Розгорнутий план-конспект гуртка
на тему:
«Схеми плетіння пелюсток (волошка)»
2020
Тема заняття: Схеми плетіння пелюсток (волошка).
Мета заняття:
Освітння: : ознайомлення з українськими легендами та лікувальними властивостями квітів; ознайомлення з процесом роботи квітки волошки, формувати навички роботи з бісером.
Розвиваюча: розвивати пам'ять, увагу, уяву, фантазію, пізнавальні інтереси, логічне та творче мислення, пам’ять.
Виховна: виховувати любов до традицій українського народу, трудової діяльності, культури праці та виховання працелюбності.
Тип заняття: комбінований.
Час: 45 хв.
Структура заняття:
I |
Організаційна частина............................................................. |
1 хв. |
|
II |
Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду............... |
2 хв. |
|
III |
Мотивація навчальної діяльності гуртківців......................... |
2 хв. |
|
IV |
Повідомлення теми, мети заняття.......................................... |
1 хв. |
|
V |
Вивчення нового матеріалу..................................................... |
5 хв. |
|
|
|
1 Розповідь про волошку; 2 лікувальні властивості волошки; 3 українські легенди. |
|
VI |
Вступний інструктаж………………………………………... |
25хв. |
|
VII |
Самостійна робота …………………………………………... |
2 хв. |
|
VIII |
Поточний інструктаж………………………………………... |
2 хв. |
|
IX |
Заключний інструктаж………………………………………. |
2 хв. |
|
X |
Підведення підсумків заняття………………………………. |
2 хв. |
|
XI |
Домашнє завдання…………………………………………… |
1 хв |
Хід заняття
І. Організаційна частина
Мета діяльності: привітання; перевірка присутності учнів, заповнення вчителем класного журналу, перевірка готовності учнів до заняття; призначення чергових.
Форма організації навчання: фронтальна.
Методи навчання: за джерелом знань умінь – словесні (бесіда вступна).
Слово вчителя:
Доброго дня діти! Давайте призначимо чергових. Чергові, хто сьогодні відсутній? Діти, приберіть, будь-ласка усе зайве з столу. Отже, розпочинаємо роботу.
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду
Мета діяльності: перевірка вчителем до початку повідомлення нових знань підготовленості учнів до сприймання навчального матеріалу з метою аналізу стану знань, умінь і навиків, набутих раніше і необхідних для свідомого засвоєння теми.
Форма організації навчання: фронтальна.
Метод навчання: за джерелом знань і вмінь – словесні - бесіда.
Перелік питань бесіди:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Мета діяльності: заохочення учнів до сприймання нового матеріалу
Форма організації: фронтальна.
Методи навчання: за джерелом знань і умінь – словесні (розповідь).
Бісер – це світ, в якому переплітаються найрізноманітніші грані людського таланту, від майстрів, які його створили, до майстрів, які творять з нього. Мініатюрні намистинки, поєднуючись разом, створюють таємничий, чарівний світ. Бісер дарує можливість творити всім без виключення, незалежно від віку, професії, національності, й отримувати від цього радість і задоволення. Сьогодні, здавалося б, померле мистецтво виготовлення бісерних виробів знову стало популярним.
Бісероплетіння багато хто вважає не важливим заняттям, вважаючи, що з маленьких бусинок можна сплести тільки дитячі і прості дрібнички, на кшталт «фенечек» і бус. Але це не так.
Насправді, за допомогою бісеру можна створювати по – справжньому прекрасні речі – скульптури, прикраси, картини та ікони. Роботи досвідчених майстрів складні у виконанні, але існують і вироби з бісеру для початківців, які досить прості і допоможуть зробити перші кроки на шляху до осягнення мистецтва низання бісеру.
Звичайно для роботи з бісером потрібно чимало терпіння і посидючості, уважності і акуратності, але в той же час це заняття добре допомагає відволіктися від важких думок, розслабити розум, і просто відпочити від суєти.
Плести з бісеру – значить створювати унікальні речі, які не купиш в магазині, але робити самому те, що буде не дешево коштувати в бутіку з аксесуарами.
ІV. Повідомлення теми, мети і завдань заняття
Мета діяльності: ознайомлення гуртківців з темою, метою і завданням заняття.
Форма організації: фронтальна.
Методи навчання: за джерелом знань і умінь – словесні (розповідь)
Слово вчителя:
Ми з вами познайомилися з одним із видів декоративно-прикладного мистецтва – плетіння бісером. Сьогодні ознайомимось і виготовимо волошку. Отже, запишіть у свої зошити тему та мету нашого заняття.
Під запис:
Тема заняття: «Схеми плетіння пелюсток (волошка).»
Мета заняття: ознайомитися з українськими легендами та лікувальними властивостями квітів; навчитися виготовляти квіти волошки, формувати навички роботи з бісером.
Мета діяльності: розповідь про волошку, українські легенди.
Форма організації: фронтальна.
Методи діяльності вчителя: за джерелом знань - словесні (пояснення, розповідь); наочні (демонстрування).
Методи діяльності учнів: за типом пізнавальної діяльності – репродуктивні.
Слово вчителя:
У грецькій міфології розповідається, що колись, дуже давно, на Землі жили кентаври — напівконі-напівлюди. Наймудрішим з-поміж них вважали Хірона, який славився великою обізнаністю в медицині.
Якось у битві отруєна стріла поранила Хірона. Та мудрий кентавр не загинув. Він віднайшов рослину, що допомогла йому загоїти рану. То була нині широко знана волошка синя. Ботаніки й назвали її «кентавром».
Цю квітку бачив кожен. То там, то там блакитними очима спалахують поміж колосся суцвіття волошок — улюблених у народі ніжних і невибагливих рослин.
У народі кажуть: «Очі сині, як волошки в житі». У багатьох творах, піснях оспівана ця квітка. Синій колір — це символ краси, чистої радості. Назва волошки походить від слова «колоти». Справді, у деяких волошок листочки колючі, тому їх обминає худоба на пасовищах.
Цілющі властивості містяться в її ніжних квітках. У народній медицині з навару пелюсток роблять примочки при хворобах очей. Очі й порівнюють із квіткою. Її ще називають волошиха, волошечка, волошок, васильок, сердечна трава, польова троянда.
Існує така легенда: «Якось у полі хлопець Васильок косив жито. Саме тоді там бавилися русалки.
Одній дуже припав до вподоби Васильок. Зачарувала вона хлопця — він пішов за русалкою. Русалка не захотіла відпускати хлопця, не захотіла розлучатися з ним. От і надумала перетворити Василька на гарну польову квітку, що синім кольором нагадувала синь води...
Відтоді щороку літньої пори, коли зацвітають сині волошки, у житах бавляться русалки, плетуть із цих гарних квіток віночки і прикрашають ними свої голівки».
Мета діяльності: ознайомлення гуртківців з правилами техніки безпеки на занятті.
Форма організації: фронтальна.
Методи навчання: словесні
Слово вчителя:
Ми з вами познайомилися на минулих заняттях з правилами техніки безпеки. Давайте сьогодні їх пригадаємо.
Правила користування ножицями
1. Кладіть ножиці так, щоб вони не виступали за край робочого місця.
2. Не працюйте тупими ножицями, а також ножицями зі слабким кріпленням.
3. У процесі роботи тримайте матеріал пасивною рукою так, щоб пальці були осторонь від гострого леза.
4. Не розмахуйте ножицями, під час різання не ходіть, а також не підходьте занадто близько до того, хто ними працює.
5. Після роботи ножиці тримай складеними, бажано в чохлі.
Правила користування голкою
1. Голку тримайте тільки з протягнутою ниткою в гольнику або футлярі, а не на парті.
2. Не вколюйте голку в свій одяг.
3. Не беріть голку в рот.
Правила користування дротом
1. Не беріть дріт в рот.
2. Відрізайте потрібний відрізок дроту ножицями або кусачками, не відкушуй зубами.
3. Не грайтеся дротом, не намотуйте його на долоню, пальці.
4. Не розмахуйте рукою, в якій тримаєш дріт.
5. Працюйте з дротом зосереджено, не відволікайся.
Слово вчителя:
Ну а зараз ми спробуємо виготовити квітку волошки з бісеру.
1. Розглянемо зразок готового виробу.
2. Технологія виготовлення виробу (читання схеми).
3. Відберемо матеріали та інструменти: ножиці, бісер голубого, синього, сріблястого, зеленого кольорів, дріт, зелена нитка, клей.
4. Повторимо правило ТБ під час роботи з бісером, ножицями.
