План уроку Тема. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» — перший в українській літературі соціально-психологічний роман. Співавторство з І. Біликом

Про матеріал

Переіг уроку

I. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вступне слово викладача

ІІ . Оголошення теми й мети уроку

ІІІ . Актуалізація опорних знань учнів

Завдання учням.

1) Змалюйте психологічний портрет Панаса Мирного.

2) Продовжіть речення.

Перегляд файлу

План уроку

Урок №  

Тема. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла

повні?» — перший в українській літературі соціально-психологічний роман. Співавторство з І. Біликом

Мета: допомогти учням зрозуміти зміст та ідейно-художні особливості твору; розвивати навички самостійного опрацювання художніх текстів,визначення головних епізодів та характерних деталей, їх коментування; поглиблювати здатність висловлювати власну думку з приводу прочитаного; виховувати прагнення жити за

гуманістичними принципами, любов до художньої літератури.

Обладнання: портрет письменника, різні видання твору,ілюстрації до нього.

Теорія літератури: соціально-психологічний роман.

Переіг уроку

I. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вступне слово викладача

ІІ . Оголошення теми й мети уроку

ІІІ . Актуалізація опорних знань учнів

Завдання учням.

1) Змалюйте психологічний портрет Панаса Мирного.

2) Продовжіть речення.

«Патріотизм, скромність, працьовитість і талановитість — це …» (Визначальні риси Панаса Мирного.)

 

IV. Формування вмінь та навичок

1. Виразне читання.

(Учні виразно читають першу сторінку роману (від початку до слів «От де моя праця… вона зробила з мене чоловіка, хазяїна!..»).)

2. Евристична бесіда. 

— Чим незвичайний пейзаж на початку роману?

— Про що свідчив одяг парубка? Який прийом використовує автор?

— Про що свідчить така портретна деталь: «дуже палкий погляд, бистрий, як блискавка», «хижа туга».

— Які риси характеру парубка можна назвати з первинного опису.

— Ваші враження від роману. Чого ви очікуєте від знайомства із твором Панаса Мирного?

3. Слово викладача

Безпосереднім поштовхом була історія про розбійника Василя Гнидку, яку Панас Мирний почув від візника, їдучи у відрядження з Полтави до Гадяча. Так він і назвав нарис «Подоріжжя із Полтави до Гадячого». Пізніше була повість «Чіпка», а потім — велике соціально-психологічне полотно «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Назва афористична й символічна, бо натякає на «голодну волю», яку одержали кріпаки після реформи 1861 року.

Співавтором твору був старший брат Панаса — Іван Білик. Саме йому довелося стати першим читачем і критиком, а потім ще й співавтором, адже він описав столітню історію села Пісок та панів Польських. Одне із його зауважень, наприклад, було таким: «Всяке суспільне явище, а в тому числі і розбійництво, має дві сторони: внутрішню — процес морального падіння людини — й зовнішню — суспільну. Так, по-моєму, ці дві сторони і треба розвивати».

Важким був шлях роману до друку, до читача. То цензор забув поставити підпис, то видання книг українською мовою заборонили взагалі. Будучи надрукованим у Женеві, роман одразу ж потрапив до списку забороненої літератури і йшов на батьківщину підпільними, нелегальними шляхами.

Основні теми твору — це життя різних суспільних верств: найбіднішого селянства, козацької старшини, кріпосників, чиновників різних рангів; історія перетворення розумної, енергійної та здібної людини на розбійника. Ці теми суспільно значимі, соціальні, тому й роман за жанром є соціальним. Крім того, він ще й глибоко психологічний, оскільки соціальні процеси зображені не самі по собі, а через психологію героїв, їхні думки, прагнення,переживання.

Композиція роману складна, наявні кілька сюжетних ліній,які переплітаються між собою. Академік О. І. Білецький порівнював композицію роману з будинком «із багатьма прибудовами,зробленими неодночасно і не за строгим планом».

4. Переказ тексту.

(Учні переказують основні епізоди І–ІІ частин роману (в скороченому варіанті), коментують їх. Слід звернути увагу на заголовки, пояснити їхню роль у композиції твору, в його художній структурі.)

Частина І

І. Польова царівна

ІІ . Двужон

ІІІ.Дитячі літа

IV. Жив-жив!

V. Тайна-невтайна

VI. Дізнався

VII. Хазяїн

Частина ІІ

VIII. Січовик

IX. Піски в неволі

X. Пани Польськ

XI. Махамед

XII. У москалях

XIII. Максим — старшим

 

5. Обмін враженнями щодо прочитаного.

(Учні не тільки обмінюються враженнями, а й передбачають майбутні події твору.)

V. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжіть речення.

«Твір Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” здався мені…»

«Мене вразило …»

«На відміну від “Кайдашевої сім’ї” І. Нечуя-Левицького, твір Панаса Мирного…»

 

VІ. Домашнє завдання

Дочитати твір (III–IV частини в скороченому варіанті), вміти переказувати й коментувати основні епізоди, давати їм оцінку.

 

 

docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
2435
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку