План-конспект заняття з психології "Спілкування. Вербальне та невербальне спілкування" для учнів 9-11 класів

Про матеріал
План-конспект заняття з психології на тему "Вербальне та невербальне спілкування". Мета: ознайомити учнів з поняттями «спілкування», «вербальне спілкування», «невербальне спілкування»; охарактеризувати види спілкування; удосконалити навички спілкування. Містить цікаві завдання та вправи.
Перегляд файлу

Тема: Спілкування. Вербальне та невербальне спілкування.

Мета: ознайомитися з поняттями «спілкування», «вербальне спілкування», «невербальне спілкування»; охарактеризувати види спілкування; удосконалити навички спілкування.

Обладнання: комп’ютер, проектор.

Хід роботи

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Запитання: Чим відрізняється людина від тварини? (у неї є мислення та мовлення).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Правильно! Отже, сьогодні ми будемо говорити про мовлення, а точніше про спілкування. Почнемо!

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Вправа «Мозковий штурм».

Необхідно дати відповідь на запитання «Навіщо людині необхідне спілкування?»

2. Робота зі словником.

Спілкування - це процес передавання й сприймання повідомлень за допомогою вербальних і невербальних засобів, що охоплює обмін інформацією між учасниками спілкування, її сприйняття й пізнання, а також їхній вплив один на одного і взаємодією щодо досягнення змін у діяльності.

3. Розповідь психолога. Робота з зошитом.

До структури спілкування належать:

• комунікативно-інформаційний компонент, що означає приймання (реципієнт) і передавання (комунікатор кореспондент) повідомлень і майбутній зворотний зв'язок, в основі якого - психологічний контакт;

• пізнавальний (перцептивний) компонент, що ґрунтується на процесі сприйняття й розуміння людьми один одного;

• інтерактивний (конативний) компонент, пов'язаний з процесом впливу, поведінкою.

 

 Виокремлюють такі види спілкування:

• міжособистісне;

• між особистістю і групою;

• групове і міжгрупове;

• масове;

• довірливе і конфліктне;

• інтимне і криміногенне;

• ділове й особисте;

• пряме й опосередковане;

• терапевтичне і ненасильницьке.

Безумовно, спілкування можливе лише за допомогою знакових систем. Розрізняють вербальні засоби спілкування (усне і письмове мовлення) і невербальні (немовні) засоби спілкування.

 

Невербальні засоби спілкування поділяють на три групи:

1. Візуальні:

• кінетика (рух рук, ніг, голови, тулуба);

• напрям погляду і візуальний контакт;

• вираз очей;

• вираз обличчя;

• поза (зокрема, локалізація, зміна поз щодо словесного тексту);

• шкірні реакції (почервоніння, піт);

• дистанція (відстань до співрозмовника, кут повороту до нього; особистий простір);

• допоміжні засоби спілкування, зокрема особливості статури (статеві, вікові) і засобів зміни зовнішності (одяг, косметика, окуляри, прикраси, татуювання, вуса, борода, сигарета та ін.).

2. Акустичні (звукові):

• пов'язані з мовою (інтонація, звук, тембр, тон, ритм, висота звуку, мовні паузи і їхня локалізація в тексті);

• не пов'язані з мовою (сміх, плач, кашель, подих, скрегіт зубів, "шморгання" носом тощо).

3. Тактильні (пов'язані з дотиком):

• фізичний вплив (вести сліпого за руку, контактний танець та ін.);

• такевика (потиск руки, плескання по плечу).

 

3. Вправа «Невербальне спілкування»

Показати за допомогою засобів невербального спілкування: школа, осінь, вітер, гриби, їжак, змія, спілкування, щоденник, мрія, канікули, родина, друзі, психологія.

4. Вправа «Історія»

Кожен учасник по черзі має продовжити історію (три слова) за попереднім промовцем, так щоб вийшла розповідь. «Одного разу жив хлопець, який не умів посміхатися…».

5. Вправа «Міміка».

Необхідно пояснити, які зображено емоції чи почуття.

https://konstruktortestov.ru/test-15303

6. Робота в групах.

1. Складіть поради щодо розвитку невербального спілкування.

2. Складіть поради щодо розвитку вербального спілкування.

3. Складіть поради щодо розвитку розкутості у спілкуванні.

7. Вправа «Автопортрет»

Необхідно намалювати свій автопортрет на написати свої слабі та сильні сторони у спілкуванні.

IV. Завершення заняття.

Рефлексія. «На сьогоднішньому занятті мені найбільше сподобалось…»

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
25 жовтня 2021
Переглядів
1407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку