Конспект уроку допоможе розкрити трагедію українського села к. XIX - п. XX ст., зображену в новелі; розкрити загадку сили впливу твору В.Стефаника на читача; зробити ідейно-художній аналіз новели; розвивати вміння учнів висловлювати свої думки з приводу прочитаного; визначити роль художньої деталі як засобу розкриття внутрішнього стану героя; розвивати в учнів навички аналітичного мислення, стимулювати до власних висновків; розвивати вміння на основі матеріалу, дібраного в процесі аналізу твору, робити висновки про типовість героя; засвоїти поняття “психологічна новела”; усвідомлювати унікальність, неповторність художнього стилю письменника; прищеплювати шанобливе ставлення до загальнолюдських цінностей; виховувати в дітей співчуття та співпереживання.
Тема. Життєва правда і художня її реалізація в новелі В.Стефаника “Новина”
Мета: розкрити трагедію українського села к. XIX - п. XX ст., зображену в новелі; розкрити загадку сили впливу твору В.Стефаника на читача; зробити ідейно-художній аналіз новели; розвивати вміння учнів висловлювати свої думки з приводу прочитаного; визначити роль художньої деталі як засобу розкриття внутрішнього стану героя; розвивати в учнів навички аналітичного мислення, стимулювати до власних висновків; розвивати вміння на основі матеріалу, дібраного в процесі аналізу твору, робити висновки про типовість героя; засвоїти поняття “психологічна новела”; усвідомлювати унікальність, неповторність художнього стилю письменника; прищеплювати шанобливе ставлення до загальнолюдських цінностей; виховувати в дітей співчуття та співпереживання.
Тип уроку: спроба типологічного аналізу з елементами психологічного дослідження.
Методи, прийоми та форми роботи: групове дослідження тексту, словникова робота, твір-речення, “Поетична хвилинка”, “Спільний проект”, рольова гра, ситуативне завдання, міні-дослідження, дискусійна сітка Алверманна, прогнозоване завдання, психологічне дослідження, метод “Пошук”
Проблемне запитання: “Чи можна виправдати вбивство?”
Епіграфи: ... Як коротко, сильно і страшно пише ця людина.
М.Горький
Я свою душу пустив у душу народу.
В.Стефаник
Обладнання, наочність: портрет В.Стефаника, ілюстрації до новели “Новина” В.Касіяна, В.Скакандія (альбом “ Василь Стефаник”, с.11), Й.Куриласа, словники: літературознавчий, психологічний, тлумачний; схеми, листки самооцінювання; портрет Л.ван Бетховена, фонозапис “Дев’ятої симфонії” Л.ван Бетховена, план, епіграфи, словник до твору, аркуші паперу, картки із завданнями, фарби, пензлики, склянка з водою.
Міжпредметні зв’язки: українська мова (діалектизми, риторичні запитання, емоційно-експресивна лексика), музика (Л.ван Бетховен “Дев’ята симфонія”), живопис (твори В.Касіяна, В.Скакандія, Й.Куриласа), історія (колоніальна політика австрійської монархії на західноукраїнських землях, становище селянства).
Теорія літератури: художня деталь, порівняння, новела, психологічна новела, мала проза, символічні образи, психологізм, прийоми зображення характеру в епічних творах.
Методична ремарка: урок розроблений за Навчальною програмою для середньої загальноосвітньої школи з гуманітарним профілем. Українська література
10-11 класи. Укладачі: Г.Ф.Семенюк, В.І.Цимбалюк.
Хід уроку
В.Стефаник – один з найвизначніших новелістів світу. Кожне його слово – це згусток народного горя, кожен його звук – це стогін народу. Недаремно він казав:”Я свою душу пустив у душу народу”. Письменник залишив нам небагато творів. Але скільки думок у них! Скільки сліз людських! Наприклад для О.Кобилянської це була “закривавлена поезія”. А збірка новел В.Стефаника в російському перекладі (1911 року) мала назву “Капли крови”.
У невеличкому творі на 2 сторінки розкрито людську трагедію, яка хвилювала й хвилюватиме всіх, хто ознайомиться з новелою.
Російський письменник О.Горький, прочитавши новелу “Новина”, сказав дуже влучно:”Як коротко, сильно і страшно пише ця людина”. Справді, лаконізм вислову досягає у Стефаника крайньої межі, за якою – глибока прірва людського горя, страждань, важких переживань.
(Звучить запис “Дев’ятої симфонії” Л.ван Бетховена).
Саме на ці та інші запитання намагався відповісти автор у новелі. Спробуємо знайти відповідь на них і ми.
Людина – будь-яка особа; кожний, індивід, персона.
Життя – існування всього живого; протилежне смерть.
Смерть – припинення життєдіяльності організму і загибель його.
Зло – 1. Щось погане, недобре. 2. Нещастя, лихо, горе.
- Які почуття викликає у вас новела з такою назвою: позитивні чи негативні?
- Що було джерелом написання новели? (Реальні події).
Повідомлення учня
В основу твору лягла реальна подія, яка мала місце в покутському селі Трійця. Стефаник їздив у те село, розмовляв із сестричкою втопленої, із селянами. Про це схвильовано розповідав у листах до О.Кобилянської та В.Морачевського. Ці листи є першими спробами художньо осмислити факт.
- Де вперше була надрукована новела “Новина”? (У збірці “Синя книжечка”).
- Яка тема твору? (Вбивство батьком своєї дитини).
Психологія – наука про закономірності, розвиток і форми психічної діяльності живих істот.
Складання схеми (колективно).
“трьома голосами”
автор село сусіди
бідування батька “усе село про нього “боявся сидіти в хаті”,
вже 2 роки. заговорило”, страшний “...ходив по сусідах, а вони
задум Гриця. оповідали, що він дуже
журився”.
Бесіда – розмова з ким-небудь, балачка, розмовляння, гутійка.
- Що криється за цими словами? (Дівчатка не реагували на батькові крики, бо це було дуже часто, голодні діти були зайняті куснем хліба).
Художня деталь – така виразна подробиця, риса, штрих, яка особливо збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину, робить зображення дуже відчутним і яскравим.
“Чогось”
ще не знає, але відчуває
(Перша частина безособова,що передає стан героя)
- Чому ж він не кинувся добувати їм харч? Не попросив допомоги у сусідів?
Моральні страждання Гриця Летючого
“Мерці”
“довго йшов лугами”
“здригнувся, коли побачив річку”
“річка заморозила його”
“довгий пас пік у серце”
“над самою річкою він побіг”
“з усієї сили кинув Доцьку у річку”
Страх – стан хвилювання, тривоги, неспокою, викликаний чеканням чогось неприємного, небажаного.
Пейзаж - (фр. paysage , від pays – місцевість, країна) – у літературі це словесне зображення природи.
- Що побачив Гриць з гори: долину, луг? (Текст).
Символ – (від гр. symbolon – умовний знак, прикмета) – предмет чи слово, що умовно виражає сутність якогось явища.
Місяць
символ
чогось лиховісного несвідомість підсилення трагізму й
абсурдності ситуації
Скупа дрібниця і ціла поема”?
Афект – стан дуже великого, але короткочасного нервового збудження.
I ряд – дискусійна сітка Алверманна
Чи був Гриць Летючий
жорстокою людиною?
II ряд – робота з Т-сіткою
Хто він?
Злочинець? Жертва?
?
Типове – найбільш вірогідне для даної ситуації або системи відліку, єдність загального та індивідуального.
Фінал – (від лат. finis - кінець) – заключна частина в творі; може становити собою підсумкове авторське висловлювання.
Риторичні запитання – це запитання, якими висловлюється ствердна думка чи на яке відповідає той, хто його ставить.
Експресивно-оціночні вислови - особливі зображувальні й виражальні якості художньої мови, які створюються використанням відповідної лексики, тропів, фігур тощо.
Робота в групах (учні об’єднуються в 4 групи. Кожна група отримує картку із завданням, над яким працює 5 хв. Після цього доповідає представник групи, решта доповнюють).
Завдання I групі
- Простежте зміну психологічних настроїв героя в творі.
Легке роздратування душевні муки страх напівбожевілля афект
Завдання II групі
- Навіть перебуваючи у такому стані, чи можна виправдати вбивство з точки зору природного права людини, юридичного закону?
Людина від народження має право вибору. Ми самі робимо свій вибір, але права на вбивство людини не маємо. Бо до чого б це призвело? До хаосу.
Завдання III групі
- Чи можна виправдати вбивство з точки зору християнської моралі?
Орієнтовна відповідь
Біблія вчить:”Не вбий!” (Одна із 10 головних заповідей Божих).
Висновок. За християнськими і моральними законами людина не має права вбивати. Якщо вона скоїла злочин, то повинна понести покарання.
- Тож на чому будується життя людини? (На моральних цінностях).
Теорія літератури
Психологічне дослідження (аналіз) – глибоке, детальне відтворення світу персонажа, його почуттів, думок, переживань, спонукань.
Чорний ящик (метод “Пошук”).(В ящику лежать ножиці, картки, мотузка). Потрібно розташувати картки в певній послідовності та прокоментувати слова, записані на них.
Орієнтовні відповіді
Висновок. Споруда життя Гриця розпадається.
Завдання IV групі
Тест Фідлера. Асоціативна вправа “Словесне малювання”
(Презентація матеріалу).
Завдання V групі
Дослідіть композиційні особливості новели.
Будова новели “Новина”
Розв’язка – лаконічне повідомлення про злочин селянина Гриця Летючого.
Експозиція – розповідь про життя удівця Гриця з двома дітьми після смерті дружини.
Зав’язка – внутрішній світ головного героя, його рішення втопити дітей.
Кульмінація – дітовбивство.
(Зачитати 1-2 речення).
- Чи не здається вам, що такий композиційний прийом дуже сміливий, адже все стає одразу відомим? Далі можна і не читати? Тим більше, що в центрі уваги письменника злочинець, дітовбивця. Отже, людина, яка завчасно приречена на осуд і зневагу. (Та в цьому й чудодійна сила мистецтва Стефаника, що непомітно, але владно веде нас за собою і, здається, без зусиль переконує, що тільки так і міг вчинити Гриць Летючий).
