Робота в групах.
Схарактеризуйте образи.
І група — Маруся Чурай.
ІІ група — Гриць Бобренко.
ІІІ група — Іван Іскра.
IV група — Полтавська громада.
V група — образ України.
III. Закріплення знань, умінь та навичок
Проблемні запитання та завдання.
План уроку
Урок №
Тема. Ліна Костенко. Роман у віршах «Маруся Чурай». Центральні проблеми твору — митець і суспільство, індивідуальна свобода людини
Мета: допомогти учням осмислити проблеми та ідеї твору, з’ясувати їхні багатство й глибину, естетичну привабливість; розвивати навички виділення елементів композиції, сюжету, характеризування образів, їх порівняння; поглиблювати вміння висловлювати власне ставлення до вчинків, морального вибору героїв; виховувати тверді моральні переконання, повагу до мистецтва та митців.
Очікувані результати: учні вміють характеризувати проблеми й образи твору, висловлювати власне ставлення до них, визначати художні засоби характеротворення.
Обладнання: портрет письменниці, видання твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Перебіг уроку
I. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово викладача.
III. Формування вмінь та навичок
Читання напам’ять уривків з роману.
Евристична бесіда.
— Розкажіть про історичні події, що відбувалися в Україні в період життя Марусі Чурай.
— Як, на вашу думку, вони впливали на становлення духовного світу дівчини?
— Чи можна сказати, що Маруся стояла осторонь визвольних змагань свого народу, адже вона не бере участі у війні?
— У чому виявляється її суспільна активність?
— Знайдіть у тексті твору виступ Івана Іскри перед суддями на захист Марусі та універсал Богдана Хмельницького аналогічного змісту.
— Як сама Маруся Чурай бачить місце людини в житті свого народу?
— Визначте громадянську позицію тих героїв, діяльність яких вона схвалює, і тих, чию поведінку вважає аморальною.
— Як героїня реагує на ті криваві події, що принесли горе на рідну землю? Пригадайте її роздуми та емоції при вигляді зруйнованих сіл, сплюндрованого Києва, втікачів з Волині, що вмирають з голоду.
— Чи залишилася б у пам’яті стількох поколінь Маруся Чурай, якби вона стояла осторонь життя свого народу, його боротьби за волю і державність?
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Визначте тему роману у віршах Ліни Костенко.
Робота в групах.
Схарактеризуйте образи.
І група — Маруся Чурай.
ІІ група — Гриць Бобренко.
ІІІ група — Іван Іскра.
IV група — Полтавська громада.
V група — образ України.
III. Закріплення знань, умінь та навичок
Проблемні запитання та завдання.
— Кого з героїв можна порівняти, за якими позиціями; кого протиставити?
— Назвіть твори класиків літератури, що підтверджують високу роль мистецтва в житті людини, суспільства.
Міні-диспут.
— Як ви думаєте, чи винна Маруся у смерті Гриця Бобренка? Чи можна простити їй гріх заради її таланту?
Дослідницька робота.
Проведіть невелике дослідження щодо художньої майстерності роману у віршах «Маруся Чурай».
IV. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Твір Ліни Костенко «Маруся Чурай» справив на мене враження…
V. Домашнє завдання
Вміти аналізувати роман у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай», висловлювати власну думку про його героїв та проблеми, в ньому порушені.