, підновлюють плоти.
- На які ж орфограми в цьому тексті допущено помилки допустив помилки?
Перевірка, підсумок, оцінка.
4. Мовна гра “Юний диктор”
Ясний, весняний, чарівний, олень, випадок, назавжди, завдання, ознака, вірші, новий, кропива, подруга.
5. Розподільна робота
- Відгадайте загадку
-Діти, треба розподілити подані слова в дві колонки: 1 – з апострофом, 2 – без апострофа.
П…янкий, пів…яблука, бур…я, міжгір…я, м…ята, тьм…яний, пуп…янок, медв…яний, різнотрав…я, черв…як, св….ято, під…їхати.
V. Підсумок уроку(на екрані).
– З яким настроєм пройшов урок?(було цікаво, не дуже цікаво,
нецікаво)
– Яке із завдань мені найбільше сподобалось?
потребують усвідомлення, неусвідомлені)
–Яке значення для тебе особисто мають знання і вміння,
отримані з цієї теми?(мені це знадобиться у майбутньому,
значення не мають)
- Мої побажання присутнім(учням, вчителям, гостям)
VІ. Домашнє завдання.