5. Самостійна робота гуртківців з опорою на інструкційні картки.
Форма пелюсток волошки мов розділена, на часточки у верхній частині (мал. а).
Плетуть їх так: узяти дріт, довжиною 15 см, нанизати на неї 3 бісеринки, одним кінцем пройти через дві бісеринки назустріч іншому і затягнути дріт. Нанизати ще дві бісеринки, знову пройти першим кінцем дроту назустріч другому і затягнути. Далі необхідно виконати той же прийом на більш довшому дроті, після чого з’єднати обидва фрагмента наступним чином: покласти їх поруч, дротинками, які виявилися посередині, пройти в сусідній фрагмент так, щоб всі чотири кінці виявилися з зовнішньої сторони (мал. б). Продовжуйте плетіння пелюстки, використовуючи довгі кінці дроту за малюнком б. Необхідно виконати таким чином 7 – 8 пелюсток.
Серединка волошки складається з 8-12 тичинок, виконаних із сіро-сріблястого бісеру і чорного стеклярусу за малюнком д. Готові тичинки збираються разом і міцно закручуються, навколо них розміщують пелюстки ,і все це міцно закручують – вінчик квітки готовий.
Далі необхідно виконати чашолистики. Для цього нарізаємо відрізок дроту довжиною 20 см і готуємо бісер зеленого кольору. Виконуємо розетку – з чотирьох фрагментів – за малюнком е. Квітку поміщаємо всередину розетки і закручуємо дріт в основі чашечки.
За малюнками ж і з виконуються листочки. Листочки розміщуються по стеблині. Потім стебло остаточно оформлюється нитками.
Мета діяльності: виготовлення квітів волошки з бісеру.
Форма організації: фронтальна.
Метод навчання: практичне заняття.
Учні самостійно виготовляють пелюстки та листочки до квітки технікою паралельного плетіння.
Мета діяльності: виготовлення квітів волошки з бісеру.
Форма організації: фронтальна.
Метод навчання: практичне заняття.
Виправлення помилок, що виникли в процесі виконання практичної роботи індивідуально, а якщо однакові помилки допускають ряд учнів, то проводиться поточний інструктаж для всієї групи.
Мета діяльності: узагальнення вивченого на занятті.
Форма організації: фронтальна.
Методи навчання: розповідь.
Слово вчителя:
Заключна мотивація
Отже, сьогодні на занятті ми з вами ознайомилися з українськими легендами та лікувальними властивостями квітів; навчити виготовляти квіти волошки, формувати навички роботи з бісером.
Узагальнюючи знання здобуті на сьогоднішньому занятті ми проведемо за допомогою питань.
Зворотній зв`язок. Рефлексія.
- Що сподобалося на занятті?
- Які труднощі виникали при виготовлені виробу?
- Як їх здолали?
- Що корисного взяли для себе з сьогоднішнього заняття?
- Ваші побажання собі та іншим.
Мета діяльності: аналіз роботи вихованців, проведення підсумків,
оцінювання; визначення рівня засвоєння змісту теми.
Форма організації: фронтальна.
Методи навчання: бесіда.
Демонстрація кращих робіт; аналіз недоліків (недостатньо затягнутий дріт між рядами, неохайно закріплені кінці дроту після приєднання пелюсток, пелюстка не тримає форму) та визначення шляхів їх усунення. (Намагатися в кожному виробі відзначити щось позитивне )
Пропоную дітям проаналізувати роботи
- Крім свого виробу, який вам найбільше подобається і чому?
- Як підібрані кольори?
- Чи дотримувалися схеми?
- Що змінили у запропонованій схемі і чи покращило це роботу?
- Чи охайно виконана робота (немає зайвих проміжків між рядами, чи
закріплені і охайно відрізані кінці дроту)
Всі речі виготовляються з якоюсь метою. Ось і ця квітка створить красу і затишок в оселі, прикрасить одяг, з’явиться хороший настрій, коли подивитесь на неї. І ця квітка принесе більше радощів, ніж зірвані, що за день – два зів’януть.
Тому оберігай природу. Бо якщо земля багата, то і народ багатий.
Мета діяльності: пояснення домашнього завдання гуртківцям.
Форма організації: фронтальна.
Методи навчання: розповідь.
Вдома можете самостійно плести квіти і, використавши всю свою
фантазію, зробити оригінальний виріб.