ДНЗ»Крижопільський професійний будівельний ліцей»
Майстер виробничого навчання Малютяк Г.О.
__________________
ПЛАН УРОКУ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ
Група № 32
Професія: «Оператор комп’ютерного набору. Конторський (офісний) службовець (бухгалтерія).»
Тема: «Облік витрат.»
Тема уроку: «Система рахунків для обліку витрат.»
Мета уроку:
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Тип уроку:урок засвоєння нових знань
Методи проведення: наочні методи, практичні методи, словесні, пояснювально-ілюстративний метод
Матеріальне оснащення: ПК, дошка
Міжпредметні зв’язки: економіка,діловодство.
Структура уроку
І. Організаційний етап (2 хв):
1.1. Привітання.
1.2. Перевірка присутності учнів.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань (10 хв):
2.1. Оголошення критеріїв оцінювання.
2.2. Інтелектуальна гра.
( В ході даного етапу уроку, учні, даючи відповідь на запитання, отримують картки з балами, які при підведенні підсумків уроку будуть переведені у відповідні оцінки. Кожен з учнів має право отримати тільки один жетон з балом при умові, що відповідь правильна.)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (20 хв):
3.1. Повідомлення теми та мети уроку.
3.2. Виклад основного навчального матеріалу.
Для обліку витрат на виробництво Планом рахунків бухгалтерського обліку передбачені рахунки:
20 «Основне виробництво» .;
23 «Допоміжні виробництва»;
24 «Загальновиробничі витрати»;
66 «Загальногосподарські витрати»;
28 «Брак у виробництві»;
97 «Витрати майбутніх періодів»;
96 «Резерви майбутніх витрат».
Для забезпечення обліку витрат виробництва за елементами і статтями калькуляції всі витрати основного виробництва групують за видами продукції, що виготовляється на рахунку 20.
Для визначення собівартості продукції і послуг допоміжних виробництв використовують рахунок 23 «Допоміжні виробництва». За призначенням, економічним змістом та відношенню до балансу цей рахунок відповідає рахунку 20 «Основне виробництво».
Облік витрат з управління та обслуговування виробництв ведуть на збірно-розподільчих рахунках 25 «Загальновиробничі витрати» і 26 «Загальногосподарські витрати». На рахунку 25 відображаються витрати цеху, на рахунку 26 враховують витрати по управлінню підприємством. Рахунки 25 і 26 активні, сальдо не мають, в балансі не відображаються. Витрати, віднесені протягом місяця на ці рахунки, в кінці місяця розподіляються між видами продукції пропорційно прийнятій базі розподілу.
Система виробничих рахунків дозволяє згрупувати витрати і вести їх облік в наступній послідовності:
- Відображаються елементи витрат за місяць на дебеті виробничих рахунків (матеріали, заробітна плата, амортизація і т. Д.);
- Списуються витрати майбутніх періодів і резервуються майбутні витрати даного місяця;
- Загальновиробничі витрати списуються або розподіляються між роботами і послугами допоміжних виробництв;
- Підсумовуються і розподіляються загальновиробничі витрати основних цехів і загальногосподарські витрати;
- Визначаються втрати від шлюбу і включаються в собівартість продукції;
- Визначається собівартість незавершеного виробництва основного виробництва і випущеної продукції.
Облік витрат на виправлення браку і коштів, витрачених на остаточний шлюб, ведуть на калькуляційних рахунках 28 «Шлюб у виробництві». Рахунок активний, сальдо не має, в балансі не відображається.
Особливо важливе значення мають правильна організація аналітичного обліку і його своєчасність. Дані аналітичного обліку - база даних або необхідна інформація для аналізу, контролю, планування, управління і керівництва господарською діяльністю підприємства.
Дані аналітичного обліку використовуються при складанні внутрішньої звітності, яка будується на інформації про види, кількість, одиницях виміру, цехах-виробниках, статтях витрат, що випускається. Аналітичний облік ведуть у розвиток всіх синтетичних рахунків з обліку витрат на виробництво.
За рахунками 20 «Основне виробництво» і 23 «Допоміжні виробництва» аналітичний облік організується по кожному замовленню, виду, робіт, виду продукції окремо, в розрізі статей калькуляції та місць виконання робіт (цех). Для цього розроблені картки (відомості) аналітичного обліку виробництва.
Аналітичний облік в розвиток синтетичного рахунку 20 «Основне виробництво» повинен забезпечити угруповання інформації по залишках незавершеного виробництва на початок і кінець місяця, за витратами за звітний місяць, за сумами, списаним у вигляді витрат на остаточний шлюб, на собівартість випущеної продукції, виконаних робіт, наданих послуг. При цехової структурі управління аналітичний облік витрат необхідно організувати в розрізі кожного цеху за статтями витрат.
Аналітичний облік за рахунками 20 «Основне виробництво» і 23 «Допоміжні виробництва» ведуть в картках обліку виробництва.
На основі первинних документів, які фіксують операції по віднесенню витрат на виробництво (вимог, лімітно-забірних карт, нарядів на виконання робіт та ін.), Складаються розроблювальні таблиці розподілу витрат матеріалів, транспортно-за- готовітельних витрат, зворотних відходів, нарахованої заробітної плати, відрахувань з заробітної плати, розподілу загальногосподарських і загальновиробничих витрат і справки- розрахунки бухгалтерії.
Інформація, розрахована в розроблювальних таблицях, заноситься в картки обліку виробництва.
При цехової структурі управління виробництвом кожна стаття калькуляції в картці підрозділяється по цехам.
При нормативному методі обліку витрат зазначені показники розшифровуються за нормами, відхилень від норм, змін норм.
Аналітичний облік за рахунком 25 «Загальновиробничі витрати» організовується у відомості № 12 «Витрати цеху». Це регістр аналітичного і синтетичного обліку. Він відкривається щомісяця по кожному цеху окремо для обліку витрат в синтетичному розрізі по дебету рахунків 20,23,28 і в аналітичному розрізі по рахунках 25/1 та 25 з кредиту кореспондуючих рахунків. Дані аналітичного обліку являють собою статті витрат. Так, в рахунок 25/1 включені статті: амортизація обладнання і транспортних засобів, експлуатація обладнання, поточний ремонт обладнання і транспортних засобів, внутрішньозаводське переміщення вантажів тощо.
За наведеними вище статтями плануються витрати, а значить, і організовується бухгалтерський облік. Відомість № 12 має шахову форму графления, в яку записуються суми господарських операцій по рахунках. Переваги відомості № 12 - наявність показників: «Підсумки за місяць», «За кошторисом за місяць», «Фактично з початку року», «За кошторисом на квартал (рік)» до рахунків 25/1 і 25. Зіставлення цих показників дає можливість виявити резерви для зниження собівартості продукції, боротися з перевитратами. Дані «Фактично з початку року» використовуються для аналізу витрат з управління та обслуговування виробництв. Аналітичний облік загальногосподарських витрат здійснюється у відомості № 15 точно в такому ж порядку, як і за рахунками 25/1 та 25 у відомості № 12, т. Е. За статтями витрат.
Відомість № 15 відкривається щомісяця і заповнюється на підставі тих самих документів, що і відомість № 12.
У відомості № 15 ведеться також аналітичний облік по рахунках 96 «Резерви майбутніх витрат» і 97 «Витрати майбутніх періодів» за статтями витрат і по місцях виникнення витрат. Обороти по дебету і кредиту рахунків 96 і 97 у відомості № 15 визначаються не тільки за місяць, але і з початку року. Крім того, ці рахунки мають сальдо як на початок року, так і на кожний звітний період, що також фіксується у відомості № 15.
Синтетичний облік виробничих витрат по цехах обмежується показниками відомостей № 12 і 15, а по підприємству в цілому використовується журнал-ордер № 10.
Остаточна сума оборотів по кредиту виробничих рахунків щомісяця розраховується в журналі-ордері №10 / 1
IV. Узагальнення і закріплення знань (10 хв).
4.1. Інтелектуальна гра.
( В ході даного етапу уроку, учні, даючи відповідь на запитання кросворду, отримують картки з балами, які при підведенні підсумків уроку будуть переведені у відповідні оцінки. Кожен з учнів має право взяти тільки один жетон з балом при умові, що відповідь правильна)
V. Підведення підсумків уроку та оцінювання знань учнів (2хв).
Оцінювання знань учнів з урахуванням карток з балами.(Якщо учень був активний на уроці можна додати картку на 2 бали, якщо не дуже активний – на 1 бал)
VІ. Домашнє завдання (1 хв).