Цитати для роздумів
Тільки великому знавцеві людської душі і гуманістові під силу досягти того, що вдалося Василеві Стефаникові: викликати гаряче співстраждання і співчуття до дітовбивці, виправдати його перед вищим судом совісті.
Герой новели Василя Стефаника лишився людиною , в його серці горить великий жертовний вогонь батьківської любові і батьківського страждання.
М.Грицюта
Вищий суд – суд совісті.
В.Гюго
III. Закріплення
Хвилинка творчості
(Звучить “Дев’ята симфонія” Л.Бетховена).
Учнівські проекти
- Як ви вважаєте, яка група виконала завдання найкраще?
Міні-дослідження
(Його творчість віддана селянській долі. Вміння спостерігати за життєвими явищами, глибоко вникати в душу людини, переживати бачене й почуте надало новелам письменника того болю, що гримів як музика Бетховена).
Вчитель. Дослідники не раз звертали увагу на спорідненість слова В.Стефаника і музики великого Л.Бетховена. Передусім, вражають тональна подібність творчості цих митців, їх тяжіння до мінорних, трагедійних інтонацій, що були виявом не хворобливості й безсилля, а, як це не парадоксально, вибухом могутньої життєствердної енергії. Пригнічені й водночас надзвичайно пристрасні інтонації В.Стефаника і Л.Бетховена – це інтонації турботи, великого вболівання за людину, піднесено-натхненний образ людської скорботи.
IV. Підсумок уроку
Ознаки новели:
Теорія літератури
Діалектизми - ( від гр. dialektos - розмова, говір, наріччя) – слова, звороти, форми слів і синтаксичні конструкції, яких немає в літературній мові, але які побутували чи й побутують в розмовній мові людей певної території чи якоїсь групи населення. Діалектизми використовуються в літературі для мовної характеристики персонажів, для відтворення особливостей їхнього побуту, для створення місцевого колориту.
“Художня галерея”
- Зіставте ілюстрації В.Касіяна, В.Скакандія (альбом “Василь Стефаник”, К., 1983, с.11), Й.Куриласа (путівник “Літературно-меморіальний музей В.С.Стефаника” (Ужгород, 1971) з текстом твору.
Цитати для роздумів
Пишучи свої новели, він (Стефаник) гарячкував. Він глибоко переживав дії своїх героїв і зливався з ними до того ступеня, що писав не про них, а про себе.
Ю.Гаморак
Він був незрівнянним психологом. Інтуїція, якою він володів, давала змогу йому відкривати найпотаємніші думки й бажання свого співбесідника, вбирав у слова те, що інші лише відчували, але назвати того не могли.
В.Костащук
Його новели – як найкращі народні пісні.
І.Франко
Поетична хвилинка
Стефаник
Він витесував слово, як брилу,
Він трудився завзято, як віл,
Аж допоки не падав безсило
Горілиць на холодний діл.
І коли відчинялися двері,
Щоб гукнути його на двір,
Він лежав, наче мрець на папері,
Та зате був живий папір.
П.Сорока
Заключне слово вчителя
- Кожна новела В.Стефаника – це картина трагедії селянського життя, разючої бідності, безнадійності, світ, повний смутку і несказанної краси та ніжності до народу, який письменник любив по-синівськи і на все життя.
V. Оцінювання (самооцінювання, взаємооцінювання)
Учні коментують відповіді однокласників. Разом із учителем виставляють оцінки.
VI. Домашнє завдання. Інструктаж до виконання
Завдання (для всіх): прочитати новелу В.Стефаника “Камінний хрест”, визначити художні деталі, що розкривають психологічний стан Івана Дідуха, його дружини. Дати цитатні заголовки до кожного розділу новели.
Завдання (за бажанням): дослідити літературні паралелі:
I група – типологічна спорідненість новели В.Стефаника “Новина” та оповідання К.Чапека “Сільський злочин”.
II група – тема дітовбивства у творчості В.Стефаника та Гі де Мопассана.
III група – групі “Журналістів” написати замітку про урок.
- Дякую за співпрацю. Сподіваюся, що знайомство з творчістю В.Стефаника було для вас приємним відкриттям.
Додаток до уроку
Словничок діалектних слів
(покутський діалект)
Дєдя – батько, тато
Аді – а дивись
Начинєйтеси – їжте
Ї – її
Вікінула – викинула
Напудився – налякався
Глемедали – ковтали, жадібно їли
Борзо – швидко
Пас – пояс, ремінь, пасок
Ніц = нічого
Ліпше – краще
Пацити – мучитись, терпіти
Бідити – бідувати
Мелдуватися – зголоситись, повідомити про щось
Оцев – цією
Бучок – паличка, лозина, кий
Мнєоця – в ім’я отця
Бараболя – картопля
Віпроситися – випроситися
Дранки – порвана, стара одежина
Задеревеніти - замерзнути
Рекомендована література