Урок цивільної оборони
Тема: « Подорож у Країну безпеки»
Мета уроку.
Ознайомити з правилами поводження під час надзвичайних ситуацій та способами захисту від надзвичайних ситуацій. Розвивати логічне мислення, образну уяву. Ознайомити учнів з красою нашої планети та її природними стихіями. Виховувати любов до рідної планети, вміння бачити навколишню красу. Застерігати від біди та лиха. Навчити бути обачливими, спостережливими, дотримуватись правил безпеки під час стихійних лих. Виховувати дисциплінованість, відповідальність за свої дії, організованість. Розвивати інтуїцію.
Обладнання: таблиці «Надзвичайні ситуації»; ілюстрації з теми ЦЗ; засоби захисту людини (протигаз, ватно-марлева пов’язка, респіратор); малюнки дітей з теми «Цивільний захист», мультфільм «Небезпечні знахідки»
Хід уроку
І. Організація класу.
Вітання:
У коло з вами ми зібрались.
Ти – мій друг, і я – твій друг!
Міцно за руки узялись
Й посміхнулись всім навкруг!
- Діти, візьміться за руки, посміхніться один одному.
- Кому б ви хотіли подарувати свій комплімент?
- Подаруйте, будь ласка.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель (говорить під музику):
- Дрімає Всесвіт на травинці,
Підперши зіркою щоку.
Стоїть по пояс у росинці
Ромашка в білому вінку
- Всесвіт.. Він – неосяжний, нескінченний. В ньому – велетенському і
загадковому, час від часу відбуваються події. Однією з таких особливих,
важливих подій стало народження нашої планети. І хтось – надзвичайно
розумний і мудрий, подарував їй блакитні очі та зелено-оксамитову сукню і назвав її красивим та ніжним ім'ям – Земля, яка, народившись, дала нам найдорожче – життя. Давно те було, ніхто не пам’ятає, можливо, 4, а може, 5 мільярдів років тому. Але вона залишилась такою ж молодою, вродливою, осяяною золотими промінчиками сонця і люблячою все, що знаходиться на ній.
-Разом з нею завжди були краса і стихія, добро і зло. Від краси і добра
Земля раділа, ставала ще кращою, а від зла і стихії сумувала, тривожно
здригалась.
- Сьогодні ми будемо вести мову про красу нашої планети та стихійні лиха, які інколи завдають людям, Землі та всьому живому багато горя.
ІІІ. Основна частина уроку.
Наше життя не завжди протікає спокійно. Кожного дня можна почути про нещасні випадки. Як важливо у таких ситуаціях не розгубитися, пригадати як врятуватися самому та допомогти іншим.
Вчитель: Сьогодні у нас, діти, надзвичайний урок. У нас урок з цивільного захисту. Що таке ЦЗ?
ЦЗ – державна система органів управління, сил і засобів, що створюється для організації і забезпечення захисту населення від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, екологічного, природного та військового характеру.
Вчитель:Діти, зараз у нашій країні дуже тяжкий період, на Сході лунають вибухи. Тому,у всіх школах, навчальних закладах України проходять уроки з ЦЗ для того, щоб учні були підготовленими до різних непередбачених ситуацій . Щоб бути завжди готовими та вміти правильно діяти.
Створення проблемної ситуації.(Лунає сирена).
Вчитель: Діти, що може означати цей сигнал?
(Для звернення уваги населення в екстрених випадках (надзвичайних ситуаціях) для передачі інформації включаються сирени, а також інші сигнальні засоби (гудки фабрик, заводів, кораблів), які тривають 5 хвилин. Цей сигнал означає: «Увага всім!»
Бесіда.
- Що таке надзвичайна ситуація?(Це порушення нормальних умов життєдіяльності людей, що призводить до людських або матеріальних збитків).- Які надзвичайні ситуації ви знаєте?(Стихійні лиха, катастрофи, епідемії, пожежі, аварії, озброєний напад, війна).
- Що таке стихійне лихо?(Це катастрофічні процеси і явища природи, що носять надзвичайний характер, призводять до порушення нормальної діяльності людини, загибелі; пошкодженню та знищенню матеріальних цінностей).
- Які стихійні лиха ви знаєте?(Землетрус, пожежа, підтоплення, ураган, зсуви, сніжні заноси, селеві потоки, обвали, засуха).
- Які причини стихійного лиха? (Дії сил природи або бездумна діяльність людей.)
1 зупинка. Пожежі.
Вогонь нам служить з тих часів,
Коли первісні люди
Чекали блискавки з небес
Й вогню, аби він був усюди
І кожен раз, як дерево горіло
Збирались біля нього гурти люду
І часу вони там не марнували
Грілись по черзі, їжу готували
Та з часом все ж навчились люди
Добувати вогонь без великих пожеж
З тих пір вогонь нам добре служить
І обійтись без нього ми не можем, друже.
Вчитель. Вогонь дійсно приносить людям велику користь. Та коли з ним поводитися необережно, вогонь з друга перетворюється на ворога
Бліц-вікторина:
Дії при пожежі. Палаючий будинок залишають накрившись з головою мокрою ковдрою або верхнім одягом. В задимлених приміщеннях треба рухатися поповзом або пригнувшись. Якщо пожежа застала вас в степу або в лісі, кордон вогню слід переходити проти вітру, прикривши обличчя та голову одягом.
Учень.
Вивчіть правила пожежні
Будьте завжди обережні
Знає хай дитина кожна
Жартувать з вогнем не можна!
2 зупинка.
Ознайомлення з землетрусами.
- Життя наше вирує на поверхні земної кори.
Уявіть собі таку картину: теплий сонячний день. Весело щебечуть пташки.
Сяє ласкаве сонечко. Граються щасливі діти. Пухнасті бджілки п'ють
солодкий нектар з пахучих квітів…І раптом птахи тривожно закружляли,
здригнулась Земля. Падають стовпи, валяться будівлі… Від страху тріпоче
серце.
- Як ви гадаєте, яка стихія почала знищувати красу?
(Землетрус).
- А що ви знаєте про землетрус? (Діти розповідають).
Передбачити землетрус дуже важко. Зупинити неможливо. Та перед цією
стихією можна помітити тривожну поведінку тварин, рибок в акваріумі,
почути гуркіт, що наростає.
Правила безпечної поведінки під час землетрусу.
- Під час землетрусу небезпечно перебувати в приміщенні.
- Не втрачай часу на рятування речей, іграшок.
- Перебуваючи в приміщенні, не виходь на сходову клітку, а стань в отворі
дверей.
- Опинившись на вулиці, треба далі відійти від будівель і ліній
електропостачання.
- Коли повернешся в своє житло, не вмикай газ, воду, поки їх не перевірить
комунально-технічна служба.
3 зупинка. Грім. Блискавка..
Відгадайте про назву наступної зупинки.
Загадка:
Спершу блиск, за блиском тріск, за тріском плеск.
Всіх годує, напуває, а про неї не всяк дбає.
(Блискавка, грім, дощ)
З блискавкою жарти дуже погані. Вдарить у віковий дуб – рознесе його на
шматочки, влучить у сарай чи копицю сіна – викличе пожежу.
Тому люди винайшли блискавковідвід.
- Дуже небезпечною є кульова блискавка (у вигляді кулі). Вона буває
червоного, жовтого, сліпучо-білого кольору. Вона пересувається у різних
напрямках. Не намагайся її відігнати, не тікай від неї, бо струменем повітря
ще більше наблизиш її до себе. Непорушно стій на місці. Якщо наблизиться
до обличчя – подуй на неї, і вона відлетить убік. Негайно поклади трубку,
якщо розмовляєш по телефону.
Правила безпечної поведінки під час грози.
(Діти зачитують по-черзі).
- Не купайся і не плавай у воді. З початком грози негайно виходь на берег.
- Якщо ти вдома – мерщій закривай усі вікна і двері, вимкни усі
електроприлади.
- Якщо перебуваєш далеко від дому, то зайди до найближчого приміщення –
магазину, школи, аптеки, бібліотеки і т. д.
- Не можна бігти під час грози, бо пітна шкіра і швидкий рух притягують
блискавку.
- Ні в якому разі не користуйся телефоном. Вимкни його.
- Якщо гроза застала в лісі, не ховайся під високе дерево, бо блискавка
намагається долетіти до землі якомога швидше, тому шукає
найвищий предмет. В такому разі надійною схованкою будуть кущі або
низькі дерева.
- Якщо гроза застала на велосипеді або з батьком на мотоциклі, - залишіть і
відійдіть в сторону на 20-30м.
- Якщо в автомобілі – зачиніть вікна, опустіть антену радіоприймача донизу і
перечекайте негоду.
- Якщо знаходишся в полі, то не лягай на мокру землю, не заривайся в
скирту. Краще знайди канаву, ярок і присядь на носочках(навшпиньки).
Вчитель:
- А якщо сталась вже біда, і людину вдарила блискавка, що тоді робити?
- Роздягнути, облити голову холодною водою, обгорнути тіло теж холодною
тканиною. Викликати швидку допомогу. Робити штучне дихання через носову
хустинку.
4 зупинка. Небезпечні речовини та ліки .
Вірш про лисичку
« У зеленому лісочку, на високому горбочку,
Там хатиночка стояла, в ній лисичка проживала.
Була прудка і хитрюща та до всього завидюща.
Все тягла вона у дім, все було у домі тім:
Ацетон та лаки й фарби - на всі смаки, на всі барви.
Ще й каністри з керосином, різні ємкості з бензином.
Усього було доволі і в коморі, в коридорі.
Раптом вогник - стриб із печі, результат ясний малечі:
Хатка миттю вся згоріла, лиш лисичка уціліла.
Тож дамо ми їй пораду - ви послухайте теж радо:
Всьому треба дати лад, дім - не база і не склад.
Вихід вільний слід тримати і всім добре пам’ятати:
Легкозаймисті речовини не заносьте у хатини.
Чи у місті чи в селі знати мають це малі.
Правила протипожежні добре ти вивчай
І будь завжди обережний та усіх навчай
Обговорення вірша
Про що розповідається у вірші, який ми почули?
