Розробка циклу уроків для 6 класу з теми "Подільність натуральних чисел" (10 уроків)
Подільність натуральних чисел (10 годин)
Урок № 1
Тема: Дільники та кратні натурального числа
Мета: сформувати знання про дільники і кратні натурального числа, вміння
називати дільники і кратні натуральних чисел;
розвивати пам'ять, увагу;
виховувати наполегливість, працьовитість.
Очікувані результати: учні повинні знати означення дільника і кратного натурального числа, вміти називати дільники та кратні натуральних чисел.
Основні поняття: дільник натурального числа, кратне натуральному числу.
Обладнання: підручник.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Познайомити учнів зі структурою підручника, розповісти про особливості вивчення математики в 6 класі, пояснити важливість вивчення предмета.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Якщо учні отримували завдання на літні канікули, то зібрати зошити з розв’язаннями.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Фронтальне опитування
ІV. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.
Давайте пригадаємо, як називають компоненти дії ділення. Отже, зміст слова «дільник» вам зрозумілий. А що означає слово «кратне»? Сьогодні ми уточнимо поняття дільника натурального числа й ознайомимося з поняттям кратного натуральному числу.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Поняття дільника натурального числа.
2. Поняття кратного натурального числа.
3. Приклади знаходження дільників і кратних числа.
Дільником натурального числа а називають натуральне число, на яке а ділиться націло.
Кожне натуральне число, крім одиниці, має принаймні два дільника: одиницю і саме число. Більшість натуральних чисел мають декілька дільників. Наприклад, дільниками числа 12 є числа: 1, 2, 3, 4, 6 і 12. Дільниками числа 13 є числа 1 і 13. Найменшим дільником будь-якого натурального числа а є число 1., а найбільшим – саме число а.
Кратним числу а називають натуральне число, яке ділиться націло на а.
Кожне натуральне число має безліч кратних, найменшим із яких є саме число. Наприклад, кратним числу 9 є числа: 9, 18, 27, 36, 45 тощо. Усі числа, кратні числу 9, можна одержати, помноживши на 9 послідовно числа 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7… Серед чисел, кратних числу а, найбільшого немає, а найменше – це саме число а.
Колективне виконання завдань під керівництвом вчителя:
VІ. Закріплення знань, формування вмінь.
Робота з підручником (Мерзляк А. Г. Математика: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. – Х.: Гімназія, 2014. – 400 с. : іл.)
Розв’язуємо усно: № 1 – 6.
Вправи: 1, 4, 6, 11, 13, 15.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Фронтальна бесіда
VІІІ. Домашнє завдання
Урок № 2
Тема: Розв’язування задач на застосування понять дільника та
кратного натурального числа
Мета: сформувати вміння застосовувати поняття дільника та кратного
натурального числа до розв’язування задач;
розвивати пам'ять, увагу, кмітливість;
виховувати наполегливість, працьовитість.
Очікувані результати: учні повинні вміти застосовувати поняття дільника натурального числа і кратного натуральному числу до розв’язування задач.
Основні поняття: дільник натурального числа, кратне натуральному числу.
Обладнання: підручник, картки з тестовими завданнями.
Тип уроку: застосування знань і вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Варіант 1
Позначте правильну, на вашу думку, відповідь.
А 4 Б 48 В 16 Г 0
А 1 Б 20 В 15 Г 60
Варіант 2
Позначте правильну, на вашу думку, відповідь.
А 0 Б 24 В 18 Г 3
А 1 Б 60 В 15 Г 5
Відповіді. Варіант 1. 1 – А. 2 – Г. Варіант 2. 1 – Г. 2 – Б.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Фронтальне опитування
а) найменше трицифрове число;
б) найбільше трицифрове число;
в) найбільше чотирицифрове число;
г) найменше чотирицифрове число.
4. Прочитайте нерівність:
а) 18<x<21; б) 30≤x<34.
Назвіть усі розв'язки кожної з цих нерівностей.
ІV. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.
Важливо не тільки знати означення математичних понять, а й уміти застосовувати їх до розв’язування задач. Сьогодні на уроці ми будемо застосовувати означення дільника натурального числа та кратного натуральному числу до розв’язування задач.
V. Застосування знань і вмінь.
1. Робота з підручником (Мерзляк А. Г. Математика: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. – Х.: Гімназія, 2014. – 400 с. : іл.)
Вправи: 17, 19, 21, 23, 24, 25.
2. Самостійна робота
Варіант 1
Варіант 2
Відповіді.
Варіант 1. 1. 1, 2, 3, 4, 6, 9, 12, 18, 36. 2. Наприклад, 60. 3. 28, 35, 42. 4. 28 букетів.
Варіант 2. 1. Наприклад, 14, 28, 42, 56, 70. 2. Наприклад, 4. 3. 24, 30, 36. 4. 8 команд.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Бліц-опитування
Визначте, чи правильно, що:
VІІІ. Домашнє завдання
Урок № 3
Тема: Ознаки подільності на 2, 10 і 5
Мета: домогтися засвоєння ознак подільності на 2, 10 і 5; сформувати вміння
розв’язувати задачі на застосування цих ознак;
розвивати вміння висувати гіпотези, робити висновки;
виховувати культуру мовлення, інтерес до математики.
Очікувані результати: учні повинні знати ознаки подільності на 2, на 5 і на 10, вміти застосовувати ці ознаки до розв’язування задач.
Основні поняття: парні цифри і числа, непарні цифри і числа; числа, кратні 5; числа, кратні 10.
Обладнання: підручник.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Декілька учнів записують на дошці розв’язання вправ домашнього завдання. Решта учнів здійснюють самоперевірку, беруть участь в обговоренні розв’язань цих вправ.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Виконання усних вправ
а) 16·2; г) 23·2; ж) 40·2;
б) 16·5; д) 23·5; з) 40·5;
в) 16·0; е) 23·10; і) 40·10.
Чи помітили ви яку-небудь закономірність?
а) числу 2; б) числу 5; в) числу 10.
ІV. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.
Чи можна, не виконуючи ділення, а тільки за зовнішнім виглядом числа встановити, чи ділиться, наприклад, число 19 348 на 2, число 917 595 на 5 або на 10? (Учні висловлюють свої припущення.) Сьогодні на уроці ми ознайомимося з правилами (ознаками), які підтвердять або спростують ваші припущення.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Ознаки подільності на 10.
2. Ознаки подільності на 5.
3. Ознаки подільності на 2.
4. Парні і непарні числа.
Які з чисел 90, 120, 135, 200, 270, 295, 301, 1000 діляться на 10?
Висновок: на 10 діляться всі ті натуральні числа, запис яких закінчується цифрою 0. Якщо запис числа закінчується будь-якою іншою цифрою, то число не ділиться на 10.
Які з чисел 85, 90, 97, 100, 115, 150, 175, 3010, 45 055 діляться на 5?
Висновок: на 5 діляться всі ті натуральні числа, запис яких закінчується цифрою 0 або 5. Якщо запис числа закінчується будь-якою іншою цифрою. То число не ділиться на 5.
Які з чисел 36, 97, 102, 110, 125, 298, 956, 10 174 діляться на 2?
Висновок: на 2 діляться всі ті числа, запис яких закінчується однією з цифр: 0, 2, 4, 6, 8. Ці цифри називаються парними. Отже, на 2 діляться всі ті числа, запис яких закінчується парною цифрою. Якщо запис числа закінчується непарною цифрою, то число на 2 не ділиться.
Натуральні числа, які діляться на 2, називають парними, а інші числа – непарними.
Колективне виконання завдань під керівництвом вчителя:
VІ. Закріплення знань, формування вмінь.
Робота з підручником (Мерзляк А. Г. Математика: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. – Х.: Гімназія, 2014. – 400 с. : іл.)
Розв’язуємо усно: № 1 – 4.
Вправи: 41, 44, 46, 48, 50, 52.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Фронтальне опитування
VІІІ. Домашнє завдання
Урок № 4
Тема: Ознаки подільності на 9 і на 3
Мета: домогтися засвоєння ознак подільності на 9 і на 3; сформувати вміння
розв’язувати задачі на застосування цих ознак;
розвивати пам'ять, увагу, кмітливість;
виховувати культуру мовлення, інтерес до математики.
Очікувані результати: учні повинні знати ознаки подільності чисел на 9 і на 3, вміти застосовувати ці ознаки до розв’язування задач.
Основні поняття: числа, кратні 9; числа, кратні 3.
Обладнання: підручник.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Визначте, чи є правильним твердження (так∩, ні _).
Відповідь. ∩_∩∩_∩
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Виконання усних вправ
ІV. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.
На минулому уроці ми переконалися, що за записом числа можна дізнатися, чи ділиться воно на 2, на 5. Або на 10. Перевірте, чи можна скористатися аналогічною ознакою, щоб встановити чи ділиться число на 3, на 9. Чи обов’язково ділиться на 3 число, запис якого закінчується цифрою 3? Наведіть приклади. (Учні переконуються, що ознаки, аналогічні ознакам подільності на 2, на 5 і на 10, у цьому випадку не «працюють».) Сьогодні ми дізнаємось, як, не виконуючи ділення, дізнатися, чи ділиться число на 3 і на 9.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Ознака подільності на 3.
2. Ознака подільності на 9.
Опитування за технологією «Навчаючи – вчусь»
Учні класу об’єднуються у дві групи. Учні першої групи вивчають за підручником ознаку подільності на 9, учні другої групи – ознаку подільності на 3. Потім розповідають один одному, як, не виконуючи ділення, дізнатися, чи ділиться подане число на 9, на 3; наводять приклади чисел, які діляться на 9, на 3, не діляться на 9, на 3; обґрунтовують, чому саме подане число ділиться або не ділиться на 9, на 3.
Група 1. На 9 діляться всі ті натуральні числа, сума цифр яких ділиться на 9. Якщо сума цифр числа не ділиться на 9. То це число не ділиться на 9.
Приклади
Сума цифр числа 45 981 дорівнює 4+5+9+8+1=27 – ділиться на 9, отже, й число 45 981 ділиться на 9.
Сума цифр числа 32 758 дорівнює 3+2+7+5+8=25 – не ділиться на 9, отже, й число 32 758 не ділиться на 9.
Група 2. На 3 діляться всі ті натуральні числа, сума цифр яких ділиться на 3. Якщо сума цифр числа не ділиться на 3. То це число не ділиться на 3.
Приклади
Сума цифр числа 51 342 дорівнює 5+1+3+4+2=15– ділиться на 3, отже, й число 51 342 ділиться на 3.
Сума цифр числа 29 126 дорівнює 2+9+1+2+6=20 – не ділиться на 3, отже, й число 29 126 не ділиться на 3.
Колективне виконання завдань під керівництвом вчителя:
VІ. Закріплення знань, формування вмінь.
Робота з підручником (Мерзляк А. Г. Математика: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. – Х.: Гімназія, 2014. – 400 с. : іл.)
Розв’язуємо усно: № 3 – 6.
Вправи: 75, 77, 79, 81, 82, 85, 89.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Фронтальне опитування
VІІІ. Домашнє завдання
Урок № 5
Тема: Прості та складені числа
Мета: домогтися засвоєння означення простого та складеного чисел, сформувати
вміння розв’язувати задачі на використання цих понять;
розвивати творчі здібності. кмітливість;
виховувати активність, працьовитість, інтерес до математики.
Очікувані результати: учні повинні знати означення простих та складених чисел, наводити приклади простих і складених чисел, обґрунтовувати прості твердження з використанням означень простого і складеного чисел.
Основні поняття: просте число, складене число.
Обладнання: підручник, роздавальні матеріали.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Варіант 1
Позначте правильну, на вашу думку, відповідь.
А 8 205 Б 7 840 В 2 919 Г 2 615
А 18 801 Б 270 351 В 53 219 Г 15 732
Варіант 2
Позначте правильну, на вашу думку, відповідь.
А 1 528 Б 2 304 В 6 813 Г 4 139
А 27 093 Б 54 135 В 75 033 Г 29 153
Відповіді. Варіант 1. 1 – А. 2 – В. Варіант 2. 1 – Б. 2 – Г.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Фронтальне опитування
а) число 5 є дільником числа 265;
б) число 3 є дільником числа 83;
в) число 1 не має жодного дільника?
а) 12; б) 13; в) 15; г) 17.
а) 2; б) 7; в) 8; г) 9; д) 11?
ІV. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.
Крокуючи парком науки і відпочинку натуральних чисел, Одиниця потрапила до одного з його найвіддаленіших куточків і побачила табличку «Алея простих і складених чисел». Аж раптом пролунала команда «Шикуйсь!». З одного боку алеї виструнчились числа 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17,…, а з іншого – числа 4, 6, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 18…
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Означення простого числа. Числа-близнюки.
2. Поняття складеного числа.
3. Число 1.
Повернутися до вправ, які учні розв’язували на етапі актуалізації опорних знань, і звернути увагу на те. Що існують числа, які:
Залежно від кількості дільників натуральні числа розділяються на прості й складені.
Натуральне число називають простим. Якщо воно має тільки два різних дільники: одиницю і саме це число.
Серед простих чисел існує тільки єдине парне число – це число 2. Решта простих чисел – непарні.
Прості числа, які відрізняються на 2, називають близнюками. Наприклад, 3 і 5, 5 і 7, 11 і 13 тощо.
Натуральне число називають складеним, якщо воно має більше двох дільників.
Для того, щоб довести, що число є складеним, використовують ознаки подільності. Наприклад, число 123 480 165 є складеним, оскільки воно ділиться на 5. Будь-яке складене число можна подати у вигляді добутку двох множників, кожний з яких більший за одиницю.
Число 1 не відносять ні до простих, ні до складених, оскільки воно має тільки один дільник.
Колективне виконання завдань під керівництвом вчителя:
а) 21 – просте число; в) 27 – складене число;
б) 23 – просте число; г) 29 – складене число.
VІ. Закріплення знань, формування вмінь.
загальноосвіт. навч. закладів / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. – Х.: Гімназія, 2014. – 400 с. : іл.)
Розв’язуємо усно: № 2 – 5.
Вправи: 104, 105, 108, 110, 119, 120, 124.
які є складеними. Випишіть ті, які залишились незакресленими. Як називаються такі числа?
(Якщо залишається час, можна розказати про решето Ератосфена.)
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Бліц-опитування
VІІІ. Домашнє завдання
Урок № 6
Тема: Розкладання чисел на прості множники
Мета: домогтися засвоєння схеми розкладання натуральних чисел на прості
множники; сформувати вміння виконувати розкладання натуральних
чисел на прості множники;
розвивати пам’ять, увагу;
виховувати наполегливість, працьовитість.
Очікувані результати: учні повинні вміти розкладати числа на прості множники.
Основні поняття: добуток, множники, прості числа.
Обладнання: підручник, сигнальні картки.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Математичний диктант
1. Запишіть:
а) три в п’ятому степені;
б) у вигляді степеня добуток 5·5·5·5;
в) у вигляді добутку степінь .
2. Обчисліть: а) ; б); в).
Відповіді. 1. а) ; б) ; в) 2·2·2·2. 2. а) 9; б) 8; в) 10 000.
ІV. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.
Ви знаєте, що будь-яке складене число можна подати у вигляді добутку двох множників, кожний із яких більший від одиниці. Якщо з-поміж цих множників є складені числа, то їх в свою чергу, також можна подати у вигляді добутку двох множників, кожний з яких більший від одиниці. І так доти, поки з-поміж множників не залишиться жодного складеного. Сьогодні на уроці ми дізнаємось, як називають такі дії, вивчимо схему виконання таких дій.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Розклад числа на прості множники.
2. Алгоритм розкладання числа на прості множники.
Запис числа у вигляді добутку кількох множників називають розкладанням числа на множники.
Якщо в розкладанні числа на множники всі множники є простими числами, то кажуть, що число розклали на прості множники. Наприклад, 360=36·10=2·18·10=2·9·2·5·2=2·3·3·5·2.
Під час розкладання числа на прості множники доцільно використовувати ознаки подільності чисел.
Схема розкладання числа на прості множники
360 |
2 |
ділиться на 2 |
180 |
2 |
ділиться на 2 |
90 |
2 |
ділиться на 2 |
45 |
3 |
ділиться на 3 |
15 |
3 |
ділиться на 3 |
5 |
5 |
ділиться на 5 |
1 |
|
|
360=2·2·2·3·3·5=23·32·5.
