Очікувані результати:
після уроку учні дізнаються про нову для них сторінку з життя Лесі Українки;
висловлять власне ставлення до цієї історії кохання;
проаналізують події та риси характеру цієї неодинарної особистості.
Методична мета: застосування методів інтерактивного навчання та критичного мислення.
План уроку
Тема. Інтимна та пейзажна лірика Лесі Українки Мета: ознайомитися з історією кохання Лесі Українки та Сергія Мержинського,інтимною та пейзажною лірикою поетеси, з’ясувати, що стало поштовхом для виникнення цих поезій; підвести учнів до усвідомлення особливостей поетичного стилю митця;
розвивати мовлення учнів, навички виразного читання, ідейно-художнього аналізу поетичних творів; уміння працювати самостійно, в групах;
формувати цілісну особистість, позитивне ставлення до романтичних стосунків;
виховувати любов до поетичного слова як могутнього засобу впливу на духовність, інтелект людини; виховувати волю, здатність протистояти труднощам.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми: “Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися”, “спеціальні ролі під час обговорення”, бесіда, робота в групах, «Незакінчене речення», інтерактивна вправа «Мікрофон»,експрес-опитування.
Обладнання: мультимедійна презентація, портрет письменниці,видання її творів, технологічні картки аналізу поетичного твору, ілюстрації до поезій, аудіозаписи до поезій; вислів Й. В. Гете.
ТЗН: мультимедіа – проектор. Випереджувальне завдання: учні-біографи підготували таємниці приватного життя Лесі Українки, учні-читці повинні були вивчити поезії напам’ять за власним бажанням. Міжпредметні зв’язки: інформатика, українська та іноземна мови.
Очікувані результати:
Методична мета: застосування методів інтерактивного навчання та критичного мислення.
Епіграф до уроку: «Любов – це чудова поема,що потім люди перечитують у спогадах,без болю,без прикрого почуття».
Леся Українка
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Оголошення теми уроку. Визначення мети, завдань
Вступне слово викладача
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Метод “ Знаємо” Викладач пропонує учням таблицю “Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися”, учні поступово повинні її заповнити.
Що знаємо? |
Про що хочемо дізнатися? |
Про що дізналися? |
|
|
|
|
|
|
Перевірка домашнього завдання:
На попередньому уроці ми розглянули творчість Лесі Українки як патріотки, громадського діяча, борця з суспільною несправедливістю, навіть із власною долею. Вдома ви вивчили вірш Лесі Українки «Contra…» .
Експрес-опитування:
1.Прочитайте напам’ять поезію Лесі Українки «Contra spem spero».
2.Проаналізуйте поезію Лесі Українки «Contra spem spero!». 3.Які види лірики вам відомі?
4.Які з них ми вже розглянули на попередньому уроці?Про що ж ішлося в цих поезіях?
5.Назвіть зразки громадянської та філософської лірики Лариси Петрівни?
6.У темі уроку зазначено, що працюватимемо ми на уроці із пейзажною та інтимною лірикою. Про що ж ітиметься у цих поезіях?
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Метод ”Хочемо дізнатися” (Учні зачитують підготовлену інформацію).
1.Міні – лекція викладача з елементами бесіди
Розкажіть про знайомство Лесі Українки та Сергія Мержинського.
- Яке враження справив Сергій Мержинський на Лесю Українку?
Міні-спектакль «Зустріч у Ялті»
(звучить тихо музика, за столом сидить Леся, пише лист)
(Лист можна спроектувати на екран)
Проблемне питання
Дайте відповідь на питання: «Що краще — коли кохаєш ти чи коли кохають тебе?» Чи є майбутнє у такого кохання?
3. Читання поезії «Чого являєшся мені…»
4.Виразне читання поезії «Уста говорять…». (Викладач починає, учні продовжують)
Обговорення поезії.
- Чи можна назвати цю поезію автобіографічною?
- Чи можна стверджувати, що ця поезія належить до інтимної лірики, чому?
- Що має на увазі поетеса, говорячи, що у ній постійно бринить струна?
-Чому поезія опинилася поза збірками?
- Які почуття викликала у вас поезія «Уста говорять…»
Пейзажна лірика Лесі Українки
5.Робота з поезією «Стояла я і слухала весну»
Декламування поезії напам’ять
Стояла я і слухала весну(Леся Українка)
6.Робота з поезією «Хвиля»
*Згадайте, чим було море для поетеси? Однією з таких поезій є «Хвиля».
Виразне читання поезії
V. Робота в групах.
(Учні аналізують поезії “Все-все покинуть, до тебе полинуть ”, “Уста говорять: ”Він навіки згинув ”,«Стояла я і слухала весну…», «Хвиля»).
-А зараз,об’єднавшись у групи, з’ясуймо,за допомогою яких поетичних засобів авторка передає свої почуття.
Ідейно – художній аналіз поезій чи поезії
І група – «Все, все покинуть, до тебе полинуть», «Стояла я і слухала весну…»;
ІІ група – «Уста говорять: «Він навіки згинув»!» ,«Хвиля».
VI. Підсумки уроку.
1.Метод “Що дізналися?” (Учні заповнюють дану таблицю, що цікавого довідалися про поетесу).
2.Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Підсумовуючи все сказане і зроблене на уроці, закінчіть речення.
«Я не знав(ла), а тепер знаю…»
«Сьогодні мені було цікаво…»
«Найбільше мене вразило…»
«Найбільше мені сподобалась поезія…»
VІІ. Оцінювання роботи учнів на уроці
VIII.Домашнє завдання