Станіславський заклад повної загальної середньої освіти
ім. К.Й. Голобородька
КОНСПЕКТ УРОКУ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 6 КЛАСІ
«ПОДОРОЖ ПО СТОРІНКАХ РОМАНУ Р.Л. СТІВЕНСОНА
«ОСТРІВ СКАРБІВ»
Т.В. Гапон, учитель
зарубіжної літератури
Тема. Подорож по сторінках роману Р.Л.Стівенсона «Острів Скарбів».
Мета: допомогти учням зрозуміти зміст роману, поглиблювати навички аналізу художнього образу; розвивати навички усного малювання, переказу, виразного читання, акторські здібності, аналізу тексту, зв’язне мовлення, навички творчого сприйняття тексту; виховувати високі моральні якості учнів.
Тип уроку: урок закріплення знань.
Обладнання: тексти роману Р. Стівенсона «Острів Скарбів», ілюстрації до твору, карта подорожі.
Епіграф : Доля сміливих любить.
Англійське прислів’я
Хід уроку
І. Мотивація навчання школярів.
Організаційний момент.
Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Слово вчителя. Як ви ставитесь до подорожей? Чи подобається вам подорожувати?
Чи можна відвідувати інші країни, не виходячи з дому?
Отже, за допомогою уяви, думки ми знов маємо можливість вирушити у подорож, але не звичайну, а за скарбами, бо нашим капітаном буде Р. Л. Стівенсон, а маршрутним листом – його роман «Острів Скарбів». Записи будемо вести у «бортових журналах» - зошитах. На вас чекають серйозні випробування, вам доведеться подолати труднощі і перешкоди на своєму шляху, щоб дістатися острова і відшукати разом з героями твору його скарби. Наша подорож обіцяє бути цікавою, захоплюючою, незабутньою.
(Робота над епіграфом: «Доля сміливих любить»).
На шляху нашої мандрівки нас чекають випробування у вигляді завдань, які вам доведеться розв’язати, щоб дістатися свого «острова скарбів». А допоможе нам в цьому англійське прислів’я: «Доля сміливих любить» (учні зачитують прислів’я хором), є епіграфом до нашого уроку. Як ви розумієте це прислів’я? Отже, вирушаємо в дорогу
ІІ. Постановка проблемного питання.
Учитель. Острів скарбів – це не просто частина землі серед розбурханого океану, на якій заховано золото. Ця назва має ще символічне значення. Розкрити це значення ми зможемо тільки в кінці нашої подорожі. Після успішного виконання всіх завдань. Отже, в кінці уроку ви повинні дати відповідь на питання: у чому полягає символічність назви «Острів Скарбів?» (проблемне питання записано на дошці)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Р. Л. Стівенсон дуже любив мандрувати. Перші свої подорожі він здійснив, не виходячи з дому, прикутий через важку хворобу до ліжка. Письменник писав вірші, у яких він уявляв себе мандрівником. Давайте послухаємо один із них мовою оригіналу
Учень читає вірш англійською мовою
Robert Louis Stevenson
Travel
From Child’s Garden of Verses
I should like to rise and go
Where the golden apples grow;–
Where below another sky
Parrot islands anchored lie,
And, watched by cockatoos and goats,
Lonely Crusoe building boats;
Путешествие
Я хочу пойти туда,
Где я не был никогда,
Где у дальних берегов
Попугайских островов
Строит лодку Робинзон,
Козьим стадом окружён.
(перевод И. Ивановского)
Зупинка перша. «Морські зірочки»
Учитель: Я бачу на нашому шляху першу перешкоду. Наш корабель зупинили морські зірочки. Вони пропонують нам перевірити свої знання з біографії Р. Л. Стівенсона.
– Що в житті письменника означають такі речі: (на зірочках малюнки речей)
1. Герб Шотландії – народився у Шотландії 1850 р.
2. Маяк – сімейна справа – дід та батько були будівельниками маяків
3. Книга В. Скотта «Айвенго» – дуже багато читав, любив романи В. Скотта
4. Фонендоскоп - у дитинстві багато хворав;
5. Ліжко – був прикутий до нього, називав його «країна ліжка»
6. Зошит, ручка – рано почав писати, віршувати
7. Юридичні символи- закінчив Единбурзький університет за фахом юриста
8. Збірка балад – писав шотландські балади
9. Карта острова скарбів – написав роман «Острів Скарбів»
10. Острів Самоа- провів останні роки життя
Зупинка 2. Літературний пошук.
Бесіда.
– До якого літературного жанру відноситься твір Р. Л. Стівенсона?
(Роман – великий і складний за будовою твір, у якому широко охоплено життєві події, що відбуваються протягом тривалого проміжку часу, зображено велику кількість героїв)
– Що відомо про історію створення роману? (вперше роман побачив світ у 1881р. він був присвячений пасинку Ллойду Осборн)
– Як виник задум написати роман про пошуки скарбів? (одного разу, граючись зі своїм пасинком, Стівенсон намалював карту невідомого острова. «Як називається ця земля?»- запитав хлопчик. «Острів Скарбів» – відповів автор.)
– Яку участь у створенні роману відігравала родина Стівенсона? (кожного дня родина збиралась за столом: вони вигадували нові пригоди, підказували імена героїв. Батько написав список речей, що знаходилися у «сундуку» пірата.)
А зараз ми, як справжні мандрівники, перевіримо маршрут. Увага на екран!
Треба виправити: встановити послідовність подій роману.
1. Старий морський вовк у заїзді «Адмирал Бенбов»;
2. Моряцька скриня;
3. Що я почув, сидячи у діжці з-під яблук;(№4)
4. Я їду до Бристоля; (№3)
5. Людина з острова;(№6)
6. Шукання скарбів;(№8)
7. Пригоди на березі; (№5)
8. У ворожому таборі; (№7)
9. Повернення;(№10)
10. Падіння ватажка. (№9)
1. Яка основна ознака пригодницького роману? (таємниця)
2. Герої пригодницького роману – це … (мандрівники, дослідники, вчені)
3.Як звали папугу Сілвера? (капітан Флінт)
5.Як називалося судно? (Еспаньйола)
6.Як звали наймолодшого героя роману? (Джім)
7.Яку назву мала гора, на якій сховані були скарби? (Підзорна труба)
8. Коли виникла ідея подорожі? (Коли знайшли карту).
9. Хто дізнався про те, що команда складається з піратів? (Джім Гокінс)
10. Назвіть четвертого зайвого: Лівсі, Сілвер, Трелоні, Гокінс.
11. Яке прізвисько мав Сілвер? (Довгий Джон)
12. Єдине, що хвилювало пиратів, - це … (гроші)
13. Що таке піастри? (гроші)
14. Що зображено на прапорі піратів? (череп)
15. Хто перший зустрівся з Беном Ганом? (Джім)
16.Скільки років прожив Бен Ган на острові? (три)
17. Якими були стосунки Джима з лікарем? (дружні)
18. Хто першим знайшов скарби на острові? (Бен Ган)
19. Як називався напій, який пили пірати? (ром)
20. Ким працював Сілвер на кораблі? (кухарем)
Зупинка 3. «Свистати всіх нагору»
– Хто є героями роману?
– На які табори їх можна розділити?
Британський
Джим Хокінс
Доктор Лівсі
Сквайр Трелоні
Капітан Смолетт
Піратський
Бен Ган
Біллі Бонс
Чорний Пес
П’ю
Сільвер
Флінт
Морган
– З якою метою обидві команди вирушають у подорож?
– Про що думав Джим Хокінс, покидаючи рідну домівку? Знайдіть цитату у тексті.
(«І сам я теж вирушаю в море. В море на шхуні з боцманом, що грає на ріжку, з моряками, що носять кіски й співають моряцьких пісень. У морську подорож до незнаного острова шукати, закопані в землі скарби»)
– Що більше подобалося юнакові у подорожі: романтика пригод чи самі скарби? (романтика пригод)
Зупинка 4. Відгадай літературного героя
Це був високий, міцний, огрядний чоловік із темним, засмаглим обличчям. Засмальцьована косичка стирчала на коміром його брудної синьої куртки. (Старий моряк)
Веселий … у сніжно – білій перуці, зі жвавими очима . (Лікар Лівсі)
І сам я теж вирушаю в море! У море на шхуні з боцманом, що грає на ріжку, з моряками, що носять косички і співають своїх пісень! (Джим Гокінс)
Він був одягнений, як морський офіцер, в добротню синю форму. Всміхаючись ішов він на зустріч, щосили наслідуючи моряцьку ходу. (Сквайр Трілоні)
Дивне створіння перебігло від дерева до дерева зі швидкістю оленя. Воно рухалось на двох ногах, по – людськи, хоч дуже низько прихилялось до землі, ледве не згибаючись вдвоє. (Бен Ган)
Зупинка 5. Діалог з літературним героєм
Протягом подорожі вам прийшлося відповідати на численні питання. А зараз я вам пропоную скласти запитання до одного з героїв твору.
– Кому вам хотілося б задати питання? (Сільверу)
– Отже, кожна з вас повинен скласти по цікавих питань Сільверу.
(з′являється Сільвер)
Я Джон Сільвер, він же Довгий Джон, він же Окорок - кок на «Еспаньйолі», потім капітан піратів. Мені 50 років Говорили, що «в молодості я міг розмовляти, як по книзі». На «Моржі» у Флінта виконував обов'язки квартирмейстера. Втратив ногу в бою під командуванням капітана Інгленда. Моя ліва нога ампутована по стегно, тому ходжу з милицею. Накопичив грошей і відкрив власну таверну «Підзорна труба» в місті Бристоль. Дружина «не належить до білої раси». Взяв в плавання папугу по імені Капітан Флінт. Після закінчення роману не тільки залишився живий, вчасно переметнувшись на сторону сквайра, але і сховався від них в одному з портів не без допомоги Бена Ганна, прихопивши з собою грошей, скільки зміг винести.
Учні задають питання «капітану Сільверу»
Зупинка 6. " Оживи" малюнок
Завдання полягає у тому, щоб учні підписати ілюстрацію до твору словами тексту.
Зупинка 7. Презентація художніх робіт
Презентація учнями своїх художніх робіт, створених до епізодів роману «Острів скарбів».
Зупинка 8. «Рифи перешкоди»
Учитель. На нашому шляху рифи «Перешкоди». Тільки досвідчені моряки зможуть їх подолати.
1 група – доктор Лівсі; (Доктор Девід Лівсі - джентльмен, лікар і суддя, чоловік вражаючої сміливості і героїзму, готовий без вагань виконати свій професійний і людський обов'язок. Колись служив в армії герцога Кумберлендского і був поранений в битві під Фонтенуа (1745). Після штурму форту і поранення капітана Смоллетта став лідером загону чесних людей. Після плавання поїхав із сестрою в Тонто.
2 група – сквайр Трелоні; (Сквайр Джон Трелоні - багатий, химерний, легковажний поміщик, який фінансував плавання за скарбами Флінта. Зріст вище шести футів (183 см). Спочатку претендував на лідерство; проте його балакучість і некомпетентність стали причиною того, що більшість екіпажу «Еспаньйоли» склали пірати капітана Флінта. Поступився правом командування капітану Смоллетту, коли дізнався про підготовку бунту. Відмінний стрілок. Взяв в плавання трьох дисциплінованих і вірних слуг, які добре показали себе в боях з розбійниками. Після плавання став депутатом парламенту по своєму округу і все так же полював на куріпок і стріляв їх з властивою йому влучністю, поки не помер від хвороби.
3 група – капітан Смолетт; (Капітан Олександр Смоллетт- мужній, хоробрий капітан «Еспаньйоли». Чоловік має пізнання не тільки в навігаторстве, але також і в організації корабельного побуту. Людина він вимогливий і сухий. Зріст Смоллетта становить шість футів. Капітан Смоллет був найнятий сквайром Трелоні. Організував втечу з корабля і оборону форту. Чудовий організатор і командир. Погано стріляє, але чудово бореться холодною зброєю. Під час битви з піратами за форт отримав два вогнепальних поранення і не міг самостійно передвигатися. Після повернення в Англію капітан залишає морську службу. У 1782 році бере участь у битві проти адмірала Роднея. Саме тоді капітан і гине. Ядро потрапляє йому прямо в груди.
