Тема: «Професійний вибір – особиста відповідальність»
Мета: активізувати у учнів пізнавальну діяльність з профорієнтації; допомогти розкрити свої сильні сторони; надати дієві рекомендації щодо вибору професії.
Обладнання: сантиметрова стрічка, аркуші паперу, фломастери або олівці.
Хід роботи
1. Вправа з «сантиметром». Людина в середньому проживає 70 років (від сантиметрової стрічки відрізали зайве, щоб вийшло 70 см. 1 см=1 рік життя). Половину з них вона – спить (відрізали половину). Ще половину з отриманого - займається домашніми справами (знову перерізали). Решта – час, проведений на роботі. Як бачите, це доволі багато. Саме тому так важливо правильно обрати свою майбутню професію.
2. Розповідь. Обираючи професію, опирайтеся не заробіток, а на професійні обов’язки. Тому що, якщо вам професія не сподобається, то ви просто вигорите і не будете за нею працювати. Таким чином – ви втратите і дорогоцінний час і кошти, які витратите на навчання.
Обираючи навчальний заклад уточнюйте, які спеціальність та кваліфікація будуть вказані у вашому дипломі. Дізнавайтеся, можливо можна отримувати ще якусь спеціальність паралельно.
3. Вправа «Який/яка я?»
Тепер візьміть чисті аркуші паперу та розділіть його навпіл. На одній стороні напишіть, свої позитивні якості, на іншій свої недоліки.
Виконавши вправу, ви ось вже побачите, що якщо, наприклад, ви нетерплячі чи нестримані, не любите спілкуватися – то з людьми вам працювати буде тяжко. Якщо ви добрі, чуйні, відзивчиві – то це ваше. І так далі.
4. Вправа «Улюблене заняття»
Знову візьміть чистий аркуш. Напишіть зверху, чим ви любите займатися (шиття, малювання, навчання, допомагати тваринам, лікувати, займатися спортом, можливо ви розбираєтесь у моді, чи любите давати поради або просто спілкуватися).
А внизу напишіть – чим би ви не займалися ні за які гроші (наприклад, прибиранням, навчанням, водінням авто і т.д.)
І от тепер у вас є на що опиратися при виборі професії. Тобто, наприклад, ви хотіли б працювати водієм. Відкриваєте посадові обов’язки, а там говориться, що водій повинен самостійно обслуговувати своє авто. А ремонтами, важкою і брудною роботою ви займатися не готові. Або ось – професія вчителя. Здавалося б – все просто: відробив з дев’ятої до тринадцятої години і все, йди відпочивай. І ніде не говориться про те, що після уроків потрібно писати журнали, перевіряти зошити, а вдома ще й готуватися до завтрашніх уроків. Тобто, у кожній професії скільки різних тонкощів, про які ніде не пишеться і їх можна дізнатися тільки від представників конкретної професії. Тому, спілкуйтеся та розпитуйте у знайомих дорослих про їхню роботу, шукайте інформацію в Інтернеті, на Ютубі і так далі.
5. Вправа «Професії»
Напишіть назви усіх професій, які вам відомі. Підкресліть ті, якими ви б, в принципі, могли б займатися.
Таким чином, у вас з’явився список професій, над якими ви можете працювати: дізнаватися більше про посадові обов’язки, навчальні заклади, в яких можна отримати цю освіту, навчальні предмети, які необхідні для вступу, терміни та вартість навчання.
6. Розповідь. В мережі є багато ресурсів з профорієнтації. Зокрема, сайт Державної служби зайнятості http://trud.gov.ua/control/uk/publish/category?cat_id=52775 (вкладинка “Професії від А до Я”) та сайт Всеукраїнського проекту з профорієнтації та побудови кар’єри https://hryoutest.in.ua/. На них можна знайти загальні відомості з вибору професії, рекомендації та різноманітні тести.
7. Вправа «Шукаю роботу»
Тепер ви вже знаєте про себе трохи більше, тому пропоную виконати останню вправу. Уявіть, що вам прям зараз необхідно подати об’яву про пошук роботи. Напишіть її за зразком:
Я__________________ шукаю роботу. Маю такі якості характеру: ____________________. Маю здібності з ______________________________. Вмію _________________________. Готовий (готова) навчатися ____________________________________.
Об’яви зачитуються та обговорюються.
8. Завершення заняття. Рефлексія. Необхідно продовжити речення «Для того, щоб знайти професію своєї мрії мені необхідно…»