Подорож у країну казок.
«Казка, фантазія – це ключик, за допомогою якого можна відкрити джерела думки і слова. Без казки, без гри, уяви дитина не може жити… Казка – це образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови».
В. Сухомлинський
Мета: розширити та поглибити уявлення дітей про казку, розвивати акторські здібності, уміння триматися на сцені, дикторські навички, збагачувати емоційний та пізнавальний досвід учнів;
учити зіставляти, порівнювати, класифікувати дійових осіб, їхні вчинки;
формувати психічне та емоційне здоров’я учнів, виховувати морально – етичні, здоров’язберігаючі цінності особистості через прийоми роботи «Вживлення в образ».
Дійові особи:
Маргарита Зайчик
Аня Вовк
Миколка Ведмідь
Казкар Лисичка
Казка Колобок
Реквізити:
Книга казок
Напис «книга казо…» Пеньок
Буква «К» Телефон
Телефон Торбинка
Двері
Декорації:
Столик, дошка, крісло
( На дошці Двері, зверху напис: «Країна Казо…»(буква «К» недописана), збоку, на краю сцени стоїть журнальний столик. На ньому телефон і книжка «Казки»
Дорогі діти, шановні гості! Сьогодні у нас незвичайне свято. Його немає в календарі, але воно є в серці й душі тих людей, які люблять казки.
Добрий день, дорогі гості, хлопчики й дівчатка!
Зі святом казки дозвольте усіх привітати
У подорож до казки усіх запросити,
Щоб зуміли в житті ви добро лиш творити!
Зустріч з казкою — це свято.
Не було б її у нас,
Ми б не знали так багато
Про новий і давній час.
Існує книг багато на землі.
Вони цікаві, мудрі, повчальні.
Та кожен з нас, дорослий чи малий,
Казки читає, вони дуже гарні.
Казка – це світ чарівний та незвичний,
Казка – це диво, сповнене краси.
Поринуть в казку, це ж бо так цікаво,
Це справді свято, радість для душі.
У казці звірі мову мають,
Дерева розмовляють, мов живі.
Добро і правда завжди зло долають,
Тому і люблять казку діти всі.
Мудра казко, казко-чарівнице,
Ти даруєш ласку, вчиш ростить пшеницю.
Поведи нас за собою
В світ прекрасний і чудовий.
Вступ
Казка… Лагідна колиска дитинства. З неї вийшло все людство. З віку в вік, з покоління в покоління горіли дитячі оченята на цей дивовижний казковий світ. Затамувавши подих, з раннього дитинства, ви слухали мамину казку, блукаючи по незнаним світам, пізнаючи добро і зло. Добра, мудра, чарiвна казка завжди була у пошанi. Її із задоволенням слухають i дiти, i дорослi.
А казки були різні – прерізні: довгi i короткi, веселi, чарiвнi, написанi автором або складенi народом.
Про курочку Рябу, про котика – воркотика, про лисичку – сестричку. Ви росли і разом з Вами підростали казки.
І ось… уже в уяві постає прекрасна фея, яка одягає на бал Попелюшку, … по темних лісах блукає царівна, втікаючи від лютої мачухи, а маленькі ельфи приймають до свого товариства лагідну Дюймовочку. Проте у всiх казок є одна спiльна риса — мудрiсть. І особливо це проявляється у народнiй казцi. Ми з вами, друзi, знаємо багато чудових казок. Дiйшли вони до нас завдяки талановитим оповiдачам, яких так багато було колись в Українi, та сумлiнним збирачам народного фольклору.
Цей прекрасний казковий світ!..
Дорогі друзі!
Сьогодні ми з вами побуваємо у захоплюючій казковій подорожі.
(Звучить пісня «Свято казки»)
( Звучить музика наближена до вітру.
(З’являються Маргарита і Аня.)
Маргарита: Ой, де це ми? Куди потрапили? Ми ж тільки – но сиділи в бібліотеці й читали українські народні казки.
Аня: А я ще сказала, що добре було б перенестись до Країни Казок.
Маргарита: І раптом з’явився вітер, заграла музика, і ми опинились тут.(Роздивляються)
Аня: Поглянь! (Показує на ворота. Читає.) Країна Казо…
Хтось писав і недописав букву «К». зараз я її допишу. (Пише).
(Кліп Вхід у казку…).
(Діти проходять далі, на пеньку сидить дід в національному вбранні). Встає, ходить по сцені, заглядає в зал, шукаючи Казку. Бачить Маргариту Аню.
Казкар: Ви хто такі? Вас ніхто не кликав!
Діти: Ми – Маргарита та Аня. Хочемо потрапити до Казки.
Казкар: Це непросто. Треба виконати завдання. Казка їх вам підготувала і передала цю корзинку (знімає її),і сказала, що в ній є різні загублені речі від казок. Якщо ви відгадаєте, що з якої казки – потрапите до Країни Казки.
Діти(до залу)
Аня: От маємо мороку, та нічого не поробиш. Побачимо, що тут є.
Маргарита: А ви, діти, допоможіть!
Аня: Допоможете?
(Казкар подає торбинку, діти по черзі витягують предмети і відгадують з якої казки)
Предмети:
— горіх («Три горішки для Попелюшки»);
— яблуко («Срібне блюдечко і наливне яблучко»);
— шкарлупа від горіха («Дюймовочка»);
— Дзеркало («Білосніжка і семеро,гномів»);
— перстень («Зміїв перстень, котик і собачка»);
— рибка («Казка про золоту рибку»);
— колобок («Колобок»);
— рукавичка («Рукавичка»);
— колосок («Колосок»);
— качка («Кривенька качечка»);
— лисичка («Лисиця та кіт»);
— червона квітка («Чарівна квіточка»).
Казкар: (знову заглядає в корзинку). Ніби немає вже нічого. Добре, що відгадали, молодці! Тепер казка прийди — гукаємо!
Діти: Казко і казко!
Казкар: (прислухаєтеся) Не йде. Що за біда? А може ще щось залишилося в цій корзинці? (засунув руку в корзину) Ой! укололо! Витягує голку. А ну мерщій відгадайте... Давайте пригадаємо, в якій-то казочці прекрасний царевич, розламавши голку, переміг Кощея Безсмертного. (казка «Царівна жаба»).
Казкар: (заглядає в корзинку) Ніби немає вже нічого. Добре , що відгадали, молодці! Тепер казка прийде – гукаємо!
Діти: Казко, казко!
Кліп вихід баби Яги
Виходить – Баба-Яга.
Баба-Яга : Привіт! Не чекали? Навіть не сподівалися? А я прийшла! Сама!
Казкар: Бабуся-Ягуся. Ми тебе не чекали і не звали. Ми чекали Казку. Правда, діти?
Баба-Яга : Не чекали? Не кликали? Ну тоді повертайтеся назад додому! Не буде вам ніякої казки!
Казкар: Бабуся-Ягуся, а чого ти завжди така зла?
Баба Яга : (Плаче) Я молода, розумна, гарна, скромна. А мене ніхто не любить (Плаче і витирає сльози), нікуди не запрошують, звідусіль женуть, не вірять у мою чесність і порядність, я така одинока…
А я ж так люблю веселитись і дуже люблю і співати, і танцювати, а скільки я загадок знаю…
Казкар: Ну так і залишайся з нами.
Залишимо, діти, Бабу Ягу з нами? Адже вона згодна нам не заважати.
Діти відповідають.
Баба Яга : Дякую вам, добрі діти. Ви не пожалкуєте, що запросили мене.
Казкар: Так що ти, бабуся, казала про розваги? Де твої завдання?
Баба Яга : А ось вони.
Загадки від баби Яги
1) У відомій казці коза принесла козенятам:
а) молоко;
б) пепсі-колу;
в) жувальну гумку.
2) Мишенят у казці «Колосок» звали:
а) Круть і Верть;
б) Стриб і Скок;
в) Гуп і Ляп.
3) У відомій казці дід загубив річ, яка потім стала житлом для лісових звірів. Це була:
а) рукавичка;
б) шкарпетка;
в) сорочка.
4. Хатинка Баби Яги трималася на:
а) курячих ніжках;
б) слонячих вушках;
в) їжакових колючках.
5. У казці «Ріпка» останньою на допомогу прийшла:
а) кішка; в) мишка; в) собачка.
5 До приходу Червоної Шапочки у будинок бабусі забрався вовк. Він: ховався у ліжку; грав на комп’ютері; дивився телевізор.
6. У казці «Коза-дереза» Коза говорила дідові неправду: із скромності; через вередливість; тому що дотримувалася дієти.
Баба Яга: Які ж ви молодці, всі завдання відгадали!
Вихід Казки, ніжна мелодія,
входить Казка, а за нею замазура Миколка).
Казка: Добрий день, дорогі мої діти! Я думаю, що ви мене знаєте. Так, я - українська народна казка. І сьогодні я поведу вас у свою країну – в чарівну повчальну Казкарію.
(звучить музика )
- Отже, відправляємось в неповторну країну Казок. Але туди може потрапити тільки той, хто знає дуже багато казок. Отож — бо я зараз перевірю, чи багато ви прочитали казок і які вам запам’ятались.
Вікторина З якої казки:
Скажіть, будь-ласка, що це за казка:
Ну й старий це був собака,
Не собака – неборака!
Чоловік його прогнав –
І шкуриночки не дав!
Вовк собаку врятував,
Знов господар його взяв
Про яку це мова казку?
Відгадайте всі, будь ласка! (Сірко)
А це що за казочка:
В казці цій рудий хтось хитрий,
Кашки наварив і в миску
Він налив її для гостя…
Скуштувать не довелося! (Лисиця і журавель)
Маленьке, сіреньке,
Біди наробило,
Щось біле кругленьке
Хвостиком розбило.
Сумує бабуся і плаче,
Дідусь витирає сльозу,
А курочка кудкудаче:
«Я вам золоте принесу!»
(«Курочка Ряба»)
Підробив він голосок, Став малим співати.
Здогадалися вони: Вовк — не наша мати.
(Вовк і семеро козенят)
А чи знаєте ви, з якої казочки ці слова?
Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку ту по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься? Хто б відповів?
(Червона Шапочка)
А це що за казочка:
У печі зміючку спік, сам на дерево утік.
Його гусятко врятувало, на крилечка свої взяло.
(Івасик – телесик)
Скажіть будь-ласка, що це за казка?
Сидить півник на печі
Їсть смачненькі калачі.
Ось лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить півень рятувати,
В лиса півника забрати.
(Котик і півник)
Молодці! А з якої казки ці слова:
Жили в лісі поросята, три веселих дружніх брата,
Вовк усіх їх налякав, та нікого не впіймав.(Троє поросят).
Казка: І які ж ви молодці, скільки ви казочок знаєте
Казкар: Як бачиш, діти багато знають казок, але будуть раді, коли від тебе почують якусь казочку. Правда ж, діти?
Казка: А чого ж, можна. Тут ми зустрінемось з її дотепними героями, які навчать нас здоровому способу життя, охайності та чистоті. І мені з радістю допоможуть у цьому мої помічники.
(Дивиться на Миколку). Це декому уроком буде, замазура, нечепура.
Маргарита: Та це ж наш однокласник Миколка!
Аня: Справді, тільки він один у класі не вмивався, не чистив зуби, був брудним і неохайним.
Маргарита: Шкода мені його, відпустіть, пані Казочко, будь ласка, відпустіть.
Казка: Відпущу тоді, коли познайомиться з моїми друзями – казковими героями. І назве мораль з переглянутого.
Миколка: Добре. А хто ж ці герої? З якої казки?
Діти: Хто? Хто?
Казка: Слухайте загадку!
Що втекло від баби з дідом,-
Не сиділось на вікні.
А зустрілось з зайченятком -
Й ну співать йому пісні? ( Колобок)
Діти: Колобок
Казка: Так . Тож дивіться уважно й научайтесь!
Вихід колобка, звучить музика
Колобок:
– Я веселий Колобок, по доріжці плиг та скок,
зарум’янений бочок, по доріжці я кочуся,
у пилюці замащуся, і ніхто не з’їсть дружочка,
замазуру-колобочка.
(Виходить Зайчик).
Зайчик:
– Хто це котиться назустріч? Наче пахнеш смачно ти,
А чому ж такий брудний?
Колобок:
– По доріжці я котився і увесь так забруднився
Схочеш з’їсти замазуру – будеш пить гірку мікстуру.
Зайчик:
– Ти по лісі не котися, до бабусі повернися!
Казка:Не послухав Колобок, та все далі приг та скок.
(З’являється Вовк)
Вовк:
– Хто це в лісі так співає, вовку спати заважає?
З’їм тебе я, дивину – незвичайну звірину!
Колобок:
– Як візьмеш мене у ротик – заболить в тебе животик:
По доріжці я котився і в болоті замастився,
Як не хочеш мать турботи – не клади мене до рота.
Вовк:
– Ти по лісі не котися, до бабусі повернися!
Казка:Не послухав Колобок – покотивсь через місток.
(З’являється Ведмідь)
Ведмідь:
– Що тут робиш, Колобок, зарум’янений бочок?
Заберу тебе до хати, в молоці пополощу,
Медом трішки помащу, з’їм тебе я на обід,
Щоб не біг, куди не слід!
Колобок:
– Ти мене не зачіпай, а хутчіше утікай,
Бо коли мене з’їси – захворієш, дружок, ти.
Ведмідь:
– Ти по лісі не котися, до бабусі повернися!
Казка:Не послухав Колобок, та й забрів десь у лісок.
(Назустріч йому Лисичка)
Лисичка:
– Колобочку, рум’яненький, запашненький, солоденький,
Хочу дуже тебе з’їсти – подивлюся, де б це сісти!
Колобок:
– Ти не їж мене, Лисичко, дуже брудне в мене личко,
Не рум’яний вже бочок – я бруднуля-колобок!
Пожалій мене, Лисичко, та відмий моє ти личко,
Поскликай звірят до хати – піду з ними я гуляти!
Миколка:
Пані казко, я вже знаю. Знаю казки я мораль!
(Звертається до дітей).
А мораль, малечо мила, у цій казочці така:
Для здоров’я і для дружби – необхідна чистота!
Казка: Молодець, Миколка! Відпустимо його до дітей у школу.
Діти: Так!
Маргарита і Аня: Дякуємо, Казочко. А ти, Миколко, будеш дотримуватися правил гігієни?
Миколка: Так!
Маргарита: Тож настав час повертатися додому.
Діти: Бувай, Казочко!
Казка: Настав час повертатися з чарівної Країни казок і мені потрібно йти. А ввечері, коли будете лягати спати, ми знову зустрінемось. А тебе, Миколка, в нашій школі навчать берегти здоров’я.
Любі діти! Мандруючи моєю країною, ви показали себе справжніми знавцями казок!
І я вас хочу пригостити оцим солодким смачним пирогом!
Ну що ж, до зустрічі!
(Пісня Мої казки)
Всі учасники виходять:
Тиха музика:
Казка – це чарівний світ, мудрості криниця,
Хай живе мільйони літ, і не замулиться!
Хай навчає люд завжди як по правді жити,
Щиру дружбу берегти, рідний край любити!
Нашій казочці – кінець,
А хто слухав – молодець!
Вчитель: Ну що ж, діти, наша подорож підходить до кінця. Отже, казка – це дитинство людства і його мудрість Вона не тільки розважає, а й навчає. І ви вже знаєте, як потрапити в казку. По – перше, читати. Адже під шелест сторінок ви опинитесь в казковому світі. По-друге, малювати. Коли малюєте казку, олівець і фарби її оживляють.
Читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислів'я, приказки, притчі... Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас, сіють доброту і мудрість, навчають, як треба по правді жити.
1