Даний матеріал - це планування роботи районного майстер-класу для вчителів математики, який автор проводила на протязі двох навчальних років ( 8 занять). Переслідували мету: надати допомогу учителям у справі розвитку у школярів математичного мислення, їх творчих здібностей та підготовці учнів до математичних олімпіад
Макарівський НВК
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів –
природничо-математичний ліцей»
План роботи майстер-класу на 201_-201_ р.р. вчителя математики Тимощенко Валентини Вікторівни
«Навчання математиці з допомогою вивчення методів розв’язування
задач олімпіадного характеру»
Мета майстер-класу – Надати допомогу учителям у справі розвитку у школярів математичного мислення, їх творчих здібностей.
Завдання майстер-класу – Створити умови для спрямування зусиль вчителя на розвиток власного творчого потенціалу та творчих здібностей учнів. Поповнити знання вчителів, слухачів майстер-класу сучасними методиками в плані виявлення обдарованих дітей, підготовки їх до профільного навчання, до олімпіад з математики. Розглянути методи розв’язування нестандартних задач та задач олімпіадного характеру.
Докладно будуть розглянуті теми: „Логічні задачі”, „Подільність”, „Принцип Діріхле”, „Многочлени у задачах”, „Доведення нерівностей”, „Нестандартні способи розв’язування рівнянь”, „Функціональні рівняння”, „Задачі з параметром”. Пропонований матеріал допоможе вчителю визначитись, у якому напрямку працювати, які задачі потрібно розв’язувати, якою додатковою літературою треба користуватися при підготовці до занять.
В ході роботи майстер-класу будуть розроблені рекомендації щодо організації
роботи з обдарованими дітьми, проаналізовано використання сучасних інноваційних технологій у вихованні обдарованої особистості. Також буде розглянуто історію олімпіадного руху на Україні та у світі.
Робота майстер-класу призначена для вчителів, які проводять навчання обдарованих та математично здібних учнів. Запропонований задачний матеріал може бути використаний у роботі гуртків та факультативів для учнів 7 - 11 класів.
Вісім занять буде проведено на протязі двох навчальних років. Більшість з них планується проводити у лекційно-практичній формі. Кожне заняття містить теоретичний матеріал з теми, практичні вправи з ґрунтовним розв’язанням і завдання для самостійної роботи вдома. В період між засіданнями пропонуватимуться домашні завдання, виконання яких сприятиме опануванню певними компетенціями творчо працюючого вчителя та розширенню свого світогляду в даному питанні у психологічних та педагогічних науках.
Заняття № 1 (вересень, 201_ )
|
||||||||
1. |
Нормативно-правове та науково-методичне забезпечення Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики.
|
• «Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових і спеціальних дисциплін, турніри, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт та конкурси фахової майстерності».
• Структура проведення І та ІІ турів Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики
|
||||||
2. |
Методична сторінка
|
• Методичні рекомендації щодо підготовки та проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад з математики у 201_/201_ н.р. Орієнтовний зміст олімпіадних завдань.
• Систематизація основних типів задач. Які досить часто пропонуються на математичних олімпіадах.
|
||||||
3. |
Інформаційна сторінка
|
• Історія олімпіадного руху на Україні, у світі.
• Олімпіади, конкурси, турніри - складова комплексної програми пошуку та розвитку обдарованої молоді |
||||||
4. |
Практична частина
|
А. Методи розв’язування задач суто олімпіадного характеру |
• Задачі дослідницького характеру.
• Методи розв’язування логічних задач. Метод перебору: Задачі на годинник і календар. Розв’язування задач типу „Хто єсть хто?” методом графів і табличним методом. Використання кругів Ейлера. |
|||||
Б. Методи розв’язування задач підвищеної складності, безпосередньо пов’язаних зі змістом шкільної програми. |
• Раціональні обчислення і формули скороченого множення.
• Варіації на тему повних квадратів. |
|||||||
Заняття № 2 (листопад, 201_ )
|
||||||||
1. |
Нормативно-правове та науково-методичне забезпечення Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики.
|
• Методичні поради до підготовки учнів до участі у Третьому етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з математики. Орієнтований перелік питань, які треба розглянути в ході підготовки. • Умови проведення ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики. |
||||||
2. |
Обмін думками, досвідом роботи |
• Пошук та впровадження інноваційних методів роботи педагогів нашого району з пошуку, навчання та підтримки обдарованих дітей.
|
||||||
3. |
Методична сторінка
|
• Про методику навчання учнів розв’язуванню нестандартних алгебраїчних задач.
|
||||||
4. |
Інформаційна сторінка
|
• Усні математичні олімпіади http://www.problems.ru/
• Деякі психолого-педагогічні принципи розвитку продуктивного мислення.
|
||||||
5. |
Практична частина
|
А. Методи розв’язування задач суто олімпіадного характеру
|
• Методи розв’язування діафантових рівнянь. • Принцип Діріхле. Метод доведення від супротивного та принцип Діріхле. Різновиди читання принципу Діріхле.
• Подільність чисел і принцип Діріхле. • Використання принципу Діріхле при розв’язуванні вправ.
|
|||||
Б. Методи розв’язування задач підвищеної складності, безпосередньо пов’язаних зі змістом шкільної програми |
• Подільність і остачі. Використання властивостей подільності та методу остач при розв’язуванні задач.
• Про методику навчання учнів розв’язуванню нестандартних алгебраїчних задач. |
|||||||
Заняття № 3, (лютий, 201_ )
|
||||||||
1. |
Нормативно-правове та науково-методичне забезпечення Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики. |
• Аналіз розв’язків задач ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики у 201_-201_ н.р. |
||||||
2. |
Методична сторінка
|
• Методика підготовки учнів до зовнішнього незалежного оцінювання з математики шляхом розв’язування задач підвищеної складності та задач олімпіадного характеру.
• Умови та завдання продуктивного мислення у навчальній діяльності. Розвиток продуктивного мислення на уроках математики.
|
||||||
3. |
Інформаційна сторінка
|
• Про літні математичні школи.• Літеретура з олімпіадної математики.
• Можливості використання інтернет-ресурсів для опрацювання навичок розв’язування класичних олімпіадних задач
|
||||||
4. |
По сторінкам шкільних підручників математики |
• Естетика математичного пошуку. Вчимо учнів створювати (складати) задачі
|
||||||
5. |
Практична частина
|
А. Методи розв’язування задач суто олімпіадного характеру |
• Функціональні співвідношення. Функціональні рівняння. Використання поняття групи для розв’язування функціональних рівнянь. • Функціональні рівняння у підручниках 8,9 класів з поглибленим вивченням математики. • Задачі на цілу і дробову частини числа.
|
|||||
Б. Методи розв’язування задач підвищеної складності, безпосередньо пов’язаних зі змістом шкільної програми |
• Нестандартні методи розв’язування рівнянь, систем рівнянь (алгебраїчних, тригонометричних, показникових, логарифмічних). Використання власти-востей функцій при розв’язуванні рівнянь, нерівностей. |
|||||||
Заняття № 4 (квітень, 201_ )
|
||||||||
1. |
Нормативно-правове та науково-методичне забезпечення Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики. |
• Критерії оцінювання робіт учасників ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики. |
||||||
2. |
Методична сторінка
|
• Обдаровані діти. Форми, методи, роботи з обдарованими дітьми. • Роль і завдання позакласної роботи з математики. • Факультатив для обдарованих та здібних дітей з математики як компонент методичної системи допрофільного навчання. • Організація занять математичного гуртка по підготовці до олімпіад
|
||||||
3. |
Інформаційна сторінка
|
• Інтернет-портал організаційно-методичного забезпечення дистанційних олімпіад
|
||||||
4. |
По сторінкам шкільних підручників математики
|
• Методика розв’язування логічних задач на уроках математики в 5 – 6-х класах. |
||||||
5. |
Практична частина
|
Б. Методи розв’язування задач підвищеної складності, безпосередньо пов’язаних зі змістом шкільної програми
|
• Застосування властивостей квадратного тричлена при доведенні тотожностей, найменшого або найбільшого значення функції тощо. • Теорема Вієта в практичних задачах для квадратного та кубічного рівнянь. • Розкладання многочленів на множники та його застосування при розв’язуванні степеневих рівнянь (зауважимо, що це посильно навіть семикласникам). • Теорема Безу. Класичні нерівності. • Способи доведення нерівностей.
|
|||||
А. Методи розв’язування задач суто олімпіадного характеру |
• Многочлени в олімпіадних задачах • Логічні задачі і методи їх розв’язування. Задачі комбінаторно-логічного змісту. |
|||||||
Заняття № 5 (вересень, 201_ )
|
|||
1. |
Обмін думками, досвідом роботи |
• Досвід проблемно-діалогічного навчання.
|
|
2. |
Методична сторінка
|
• Формування творчої активності учнів у процесі дослідницької діяльності в МАН.
