Тема. Початкові поняття геометрії. Властивості точок і прямих
Мета: спираючись на отримані в попередніх класах знання учнів, сформувати уявлення учнів про предмет вивчення геометрії. Систематизувати знання учнів щодо видів геометричних фігур і виокремити з них найпростіші. Узагальнивши практичні знання і вміння учнів, сформулювати властивості приналежності точок і прямих та властивості взаємного розміщення точок на прямій. Виробити первинні вміння із застосування набутих знань на практиці.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Форма проведення: бесіда.
Обладнання: демонстраційні моделі геометричних фігур, набір креслярського приладдя, таблиця № 1.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Учитель повідомляє учнів про організацію навчального процесу з вивчення геометрії, знайомить з вимогами програми з математики до знань і вмінь учнів (в адаптованій формі), знайомить із-структурою підручника.
II. Формулювання мети і завдань уроку
Методичний коментар
Для формування свідомого сприйняття учнями навчального матеріалу бажано, починаючи вже з перших уроків геометрії, залучати учнів до участі у формулюванні узгодженої мети уроку, виходячи з наукової точки зору, яка передбачає вивчення геометричних об'єктів з точки зору їх означення, властивостей та ознак (в адаптованій формі). На першому уроці геометрії вчитель сам має чітко сформулювати дидактичну мету уроку, яка передбачена темою уроку,— виокремлення об'єктів вивчення геометрії, в тому числі найпростіших, і вивчення їх ознак і властивостей.
III. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
1. Вступна бесіда.
1.1. Зародження геометрії.
1.2. Геометрія Евкліда.
1.3. З історії розвитку геометрії.
1.4. Геометрія і сучасність.
2. Предмет вивчення геометрії.
2.1. Поняття фігури, уявлення про геометричну фігуру.
2.2. Уявлення про пласкі та об'ємні фігури.
2.3. Основні геометричні фігури на площині.
3. Властивості точок і прямих.
4. Властивості взаємного розташування точок на прямій.
Методичний коментар
Глейзер Г. И. История математики в школе.— М.: Просвещение, 1982, 1983; Большая советская энциклопедия.— М.: Советская энциклопедия, 1971. т. 6, с. 301.
У вступній бесіді можна використати геометричні знання, яких учні набули у 1—6 класах, і звернутися до життєвого досвіду учнів.
Під час вступної бесіди можна попрацювати із схемою (див. таблицю № 1 у посібнику: Нелін Є. П. Геометрія в таблицях: Навчальний посібник для учнів 7—11 класів.— X.: Світ дитинства, 2002.— 64 с).
Схема № 1
Основні геометричні фігури та їх комбінації
1. Основні геометричні фігури |
|
|
|
2. Комбінації: основних фігур |
|
1) Точка і пряма |
2) Дві точки і пряма |
Промінь |
Відрізок |
|
|
Два промені |
|
а) |
б) |
Звернімо увагу на те, що до шкільної геометрії повертається математична символіка, а саме — знаки «» і «».
Для полегшення роботи учнів з новим матеріалом можна скористатися таблицею № 1 і моделями геометричних фігур.
Таблиця № 1
IV. Первинне засвоєння знань
Усні вправи
а) На яких прямих лежать точки А, В, С і D?
б) Які прямі проходять через точку А, В, С і D?
в) У якій точці перетинаються прямі а і b, b і с, с і т, b і т?
г) У якій точці перетинаються три прямі? назвіть ці прямі.
а) б) в)
Рис. 3
Графічні вправи: №7, 8, 10.
Письмові вправи: № 12, 14.
Методичний коментар
Задача № 6 у підручнику є по суті першою геометричною задачею, бо для її розв'язування потрібно не відтворювати ситуацію на рисунку, а застосовувати певні правильні геометричні твердження і формувати з них логічні ланцюжки. Тому перед початком роботи вчитель має пояснити учням, що рисунок до цієї задачі наводиться лише для наочності.
V. Підсумки уроку
Завдання класу
Записати мовою математики.
VI. Домашнє завдання