Початок Великої французької революції кінця 18 ст.

Про матеріал
Схарактеризувати соціально-економічний і політичний розвиток Франції напередодні революції; на основі зна¬йомства з ідеями французьких просвітників обґрун¬тувати ідеологічні передумови революції; формувати в учнів уміння аналізувати історичні документи, скла¬дати порівняльні таблиці, використовуючи матеріал підручника і додаткові джерела, виховувати патріотизм на прикладах французьких революціонерів.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________               Всесвітня  історія   9  клас

 

Тема: Початок Великої французької революції кінця XVIII ст. Криза «старого

порядку» (французьке суспільство наприкінці ХVІІІ ст., доба Просвітництва).  Практична робота:  на основі аналізу доступних джерел укласти історичний портрет діяча Французької революції (на вибір учителя/учительки).

Мета: схарактеризувати соціально-економічний і політичний розвиток Франції

напередодні революції; на основі зна­йомства з ідеями французьких просвітників обґрун­тувати ідеологічні передумови революції; формувати в учнів уміння аналізувати історичні документи, скла­дати порівняльні таблиці, використовуючи матеріал підручника і додаткові джерела, виховувати патріотизм на прикладах французьких революціонерів.

Формувати групи компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;

- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості

вивчення світової історії; толерантного ставлення до інших народів; виховувати

патріотизм на прикладах історичних осіб;

-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій;

-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;

Тип  уроку: урок  засвоєння  нових  знань.

Обладнання:  Зошити, ілюстративний  матеріал  з підручника, хрестоматія,

історична  карта, атласи, картки, роздатковий матеріал, історичні документи.

 

План:

  1. Соціально-економічний і політичний розвиток Франції напередодні революції.
  2. Французьке Просвітництво: його представники та їхні гуманістичні ідеї.

 

Хід  уроку:

І. Організація  навчальної  діяльності.

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

Бесіда на повторення.

Учитель пропонує учням пригадати визначення таких понять і тер­мінів: «революція»; «абсолютизм»; «станово-представницька мо­нархія»; «Генеральні штати».

МОТИВАЦІЙНИЙ АСПЕКТ

Вивчення особливостей соціально-економічного та політичного становища Франції дозволяє з'ясувати причини кризи абсолютизму і подальших подій. Знайомство з ідеями французьких просвітників дасть можливість зрозуміти, чому саме вони багато в чому зумовили ідеологію Великої французької революції.

 

ІІІ. Вивчення  нової  теми.

Постановка проблемного завдання уроку.

Чому революція стала неминучою в умовах кризи феодально-абсолютистського ладу у Франції?

1. Соціально-економічний і політичний розвиток Франції напередодні революції.

Робота з атласом.

  1. Назвіть держави, з якими межувала Франція.
  2. Перелічіть французькі провінції.

До кінця XVIII ст. Франція залишалася аграрною країною, феодальні порядки гальмували розвиток промисловості й торгівлі, промисловий перево­рот в країні ще не відбувся. Франція мала великий торговельний і військовий флот і була могутньою морською колоніальною державою.

Робота з історичним документом.

Учитель пропонує учням ознайомитися з фрагментами історич­них документів і виконати логічні завдання (картки 1,2).

Картка 1

З «Подорожі по Франції» Артура Юнга

Я був у Сен-Жерменському абатстві...

Це найбагатше абатство в усій Франції; абат одержує 3000 ліврів прибутку. Я втрачаю терпіння, коли бачу подібний розподіл таких величезних доходів; це годиться для X, але не для XVIII ст. Скільки ферм можна було б заснувати на четверту частину цього доходу! Яку ріпу, капусту, картоплю, конюшину, яких баранів і яку вовну можна було б одержати! Хіба вони не кращі, ніж товстий кабан-священик?

Я шукаю гарних фермерів, а зустрічаю лише ченців і державні в'язниці!

Логічні завдання

  1. Порівняйте прибутки французьких селян і церкви.
  2. Який висновок можна зробити про становище селян?

Картка 2

З селянських наказів Генеральним штатам (1789)

Декілька ченців у монастирях проживають стільки, скільки треба для цілого села на 60 дворів, багато витрачають, ганьблять духовне зван­ня... Вони стали багатими, не думають більше про своє первісне призна­чення, живуть у маленьких палацах, життя проводять у бенкетах...

Логічні завданий.

Чому перший стан (духівництво) підтримував старі феодальні порядки?

В еконо­мічному розвитку Франції кінця XVIII ст. настала криза феодально-кріпосницьких відносин. У надрах феодальної системи господарю­вання складалися форми нового, капіталістичного укладу.

Експрес-завдання.

Прокоментуйте наведені висловлювання, відповівши на запропо­новані запитання.

Міністр Людовіка XVI граф Вержен:

У Франції монарх говорить, а народ слухається.

Королівський урядовець Лабрюйєр

Іменувати короля «батьком народу» — означає не стільки віддава­ти йому хвалу, скільки називати його справжнім іменем і правильно, усвідомлювати істинне призначення монарха. Запитання.

  1. Як дані висловлювання характеризують королівську владу у Франції?
  2. Підтвердіть абсолютизм влади короля словами з цитат.

Самостійна робота за підручником.

Учитель пропонує учням опрацювати текст підручника про полі­тичний розвиток Франції.

Бесіда на закріплення.

  1. Перелічіть категорії населення французького суспільства, які належали до першого, другого й третього станів.
  2. У чому, на ваш погляд, полягала суперечність становища тре­тього стану у Франції?

Учні під час бесіди повинні зробити висновок про політичне без­прав'я третього стану.

Політичне без­прав'я третього стану можна схарактеризувати французькою при­казкою: «Духовенство служить королю молитвами, дворянство — шпагою, третій стан — майном», тобто становий розподіл французько­го суспільства був пережитком феодальних відносин.

2. Французьке Просвітництво: його представники та їхні гу­маністичні ідеї.

Учитель викладає ідеї французьких просвітників Монтеск'є, Вольтера, Руссо, Мельє, керуючись наведеним нижче планом.

Ставлення просвітників:

а) до людини;

б) до держави;

в) до приватної власності;

г) до релігії та церкви.

Під час розгляду матеріалу проводиться робота над формуванням  понять: Просвітництво, просвітники.

У ході розповіді вчителя учням пропонується заповнити текстову порівняльну таблицю (зразок виконаної таблиці див. у дод. 1). Ідеї французьких просвітників

Ідеї французьких просвітників ство­рили ідеологічні передумови для початку Великої французької рево­люції, справили величезний вплив на розвиток суспільно-політич­ної думки в Європі та в усьому світі. Увага учнів звертається на те, що ідеї Просвітництва породили гасло «Свобода! Рівність! Братерст­во!», яке згодом стало головним гаслом Французької революції.

 

ІV. Висновки  та  узагальнення.

Бесіда на закріплення.

  1. На які стани поділялося французьке суспільство?
  2. Визначте роль і становище третього стану в житті Франції.

Виділіть характерні риси кризи французького абсолютизму.

 

У результаті проведеного уроку учні повинні з'ясувати такі моменти:

  •                   ідеї французьких просвітників багато в чому зумовили ідеоло­гію Великої французької революції;
  •                   революція у Франції була неминучою в умовах кризи феодаль­но-абсолютистського ладу.

 

V. Домашнє  завдання.

Вивчити  параграф  з  підручника.

Зробити порівняльну таблицю.

 

 

1

 

doc
До підручника
Всесвітня історія 9 клас (Полянський П.Б.)
Додано
24 жовтня 2022
Переглядів
775
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку