Урок №___ Дата 03.02.2021
Тема уроку:«Площі бічної та повної поверхонь конуса».
Тип уроку:урок викладу нових знань.
Вид уроку:урок-бесіда.
Формування компетентностей:
предметна компетентність:домогтися засвоєння формул для обчислення площ бічної та повної поверхонь конуса; сформувати вміння розв’язувати задачі, що передбачають застосування формул для обчислення площ бічної та повної поверхонь конуса;
ключові компетентності:
спілкування державною мовою – чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень;
математична компетентність – оперуватичисловою інформацією, геометричними об’єктами в просторі, розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту;
уміння вчитися впродовж життя – усвідомлювати цінність нових знань і вмінь для обраної професії;
соціальна та громадянська компетентності – висловлювати власну думку, слухати й чути інших, співпрацювати в команді.
Методи та прийоми: евристичний, спонукально-пошуковий, інтерактивний, демонстраційний.
Обладнання:
Міжпредметні зв’язки: алгебра, креслення.
Структура уроку:
Хід уроку.
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто розмовляти, а діло творити
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
Перевіряю наявність письмової домашньої роботи в зошитах.
Сьогодні на уроці, ми продовжимо вивчати площі поверхонь геометричних тіл і покажемо важливість теми у вашій професії.
Чи потрібно Вам, майбутнім кравцям, вивчати дану тему, чи знадобляться отримані на сьогоднішньому уроці знання в майбутньому? Для того, щоб відповісти на ці питання я пропоную вам подивитися фрагмент ізмультфільму(демонструєтьсяфрагмент із мультфільму «Жадный богач»).
Якщо ви уважно дивилися мультфільм, то могли переконатися, щопрактика без теорії неможлива, якби багач знав математику, то він би розрахував сам, скільки вийде шапок і не отримав би такого розчарування. Що не розрахував жадібний багач? (Скільки потрібно матеріалу на одну шапку, тобто, яка площа поверхні однієї шапки). Тому, щоб не потрапити в халепу, як багач, необхідно вивчити деякі теоретичні питання.
Задача. Конусоподібну палаткувисотою 2,4 м і діаметром основи
1,4 м вкрито тканиною. Скільки квадратних метрів тканини пішло на палатку?(Слайд 19)
Відповідь можна надати швидко, якщо знати формули, із якими ви ознайомитися на уроці.
План вивчення теми:
Що є розгорткою бічної поверхні конуса?(Круговий сектор).(Слайд 20)
Чому дорівнює радіус цього кругового сектора? (Твірній конуса).
Чому дорівнює довжина дуги сектора? (Довжині кола основи конуса).
Площею бічної поверхні конуса будемо вважатиплощу її розгортки.
Виразимо площу бічної поверхні конуса Sбіч. через його твірну ℓ і радіус основи R.
Площа бічної поверхні конуса дорівнює добутку половини довжини кола основи на твірну.
Чому дорівнює довжина кола основи? (с = 2πR)
Тоді Sбіч. = πRℓ.
Що необхідно, щоб знайти площу повної поверхні конуса? (До площі бічної поверхні додати площу основи).(Слайд 21)
Маємо Sп= Sбіч + Sосн
Чому дорівнює площа основиконуса? (Sосн. = πR2).
Тоді площа повної поверхні конусаSп= πRℓ + πR2=πR(ℓ+R).
Повертаємося до практичної задачі, розглянутої на початку уроку, яка зводиться до знаходження площі бічної поверхні конуса.
Задача 1. Розв’язання: (учні розв’язують задачу за допомогою допоміжних питань).
Записуємо умову задачі.(Слайд 23)
Які елементи конуса вам відомі? (Висота та діаметр).
Що необхідно знайти? (Площу бічної поверхні).
За допомогою якої формули знайдемо площу бічної поверхні конуса?
(Sбіч. = πRℓ).
Побудуйте малюнок. Записуємо формулу.
Чому дорівнює радіус конуса? (половині діаметра).(Слайд 24)
Як знайти твірну конуса? (за теоремою Піфагора).
Знайдіть твірну конуса.
Записуємо: Із трикутника SOA (SOA = 90°) отримаємо за теоремою Піфагора:
ℓ = SA = ℓ = =
Знайдіть бічну поверхню конуса.
Записуємо: тоді
Відповідь: 5,495
Задача 2. Знайдіть площу бічної поверхні зрізаного конуса, у якого радіуси основ дорівнюють 5 см і 11 см, а кут між твірною і висотою 30.
Задача 3. Трубочки мають форму конуса. Яким буде діаметр цього конуса, якщо довжина трубочки(твірна конуса) – 14 см, і твірна нахилена до основи під кутом 60º? Скільки потрібно матеріалу, щоб обгорнути одну трубочку повністю (конус), якщо шви і відходи не враховувати? (Використати малюнок попередньої задачі.)
Розв’язання задачі 2 (учні розв’язують самостійно за допомогою алгоритму, записаного на дошці; для учнів з достатнім рівнем навчальних досягнень пропоную картки з індивідуальними завданнями). (Слайд 25)
Перевірте:(Слайд 26)
Дано: ℓ = SA = 14 см; SAO=60°. Sп-?
Розв’язок:Sп = πR(ℓ+R),
Із трикутника SOA : SOA = 90°, SAO =60° (за умовою), тоді ASO =30°, тобто R= = 14:2=7 см;тоді Sп = π ⋅7(14+7)=147π =147⋅3,14≈462см2.АВ = d = 2R =14 см.
Відповідь:≈462 см2, 14 см.
Індивідуальне завдання.
Задача. Уявіть, що ви є власником швейної фабрики. Вам повідомили, що до вас приїде перевірка, яка оглядатиме пожежні щити, а у вас не вистачає конусних відер, купити ніде, замовити часу не має, але є у вас лист заліза 2 м × 1,5 м і є робітник який знає зварювальну справу. Отже, перед вами постає задача.
Скільки можна виготовити конічних відер із цього листа? Якщо відомо, що діаметр відра становить 28 см, а висота – 39 см.
Розв’язування цієї задачі зводиться до знаходження площі бічної поверхні конуса.
Розв’язання:
АВ = d = 28 см, отже ОА = R = 14 см, SO = H = 39 см.
Із трикутника SOA ( SOA = 90°) отримаємо за теоремою Піфагора:
ℓ = SA =
ℓ = =
Відомо, що тоді
Площу листа можна обчислити за формулою площі прямокутника:
Sлиста= отже
Sлиста= 200 · 150 = 30000 см2.
Який висновок ми зможемо зробити? Скільки можна зробити відер?
Відповідь: 16 відер.
Колективна робота.
Викладач разом із студентами розв’язує наступну задачу.
Молодій родині необхідно перекрити дах будинку. Дах має конічну форму : діаметр 8м і висота 3м. Один лист металочерепиці має розміри 0,6м x 1,2м і коштує 40 грн. Один лист бітумної черепиці має розміри 0,8м x 1,25м і коштує 45 грн. На шви та обрізку витрачається 10 % від площі даху. Визначити площу даху та яке покриття даху фінансово вигідніше родині.
При цьому, на певному етапі розв’язування задачі, викладач визиває до дошки студента-помічника і вже разом роблять розрахунки.
Відповідь:Площа даху дорівнює см2, ціна покрівлі з металочерепиці дорівнює 3840 грн., а з бітумної черепиці – 3150 грн. Отже, фінансово вигідніше перекрити дах будинку бітумною черепицею.
Питання до учнів:
Оцінювання учнів.
1) «Математика 11 клас» Мерзляк
§ 21 ст.191.
2) Розв’язати завдання на картках.
3) Вивчити формули.