План
уроку з виробничого навчання із професії:
5122 «Кухар» в групі кухарів К-11
Тема уроку: «Приготування гарячих та холодних солодких страв. Вимоги до якості. Правила відпуску. Дотримання вимог техніки безпеки і норм санітарії та гігієни»
Мета уроку:
навчальна: навчити учнів готувати гарячі та холодні солодкі страви, підбирати посуд для приготування та подачі страв; закріпити практично знання технології приготування страв, економного використання сировини та електроенергії.
розвиваюча: розвивати в учнів вміння працювати з міні-конспектами, навички самостійної роботи при приготуванні страв, творчі здібності учнів при подачі страв;
виховна: виховувати відповідальність за доручену справу, дисциплінованість, прагнення до високих результатів праці.
Тип уроку: урок виконання складних комплексних робіт.
Метод проведення: бесіда, гра «вірю, не вірю», гра «зайва ланка», гра «втрачена ланка», фронтальне опитування, проблемні ситуації, самостійна робота, робота в парах.
Матеріально-технічне забезпечення: сировина, обладнання, інвентар, міні – конспекти, інструкційні картки, план уроку, мультимедійний проектор, презентація.
Міжпредметні зв’язки:
«Технологія приготування їжі з основами товарознавства»;
«Організація виробництва та обслуговування»;
«Устаткування підприємств»;
«Охорона праці».
Хід уроку
І. Організаційна частина
Перевірка наявності учнів, їхнього зовнішнього вигляду та готовності до уроку.
ІI. Вступний інструктаж
1.Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово майстра: Кулінарія це мистецтво! Мистецтво приготування їжі в багатьох викликає помилкове поняття про розкіш, а також у витонченій насолоді їжею. Але мало хто здогадується, що найелементарніші продукти можуть стати кулінарними шедеврами. В кулінарії існує безліч секретів які буденні продукти перетворюють на шедеври. Одним із найцікавіших та захоплюючих є приготування солодких страв. Завдяки своїм смаковим якостям, ніжній консистенції та аромату солодкі страви є джерелом їжі, яка приносить задоволення. Ось чому нам з вами так важливо сьогодні навчитись технологічно правильно готувати солодкі страви.
(При цьому майстер в/н переконує учнів у важливості даних страв та виховує в них цікавість до обраної професії)
2. Оголошення теми і мети уроку.
Тема нашого уроку: «Приготування гарячих та холодних солодких страв. Вимоги до якості. Правила відпуску. Дотримання вимог техніки безпеки та норм санітарії і гігієни».
На сьогоднішньому уроці ми повинні з вами навчитися готувати гарячі та холодні солодкі страви, підбирати посуд для приготування та подачі страв; закріпити практично знання з технології приготування страв, економного використання сировини та електроенергії.
3. Актуалізація і корекція опорних знань.
Слово майстра: Давайте пригадаємо з вами теоретичний матеріал сьогоднішньої теми та проведемо гру «Вірю, на вірю».
(Здійснюється шляхом гри «Вірю, не вірю»).
Умови гри: (підтвердити, або спростувати твердження, обґрунтувати).
Гра «Вірю, не вірю»
(При цьому в учнів виховується прагнення до високих результатів праці).
Слово майстра: Користуючись міні – конспектами давайте згадаємо технологію приготування став, та пограємо гру «Зайва ланка» та гру «Втрачена ланка».
(Здійснюється за допомогою гри «Зайва ланка», та гри «Загублена ланка»).
Умови гри «Зайва ланка»: визначити, яка операція зайва при приготуванні страв.
Умови гри «Втрачена ланка» визначити, яка операція при приготуванні страви відсутня.
Гра «ЗАЙВА ЛАНКА»
Яблука по-київськи
Яблука в листковому тісті
Гра « Втрачена ланка »
Мус яблучний
Самбук абрикосовий
4. Демонстрація майстром виробничого навчання прийомів виконання операцій
(Майстер в/н власним прикладом спонукає учнів до набуття навиків по приготуванню страв).
Демонстрація приготування страв за допомогою мультимедійного проектора: мус яблучний, самбук абрикосовий, яблука в тісті.
