ПОДОРОЖ У КАЗКОВУ КРАЇНУ
Мета: сприяння кращому розумінню учасниками себе, своїх сильних сторін; навчити переборювати невпевненість і страх.
Завдання:
Час проведення: 45 хвилин.
Матеріали: аркуші паперу А4, ручки, олівці, фарби, фломастери, м'яка іграшка, музичний супровід.
Кількість учасників: 8 учнів пільгової категорії (проблеми соціалізації).
Хід заняття
Вступне слово тренера
- Добрий ранок, діти. Сьогодні у нас із вами є прекрасна можливість разом вирушити в подорож у казкову країну. Ми краще познайомимося одне з одним і спробуємо вирішити низку складних завдань.
Ми з вами перебуваємо в чарівній країні. Уній живуть дорослі, діти і, звичайно ж, добрі чарівники. Діти чарівної країни — це ви (учасники), дорослі жителі та наші гості. А допомагати вам під час подорожі буду я.
Отже, ми в чарівній країні...
Вітання. Вправа «Добрі побажання»
Мета: налаштування учасників на плідну командну роботу; сприяння концентрації уваги.
Час проведення: 4 хвилини.
Вправа виконується по колу.
Ведучий. Кожну зустріч жителі чарівної країни починають із традиційного вітання. Адже гарні традиції допомагають людям почуватися комфортно і спокійно.
Тож давайте привітаємо одне одного. Кожен із вас має назвати своє ім'я і сказати іншому жителеві країни приємне побажання. Добрий день, мене звати Тетяна Леонідівна. Я бажаю, щоб твоя подорож була захоплюючою.
Наступний учасник також вітається зі своїм сусідом праворуч і говорить, якою буде подорож у чарівну країну.
Наприкінці вправи тренер говорить: «Я бажаю, щоб усі ваші побажання збулися, щоб у вас був хороший настрій. Діти, а яким може бути настрій?». (Сумним, веселим,радісним, сонячним.)
Гра «Поділися рецептом гарного настрою»
Мета: створення атмосфери взаємної довіри.
Час проведення: 4 хвилини.
Ведучий. Давай поділимося одне з одним рецептом гарного настрою. У кожного він свій. Кожен із вас має, тримаючи долоні відкритими, сказати іншому учасникові власний рецепт настрою. (Гра проводиться в колі з використанням м'якої іграшки.)
Обговорення:
- Чи приємно було «дарувати» хороший настрій?
- Чи приємно було одержувати подарунки?
- Чи сподобалися вам рецепти одне одного, як ви думаєте, вони будуть потрібні вам?
Висновок: завдяки грі ми з вами дізналися багато нових способів поліпшення настрою.
Інформаційний блок
Мета: розкрити поняття «емоції», «почуття», «настрій», «страх».
Час проведення: 2 хвилини.
Ведучий. Діти, а ви знаєте, що таке «настрій, почуття й емоції» ? Емоції й почуття — це переживання тих подій, які відбуваютьсяв нашому житті. Емоції й почуття бувають різні — позитивні й негативні. Зміна емоцій протягом дня відображає наш настрій.
Одним із найскладніших почуттів є страх.
Кожній людині, дорослому й дитині іноді буває страшно, вона чогось може боятися. Це нормально в різних життєвих ситуаціях. При цьому страх — не завжди ознака боягуза. Іноді це реакція на неприємну ситуацію.
Діагностичний мінімум «Мої почуття»
Мета: виявлення емоцій, що переважають у дітей.
Час проведення: 5 хвилин.
Ведучий, Щоб продовжити шлях, я приготувала вам завдання.
Вам треба занести в таблицю за допомогою запропонованих символів почуття, які ви відчуваєте найчастіше. Ми бачимо, що в першому стовпчику записані «імена» почуттів, а в другому — де ви відчуваєте ці почуття.
«Імена» почуттів |
Де я переживаю ці почуття?
|
|||
|
Удома |
На вулиці |
У школі |
Серед друзів |
Найчастіше: |
||||
Радість
|
|
|
|
|
Захоплення |
|
|
|
|
Злість |
|
|
|
|
Страх |
|
|
|
|
Висновок.Давайте разом подивимося на нашу картину почуттів. Ви бачите, що кожен із вас переживає різні почуття, але почуття страху переважає в тому місці, де ви відчуваєте значний дискомфорт.
