1
Тема: Поділ числа у даному відношенні.
Мета: сформувати поняття про задачі на поділ числа у даному відношенні або пропорційний поділ; сформувати вміння розв'язувати такі задачі; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять; виховувати наполегливість, старанність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, плакати «Правило поділу числа на частини, пропорційні даним числам» та «Алгоритм розв’язування задач на знаходження двох чисел за їх сумою і відношенням» .
Епіграф: «Пропорція є основою, на якій будується вся математика, а також метою до якої прагнуть всі її твердження.»
Г. Віталі 1668 р.
Хід уроку
І. Організаційний момент
(Заходжу до класу). Добрий день діти! Сідайте. (Перевіряю стан дошки, наявність вологої ганчірки, крейди, відмічаю відсутніх).
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Хто не виконав домашнє завдання? Які виникли питання ?
Дуже добре, тоді якщо питань нема, тоді здаємо зошити для перевірки.
Розв’язання домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перш ніж почати більш знайомство з новою темою давайте відповідь на запитання.
Бліц-опитування:
3) 1 : 6 = 3 : 18; 4) 0,5 : 2 = 3 : 12
4. Сформулюйте основну властивість пропорції.
5. Перевірте чи дана рівність є пропорцією:
6. Спростіть вираз:
а) 2х + 5х; б) х + 5х + 7х; в) 6x -3х.
7. Розв’яжіть рівняння:
а) 3x + 2х = 15; б) х + 4x + 5х = 27; в) 7х-5x = 14.
ІV. Формування теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Петро, Тарас і Богдан ловили рибу. Петро виловив 15 рибин, Тарас — 9 рибин, а Богдан — 11 рибин. Розміри всіх рибин були приблизно однакові. Вони захотіли з’ясувати, скільки кілограмів риби виловив кожний хлопчик, але у них були ваги, які показували масу, починаючи з 5 кг. Вони зважили всю рибу. Маса всієї риби дорівнювала 7 кг. Як дізнатися, скільки кілограмів риби виловив кожний хлопчик?
Зрозуміло, що оскільки розміри всіх рибин були приблизно однакові, то маса вилову кожного хлопчика пропорційна кількості рибин. Масу всієї риби потрібно поділити у відношенні 15:9:11. Такі задачі називають задачами на поділ числа у даному відношенні або на пропорційний поділ. Сьогодні на уроці ми навчимося розв’язувати такі задачі.
Фронтальна бесіда
Розв’яжемо задачу, запропоновану на етапі формулювання теми, мети й завдань уроку, у два способи.
Іспосіб
7:35 = 0,2 (кг).
Вилов Петра: 15·0,2 = 3 (кг); вилов Тараса: 9·0,2 = 1,8 (кг); Вилов Богдана: 11·0,2 = 2,2 (кг).
ІІ спосіб
Нехай маса однієї рибини дорівнює х кг. Тоді маса вилову Петра дорівнює 15х, Тараса — 9х, Богдана — 11х. За умовою задачі:
15х + 9х + 11х = 7,
35х = 7,
х = 0,2.
Отже, маса вилову Петра дорівнює 15·0,2=3(кг); Тараса — 9·0,2=1,8 (кг); Богдана — 11·0,2=2,2 (кг).
Відповідь. 3 кг, 1,8 кг, 2,2 кг.
Отже, розглянемо з вами два плакати які допоможуть закріпити наші знання.
А зараз перейдемо до розв’язування вправ. Записуємо №
VІI. Підбиття підсумків. Оцінювання учнів
Отже, ми з вами розглянули нову тему, а зараз дайте відповідь на наступні запитання.
Що ви дізналися нового?
Що вам було незрозуміло?
Що вам сподобалось?
VІІI. Домашнє завдання
Опрацювати §3 п 23. Розв’язати № 681, 683, 685.