Демонстрація за допомогою мультимедійного проектора презентацій оформлення солодких страв.
5. Вирішення проблемних ситуацій.
Слово майстра: користуючись міні – конспектом вирішуємо проблемні ситуації.
№ п/п |
Проблема |
Причина Шляхи попередження |
1 |
У страві «Яблука в тісті» яблука потемнішали. |
Підготовлені яблука до теплової обробки тримати у холодній ледь підкисленій воді. |
2 |
Під час збивання яєчні білки потемніли. |
Білки збивати в неокислюючому посуді.
|
3 |
Яєчні білки погано збиваються |
Ретельно відокремлювати жовтки від білків. Не використовувати жирний посуд. Додати кілька краплин лимонної кислоти. |
(При цьому розвивається вміння працювати з міні-конспектом).
6.Закріплення навчального матеріалу.
(Здійснюється у вигляді фронтального опитування)
Слово майстра: Перед тим, як приступили до виконання роботи, розпишіться в журналі з охорони праці. Своїм підписом ви берете на себе відповідальність за дотримання всіх встановлених вимог.
(При цьому виховується почуття відповідальності за доручену справу).
9. Доведення завдань та критерії оцінювання роботи.
Слово майстра: Хочу вам нагадати, що оцінка за урок комплексна: згідно листа оцінювання ставляться бали за:
теоретичні знання, вирішення задач в міні-конспектах, організацію робочого місця; дотримання вимог охорони праці, санітарно-гігієнічних вимог під час роботи; приготування, подачу та презентацію страви.
Отже, сьогодні готуємо страви:
1. бригада – «Яблука в листковому тісті»
2. бригада – «Яблука по-київськи»
3. бригада – «Самбук абрикосовий»
4. бригада - «Мус яблучний»
ІII. Поточний інструктаж
(Здійснюється шляхом самостійної роботи здобувачів освіти)
Обхід майстром в/н робочих місць, надання необхідної допомоги учням, контроль за організацією робочого місця, відповіді на індивідуальні запитання здобувачів освіти, інструктаж на робочому місці, контроль за дотриманням технологічних норм, часу виконання роботи, правил охорони праці.
(При цьому здійснюється виховання в учнів відповідальності за доручену страву, почуття гідності за обрану професію).
IV. Заключний інструктаж
1.Проведення учнями бракеражу страв.
2. Аналіз виконання навчально-виробничих завдань.
3. Розбір типових помилок, допущених у процесі роботи.
5. Підведення підсумків, виставлення оцінок.
6. Оголошення домашнього завдання.
Підготуватися до уроку на тему: «Приготування гарячих напоїв».
М.С. Косовенко Технологія приготування страв @ «Факт», Київ 2003 ст. 212-224
Додаток 1
Інструкційна картка
На страву: «Яблука по - київські».
На основі: Збірника рецептур №891.
Мета уроку: навчитися самостійно готувати «Яблука по - київські», з дотриманням технологічних вимог, санітарно гігієнічних норм та вимог охорони праці.
Набір сировини: яблука, цукор, борошно, яйця, молоко, сметана, сіль, жир кулінарний, цукрова пудра.
Посуд та інвентар: електрична плита, виробничий стіл, каструля, ложка, кухарська трійка ножів, обробні дошки, холодильна шафа, збивальна машина., кухарська голка, шумівка, сито, друшляк, десертні тарілки, блюда.
Послідовність виконання роботи.
Набір сировини
Назва сировини |
На 1порцію |
|
Яблука |
90 |
63 |
Лимонна кислота |
- |
0,03 |
Яйця |
- |
10 |
Цукор |
- |
5 |
Борошно пшеничне |
- |
4 |
Сметана 36% жирності |
- |
25 |
Варення |
- |
10 |
Цукрова пудра |
- |
3 |
Вихід |
|
100/3 |
Вимоги до якості:
Зовнішній вигляд – форма збережена. Смак – кисло-солодкий. Запах – приємний, з ароматом яблук. Колір – на поверхні золотистий. Консистенція - м'яка.
Додаток 2
Інструкційна картка
На страву « Самбук абрикосовий ».
На основі:Збірник рецептур страв та кулінарних виробів 1982, рец. № 970
Мета: навчитись самостійно готувати страву з дотриманням технологічних вимог, санітарно-гігієнічних норм та техніки безпеки.
Посуд і інвентар:каструлі, тертка, форми, вінчик, миски.
Обладнання: електрична плита, виробничі столи.
Послідовність виконання роботи.
Набір сировини для страви.
Набір сировини |
На 1 порцію |
|
Брутто |
Нетто |
|
Абрикоси |
113 |
97,5 |
або курага |
35 |
35 |
або абрикосове пюре конц. |
75 |
75 |
Вода (для желатину) |
63 |
63 |
Цукор |
30 |
30 |
Желатин |
3 |
3 |
Білки яєць |
12 |
12 |
Кислота лимонна |
0,15 |
0,15 |
Вихід |
|
150 |
Вимоги до якості:
Зовнішній вигляд – форма самбуку залежить від посуду, в якому його охолоджують.
Смак – солодкий, з кислуватим присмаком і запахом продуктів, з яких він приготовлений.
Колір – білий, жовтуватий або рожевий.
Консистенція - однорідна, пухка, дрібнопориста маса з пружною консистенцією.
Не допускається наявність грудочок, слабка збитість, у нижній частині виробу щільний шар, слабко виражений смак і запах.
Правила подачі:
Перед відпуском самбук викласти з форми, прикрасити абрикосами, гілочками м’яти.
Додаток 3
Інструкційна картка
На страву: « Яблука в листковому тісті ».
На основі: М.С. Косовенко Технологія приготування страв ст..2111
Мета: навчитись самостійно готувати страву з дотриманням технологічних вимог, санітарно-гігієнічних норм та техніки безпеки.
Посуд і інвентар: деко, ножі, дощечки.
Обладнання: жарова шафа , виробничі столи.
Послідовність виконання роботи.
Набір сировини для страви.
Набір сировини |
На 1 порцію |
|
Брутто |
Нетто |
|
Готове листкове тісто |
48 |
48 |
Яблука |
48 |
45 |
Цукор |
3,4 |
3,4 |
Яйця |
0,3 |
0,3 |
Кориця |
0,3 |
0,3 |
Вихід: |
- |
100 |
Вимоги до якості:
Зовнішній вигляд: вироби зберегли надану форму, поверхня рум’яна.
Смак – кисло-солодкий, в міру солоний.
Запах – аромат кориці та яблук.
Консистенція - зверху рум'яна кірочка в середині яблука м’які, тісто пропечене, легко слоїться.
Правила подачі:
Випечені вироби посипати цукровою пудрою.
Інструкційна картка
На страву « Мус яблучний ».
На основі: Збірник рецептур страв та кулінарних виробів 1982, рец. № 967
Мета: навчитись самостійно готувати страву з дотриманням технологічних вимог, санітарно-гігієнічних норм та техніки безпеки.
Посуд і інвентар: каструлі, тертка, форми, вінчик, миски.
Обладнання: електрична плита, блендер, виробничі столи.
Послідовність виконання роботи.
Набір сировини для страви
Набір сировини |
На 1 порцію |
|
Брутто |
Нетто |
|
Яблука |
68,1 |
60 |
Цукор |
30 |
30 |
Крупа манна |
16 |
16 |
Кислота лимонна |
0,3 |
0,3 |
Вода |
150 |
150 |
Вихід |
|
200 |
Вимоги до якості:
Зовнішній вигляд – форма мусу залежить від посуду, в якому його охолоджують.
Смак – солодкий, з кислуватим присмаком і запахом продуктів, з яких він приготовлений.
Колір – білий, кремовий або жовтуватий.
Консистенція - однорідна, пухка, дрібнопориста маса з пружною консистенцією.
Не допускається наявність грудочок, слабка збитість, у нижній частині виробу щільний шар, слабко виражений смак і запах.
Правила подачі:
Перед відпуском мус викласти з форми, прикрасити ягідним соусом, або цукровою пудрою.
1