- Які речовини,що зберігаються у нас можна назвати небезпечними?
(фарби,лак,бензин,ацетон,оцет,дезодорант)
-Що може трапитися якщо поводитися з ними необережно?
Вчитель
- Як ви думаєте, а ліки корисні чи шкідливі?
Учень:
Друже, добре пам'ятай:
Невідомі речовини, ліки, різні хімікати
Вдома сам не зачіпай
Щоб,бува, не постраждати!
5 зупинка. Дорожній рух.
Відгадайте загадку:
В мене на 4 боки, є по З кругленькі ока.
Зелений світить - ми йдемо.
Коли жовтий -стоїмо.
Як червоний - зачекай,
Трансторту не заважай!
Щоб не трапилось біди, шанувати треба знаки.
На дорозі - небезпечно, уважним бути доречно!
(Вивісити знак "Пішохідний перехід")
Вчитель:
-На дорозі ми пішоходи. Щоб не трапилося біди кожен має додержувати Правил дорожнього руху. Запам'ятай Правила дорожнього руху для пішоходів і додержуй їх:
-Ходи тротуарами чи пішохідними доріжками. Там, де їх немає, йди узбіччям дороги,назустріч транспорту. І тільки з дорослими!
-На тротуарах і пішохідних доріжках тримайся правої сторони. Переходь дорогу там, де позначено перехід. Переходь тоді, коли транспорт дуже далеко або його зовсім немає на дорозі.
-Якщо перехід не позначено, то спочатку подивись ліворуч, посередині дороги -
праворуч.
Гра-руханка «Хто швидше складе світлофор»
Діти діляться на команди. За допомогою обраних цеглинок Лего червоного, жовтого і зеленого кольорів ,по команді, діти складають послідовно кольори, як у світлофорів.
Гра «Червоний, жовтий, зелений»
Вчитель виконує роль світлофора (показує цеглинки червоного, зеленого, жовтогокольорів), а діти виконують запропоновані вправи:
Зелений – діти рухаються по класі.
Червоний - діти зупиняються.
Жовтий - стоять, тупотять ногами.
6 зупинка.Вірус.
Найперше те, що цей вірус був завезений до нас із-зі кордону. Тому люди, які на сьогоднішній день повертаються із-за кордону, повинні знаходитися вдома протягом 14 днів. Це називається самоізоляція. Такі міри вводяться для того, щоб дана людина не заразила інших, бо якщо вона хоч і не хвора, але може бути носієм хвороби і не знаючи того сама розносити і передавати інфекцію. Сам по собі вірус страшний тим, що він розповсюджується з великою швидкість: краплинно-повітряним шляхом та контактним.
Краплинно-повітряним шляхом вірус передається від людини до людини під час кашлю або чхання у тісному контакті. Коронавіруси не здатні зберігати заразність під час передавання на далекі відстані. Томущо частинки віруса самі по собі важкі і не можуть «летіти» на великі відстані. Під час кашлю чи чханні вони осідають на землі або різних поверхнях чи одязі, але не більше відстані ніж 1-1,5 метрів. Тому вчені і лікарі рекомендують під час спілкування находитися один від одного не менше 1 м, хоча деякі науковці допускають можливість передавання (за певних умов) до 2 м.
Пригадування правил безпечної поведінки, перегляд лепбуку «Коронавірус.»
7 зупинка. Гриби та ягоди.
Вчитель
-Усі ми любимо відпочивати у лісі, збирати гриби та ягоди. Та слід пам’ятати, що між їстівними грибами ростуть і отруйні. Вони можуть завдати шкоди здоров’ю -Назвіть їстівні гриби, отруйні.
-Які ягоди ви знаєте?
-Лікарі не рекомендують дітям вживати гриби. Та коли трапиться біда не забудьте зателефонувати «103».
Гра «Назбирай гриби» ( На дошці малюнки їстівних та отруйних грибів, ягід. 1 учень збирає їстівні гриби у кошик, а 2 - ягоди ).
8 зупинка. Засоби індивідуального захисту.
Ознайомлення із засобами захисту.
Перегляд мультфільму « Небезпечні знахідки»
Підсумок подорожі
Учень І
Діти повинні вміти і знати
Як допомогу собі викликати
Пожежа,вогонь,як ти вдома один
Швиденько дзвони й викликай «101».
Пожежників треба тоді вам гукати
Адресу назви,що горить і як звати.
Учень ІІ
Злодюга у хату хоче пробратись,
Як діять? Як буть? Як рятуватись?
В міліцію треба дзвонити негайно
Ти номер «102» хутчіш набирай-но.
УченьІІІ
Хворіє хтось дуже й не може вже встати
Людину потрібно скоріш рятувати!
Ти медиків виклич, « Швидку допомогу»
«103 « набирай і гукай на підмогу.
УченьIV
В квартирі ти раптом почув запах газу
Не гайся, дзвони «104» відразу.
Ці служби нас виручать завжди з біди
Про них пам’ятаймо всюди й завжди!
Вчитель
Молодці, діти. Всі ці знання допоможуть вам у разі небезпеки. Пам’ятайте все та інших навчайте!