На наступному етапі нашої мандрівки ми спробуємо зрозуміти, чим небезпечний і чим корисний страх.
Мозковий штурм «Користь і шкода страхів»
Мета: аналіз позитивних і негативних властивостей страхів.
Час проведення: 3 хвилини.
Ведучий, Я пропоную вам висловити свою думку про два почуття, про їх користь і шкоду.
Почуття
|
Користь |
Шкода |
Страх
|
|
|
Сміливість |
|
|
Висновок: у кожного почуття є свої плюси та мінуси. І навіть страх може допомагати нам у певних ситуаціях.
У кожного є право боятися! У кожного є можливість перемогти свій страх, і шляхи його подолання в кожного свої.
Вправа «Розкрий свій страх»
Мета: аналіз власних страхів; формування навичок подолання страхів.
Час проведення: 15 хвилин.
Ведучий. А зараз кожен із вас постарається зрозуміти свій страх. Намалюйте на аркуші паперу, використовуючи будь-які матеріали й техніки, страхи, що стосуються саме вас. (Діти малюють під музичний супровід.)
Чи легко було малювати свій страх? Що ви відчували при цьому? А тепер давайте спробуємо змінити свій страх.
Домалюйте ті предмети або символи, які можуть вам допомогти перебороти страх. Подивіться, як він змінився. Що допомогло йому змінитися? Що ви відчули, коли виправили малюнок? (Діти додають домалюнка нові символи або елементи.)
Висновок. Малюючи, кожен із вас зміг краще зрозуміти себе, свої страхи й перебороти їх.
Вправа «Рукостискання»
Мета: закріплення позитивних емоцій; зменшення напруження.
Час проведення: 3 хвилини.
Ведучий. А тепер після того, як ми сьогодні плідно поспілкувалися, всі заслужили подяку одне одного. Поки я рахую до п'яти, ви повинні встигнути подякувати одне одному рукостисканням якомога більшій кількості жителів чарівної країни.
Ведучий рахує швидко до чотирьох, а потім сповільнює рахунок («.. .чотири з половинкою, чотири...»), щоб усі учасники встигли подякувати одне одному.
Ведучий підбиває підсумок: «Молодці! А зараз для вас і для всіх гостей я подарую подорож у чарівний ліс».
Релаксація «У лісі»
Мета: навчання методів релаксації для зняття напруження; формування позитивного налаштування.
Час проведення: 4 хвилини.
(Звучить музика.)
Ведучий. Ми підійшли до найцікавішого моменту — подорожі в ліс. Ми з вами
на чарівній галявині. Давайте присядемо і трохи відпочинемо. Улаштовуйтеся зручно, заплющуйте очі та спробуйте уявити, як може виглядати чарівна галявина: дерева, трава, квіти...
Ви чуєте спів птахів, шелест трави. Сонечко крізь листочки гріє ваші щічки, руки, ніжки. Теплий вітерець начебто огортає нас пухнастою ковдрою. Уявіть собі веселку, пройдіть під нею, доторкніться до неї, відчуйте тепло або прохолоду квітів. Вам легко і приємно.
Кожен із нас зумів побачити свою чарівну галявину. Чимось наші галявини схожі, але чимось і відрізняються. Може хтось хоче розповісти про галявину, яку він уявив.
Підбиття підсумків. Вправа «Чарівне дерево відгуків»
Ми залишаємо чарівну країну й повертаємося в нашу гімназію. Ви чогось навчилися в чарівній країні, і я хочу, щоб ви зберегли в пам'яті одержаний досвід.
Дорогі діти й гості, напишіть, будь ласка, на пелюстках квітки свої емоції від сьогоднішнього спілкування:
- Чого ви навчилися?
- Чи сподобалася вам наша подорож?
- Що запам'яталося найбільше?
- Що здалося найважливішим?
- З якими почуттями ви йдете із заняття? Я бажаю всім хорошого настрою, успіху й більше позитивних емоцій.