Колективне виконання завдань під керівництвом вчителя:
а) 3·5; б) 2·9; в) 3·5·7; г) 25·33·7?.
а) 15; б) 21; в) 30; г) 36.
VІ. Закріплення знань, формування вмінь.
Робота з підручником (Мерзляк А. Г. Математика: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. – Х.: Гімназія, 2014. – 400 с. : іл.)
Вправи: 106, 111, 108, 111, 113, 115, 116, 117.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Тестові завдання
Позначте правильну, на вашу думку, відповідь.
А 5·24 Б 2·3·4·5 В 2·2·2·3·5 Г 22·52
А 10·20 Б 2·4·25 В 22·53 Г 23·52
VІІІ. Домашнє завдання
Урок № 7
Тема: Найбільший спільний дільник
Мета: сформувати поняття найбільшого спільного дільника натуральних чисел,
взаємно простих чисел, домогтися засвоєння алгоритму знаходження
найбільшого спільного дільника, сформувати вміння знаходити
найбільший спільний дільник кількох чисел;;
розвивати культуру математичного мовлення й записів;
виховувати впевненість у власних силах.
Очікувані результати: учні повинні знати, що називають найбільшим спільним дільником чисел, які числа називають взаємно простими, вміти знаходити найбільший спільний дільник чисел.
Основні поняття: найбільший спільний дільник, взаємно прості числа.
Обладнання: підручник.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Декілька учнів записують на дошці розв’язання вправ домашнього завдання. Решта учнів здійснюють самоперевірку, виправляють можливі помилки, беруть участь в обговоренні розв’язання вправ домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Виконання усних вправ
а) 8 і 12; б) 9 і 18; в) 12 і 25.
ІV. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.
У шостих класах навчається 48 дівчаток і 36 хлопчиків. Яку найбільшу кількість команд для участі в змаганнях із легкої атлетики можна сформувати з цих учнів, якщо вони повинні взяти участь у змаганнях і в кожній команді має бути однакова кількість дівчаток і хлопчиків?
Очевидно, що потрібно знайти спільні дільники чисел 48 і 36 і вибрати з них найбільший. Сьогодні на уроці ми навчимося знаходити найбільший спільний дільник кількох чисел.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Поняття спільного дільника кількох чисел.
2. Означення найбільшого спільного дільника.
3. Алгоритм знаходження НСД кількох чисел.
4. Означення взаємно простих чисел.
Найбільшим спільним дільником натуральних чисел називають найбільше натуральне число, на яке ділиться кожне з цих чисел.
Алгоритм знаходження найбільшого спільного дільника (НСД) кількох чисел:
Якщо число а є дільником числа b, то НСД (а;b)=а.
Два числа, найбільший спільний дільник яких дорівнює 1, називають взаємно простими.
VІ. Закріплення знань, формування вмінь.
загальноосвіт. навч. закладів / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. – Х.: Гімназія, 2014. – 400 с. : іл.)
Розв’язуємо усно: № 3, 4, 8, 9.
Вправи: 138, 140, 143, 144, 146, 150, 153.
теми, мети й завдань уроку.
У шостих класах навчається 48 дівчаток і 36 хлопчиків. Яку найбільшу кількість команд для участі в змаганнях із легкої атлетики можна сформувати з цих учнів, якщо вони повинні взяти участь у змаганнях і в кожній команді має бути однакова кількість дівчаток і хлопчиків?
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Фронтальне опитування
VІІІ. Домашнє завдання
Урок № 8
Тема: Найменше спільне кратне
Мета: сформувати поняття найменшого спільного кратного натуральних чисел,
домогтися засвоєння алгоритму знаходження найменшого спільного
кратного, сформувати вміння знаходити найменше спільне кратне кількох
чисел;
розвивати культуру математичного мовлення й записів;
виховувати впевненість у власних силах.
Очікувані результати: учні повинні знати, що називають найменшим спільним кратним чисел, вміти знаходити найменше спільне кратне чисел.
Основні поняття: найменше спільне кратне.
Обладнання: підручник.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Самостійна робота
Учні виконують самостійну роботу, а потім обмінюються зошитами і здійснюють взаємоперевірку за готовими розв’язками, заздалегідь підготовленими на закритій дошці.
