План уроку Тема. І. Франко. Збірка «З вершин і низин». Поезії «Гімн», «Сікстинська мадонна»

Про матеріал

I. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вступне слово викладача

ІІ . Оголошення теми й мети уроку

ІІІ . Актуалізація опорних знань учнів

1. Творче завдання учням.

Складіть психологічний портрет І. Франка — громадського діяча,вченого, літератора, людини.

2. Повідомлення підготовлених учнів.

Перегляд файлу

Урок №

Тема. І. Франко. Збірка «З вершин і низин».

Поезії «Гімн», «Сікстинська мадонна»

Мета: ознайомити учнів із поетичною творчістю І.Франка, допомогти усвідомити ідейно-художній  зміст віршів; розвивати навички виразного читання, аналізу поезій, виділення актуальних проблем та зіставлення їх із нашим часом; виховувати активну громадянську позицію, оптимістичний світогляд, прагнення до розвитку духовності, естетичний смак.

Обладнання: портрет письменника, збірки творів, ілюстрації до них, аудіозаписи.

Теорія літератури: ліричний твір, віршові розміри, сонет.

Перебіг уроку

I. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вступне слово викладача

ІІ . Оголошення теми й мети уроку

ІІІ . Актуалізація опорних знань учнів

1. Творче завдання учням.

Складіть психологічний портрет І. Франка  — громадського діяча,вченого, літератора, людини.

2. Повідомлення підготовлених учнів.

(Учні розповідають про самостійно знайдені цікаві факти й подробиці з життя                І. Франка.)

3. Гра «Цікава арифметика».

600 —...

8 + 8 = 16 —…

100 —...

10 —...

50 —…

.

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Слово викладача

2. Виразне читання вірша, прослуховування аудіозапису.

(Учні виразно читають вірш «Гімн» (1880), прослуховують аудіозапис пісні на музику Миколи Лисенка.)

3. Обмін враженнями щодо почутого.

4. Словникова робота за питаннями учнів.

5. Евристична бесіда.

— Що Франко вкладає в поняття «революціонер» і чому він «вічний»?

— Як ви уявляєте собі «вічного революціонера» за часів Франка і нині?

— Чому образ ворожих, реакційних сил у вірші конкретний,реалістичний, а образ «вічного революціонера» — алегоричний?

— Як у поезії зображено зростання свідомості народу, його активності в боротьбі за власні права?

— Чому поет ставить в один ряд із духом і волею науку та думку?

— Чому вірш названий гімном?

— Якою, за Франком, є концепція людини у вірші? (Людина вільна, борець.)

6. Виконання учнями пошуково-дослідницьких завдань.

— Виберіть із тексту вірша всі дієслова, визначте їх співвідношення (приблизно з іншими частинами мови), з’ясуйте роль та значення. (Дієслів багато, вони надають творові динамізму.)

— Визначте віршовий розмір твору «Гімн». Як він впливає на звучання вірша? (Чотиристопний хорей, створює маршову, напружену мелодику.)

— Схарактеризуйте систему художніх засобів (епітети, алітерація, анафора та ін.)

7. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

1) Яка ідея вірша «Гімн»?

2) Які шляхи розвитку людства бачить Франко і якими засобами можна цього розвитку досягти?

8. Слово викладача

Сонет — вірш, що складається з 14 рядків зі схемою рим абба —абба — ввг — дгд (можливі відхилення). Перший чотиривірш — це теза, другий — антитеза, заключні два тривірші — синтез, узагальнення думки. Сонети пишуться п’ятистопним ямбом. Цикл сонетів, що складається з 15 творів, називається вінком сонетів.Сонет виник у ХІІІ ст. в Італії і став однією з поширених форм світової поезії.

9. Виразне читання сонета «Сікстинська мадонна».

10. Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.

11. Демонстрація репродукції картини.

(Викладач демонструє учням репродукцію картини Рафаеля «Сікстинська мадонна», під враженням якої написаний твір Франка.)

12. Евристична бесіда.

— Що, на ваш погляд, спільне і що відмінне в зображенні мадонни, її трактовці у Рафаеля і Франка? (Поєднується земне й небесне начала, уславлюється жінка-матір.)

— Із чим у поета асоціюється образ мадонни? («Богиня»,«краса», «райська рожа», «мати», «небеса».)

— Який художній прийом використав автор в останньому тривірші? (Гіперболу.)

— Що втілює (символізує) образ мадонни у творі І. Франка? (Жінка-мадонна втілює красу мистецтва, творче натхнення, загалом Музу.)

13. Коментар викладача

Образ жінки в сонеті І. Франка багатогранний, він асоціюється також з образом Матері, символом космічного й земного життя, берегині родючості й роду. Про це влучно сказав Ґете у «Фаусті»:«Вічно жіноче підносить нас вгору».

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Завдання учням.

Поєднайте художні засоби з їх визначенням.

Лице небесне

антитеза

Так, ти богиня!

окличне речення

райська роже, богине

епітет

ні попівські тортури / ні тюремні царські мури / ані…

метафора

… вчора розповився / І о власній силі йде

інверсія

словом…, мов трубою

анафора

не ридать, а добувати

звертання

розвидняющийся (день)

порівняння

 

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжіть речення.

«Вірші Франка, на мою думку, …»

«Мене зацікавило …»

«Співзвучність нашому часові я вбачаю у думці Франка, висловленій …»

VІІ . Домашнє завдання

Вміти виразно читати, аналізувати вірші, знати ознаки сонета.

Підготувати індивідуальні повідомлення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 серпня 2018
Переглядів
4012
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку