«Подорож осінньою стежкою»

Про матеріал
Конспект уроку розширений. На уроці використані різні форми роботи, що формують вміння учнів бачити і розуміти прекрасне як в природі, так і в житті, на картині , в музиці, поезії. Мультимедіа.
Перегляд файлу

ТЕМА:   «Подорож осінньою стежкою»

 

МЕТА: формувати вміння учнів бачити і розуміти прекрасне як в природі, так і в житті, на картині , в музиці, поезії; формувати вміння добирати на задану тему вірші,   прислів`я, загадки, прикмети та виразно читати їх;

                розвивати вміння висловлювати свої почуття і захоплення, зв’язно, красиво та інтонаційно правильно говорити, розширювати словниковий запас учнів, розвивати образне і логічне мислення, творчу думку, спостережливість, уяву;

                 прищеплювати любов до природи рідного краю, плекати естетичний смак, почуття прекрасного, любов до рідного слова.

 

ОБЛАДНАННЯ:  Мультимедійні засоби, слайди до уроку, конверти із загадками, листочки, листочки із завданнями, осіннє дерево, дитячі малюнки, виставка книг, зроблена дітьми, запис «Вересень», «Жовтень», «Листопад» П. І. Чайковського.

 

 

          
(1 слайд висвітлений на дошці)

І. Організаційний момент

 

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Яка нас навчає любить рідну мову.

 

ІІ. Створення емоційного настрою учнів

Читання вірша О. Бродського вчителем.

        Діти, послухайте вірш О. Бродського.

( На екран проектується слайд 2 з написом «Подорож осінньою стежкою»)

Ще недавно в небі синім,

Пролітали журавлі.

А сьогодні в безгомінні

Ходить осінь по землі.

І від краю і до краю,

Від двора і до двора.

Золотого урожаю,

Знов до нас прийшла пора…

– Чи сподобався вам вірш?

– Які почуття він у вас викликав? (Радості і суму, очікування чогось незвичайного.)

        Назвіть синів цієї пори року. (Вересень, жовтень, листопад.)

        Яку роботу виконує кожен з братів?

        Який період осені вам найбільше подобається? (Відповіді дітей)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Отже, ми вирушаємо у подорож у світ прекрасного, щоб побачити осінь, як живу золоту красуню-чарівницю, яка мандрує по землі, осипаючи її багатими і щедрими дарами і неповторною красою різнокольорових барв. (Слайд 3)

Тож прислухайтеся, придивляйтеся, намагайтеся і серцем і душею відчути красу природи, побачити всі її дива -  і в хмаринці, і в листочках і навіть у крапельці роси. А допоможе нам в цьому мистецтво: живопис, поезія, музика. Осмислити, збагнути, відчути красу золотої осені нам допоможуть поети, художники, композитори і наші власні спостереження.

ІV. Опрацювання теми уроку

Тож вирушаймо. Подорож починається із стежини. 

(Слайд 4)

Прикрийте оченята і уявіть, що ми йдемо лісовою стежинкою, і натрапили на лісове джерельце. 

 

 

 

Зупинка 1  «Джерело народної мудрості»

(Слайд 5)

– Ой, скільки цікавого і розумного ми можемо зачерпнути із цього цілющого джерела: і загадки, і прислів’я, і приказки, і прикмети.

Робота в групах

  1. Робота над загадками

-         У вас на партах є конвертики із загадками, але там розсипались слова ваше завдання скласти загадку і відгадати (Слайд 6)

  1. Невидимка ходить гаєм,

     Всі дерева роздягає.

     Хто це?

(Осінь)

  1. Золоті метелики,

З дерева летять,

Крильцями своїми,

Сумно шарудять.

(Листочки)

  1. На городі восени, лежать жовті кабани,

Повязані за хвости, щоб не думали втекти.

(Гарбузи)

  1. Без пензлика,

Без олівця,

Розфарбувала деревця (Осінь)

              (слайд 7)

  1. Прислів’я, приказки, прикмети…

Кожній групі потрібно було підготувати прислів’я, приказки, давайте  послухаємо, що кожен із вас взяв для себе із джерела народної мудрості.

(слайд 8)

        (Учні читають і розповідають підготовлені заздалегідь , прислів’я, приказки. осінні прикмети)

        3.Робота із скоромовкою  (слайд 9)

  Давайте позмагаємось яка група швидше розкаже скоромовку.

– Прийміть від осені подарунки за чудово виконані завдання. (Оцінювання листочками)

 

Зупинка 2 «Поетична галявина»

–  Стежка біжить і біжить – і ось ми на поетичній галявині. 

(Слайд 10)

  1. Розповідді віршів про осінь

Які поетичні твори про осінь ви підготували?  (Слухання дітей)

(слайд 11)

– Якою ви побачили осінь у цих творах? (Обговорення прочитаних творів)

– За виразне читання віршів – осінь вами дарує свої осінні скарби – це чудові багряні, променисті листочки. (Оцінювання відповідей дітей)

  1. Презентація та виставка книжок

В усі часи осінь надихала поетів, письменників, художників на створення геніальних шедеврів в літературі

Дуже тонко відчував красу природи Василь Олександрович Сухомлинський, присвятив цій темі надзвичайно багато творів. В них відчувається наскільки автор переймається красою білого світу й рідного слова. Це мудрі й щирі уроки великого душею й талантом Учителя, залюбленого в дитину, в землю, в народ, у мову, у незнищенну спрагу духовності.

