Урок української мови 3 клас
Тема: Узагальнення знань і вмінь щодо кореня і спільнокореневих слів.
Мета: Узагальнити знання учнів про істотну ознаку спільнокореневих слів, удосконалювати вміння утворювати та розпізнавати спільнокореневі слова, виділяти в них корінь; розвивати пізнавальну активність, самостійність та логічне мислення, вміння узагальнювати, систематизувати мовні явища, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідного краю, цікавість до народних традицій.
Обладнання: зображення українського віночка, квітів, таблиця споріднених слів, картки для роботи в парах, сигнальні картки, схема складання сенкану.
Хід уроку:
-
Організація класу
Стали, дітки, всі рівненько
Усміхнулися гарненько
Настрій на урок взяли
Й працювати почали
Працюватимем старанно
Щоб почути у кінці
Що у нашім другім класі
Діти просто молодці!
Сідайте, діти! На уроці
Зустрілися ми знову.
Про нашу мову чарівну
Поведемо розмову
Девіз уроку: Вчитель Діти
Сидимо – рівно.
Пишемо – гарно.
Слухаємо – уважно.
Відповідаємо – правильно.
-
Актуалізація опорних знань учнів.
-
Читання таблиці споріднених слів.
Це – будова слова
З'ясуємо, як будівництво відбувається
І головна частина слова називається.
-
Як називаються ці слова? Чому?
-
А про те, як називається головна частина слова, ви скажете, коли відгадаєте загадку.
-
Загадка.
Я – мешканець підземний
Лісів і полів,
І спільна частина
Споріднених слів (Корінь).
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
-
Коли зводиться будинок, слід знати з чого починати. Корінь у всіх споріднених словах має одне значення. Ми сьогодні згадаємо все, що вивчили про корінь і спільнокореневі слова. А ще будемо на уроці прикрашати віночок стрічками за кожне виконане завдання.
-
Віночок – це плетене коло із квітів, листя, гнучких гілок. Терновий вінок, наприклад, є символом страждань. Лавровим вінком здавна нагороджували переможців. А український віночок символізує молодість, красу, кохання. Він – не просто прикраса дівчини, а й оберіг – що знімає біль, захищає від хвороб, злих духів.
-
Опрацювання теми уроку.
-
Хвилинка каліграфії.
Щоб букви правильно писати
Хвилинку каліграфії
Нам треба розпочати
Писатиму букви рівнесенько
Щоб були красиві, гарнесенькі.
Ві він ок очок
У цьому дворку, як у вінку.
Тримай рушничок на кілочку – буде хата, як у віночку.
-
Поясніть, як ви розумієте зміст цих прислів’їв.
-
Знайдіть споріднені слова та виділіть у них корінь.
Молодці! Прикріпимо до нашого віночка коричневу стрічку – символ землі – годувальниці.
-
Робота в парах. Гра «Споріднені слова знайди, до віночку прикріпи»
-
Перевірка роботи учнів.
-
Діти, ви правильно визначили зайві слова, знайшли споріднені. А чи знаєте ви, що дівчатка починали носити віночок з 3 років? У нього вплітали 3 квітки: барвінок, чорнобривець, незабудку.
А у віночок дівчаток ваших ровесниць вплітали ще калину, ромашки, волошки і червоний мак. Із завданням ви впорались. Отже, вплетемо жовту стрічку до нашого віночку.
-
Поетична хвилинка «Хто квіти знає, той і відгадає»
Заздалегідь підготовлені учні загадують загадки.
-
Цвіте синьо, лист зелений,
Квітник прикрашає,
Хоч мороз усе побив
Його не займає. (Барвінок)
У народі його вважають символом життя.
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою чудову вроду. (Калина)
Символ краси та дівочої вроди
У червонім ковпаку (Мак)
Оберіг всіх злих духів.
-
Жовте сонечко, білі промінці (Ромашка)
Символ доброти, ніжності.
-
На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять
То – краплинки неба голубого
Виграють у житі, синім полум'ям горять (Волошки)
Символ чистоти.
-
Добре, діти, прикріпимо зелену стрічку – символ краси і молодості.
-
Робота в групах «Одягни корінь»
Дібрати споріднені слова із запропонованим коренем
1 група – -верб-
2 група – -калин-
3 група – -україн-
Перевірка роботи учнів.
-
Яке можна скласти прислів’я з кожним із цих коренів? (Без верби і калини нема України)
-
Запишіть його в зошити.
-
І прикріпимо синю стрічку до віночка.
-
Фізкультхвилинка.
-
Робота з підручником.
-
Вибірковий диктант (вірші)
-
Знайти споріднені слова до слова стежка і підкреслити їх.
-
Прикріпимо до віночка фіолетову стрічку – символ мудрості.
-
Гра «Так - ні»
Із вами, друзі,
В «Так» чи «Ні»
Я вам питання задаю
Готуйте ж відповідь свою.
-
Спільна частина споріднених слів називається коренем. (Так)
-
Спільнокореневі слова мають спільний корінь. (Так)
-
Слова малина, малиновий, малинка, мальва – споріднені. (Ні)
-
Слова весна, весняний, весело, веснянка – спільнокореневі. (Ні)
-
Молодці! Виконали добре завдання, тож прикріпимо рожеву стрічку – символ щирості, привітності.
-
«Передбачення»
-
Подивіться на наш віночок. Ми вже знаємо, що символізують стрічки цих кольорів, тільки що означає жовтий і синій, ми не говорили. Як ви гадаєте, що символізують ці кольори?
-
Підсумок уроку. Рефлексія.
Складання сенкану за планом:
-
Тема
-
Опис – 2 слова
-
Дія – 3 слова
-
Ставлення, почуття з приводу обговорюваного
-
Узагальнення, підсумок
Віночок
Гарний, чудовий
Дивує, прикрашає, оберігає
Бережемо, пишаємося, використовуємо
Оберіг, символ дівочої краси
-
Прикріпимо у віночок останню червону стрічку – символ добробуту, багатства, достатку.
-
Ось і закінчився наш урок.
-
Яку тему ми вивчали?
-
Як ми визначаємо корінь?
-
Що нового ви дізналися на уроці?
-
Символічне значення яких кольорів запам'ятали?
-
Оцінювання учнів. (Рейтингова система)
-
Домашнє завдання.