Заслуховування відповідей дітей.
– Чи згодні ви з такою характеристикою героїв?
Учитель. Характеризуючи членів команди ми не назвали одного, від імені кого ми дізнаємося про події, описані в романі.
– Хто, на вашу думку, є головним героєм роману?
– Чи подобається вам Джим? Чим?
– Які риси характеру притаманні Джину?
– Чи завжди вчинки Джима були правильними? Коли він припустився помилок?
– Чи згодні ви з думкою капітана Смолетта, який сказав: «Ти по-своєму, можливо, й непоганий хлопець, але даю тобі слово, що ніколи більше не візьму тебе в море. Бо ти з породи пестунів і робиш усе, що захочеш…»?
– Який висновок із поведінки Джина можна зробити для себе?
Зупинка 9. «Острів Скарбів»
Учитель. Нарешті, ми потрапили на справжній острів скарбів. Я бачу скриню. Можливо, в ній є скарб.
– Як ви гадаєте, що у цій скрині?
Учитель відкриває скриню,а в ній нічого немає.
– Дивно! Що б це могло значити?
– Можливо, скарби за якими вирушали герої роману були несправжніми?
– Зачитайте, будь ласка, як говорить Джим про своє враження від мандрівки.
(«Решта скарбів – бруски срібла і зброя – все ще лежить там, де Флінт закопав їх, і коли хочете знати мою думку, їм там і місце. А мене вже ні волами, ні арканом не заманиш удруге на оцей клятий острів…»)
– Чому Джима не цікавлять більше гроші? Що зрозумів юнак? Що є справжнім скарбом для людини?
Діти відповідають, що найдорожче для людини – це життя, здоров’я, мирне небо над головою, а також любов, милосердя, доброта, дружба.
Я прошу вас наповнити цю скриню справжніми скарбами, за якими варто вирушати у подорож, щоб припинити, нарешті, вбивства, насилля, зраду, підлість.
Кожна група презентує свій скарб, який кладе у скриню
(родина, батьківщина, Україна, здоров’є; дружба, щирі стосунки, кохання; творчість, знання, талант)
– Р. Л. Стівенсон про найважливіші для нього скарби написав вірш, який ми зараз послухаємо.
Учень читає вірш
МОИ СОКРОВИЩА
Те орехи, что в красной коробке лежат,
Где я прячу моих оловянных солдат,
Были собраны летом: их няня и я
Отыскали близ моря, в лесу у ручья.
А вот этот свисток (как он звонко свистит!)
Нами вырезан в поле, у старых ракит;
Я и няня моим перочинным ножом
Из тростинки его мастерили вдвоем.
Этот камень большой, с разноцветной каймой
Я едва дотащил, весь иззябнув, домой;
Было так далеко, что шагов и не счесть. . .
Что отец ни тверди, а в нем золото есть!
– Які дивні скарби називає письменник найдорогоціннішими? (Горіхи, свисток, каменюка)
– Чи можна їх зарахувати до справжніх? (Так, бо ці скарби – це приємні спогади, дитинство, радість спілкування, теплі почуття).
– Яке «золото» є у каменюці, що приніс хлопчик додому? (Золото – це краса. Ця каменюка для хлопчика здалася красивою, він тягнув її додому з великими для нього труднощами)
IV. Підсумок уроку. Розв’язання проблемного питання.
Учитель. Дайте відповідь на питання: чи можна назвати дружбу, любов, чесність, порядність, милосердя духовними скарбами? Отже, в душі кожної людини повинен бути острів, де знаходитимуться ці скарби. Джім Гокінс молодий. У нього попереду все життя. Але можна бути спокійними, духовні скарби він не розгубив. Вони не зникли навіть тоді, коло він був серед піратів, де панували зло і жорстокість.
Щодо вас, діти, то я бажаю вам накопичувати духовні скарби і не розгубити ці безцінні скарби протягом всього життя.
Наша подорож скінчилась.
– Чи змінився ваш настрій? Яким він став?
V. Оцінювання учнів.
VI. Домашнє завдання: написати твір – роздум на тему: «Які життєві уроки я виніс із подорожі по сторінках роману Роберта Стівенсона «Острів скарбів».