Василь Сухомлинський також обожнював цю пору року, написав про неї чимало творів. З одним з них ми познайомимось сьогодні на уроці.

 

  1. Опрацювання твору В.Сухомлинського «Як починається осінь».

1.  Послухайте оповідання В.Сухомлинського «Як починається осінь» і скажіть, що воно вам нагадує? (Казку). Чим?

 

Як починається осінь

(казка)

Осінь – дочка Діда Мороза. Старша дочка, бо є ще в нього молодша доня – Весна.

В Осені коси заквітчані пшеничними колосками й червоними ягідками калини. Ходить Осінь лугами, берегами. Де зітхне, там холодом війне. Любить Осінь ночами сидіти на березі ставка. А вранці над водою піднімається сивий туман і довго не розходиться.       Оце й починається Осінь.

Бояться Осені пташки. Як тільки побачать її ластівки, злітаються і про щось тривожно радяться. А журавлі піднімаються високо в небо й тривожно курличуть.

Любить Осінь заходити в садки. Доторкнеться до яблуні – яблука жовтіють.

А дятли радіють, зустрівшись із Осінню: голосно щебечуть, перелітають із місця на місце, шукають поживи на деревах.

Сьогодні теплий, сонячний день. Низько стоїть сонце – світить, але не дуже гріє. Сіла старша донька Діда Мороза під стогом сіна, розплітає косу, гріється. Співає пісню про срібні павутинки.

Василь Сухомлинський

 

2. Читання твору учителем.

- Якою ви уявили осінь, опишіть. (Жива істота, дівчина - красуня).

-  Чи видно з оповідання відношення автора до цієї пори року, чи любить її? Доведіть.

3. Повторне самостійне читання учнями.

4. Аналіз тексту з елементами вибіркового читання.

- Які слова вжито в переносному значенні? Знайдіть підтвердження у тексті.

- Які коси в осені? Чи погоджуєтесь з думкою автора?

- Як видно початок осені на березі ставка?

- Як ставляться до красуні пташки?

- Що робить господиня в садку?

Стежина в’ється і ми йдемо далі.

 

Зупинка 3 Галявина відпочинку (слайд 12)

(фізкультхвилинка)

– Час нам трішки відпочити і гостей повеселити

Інсценізація вірша О. Підсухи «Вихвалялися гриби». Діти в костюмах грибочків розповідають вірші.

Музична фізкультхвилинка «Танець грибочків». (слайд 13)

Ну ось трішки відпочили, а тепер йдемо далі.

 

Зупинка 4 «Осінь – очима художників» (слайд 14)

– А зараз ми спробуємо очима художників побачити красу осені. (Розгляд картин, ілюстрацій, на яких зображена осінь) (слайд 15)

«Виблискують у небесній сині жовтою різьбою берези, святковими у своїй красі стоять золотаво-червоні клени, переливаються бронзою осики, від фіолетово-червоних до мідних відтінків сяють вдалині ще вбрані в свої шати дерева»

                                                                                                  А.С. Волкова «Осінь»

– Якими ми бачимо осінні дерева?

– Давайте спробуємо образно змалювати це дерево. (Діти складають речення про дерева)

– Осінь, ніби справжня художниця, без пензлика, без олівця, розфарбувала дерева, кущі, трави. Одягла і прикрасила святково всіх.

  1. Лексична робота. Добір слів-ознак

(На дошці прикріплене дерево, діти беруть листочки із кошика, пишуть на них ознаки осені і прикріплюють їх на дерево)

– Якими словами можна передати ознаки осені? (Різнобарвна,  щедра,  багата, багряна,  жовтокоса, чарівна,  роботяща, золота,  руда,  вогниста,  пломениста,  чудова,  лагідна, дощова,  урожайна …)

 

– Які кольори осінньої пори найбільше повторюються? А відтінків жовтого і золотистого – не злічити.

– Давайте з уроків образотворчого мистецтва згадаємо, як називають: жовтий, жовтогарячий, оранжевий і червоний кольори? (Теплі)

– От бачите. Хоч і стало холодніше з приходом осені, та художники використовують теплі кольори, щоб передати настрій осені.

Отже, художники передають красу природи, малюючи картини фарбами.

Ми також на уроках образотворчого мистецтва малювали красуню осінь.

(Виставка)

 

 

Зупинка 5  «Мелодія осені» (слайд 16)

– А композитори цю красу не лише бачать, а й чують, створюючи музику. Наприклад, російський композитор Петро Ілліч Чайковський, понад сто років тому написав цикл музичних творів, присвячених кожній порі року, кожному місяцю. Той твір, що ми зараз послухаємо називається «Вересень».  (слайд 17)

– Які картини викликала у вашій уяві музика?

Слухання Чайковського «Жовтень»

«Листопад»      

 

ІV. Підсумок уроку (слайд 18)

– Наша сьогоднішня подорож закінчується. Сподобався вам урок?

Сьогодні ми з вами вчилися бачити красу, що нас оточує, відчувати її і серцем і душею навіть в буденному, звичному і найменшому.

Давайте перегорнемо останній кленовий листок і дізнаємось як осінь оцінила вашу роботу на уроці (читають напис «Молодці»). (слайд 19)

Ще, підрахуйте листочки, якими оцінювалися ваші відповіді: це ваша оцінка за урок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

 

      

 

 

      

 

       

doc
Додано
3 грудня 2023
Переглядів
743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку