УРОК 6. ВИДИ ЗАБРУДНЕНЬ ТА ЇХ ВПЛИВ НА КОМПОНЕНТИ ПРИРОДИ, ЖИВІ ОРГАНІЗМИ. СТІЙКІСТЬ ПРИРОДНИХ КОМПОНЕНТІВ, ГЕОСИСТЕМ ДО АНТРОПОГЕННИХ ЗАБРУДНЕНЬ

Про матеріал

Урок-практична робота містить завдання для контролю знань, мотиваційний матеріал. інструктивну картку з інформаційним матеріалом для практичної роботи. завдання для узагальнення і корекції знань, домашнє завдання творчого характеру. В ході уроку рекомендується максимально використати краєзнавчий матеріал. організувати роботу так. щоб учні відчули себе частиною суспільства, яке несе повну відповідальність за екологію середовища в якому живе.

Перегляд файлу

УРОК 6. ВИДИ ЗАБРУДНЕНЬ ТА ЇХ ВПЛИВ НА КОМПОНЕНТИ ПРИРОДИ,

ЖИВІ ОРГАНІЗМИ. СТІЙКІСТЬ ПРИРОДНИХ КОМПОНЕНТІВ, ГЕОСИСТЕМ

ДО АНТРОПОГЕННИХ ЗАБРУДНЕНЬ

Цілі уроку:

Навчальна: ознайомити учнів із видами забруднень та їх впли­вом на компоненти природи й живі організми, проаналізувати стійкість природних компонентів до забруднень;

Розвиваюча: розвивати критичне і креативне мислення;

Виховна: ви­ховувати розуміння відповідальності за наслідки своєї діяльності.

Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації із зображенням

різних видів і джерел забруднення навколишнього середовища.

Тип уроку: з використанням Інтернетресурсів і інноваційних технологій.

Нові терміни і поняття: механічне, фізичне, біологічне, хімічне, теплове, світлове, електромагнітне, радіоактивне і шумове забруднення.

Міжпредметні зв’язки: хімія, географія.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап

Підготовка учнів до уроку.

Діагностика емоційного стану учнів.

ІІ. Повторення домашнього завдання і актуалізація опорних знань учнів.

ЗАХИСТИ КОНСПЕКТ.


Знайти відповідність

А. Ноосфера.

Б. Забруднення.

В. Природне.

Г. Антропогенне.

Д. Природно-антропогенне.

Е. Промисловість.

Є. Енергетика.

Ж. Військова діяльність.

З. Транспорт.

К. Комунальні стоки.1

Л. С/г

М. Глобальне

Н. Локальне.

О. Регіональне.

 

  1. 4млрд. м3
  2. 90 тис т і 4.5 млн т.
  3. Кар’єри.
  4. Нечистоти.
  5. Ядерні відходи
  6. Важкі метали
  7. Місто
  8. Лісосмуга
  9. Заповідник
  10. Людина
  11. Негативні наслідки
  12. Кислотні дощі
  13. Вихлопні гази
  14. Дніпро

 

БЕСІДА

  1. Що таке забруднення? Чи можна його вважати аналогічним деградації?
  2. Які види забруднення вам відомі? Наведіть приклад. Які з них ви вважаєте найбільш небезпечними?
  3. Які джерела антропогенного забруднення? Чи є такі в нашому місті? Чи становлять вони небезпеку для нашого міста?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Тривожні факти: За даними досліджень, які проводилися в рамках регіональної програми охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки з урахуванням регіональних пріоритетів Полтавської області на 2012 – 2015 роки (програма «Довкілля - 2015») серед стаціонарних джерел Полтавської області одним з головних забруднювачів атмосферного повітря є ПАТ «Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат» викиди якого становлять 96,07% від загального обсягу викидів Комсомольська (Горішні Плавні).

До того ж за даними досліджень спостерігається тенденційне збільшення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря у 2010 році  у м. Комсомольськ на 13,7%.

Найбільша щільність викидів шкідливих речовин спостерігалася у декількох містах Полтавської області серед яких і м. Комсомольськ ((64,7 т).

Обсяги викидів забруднюючих речовин у розрахунку на одну особу  у місті  Комсомольськ – 206,8 кг.

За даними систематичних аналітичних досліджень стану атмосферного повітря, що проводить Полтавський ЦГМ, встановлено, що у повітрі  м. Комсомольськ спостерігається перевищення ГДК – по оксиду вуглецю у 1,6 рази, по діоксиду азоту та фенолу у 1,1 рази, по хлориду водню до 20 разів;

До того ж в ході роботи Полтавського ГЗК утворюється небезпечних промислових відходів до 3%, а їх обсяг, що утилізується становить  тільки 11%).

На сьогодні: Полтавський ГОК (Ferrexpo Poltava Mining, FPM, ПГОК, що входить до групи Ferrexpo) у черговий раз підтвердив свої високі вимоги відповідності екологічним стандартам і отримав нагороду від Міністерства екології і природних ресурсів України (Мінекології). Нагороду підприємство отримало за впровадження екологічно безпечних, енергоефективних і ресурсозберігаючих технологій у рамках всеукраїнського проекту "Екологія, довкілля і природокористування в Україні". ПГОК приділяє величезну увагу природоохоронним заходам. Зокрема на підприємстві експлуатуються біоінженерні споруди по доочистці освітлених вод хвостохранилища (потужністю 72 тис. м3 води в добу, площею 18 га) і каскад біоплато з греблею, що фільтрує, по очищенню дощових і талих вод. Це дає комбінату можливість не скидати в поверхневі водойми жодного кубічного метра води без очищення.

Особлива увага також приділяється стану грунтових вод і охороні атмосферного повітря. "Важливим заходом стала заміна електрофільтрів на тракті млинів №4 і №5 ділянки шихтоподготовки цеху виробництва окатишів на рукавні фільтри, які дозволяють одночасно з ліквідацією забруднення атмосфери повернути у виробничий процес цінний шихтовой матеріал Для ліквідації пыления сухих пляжів шламосховища на ПГОКе створена окрема виробнича ділянка " Екологія", який проводить зміцнення пляжів хімічними і біологічними методами.. Також ПГОК постійно зменшує використання тротилсодержащих речовин для проведення вибухів в кар'єрах (у 2015 році використання таких речовин склало 0,056%). Більше 3,3 млн. гривен в 2015 році було витрачено на посадку саджанців і газонів, ремонт і відхід за рослинами.

 

Повідомлення теми і мети уроку

ДЧЦМПЗ?

IV. Вивчення нового матеріалу

ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ ПРО…

ЗАВДАННЯ

Скласти таблицю

Вид забруднення

Суть

Приклад

Небезпечність

Ваші пропозиції по зменшенню впливу на природу

 

 

 

 

 

 

 

ІНФОРМАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ

За видами забруднення поділяються на такі види:

  1. Механічні — це забруднення навколишнього середовища механічними від­ ходами без хіміко-фізичних наслідків.
  2. Хімічні — це зміна хімічних властивостей середовища, що негативно впли­ває на екосистеми й техногенні системи.
  3. Фізичні — це зміна фізичних параметрів навколишнього середовища, що призводить до негативних наслідків.
  4. Біологічні — це проникнення в екосистеми чи техногенні системи живих іс­тот, ворожих певним співтовариствам.

Фізичні забруднення поділяються на підвиди:

  1.           температурно-енергетичне (теплове) забруднення — це вид фізичного за бруднення, пов'язаний з підвищенням температури середовища під впли­вом антропогенних факторів. Стосовно міського середовища теплове забруд­нення поки що носить локальний характер. «Острови тепла» з підвищеною
    температурою на кілька градусів — це великі міста, виробничі комплекси
    тощо. Так, відповідно до температурного режиму, Париж має бути розташо­ваний на 170 км південніше від свого дійсного місця розташування;
  2.           світлове — це вид фізичного забруднення, пов'язаний з порушенням при­родної освітленості в результаті дії штучних джерел світла (яскравий спа­лах світла, спалах під час ядерного вибуху, включені на близькій відстані вогні далекого світла в зустрічного автомобіля);
  3.           електромагнітне — зміна електромагнітних властивостей середовища. Це своєрідні електромагнітні хвилі, дія яких підсилюється під високовольтни­ми лініями, у районі локаторів, біля телевізорів. Воно негативно позначаєть­ся на живих організмах через порушення роботи клітинних і молекулярних
    біологічних структур. Є дані про вірогідність появи катаракти кришталика ока під впливом цього виду забруднення;

4)радіоактивне забруднення — це забруднення, пов'язане з перевищенням природного рівня радіації над природним фоном;

5) шумове забруднення — це перевищення природного рівня шуму, виклика­ного механічними коливаннями пружних тіл.

