Урок на тему: "Сини Тараса (за повістю М.Гоголя "Тарас Бульба")"

Про матеріал
Розкрити образ синів Тараса Бульби, розвивати уміння порівнювати та характеризувати героїв, їхні вчинки; розвивати вміння добирати цитатний матеріал; формувати навички усного монологічного мислення, компаративного аналізу літературних героїв; виховувати почуття відповідальності за власні вчинки, вірність обов'язку.
Перегляд файлу

Тема уроку: Сини Тараса /за повістю М.Гоголя "Тарас Бульба"/

Мета:   розкрити образ синів Тараса Бульби, розвивати уміння порівнювати та характеризувати героїв, їхні вчинки; розвивати вміння добирати цитатний матеріал; формувати навички усного монологічного мислення, компаративного аналізу літературних героїв; виховувати почуття відповідальності за власні вчинки, вірність обов'язку.

Обладнання: ілюстрація до повісті Гоголя та репродукції картин П.Соколова, М.Нестерова, Є.Кібрик, М.Дерегуса, В.Лопати.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь і навичок.

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\фото учнів\30004.tifХід уроку

Епіграф

Людству потрібні герої,

які б вели людей за собою,

показуючи приклади мужності

та шляхетності.

                                                           Ф.Шіллер

 

І.  Мотивація навчальної діяльності

1. Вступне слово вчителя.

Людству потрібні герої,

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\фото учнів\30003.tifякі б вели людей за собою...  

   У жорстоких випробуваннях виявляються

справжні риси характеру людини,

формуються її цілі й загартовується воля.

Тарас Бульба все особисте підпорядкував

 справі боротьбі за вітчизну та віру.

Він вважав себе захисником рідної землі,

православ'я та довічних законів.

Таким хотів бачити і своїх синів.

 

 

  • До якої  життєвої долі готували себе сини Тараса Бульби ще в юності?
  • Чи важко нам зрозуміти характер іншої людини? 2.0працювання елементів теорії літератури.

 Художній  образ  -  особлива форма освоєння світу, створення художніми засобами картини діяльності або переживань, утілених у формі конкретного явища.

III. Презентація теми і мети уроку.

  • Сьогодні ми спробуємо зрозуміти, розкрити характери наших героїв Остапа і Андрія, визначити їхні спільні та відмінні риси. Запрошуємо до участі у програмі сьогоднішніх телепередач Починаймо! ...

III. Основний зміст роботи Програма 1 "Що? Де? Коли?"

/Сьогодні у нас працює три творчих групи і, сподіваюсь, найкращі затоки/ Надійшов лист від учнів 7-А класу школи №2 м. Баранівки

№1

Відомо, що на Січовій площі було вкопано стовп, до якого одним кінцем були приковані ланцюги. Увага! Запитання:

  • Що це був за стовп, біля якого завжди лежала в'язка дубових палок? /Ганебний стовп, до якого прив'язували злодіїв, а кожен, хто проходив Повз нього, брав палицю і бив злочинця/.

№2

Цей російський художник глибоко знав життя і побут, культуру та історію України. Він автор знаменитих картин, що виставлені в Третьяковській галереї: "Українська селянка", "Портрет Шевченка", "Вечорниці". Але найбільшу славу йому принесло полотно, на якому змальовано цікавий епізод з життя запорозьких козаків. Увага! Запитання:

  •       Що це за картина і хто її автор?

/І.Рєпін "Запорожці пишуть листа султанові"/

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\фото учнів\30002.tif

 

 

 

 

 

 

 

           №3

Тарас Бульба з сином. Замість привітання після давньої розлуки, почали садити один одному стусани і в боки, і в поперек, і в груди ... Увага! Запитання:

В чому, на вашу думку, виявляється батькова радість під час зустрічі з синами?

/Що вони стануть справжніми козаками і не осоромлять Бульбу/

          №4

Вже тиждень Тарас Бульба із синами на Січі. Не до душі його було таке гуляще життя - справжнього діла хотів він. Усе придумував. Як би підняти Січ на відважне діло, де можна було б розгуляти як слід лицареві. Увага! Запитання:

  •       Чого прагнув Тарас Бульба?

/Щоб його сини якнайшвидше показали свою войовничу хоробрість і честь/

           №5

"... постав у всій красі та силі юнацької мужності, що ніби і в самій завмерлості своєї постави виявляв розкуту вільність рухів ясною твердістю сяяли його очі..."

Увага! Запитання:   Хто цей герой?

№6

"... лицар, дужчий і кращий за всіх. З-під мідяного шолома вибивався неслухняний чорний волос; розвівалася зав'язана на руці дорога хустка ..."

