Календарно-тематичний план з астрономії для 11 класу
(рівень стандарту, за навчальною програмою авторського колективу під керівництвом Яцківа Я. С.)
(35 годин,1 година на тиждень)
№ з/п |
Зміст навчального матеріалу |
Дата |
Примітка |
ВСТУП. ПРЕДМЕТАСТРОНОМІЇ. ЇЇ РОЗВИТОК І ЗНАЧЕННЯ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА. КОРОТКИЙ ОГЛЯД ОБ’ЄКТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ В АСТРОНОМІЇ (1 ГОД) |
|||
1. |
Астрономія – фундаментальна наука, яка вивчає об’єкти Всесвіту та Всесвіт у цілому. Галузі астрономії. Зв’язок астрономії з іншими науками. Історія розвитку астрономії. Псевдонауковість астрології та її завбачень. Значення астрономії для формування світогляду та культури людини. Об’єкти дослідження та просторово-часові масштаби в астрономії. |
|
|
ТЕМА 1. НЕБЕСНА СФЕРА. РУХ СВІТИЛ НА НЕБЕСНІЙ СФЕРІ (6 ГОД) |
|||
2. |
Небесні світила й небесна сфера. Сузір’я. Зоряні величини. |
|
|
3. |
Визначення відстаней до небесних тіл. Небесні координати. |
|
|
4. |
Астрономія та визначення часу. Типи календарів |
|
|
5. |
Практична робота №1. Робота з рухомою картою зоряного неба. Визначення положення світил на небесній сфері за допомогою карти зоряного неба (зоряного глобуса).. |
|
|
6. |
Видимий рух Сонця. Видимі рухи Місяця та планет |
|
|
7. |
|
|
|
ТЕМА 2. МЕТОДИ ТА ЗАСОБИ АСТРОНОМІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ (3 ГОД) |
|||
8. |
Випромінювання небесних тіл. Методи асторономічних досліджень (спостережень). |
|
|
9. |
Принципи дії і будова оптичного та радіотелескопа, детекторів нейтрино та гравітаційних хвиль. Приймачі випромінювання. Застосування в телескопобудуванні досягнень техніки і технологій. |
|
|
10. |
Сучасні наземні й космічні телескопи. Астрономічні обсерваторії |
|
|
11. |
Підсумковий урок за темами 1 та 2 |
|
|
ТЕМА 3. НАША ПЛАНЕТНА СИСТЕМА (6 ГОД) |
|||
12. |
Земля і Місяць |
|
|
13. |
Планети земної групи: Меркурій, Венера, Марс і його супутники |
|
|
14. |
Планети-гіганти: Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун та їхні супутники. |
|
|
15. |
Карликові планети. Пояс Койпера, хмара Оорта. |
|
|
16. |
Малі тіла Сонячної системи – астероїди, комети, метеороїди. |
|
|
17. |
Дослідження тіл Сонячної системи з допомогою космічних апаратів. Гіпотези і теорії формування Сонячної системи |
|
|
ТЕМА 4. СОНЦЕ – НАЙБЛИЖЧА ЗОРЯ (3 ГОД) |
|||
18. |
Фізичні характеристики Сонця. Будова Сонця та джерела його енергії. |
|
|
19. |
Реєстрація сонячних нейтрино. Прояви сонячної активності та їх вплив на Землю. |
|
|
20. |
Практична робота №2. Визначення діаметра Сонця за допомогою камери-обскури |
|
|
21. |
Підсумковий урок за темами 3 та 4 |
|
|
ТЕМА 5. ЗОРІ. ЕВОЛЮЦІЯ ЗІР (3 ГОД) |
|||
22. |
Зорі та їх класифікація. |
|
|
23. |
Звичайні зорі. Подвійні зорі. Фізично- змінні зорі. Планетні системи інших зір |
|
|
24. |
Еволюція зір. Нейтронні зорі. Чорні діри. |
|
|
ТЕМА 6. НАША ГАЛАКТИКА (2 ГОД) |
|||
25. |
Молочний шлях. Будова Галактики. Місце Сонячної системи в Галактиці. Зоряні скупчення та асоціації. Туманності. |
|
|
26. |
Підсистеми Галактики та її спіральна структура. Надмасивна чорна діра в центрі галактики |
|
|
ТЕМА 7. БУДОВА І ЕВОЛЮЦІЯ ВСЕСВІТУ (3 ГОД) |
|||
27. |
Світ галактик. Активні ядра галактик |
|
|
28. |
Спостережні основи космології |
|
|
29. |
Історія розвитку увлень про Всесвіт. Походження й еволюція Всесвіту. |
|
|
30. |
Підсумковий урок за темами 5,6 та 7 |
|
|
ТЕМА 8. ЖИТТЯ У ВСЕСВІТІ (2 ГОД) |
|||
31. |
Людина у Всесвіті. Антропний принцип. |
|
|
32. |
Імовірність життя на інших планетах. Формула Дрейка. Пошук життя за межами Землі. Питання існування інших Всесвітів. Мультивсесвіт |
|
|
33.-35. |
Резервний час |
|
|