Варіант 1
Варіант 2
Відповіді
Варіант 1. 1. 25; 2. НСД(25;26)=1, отже, числа 25 і 26 є взаємно простими. 3. Усього 3 клумби. На кожній із них росте 25 кущів троянд і 21 кущ гладіолусів.
Варіант 2. 1. 29. 2. НСД(26;27)=1, отже, числа 26 і 27 є взаємно простими. 3. Усього 6 наборів. У кожному з них 4 тарілки і 3 чашки.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Виконання усних вправ
а) 10 і 15; б) 11 і 12; в) 12 і 24.
ІV. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.
Фермер зібрав яблука, які він може розкласти в ящики по 6 кг або по 15 кг, у жодному випадку зайвих яблук не залишиться. Яку найменшу кількість яблук міг зібрати фермер?
Очевидно, що потрібно знайти найменше число, яке ділиться на 6 і на 15, тобто є найменшим спільним кратним чисел 6 і 15.
Сьогодні на уроці ми навчимося знаходити найменше спільне кратне чисел.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Поняття про спільне кратне кількох чисел.
2. Алгоритм знаходження найменшого спільного кратного.
3. Приклади знаходження найменшого спільного кратного.
Найменшим спільним кратним чисел називають найменше натуральне число, яке ділиться на кожне з цих чисел.
Алгоритм знаходження найменшого спільного кратного (НСК) чисел:
Якщо число а є кратним числу b, то НСК (а;b)=а.
Якщо числа а і b є взаємно простими, то НСК (а;b)=а·b.
VІ. Закріплення знань, формування вмінь.
загальноосвіт. навч. закладів / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. – Х.: Гімназія, 2014. – 400 с. : іл.)
Розв’язуємо усно: № 2, 3, 4.
Вправи: 163, 165, 169, 171, 173, 174.
теми, мети й завдань уроку.
Фермер зібрав яблука, які він може розкласти в ящики по 6 кг або по 15 кг, у жодному випадку зайвих яблук не залишиться. Яку найменшу кількість яблук міг зібрати фермер?
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Бліц-опитування
VІІІ. Домашнє завдання
Урок № 9
Тема: Узагальнення та систематизація знань
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів із теми «Подільність
натуральних чисел», підготувати учнів до написання контрольної роботи;
розвивати вміння узагальнювати інформацію, пам’ять, увагу, логічне
мислення;
виховувати наполегливість, працьовитість.
Очікувані результати: учні повинні знати означення дільника, кратного, простого числа, складеного числа, взаємно простих чисел, ознаки подільності на 2, 3, 5, 9 і 10; уміти розв’язувати задачі на застосування цих означень і ознак. Знаходити найбільший спільний дільник і найменше спільне кратне чисел.
Обладнання: підручник, роздавальні матеріали.
Тип уроку: узагальнення знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Учні здійснюють самоперевірку домашнього завдання за готовими розв’язками. Заздалегідь підготовленими вчителем.
ІІІ. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.
Цей урок є останнім перед контрольною роботою, тому мотивація навчальної діяльності учнів випливає з місця уроку в темі «Подільність натуральних чисел,»: узагальнити та систематизувати знання, набуті під час вивчення теми, підготуватися до написання контрольної роботи.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Фронтальне опитування за технологією «Мікрофон»
V. Удосконалення вмінь і навичок.
1. Серед чисел 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 12, 18, 24, 36, 48 знайдіть ті, що є дільниками числа 48; кратними числу 12.
2. Серед чисел 93, 117, 198, 205, 220, 264, 310, 490 знайдіть ті, що діляться на:
а) 2; б) 3; в) 5; г) 9; д)10.
3. У дитячий оздоровчий табір привезли 176 ліжок, 48 шаф і 144 тумбочки, які порівну розділили по кімнатах. Яку найбільшу кількість кімнат можна обладнати цими меблями.
4. Три групи туристів одночасно почали рух в одному напрямку. Перша група робила привали через кожні 8 км, друга – через кожні 10 км, а третя – через кожні 12 км. На якій відстані від старту групи вперше зустрінуться знову?
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Тестові завдання
Варіант 1
Позначте правильну, на вашу думку, відповідь.
А 1 Б 2 В 3 Г 4
А на 2 Б на 3 В на 5 Г на 9
А 12 і 15 Б 21 і 10 В 16 і 154 Г 37 і 111
Варіант 2
Позначте правильну, на вашу думку, відповідь.
А 9 Б 8 В 7 Г 6
А на 2 Б на 10 В на 5 Г на 9
А 15 і 22 Б 18 і 24 В 25 і 45 Г 30 і 80
Відповіді. Варіант 1. 1 – В. 2 – Б. 3 – Г. Варіант 2. 1 – В. 2 – Г. 3 – А.
VІІІ. Домашнє завдання
(Доведення,
Урок № 10
Тема: Контрольна робота №1 «Подільність натуральних чисел»
Мета: перевірити рівень знань учнів з теми «Подільність натуральних чисел»;
розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять;
виховувати самостійність, відповідальність.
Очікувані результати: учні повинні продемонструвати вміння самостійно застосовувати знання, набуті під час вивчення теми «Подільність натуральних чисел», до розв’язування задач.
Обладнання: роздавальні матеріали.
Тип уроку: контроль знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Зібрати зошити на перевірку.
ІІІ. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.
Налаштувати учнів на роботу, нагадати правила поведінки під час контрольної роботи.
ІV. Перевірка знань, умінь і навичок.
1 варіант
Початковий та середній рівні навчальних досягнень
У завданнях 1-6 виберіть правильну відповідь.
1. Яке з наведених чисел є дільником числа 72?
А 14; Б 24; В 144; Г 37.
2. Яке з наведених чисел є кратним числу 42?
А 21; Б 84; В 124; Г 144.
3. Яке з наведених чисел ділиться на 2 і на 5?
А 25 675; Б 43 080; В 34 762; Г 45 564.
4. Числа якої з наведених пар є взаємно простими?
А 22 і 34; Б 34 і 45; В 16 і 82; Г 32 і 96.
5. Знайдіть найбільший спільний дільник чисел 24 і 18.
А 12; Б 6; В 72; Г 18.
6. Знайдіть найменше спільне кратне чисел 16 і 24.
А 32; Б 24; В 48; Г 96.
Достатній рівень навчальних досягнень
7. Розкладіть значення виразу (15+10,5:4,2)·20 на прості множники.
8. Між учнями класу поділили порівну 84 мандарини та 56 апельсинів. Скільки учнів у класі, якщо відомо, що їх більше ніж 25?
Високий рівень навчальних досягнень
9. Знайдіть суму всіх трицифрових чисел, кратних одночасно числу 112 і числу 3.
2 варіант
Початковий та середній рівні навчальних досягнень
У завданнях 1-6 виберіть правильну відповідь.
1. Яке з наведених чисел є дільником числа 96?
А 18; Б 192; В 16; Г 34.
2. Яке з наведених чисел є кратним числу 48?
А 106; Б 24; В 250; Г 144.
3. Яке з наведених чисел ділиться на 2 і на 3?
А 21 230; Б 24 080; В 14 762; Г 23 106.
4. Числа якої з наведених пар є взаємно простими?
А 11 і 33; Б 24 і 96; В 25 і 26; Г 33 і 72.
5. Знайдіть найбільший спільний дільник чисел 16 і 18.
А 16; Б 72; В 2; Г 8.
6. Знайдіть найменше спільне кратне чисел 14 і 21.
А 7; Б 21; В 42; Г 84.
Достатній рівень навчальних досягнень
7. Розкладіть значення виразу (13-9,5:3,8)·30 на прості множники.
8. Довжина кроку батька дорівнює 70 см, довжина кроку сина – 50 см. Яку найменшу відстань мають пройти вони разом, щоб кожний із них зробив по цілому числу кроків??
Високий рівень навчальних досягнень
9. Знайдіть суму всіх трицифрових чисел, кратних одночасно числу 77 і числу 3
V. Підбиття підсумків уроку
Зібрати зошити на перевірку, відповісти на можливі запитання, запропонувати ознайомитися з правильними відповідями.
VІІІ. Домашнє завдання
Повторити: звичайні дроби і дії над ними.
Виконати: протилежний варіант контрольної роботи
1