• Методика підготовки учнів до мате-матичних змагань різного рівня.
• Спільна пошуково-дослідницька діяль-ність вчителя і учнів.
|
|
3. |
Інформаційна сторінка.
|
• Обдаровані діти. Рекомендації по роботі з обдарованими дітьми.
• Діагностика математичних здібностей
|
|
4. |
Практична частина
|
Б. Методи розв’язування задач підвищеної складності, безпосередньо пов’язаних зі змістом шкільної програми |
• Аксіоматика Пеано. Математична індукція.
• Про роль спостережень та індукції при знаходженні способів розв’язування нестандартних алгебраїчних задач.
• Застосування методу математичної індукції та його модифікацій при різних доведеннях.
|
А. Методи розв’язування задач суто олімпіадного характеру |
• Розфарбовування фігур. Розфарбовування фігур як спосіб розв’язування задач. Розфарбовування фігур при розв’язуванні логічних задач. • Приклади використання методу математичної індукції в задачах на розфарбування.
|
Заняття № 6 (листопад, 201_ )
|
||||
1. |
Обмін думками, досвідом роботи |
• Пошук та впровадження інноваційних методів роботи педагогів нашого району з пошуку, навчання та підтримки обдарованих дітей. (Конференція)
• Інтерактивні форми роботи з обдарованими дітьми. Правила проведення математичних каруселей, математичних регат, математичних боїв.
|
||
2. |
Методична сторінка
|
• Розвиток творчих здібностей учнів на уроках математики.
• Способи та конкретні прийоми активізації творчої мисленнєвої діяльності на уроках математики в учнів
|
||
3. |
Інформаційна сторінка. ППД
|
• Технології розвивального навчання. Шкільні технології.
• Щодо домашніх олімпіад.
|
||
4. |
По сторінкам історії
|
• Заочна олімпіада Мудрамакітра.
• Правила оформлення конкурсних робіт.
|
||
5. |
Практична частина
|
А. Методи розв’язування задач суто олімпіадного характеру. |
• Графи. Задачі з використанням графів.
• Ігри двох осіб. Пошук стратегії успіху.
|
|
Б. Методи розв’язування задач підвищеної складності, безпосередньо пов’язаних зі змістом шкільної програми. |
• Рівняння та нерівності з параметрами як засіб формування дослідницьких навичок учнів
• Властивості функцій та їх застосування до задач алгебраїчного характеру
|
|||
Заняття № 7 (лютий, 201_ )
|
||||
1. |
Обмін думками, досвідом роботи |
• Індивідуальні, вікові та психологічні особливості учнів щодо оволодіння курсом математики на достатньому та високому рівнях. (Конференція)
|
||
2. |
Методична сторінка
|
• Потенціал історичного підходу у викладанні навчального матеріалу
|
||
3. |
Інформаційна сторінка |
• Історія проведення зарубіжних олімпіад
|
||
4. |
Практична частина
|
Б. Методи розв’язування задач підвищеноїскладності, безпосередньо пов’язаних зі змістом шкільної програми
|
• Використання кола та зв’язаних з ним співвідношень при розв’язуванні геоме-тричних задач. • Цікаві лінії та точки в трикутнику. • Площі фігур, перерозподіл площ. • Реалізація методу координат та векторного методу при розв’язуванні окремого типу геометричних задач.
|
|
А. Методи розв’язування задач суто олімпіадного характеру |
• Інваріанти та напівінваріанти.
• Геометричні інваріанти.
|
|||
Заняття № 8 (квітень, 201_ )
|
||
1. |
Методична сторінка
|
• Рекомендації щодо написання авторської програми для математичного гуртка (факультатива).
• Презентація авторської програми «Перші кроки в науку»
|
3. |
Обмін думками, досвідом роботи |
Підсумки роботи майстер-класу
• Педагогічна творчість як основа формування педагогічної майстерності
• Три рівні оцінювання роботи вчителя: кваліфікація, професіоналізм, результативность. |