Урок №17
Тема. ПОДВОЄННЯ ТА ПОДОВЖЕННЯ ПРИГОЛОСНИХ ЗВУКІВ
Мета: предметні: повторити знання десятикласників про подвоєння й подовження голосних; формувати правописні вміння; ключові: удосконалювати уміння знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному мовленні; загальнокультурні: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до рідної мови, а також відчуття її краси як основи естетичного виховання.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, презентація, експрес – уроки О.Авраменка.
ХІД УРОКУ
І. Мотиваційний етап
1. Емоційна готовність учнів до уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
- Мовне спостереження
Записати фонетичною транскрипцією слова:
корінної, найчисленнішої, повноцінно, самоцінні, сприйняття, розрісся, юннат.
ІІ. Цілевизначення й планування
– У чому різниця між подвоєнням і подовженням приголосних звуків?
ІІІ. Сприйняття навчального матеріалу
Записати слова у дві колонки: у першу з подвоєнням букв, у другу – без подвоєння.
Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, однозмін..ий, вікон..ий, роз'єднан..ий, олов'ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев'ян..ий, умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.
Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву - прочитаєте вислів В. Сухомлинського.
Переписати слова, замість крапок поставити пропущені букви. Пояснити їх правопис. Вказати, на межі яких частин слова відбувається подвоєння.
Бе…смертний, ро…кричатися, ро…бити, бе…збройний, …писати, бе…платний, …робити, ро…стелити, …шити, …казати, ро…казати, …ховатися, бе…захисний, ро…пустити, …фотографувати, ро…питати, во…’єдна…я, щоде…ик, жи…я, страше…ий, ві…іл, завда…я, годи…ик, незрівня…ий, воло…я, розрі…я, ро…броїти, узлі…я, Запорі…я, тума…ий, обли…я, ві…аль, здорове…ий, підні…я.
Поставити слова в О.в. одн.
Молодь, галузь, розповідь, зустріч, молодість, повість, чесність, ніч, річ, відомість, мазь, міль, мить, подорож, паралель, вісь, можливість, Русь, кількість, власність, якість, акварель, любов, активність, продуктивність, тінь, січ, Хатинь.
Утворити й записати іменники (впр.194).
Усвідомлювати, запровадити, втілити, переконати, читати, видати, зобов’язати, нарікати, застерігати, порівняти, судити, жити, сприяти, відчувати, атестувати, фінансувати, асигнувати, кредитувати, оприбутковувати.
Поставити наголос в утворених словах. З трьома словами (на вибір) скласти речення й записати їх.
Добра щедра піч твоя
Традиційна вариста піч. Ця «добра щедра піч твоя», що пахла стравами, пече…им хлібом, пече…ими і сушеними яблуками і сухим насі…ям, зі…ям, корі…ям, як писав Олександр Довженко, поступово відходить в історію. Але людська пам’ять завжди повертатиме нас до доброго вогню у печі роди…ої хати, біля якого ми народжувалися і виростали.
Вогонь, з допомогою якого готували їжу, зогрівались та захищались від звірів, ві…авна був у пошані. А вогнище в хаті – річ якнайбільш роди…а – і звідси метафора: роди…е вогнище.
Роди…е вогнище відігравало велику роль у числе…их обрядах, народних вірува…ях, звичаях. (З календаря).
Есе «Родинне вогнище».
І\/. Рефлексивно-оцінювальний етап.
- Я вже знаю…
V. Домашнє завдання
1. Усне висловлювання «Подвоєння та подовження приголосних звуків».
2. Скласти речення (впр.197) або Навести п’ять прикладів народної мудрості із словами, в яких відбувається подовження або подвоєння приголосних.