Стійкість геосистеми полягає в її здатності в разі дії зовнішнього фактора перебувати в одній із областей етапів та повертатися до неї за рахунок інертності й відновлюваності, а також переходити завдяки пластичності з однієї області станів до інших, не виходячи при цьому за рамки інваріантних змін протягом заданого інтервалу часу.

V. Практична робота

Тема роботи. Порівняння обсягів і структури забруднення міст України Мета роботи; провести порівняння обсягів і структури забруднення міст України.

Обладнання й матеріали: картка з таблицею для практичної роботи; карта України, робочий зошит.

Хід роботи

1. Використовуючи таблицю «Викиди шкідливих речовин в атмосферу», ви­конайте завдання 1.

Завдання 1

Проаналізуйте таблицю в історичній ретроспективі (1995—2000—2010 рр.). Співвіднесіть її дані з розміщенням підприємств чорної та кольорової металур­ги (за картою атласу економічної та соціальної географії України). Складіть пе­релік міст — «чемпіонів навпаки» (10 міст: на І місці — ті, де екологічна ситуа­ція найбільш несприятлива). Порівняйте дані «чемпіонів» з даними свого міста й даними інформації за 2010 р.

Викиди шкідливих речовин у атмосферу (від стаціонарних джерел) в окремих містах України, тис. т

 

Місто                                    1995         2000                    Місто                     1995     2000

Алчевськ                              94,2          78,7      Кривій Ріг                          454,7       443,4 Вінниця                                4,6           2,1       Кременчук                           70,6         24,9 Горлівка                              130,6        50,4      Лисичанськ                         42,6         32,1 Дншродзержинськ             84,6         105,0     Луганськ                              79,5         144,2 Дніпропетровськ                177,1        97,3      Макіївка                             121,2       103,7 Донецьк                              298,7       197,9     Маріуполь                          340,4       340,4 Дебальцеве                          149,9        108,6     Нікополь                              38,8         28,4 Єнакієве                              174,0        74,8      Одеса                                    19,1          9,4 Запоріжжя                         143,4        135,5     Рівне                                      5,1            4,2 Івано Франківськ                2,7           0,8       Слов'янськ                          69,7          2,0 Енергодар                           101,0        80,8      Суми                                      6,3           8,0 Керч                                      51,4          10,6      Харків                                  50,6         20,6 Київ                                        53,3          32,6    | Черкаси                                 22,8          16,8 Красний Луч                       41,5         20,1      Ялта                                       1,2            0,8

2. Виконайте завдання 2. Проаналізуйте дані по екології нашого міста в порівняння з 2010 роком, використовуючи таблицю і Інтернетджерела.

СТАН ПОВІТРЯНОГО СЕРЕДОВИЩА НА 17.11.2017 РОКУ В М. ГОРІШНІ ПЛАВНІ

 

Шкідливі речовини

Допустимі концентрації (ГДК) (мг/м3)

2010 (мг/м3)

2017 (мг/м3)

1.

Пил

Не більше 0,5

 

Від 0,0001 до 0,36

2

Азоту діоксид

Не більше 0,085

Перевищив  ГДК у 1,1 рази

0,004-0,077

3

Ангідрид сірчистий

Не більше 0,5

 

0-0,12

4

Свинець та його неорганічні сполуки (в перерахунку на свинець)

Не більше 0,0003

 

0

5

Фориальдегід

Не більше 0,035

 

0,004-0,035

6

Фенол

Не більше 0,01

Перевищив  ГДК у 1,1 рази

0,00093-0,007

7.

Діоксиду Карбону

 

Перевищив у 1.6 рази

норма

8.

Хлорид водню

 

Перевищив  до 20 разів

норма

9.

Загальний рівень забруднення

 

2,64

норма

Зробіть висновки.

VІ. Узагальнення і закріплення знань

ЗНАЮ: Пригадайте, що називають «смогом» ?

РОЗУМІЮ: Згадайте анатомію й фізіологію людини. Як шкідливі речовини атмосфери впливають на здоров'я людини?

ЗАСТОСОВУЮ: Яка система організму найбільше страждає через негативний вплив атмосферних викидів?

АНАЛІЗУЮ: Які захворювання цієї системи можуть виникнути в людини?

СИНТЕЗУЮ: Зробіть висновки, в яких укажіть, чому саме підприємства чорної металурги та електроенергетики найбільше забруднюють довкілля і як цьому запо­бігти.

ОЦІНЮЮЮ: ДЧЦМПЗ?

VІІ. Домашнє завдання: створити презентацію «Екологія мого міста»

 

docx
Додано
24 лютого 2018
Переглядів
2939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку