Тема уроку: Сини Тараса /за повістю М.Гоголя "Тарас Бульба"/
Мета: розкрити образ синів Тараса Бульби, розвивати уміння порівнювати та характеризувати героїв, їхні вчинки; розвивати вміння добирати цитатний матеріал; формувати навички усного монологічного мислення, компаративного аналізу літературних героїв; виховувати почуття відповідальності за власні вчинки, вірність обов'язку.
Обладнання: ілюстрація до повісті Гоголя та репродукції картин П.Соколова, М.Нестерова, Є.Кібрик, М.Дерегуса, В.Лопати.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь і навичок.
Хід уроку
Епіграф
Людству потрібні герої,
які б вели людей за собою,
показуючи приклади мужності
та шляхетності.
Ф.Шіллер
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Вступне слово вчителя.
Людству потрібні герої,
які б вели людей за собою...
У жорстоких випробуваннях виявляються
справжні риси характеру людини,
формуються її цілі й загартовується воля.
Тарас Бульба все особисте підпорядкував
справі боротьбі за вітчизну та віру.
Він вважав себе захисником рідної землі,
православ'я та довічних законів.
Таким хотів бачити і своїх синів.
Художній образ - особлива форма освоєння світу, створення художніми засобами картини діяльності або переживань, утілених у формі конкретного явища.
III. Презентація теми і мети уроку.
III. Основний зміст роботи Програма 1 "Що? Де? Коли?"
/Сьогодні у нас працює три творчих групи і, сподіваюсь, найкращі затоки/ Надійшов лист від учнів 7-А класу школи №2 м. Баранівки
№1
Відомо, що на Січовій площі було вкопано стовп, до якого одним кінцем були приковані ланцюги. Увага! Запитання:
№2
Цей російський художник глибоко знав життя і побут, культуру та історію України. Він автор знаменитих картин, що виставлені в Третьяковській галереї: "Українська селянка", "Портрет Шевченка", "Вечорниці". Але найбільшу славу йому принесло полотно, на якому змальовано цікавий епізод з життя запорозьких козаків. Увага! Запитання:
/І.Рєпін "Запорожці пишуть листа султанові"/
№3
Тарас Бульба з сином. Замість привітання після давньої розлуки, почали садити один одному стусани і в боки, і в поперек, і в груди ... Увага! Запитання:
В чому, на вашу думку, виявляється батькова радість під час зустрічі з синами?
/Що вони стануть справжніми козаками і не осоромлять Бульбу/
№4
Вже тиждень Тарас Бульба із синами на Січі. Не до душі його було таке гуляще життя - справжнього діла хотів він. Усе придумував. Як би підняти Січ на відважне діло, де можна було б розгуляти як слід лицареві. Увага! Запитання:
/Щоб його сини якнайшвидше показали свою войовничу хоробрість і честь/
№5
"... постав у всій красі та силі юнацької мужності, що ніби і в самій завмерлості своєї постави виявляв розкуту вільність рухів ясною твердістю сяяли його очі..."
Увага! Запитання: Хто цей герой?
№6
"... лицар, дужчий і кращий за всіх. З-під мідяного шолома вибивався неслухняний чорний волос; розвівалася зав'язана на руці дорога хустка ..."
Увага! Запитання: Хто він цей лицар?
"Реклама"
Батько мріє з синами якнайшвидше поїхати на Січ ... щоб вони воювали хоробро, боронили б завжди честь лицарську, щоб стояли за віру Христову. Та один зраджує, а другий приймає муки й катування. Як винесе цей біль серце старого запорожця. Про це незабаром в кінострічці за повістю М. Гоголя "Тарас Бульба" на каналі 1+1. Не пропустіть.
Програма 2 "У світі прекрасного"
/Завдання: визначити художні засоби, які використовує письменник у зображенні Остапа і Андрія/
Гр. №1 - Епітети
Гр. №2 - Порівняння
Гр. №3 - Робота над репродукціями картин
Програма 3 "Все для тебе"
Життєві шляхи Остапа і Андрія
А) дитинство героїв
Гр. №1 - спільне у вихованні героїв;
Гр. №2 - різне у вихованні Остапа;
Гр. №3 - різне у вихованні Андрія;
Б) юність
Гр. №1 - спільне; Тарас
Гр. №2 - Остапа;
Гр. №3-Андрія;
В) зрілість
Гр. №1-спільне;
Гр. №2-Остапа;
Гр. №3 - Андрія;
Г) загибель
Гр. №3 - Андрія;
Гр. №2 - Остапа;
Гр. №1 - авторське ставлення. Остап
Розповідь від імені героя
Гр. №1 - Андрія;
Гр. №2 - Тараса Бульби
Гр. №3 - Остапа.
Риси характеру
Гр. №1-Тараса Бульби;
Гр. №2 - Остапа;
Гр. №3 - Андрія.
Програма 4 "Історія в деталях" /Читання в особах/ Андрій
Гр. №1 - Зустріч Андрія з панянкою
Запитання:
Гр. №2 - Зустріч Тараса Бульби з Андрієм під час бою
Запитання:
Гр.№3 - Бій під Дубно /епізоди загибелі героїв/
Запитання:
IV. Підсумок уроку
Радіє батьківське сердце, коли він бачить своїх синів молодими, дужими. Пишається Тарас синами, спостерігаючи, як нищать вони ворога. І ридає його душа, коли рідний син стає зрадником. Він відчуває свою величезну провину перед козаками, перед Батьківщиною. І сила батьківської любові нездатна стати на перешкоді жорстокому батьківському рішенню. Мертвіє душа Тараса від подвійного удару - загибелі двох синів.
Під час страти Остапа він був поруч із сином,
підтримуючи його в остані хвилини життя.
Після смерті Остапа "тільки вогонь та шибеницю
бачила його біла голова, і поради його були з
агалом спрямовані тільки на знищення ворогів".
- Робота над епіграфом
Людина обирає свій шлях у житті, обдумує, що вчинити в тій чи іншій ситуації. Як ріка - з джерел, так і наша доля складається з безліч вчинків.
Саме у вашому віці треба визначити для себе моральні принципи, якими ви будете керуватися в житті. Адже Батьківщина в нас, як і мати - одна.
- Підведенняпідсумків участі учнів у програмах телепередач.
V. Домашнє завдання
Життєвий шлях Остапа й Андрія