Дата __________ Номер уроку ___________ Всесвітня історія 9 клас
Тема: Початок Великої французької революції кінця XVIII ст. Криза «старого
порядку» (французьке суспільство наприкінці ХVІІІ ст., доба Просвітництва). Практична робота: на основі аналізу доступних джерел укласти історичний портрет діяча Французької революції (на вибір учителя/учительки).
Мета: схарактеризувати соціально-економічний і політичний розвиток Франції
напередодні революції; на основі знайомства з ідеями французьких просвітників обґрунтувати ідеологічні передумови революції; формувати в учнів уміння аналізувати історичні документи, складати порівняльні таблиці, використовуючи матеріал підручника і додаткові джерела, виховувати патріотизм на прикладах французьких революціонерів.
Формувати групи компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;
- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості
вивчення світової історії; толерантного ставлення до інших народів; виховувати
патріотизм на прикладах історичних осіб;
-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій;
-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: Зошити, ілюстративний матеріал з підручника, хрестоматія,
історична карта, атласи, картки, роздатковий матеріал, історичні документи.
План:
Хід уроку:
І. Організація навчальної діяльності.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда на повторення.
Учитель пропонує учням пригадати визначення таких понять і термінів: «революція»; «абсолютизм»; «станово-представницька монархія»; «Генеральні штати».
МОТИВАЦІЙНИЙ АСПЕКТ
Вивчення особливостей соціально-економічного та політичного становища Франції дозволяє з'ясувати причини кризи абсолютизму і подальших подій. Знайомство з ідеями французьких просвітників дасть можливість зрозуміти, чому саме вони багато в чому зумовили ідеологію Великої французької революції.
ІІІ. Вивчення нової теми.
Постановка проблемного завдання уроку.
Чому революція стала неминучою в умовах кризи феодально-абсолютистського ладу у Франції?
1. Соціально-економічний і політичний розвиток Франції напередодні революції.
Робота з атласом.
До кінця XVIII ст. Франція залишалася аграрною країною, феодальні порядки гальмували розвиток промисловості й торгівлі, промисловий переворот в країні ще не відбувся. Франція мала великий торговельний і військовий флот і була могутньою морською колоніальною державою.
Робота з історичним документом.
Учитель пропонує учням ознайомитися з фрагментами історичних документів і виконати логічні завдання (картки 1,2).
Картка 1
З «Подорожі по Франції» Артура Юнга
Я був у Сен-Жерменському абатстві...
Це найбагатше абатство в усій Франції; абат одержує 3000 ліврів прибутку. Я втрачаю терпіння, коли бачу подібний розподіл таких величезних доходів; це годиться для X, але не для XVIII ст. Скільки ферм можна було б заснувати на четверту частину цього доходу! Яку ріпу, капусту, картоплю, конюшину, яких баранів і яку вовну можна було б одержати! Хіба вони не кращі, ніж товстий кабан-священик?
Я шукаю гарних фермерів, а зустрічаю лише ченців і державні в'язниці!
Логічні завдання
Картка 2
З селянських наказів Генеральним штатам (1789)
Декілька ченців у монастирях проживають стільки, скільки треба для цілого села на 60 дворів, багато витрачають, ганьблять духовне звання... Вони стали багатими, не думають більше про своє первісне призначення, живуть у маленьких палацах, життя проводять у бенкетах...
Логічні завданий.
Чому перший стан (духівництво) підтримував старі феодальні порядки?
В економічному розвитку Франції кінця XVIII ст. настала криза феодально-кріпосницьких відносин. У надрах феодальної системи господарювання складалися форми нового, капіталістичного укладу.
Експрес-завдання.
Прокоментуйте наведені висловлювання, відповівши на запропоновані запитання.
Міністр Людовіка XVI граф Вержен:
У Франції монарх говорить, а народ слухається.
Королівський урядовець Лабрюйєр
Іменувати короля «батьком народу» — означає не стільки віддавати йому хвалу, скільки називати його справжнім іменем і правильно, усвідомлювати істинне призначення монарха. Запитання.
Самостійна робота за підручником.
Учитель пропонує учням опрацювати текст підручника про політичний розвиток Франції.
Бесіда на закріплення.
Учні під час бесіди повинні зробити висновок про політичне безправ'я третього стану.
Політичне безправ'я третього стану можна схарактеризувати французькою приказкою: «Духовенство служить королю молитвами, дворянство — шпагою, третій стан — майном», тобто становий розподіл французького суспільства був пережитком феодальних відносин.
2. Французьке Просвітництво: його представники та їхні гуманістичні ідеї.
Учитель викладає ідеї французьких просвітників Монтеск'є, Вольтера, Руссо, Мельє, керуючись наведеним нижче планом.
Ставлення просвітників:
а) до людини;
б) до держави;
в) до приватної власності;
г) до релігії та церкви.
Під час розгляду матеріалу проводиться робота над формуванням понять: Просвітництво, просвітники.
У ході розповіді вчителя учням пропонується заповнити текстову порівняльну таблицю (зразок виконаної таблиці див. у дод. 1). Ідеї французьких просвітників
Ідеї французьких просвітників створили ідеологічні передумови для початку Великої французької революції, справили величезний вплив на розвиток суспільно-політичної думки в Європі та в усьому світі. Увага учнів звертається на те, що ідеї Просвітництва породили гасло «Свобода! Рівність! Братерство!», яке згодом стало головним гаслом Французької революції.
ІV. Висновки та узагальнення.
Бесіда на закріплення.
Виділіть характерні риси кризи французького абсолютизму.
У результаті проведеного уроку учні повинні з'ясувати такі моменти:
V. Домашнє завдання.
Вивчити параграф з підручника.
Зробити порівняльну таблицю.
1