Мета: створити умови для систематизації та узагальнення знань з теми «Раціональні числа»; сприяти формуванню вмінь та навичок застосовувати вивчені правила та властивості до розв’язування вправ, аналізувати,узагальнювати та структурувати здобуті знання, навички;виховувати уважність, наполегливість,активність на уроці; розвивати логічне мислення.
Цілі уроку:
Учні знатимуть:
- означення протилежних чисел;
- які числа називають невід’ємними;
- які числа називають раціональними;
- що означає модуль числа;
- яку пряму називають координатною;
- правила додавання та віднімання раціональних чисел.
Учні вмітимуть:
- записувати і читати від’ємні числа;
- знаходити модуль числа;
- визначати місце числа на координатній прямій;
- порівнювати раціональні числа;
- додавати та віднімати раціональні числа.
Форми роботи: подорож, мікрофон,гра «доміно».
Тип уроку: закріплення знань і вмінь.
Обладнання:
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності.
- З’ясування емоційної готовності учнів.
Пролунав уже дзвінок
Починається урок.
Працюйте наполегливо, швидко,старанно,
Щоб жодна хвилина не втратилась марно!
Слово вчителя:
Сьогодні у нас урок узагальнення знань з теми «Раціональні числа». Знання з математики - це ланцюжок, кожна ланка якого - знання з певної теми. І якщо не засвоїти якусь тему, то ланцюжок розірветься. Однією з таких дуже важливих ланок є тема «Раціональні числа». Щоб перевірити міцність цієї ланки проведемо урок-подорож до Країни Раціональних Чисел.
Всюди нас оточують числа. Вони різноманітні: великі і малі, цілі і дробові, додатні і від’ємні. І якщо ви добре навчитеся справлятися з ними, то виростите розумними і освіченими людьми.
ІІ. Цілевизначення і планування.
- Ознайомлення з маршрутним листом.
Кожен з вас має маршрутний лист подорожі. Погляньте на нього та ознайомтесь з планом подорожі.
- Узгодження цілей уроку.
Ознайомтесь з цілями уроку, що ви повинні вміти і знати на уроці. Може хтось з вас хоче додати ще свої цілі,завдання.
Учні повинні знати:
- означення раціонального числа;
- означення і властивості модуля;
- яке з двох раціональних чисел вважають меншим;
- правила і властивості додавання раціональних чисел;
- правила віднімання раціональних чисел.
Учні повинні вміти:
- читати і записувати раціональні числа;
- порівнювати раціональні числа;
- розташовувати числа на координатній прямій;
- обчислювати модуль числа;
- додавати та віднімати раціональні числа.
Учні промовляють вголос цілі уроку, додають свої.
Отже,в дорогу , до країни знань!
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
- Конструювання.
В дорозі трапляються різні перешкоди та чекають пригоди, але , здолавши їх, дістанемось до місця призначення.
Щоб вирушити у подорож до іншої країни потрібно добре знати закони цієї країни. Перевіримо як ви знаєте закони Країни Раціональних Чисел за допомогою дерева знань. Якщо ви правильно відповісте на запитання, то отримаєте візи до даної країни.
1. Як називають додатні числа і нуль?
2.Яким є число нуль?
3. Яку координату має початок координат?
4. Що таке одиничний відрізок?
5. Як називають числа з різними знаками?
6. Які числа називають цілими?
7. Які числа називають раціональними?
8. Якому числу протилежний нуль?
9. Що називають модулем числа?
10. Яке число на числовій прямій вважається меншим?
11. Як додати два від’ємні числа?
12. Як додати числа з різними знаками?
13. Як відняти від’ємне число?
14. Чому дорівнює модуль числа?
15. Чому дорівнює сума протилежних чисел?
Молодці. Ви дали вірні відповіді на запитання, отже знайомі з законами країни та можете отримати візи.
Завдання. Знайти та виправити помилки.
│-25│=-25
│-100│=│100│
-89>0
-678<-679
│-55│+│55│=0
-5+5-10=20
-7,6+8=15,6
1-(-⅔)=1-2/3=1/3
123+(-223)=346
79-(-1)=80
-90-(-90)=180
Перешкоду здолали, йдемо далі.
3. Дісталися ми роздоріжжя.
Куди йти далі? Який обрати напрям? Знайти вірну відповідь допоможуть рівняння.
3х-16=-10
п |
р |
я |
м |
о |
2 |
-49 |
237 |
-82 |
0 |
Х+12=-37
126-х=-111
Х-98=-180
8х-67=-67
Дізналися напрямок, далі йдемо прямо.
4.Уявіть собі,що йшли ми йшли і дістались до річки. Перепливти її не зможемо, бо дуже глібока і стрімка течія цієї річечки. А перебратись на інший берег може нам допомогти тільки збудований вами ж місток. А місток цей непростий він складається із вірно розв’язаних вами прикладів.
18+(-67)-33-(-12)=
45-78-(-55)-22=
15,13-87,8-(-18,07)=
-12⅔+15⅜-17⅓+14⅝=
-78+56-22+34=
5.Довгий видався маршрут і нелегкий,тому ,думаю, ви трошки втомились. Зробимо зупинку, перепочинемо перед останнім відрізком шляху на гарній лісовій галявині. А під час відпочинку трохи пограємо. У доміно. Таке доміно є тільки у країні Раціональних Чисел.
1: 1 -2+3:5 6+(-1):0 -5+5:2 -8+10:-5 -7-(-2):-10 -4-6:-1 11-12:4 -2+6:-8+12
4:3-(-3) 6:6.
Пограли, перепочили і вирушаємо далі.
6. Останнє випробування чекає на вас. Розв’язавши задачу , дістанемось кордону і митники без перешкод пропустять нас до чудової та цікавої країни Раціональних Чисел.
Задача 1.