Увага! Запитання:   Хто він цей лицар?

"Реклама"

Батько мріє з синами якнайшвидше поїхати на Січ ... щоб вони воювали хоробро, боронили б завжди честь лицарську, щоб стояли за віру Христову. Та один зраджує, а другий приймає муки й катування. Як винесе цей біль серце старого запорожця. Про це незабаром в кінострічці за повістю М. Гоголя "Тарас Бульба" на каналі 1+1. Не пропустіть.

 

Програма 2  "У світі прекрасного"

/Завдання: визначити художні засоби, які використовує письменник у зображенні Остапа і Андрія/

Гр.  №1  -  Епітети

  •       Яка роль епітетів?

Гр.   №2   -  Порівняння

  • З ким порівнює Гоголь Остапа і Андрія? /зачитати/
  • Чому саме такі порівняння використову є Гоголь?
  • У чому витоки такого різкого ставлення героїв до вітчизни?

Гр.  №3  -  Робота над репродукціями картин

  • Складання сенканів
  • Остап:
  • Мужній, відповідальний.
  • Береться як справжній герой.
  • Хоробрий вояка.
  • Андрій:
  • Добрий, чуйний.
  • C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\фото учнів\30006.tifГотовий допомогти.
  • Пристосовується до нових умов. Зрадник.

 

Програма 3   "Все для тебе"

Життєві шляхи Остапа і Андрія

А) дитинство героїв

Гр. №1 - спільне у вихованні героїв;

Гр. №2 - різне у вихованні Остапа;

Гр. №3 - різне у вихованні Андрія;

         Б) юність

 Гр. №1 - спільне;       Тарас

Гр. №2 - Остапа;

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\фото учнів\30001.tif Гр. №3-Андрія;

В)  зрілість

Гр. №1-спільне;

Гр. №2-Остапа;

Гр. №3 - Андрія;

Г) загибель

Гр. №3 - Андрія;

Гр. №2 - Остапа;

Гр. №1 - авторське ставлення.     Остап

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\фото учнів\20001.tifРозповідь від імені героя

Гр. №1 - Андрія;

                Гр. №2 - Тараса Бульби    

                Гр. №3 - Остапа.

                Риси характеру

               Гр. №1-Тараса Бульби;                       

               Гр. №2 - Остапа;

               Гр. №3 - Андрія.

Програма 4   "Історія в деталях" /Читання в особах/   Андрій

Гр. №1 - Зустріч Андрія з панянкою

Запитання:

  •       Що усвідомлює дівчина?
  •       Чи можете ви знайти пояснення зраді Андрія?
  •       У чому полягає зрада Андрія?
  •       Хто такий зрадник?

Гр. №2 - Зустріч Тараса Бульби з Андрієм під час бою

Запитання:

  •       Що обурило старого козака в поведінці сина?
  •       Чи міг Тарас вчинити з Андрієм інакше?
  •       Які почуття викликає у вас загибель Андрія?

Гр.№3 - Бій під Дубно /епізоди загибелі героїв/

Запитання:

  •       Яка доля спіткала Тараса та Остапа післябою?
  •       Якою була поведінка Остапа під час тортур?
  •      Для чого, на вашу думку, Тарас відгукнувся на поклик сина?

 

 IV. Підсумок уроку

Радіє батьківське сердце, коли він бачить своїх синів молодими,  дужими. Пишається Тарас синами, спостерігаючи, як нищать вони ворога. І ридає його душа, коли рідний син стає зрадником. Він відчуває свою величезну провину перед козаками, перед Батьківщиною. І сила батьківської любові нездатна стати на перешкоді жорстокому батьківському рішенню. Мертвіє душа Тараса від подвійного удару - загибелі двох синів.

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\фото учнів\1.tifПід час страти Остапа він був поруч із сином,

підтримуючи його в остані хвилини життя.

Після смерті Остапа "тільки вогонь та шибеницю

бачила його біла голова, і поради його були з

агалом спрямовані тільки на знищення ворогів".

-  Робота над епіграфом

Людина обирає свій шлях у житті, обдумує, що вчинити в тій чи іншій ситуації. Як ріка - з джерел, так і наша доля складається з безліч  вчинків.

Саме у вашому віці треба визначити для себе моральні принципи, якими ви будете керуватися в житті.       Адже Батьківщина в нас, як і мати - одна.

-      Підведенняпідсумків участі учнів у програмах телепередач.

 V.   Домашнє завдання

  •      Повторити відомості про місцевий колорит.
  •    Знайти ознаки національного та історичного колориту.
  •    Розповідь, цитати про побут і звичаї запорожців.

Життєвий шлях Остапа й Андрія

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
3570
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку