Тема. Заглядає в шибку казка сивими очима. Українська народна казка „Вовк та козенята”.
Мета: поглиблювати знання дітей про казку як вид усної народної творчості, про свої права, вчити визначати головну думку казки, розвивати вміння аналізувати, узагальнювати явища, відстоювати свою точку зору, поважати думки опонента; виховувати обережність з метою збереження життя.
Обладнання: таблиці для мовної розминки, роздатковий матеріал – кросворди, Конституція України, виписки із Конституції, Конвенції про права дитини.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма уроку: нетрадиційний урок – суд.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім другім класі
Діти просто молодці.
ІІ. Мовна розминка.
1. „Не зіб’юсь”.
Казка, казка, казка, кізка, казка, казка.
2. Робота над прислів’ями.
Бігла кізка через місточки,
Загубила зелені листочки.
Збери листочки, прочитай прислів’я.
ІІІ. Повідомлення теми і мети кроку.
1.Актуалізація знань.
- Які види усної народної творчості ми вже розглянули? (Колискові пісні, дитячі пісеньки, ігри, загадки, прислів’я та приказки, лічилки, смішинки.)
2.Сьогодні почнемо роботу ще над одним видом усної народної творчості. Над яким саме ви скажете, розгадавши кросворд. (Робота в парах.)
1. Посадив дід ...(ріпку).
2.Хто вигнав Козу – Дерезу із зайчикової хати?
3.Хто прийшов третім до рукавички?
4.Прийшла вона із довгим віником
На бесіду з нашим півником.
5. Де ж усі ховались звірі?
У якій такій квартирі?
- Яке слово заховалось у кросворді?
Так, сьогодні починаємо вивчення нового розділу „Українські народні казки”.
Прочитайте заголовок першої казки.
о к а о е я а.
В в т к з н т
Ця казка допоможе пригадати нам свої права. Проведемо урок у формі суду.
IV. Рольова гра – суд.
1. Вступне слово вчителя.
- Хто дивився по телевізору, як проходить суд?
- Хто приймає участь у суді? (Суддя, прокурор, адвокат, обвинувачувальний, постраждалий, свідки).
2.Словникова робота
Прокурор – висуває обвинувачення; адвокат – захищає права обвинуваченого;
суддя – приймає рішення; Конституція – закон про устрій, про будову держави, про головні права та обов’язки громадян; Конвенція – міжнародний договір з певних питань; Декларація – документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей.
3. Розподіл ролей. (Група прокурорів, адвокатів, суддів.)
4. Слухання справи.
1) Читання казки вчителем.
- Де жила коза?
- Скільки у неї було дітей?
- Куди кожного дня ходила коза?
- Що наказувала мати своїм дітям?
- Як козенята дізнавались, що прийшла мати?
- Де в цей час перебував вовк?
- Що він зробив, коли побачив, що коза пішла?
2) Повторний перегляд справи.
Повторне мовчазне читання.
- Назвіть всіх дійових осіб казки.
- Хто з них постраждала, а хто обвинувачувальна сторона?
5. Ознайомлення з нормативними документами.
Вчитель роздає групам листи, де записані права дитини згідно з Конвенцією про права дитини та Конституцією України.
6. Виступ звинувачувальної сторони. (Група прокурорів.)
- Вовк намагався потрапити до житла. Цим самим порушив ст. 30 Конституції України, де записано: „Кожному гарантується недоторканість житла.”
- Вовк мав намір з’їсти козенят. Цим порушив ст. 27 Конституції України, де записано: „Кожна людина має невід’ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя.”
- Вовк дуже перелякав козенят, завдав їм моральної шкоди. Цим було порушено ст. 52, де записано: „Будь-яке насильство над дитиною та її експлуатація переслідуються законом.”
- Вовк скористався пісенькою кози, чим порушив ст. 54 про авторське право. „Кожний громадянин має право на результати своєї інтелектуальної, творчої діяльності; ніхто не може використовувати або поширювати їх без його згоди...”
7. Виступ захисної сторони. (Група адвокатів.)
Згідно зі статтею 63 Конституції України кожен має право на захист.
- Вовк намагався зайти до помешкання, але все ж таки він туди не потрапив.
- Він мав намір з’їсти козенят, але всі вони залишилися живими.
- Вовк використав пісеньку кози, але не зовсім. Він трішки змінив слова. (Порівнюють за підручником.)
8. Виступ групи суддів.
- Заслухавши дві сторони, ми прийшли до висновку, що вовк все ж таки винен. Козенята залишилися живими тільки тому, що не відчинили вовкові. Тому суд виносить вирок: відправити вовка до зоопарку і посадити до клітки. Рішення суду виконати негайно.
9. Кросворд „Вовк у клітці”
1. Що повинна мати кожна людина? (Права)
2.Основний закон України. (Конституція)
3. Що, крім прав, має кожна людина? (Обов’язки)
4. Перший документ про права дитини.( Декларація)
V. Підсумок уроку.
- Чому вчить ця казка?
VI. Домашнє завдання
Виразно читати казку. Скласти правила безпечної поведінки з незнайомими людьми.