Варіант 1
Початковий рівень (кожна правильна відповідь – 0,5б)
А Навкруги тихо, мов на дні річки.
Б Хлопець бачив довкола себе лише кривду й горе.
В Поглянеш навколо – кінця-краю степу не видно.
Г Тільки гори й смереки кругом.
А З/попід стріхи вилітали горобці.
Б Що/до цієї теми я вважаю за потрібне висловитися.
В На/передодні Різдва випало чимало снігу.
Г Уві/сні примарилась якась надзвичайна тварина.
А Ми не будемо сваритися через дрібниці.
Б Директор перебуває у відпустці до першого серпня.
В Із-за непогоди поїздку довелося відкласти.
Г Пливти за течією – це не для мене.
Середній рівень (кожна правильна відповідь – 1.5б).
7. Встановіть відповідність між виділеним сполучником і групою за значенням.
А |
Речення Хоч вітряно, та не холодно. |
1 |
Групи підрядних сполучників причини |
Б |
Якби не знала, не сказала б. |
2 |
мети |
В |
Живи у світі, щоб любити. |
3 |
умови |
Г |
Дуб розрісся, так що навколо затінок. |
4 |
допусту |
|
|
5 |
наслідку |
8. Встановіть відповідність між групами модальних часток за значенням і прикладами.
А |
Групи модальних часток за значенням питальні |
1 |
Приклади що за, що то за, ну й |
Б |
окличні |
2 |
навіть, тільки, хоча б |
В |
уточнювальні |
3 |
чи, хіба, невже |
Г |
вказівні |
4 |
саме, якраз, точно |
|
|
5 |
це, то, ось
|
9. Установіть відповідність між виділеними слова і частинами мови.
1 Прийменник |
А Дзвенять гаї, мов арфи, а день біжить, сміється |
2 Сполучник |
(О. Підсуха) |
3 Частка |
Б Нехай не знає втоми та рука, що добре зерно |
4 Вигук |
в добру землю сіє (М. Рильський) |
|
В Ох, яка буря знялася на морі (О. Іваненко) |
|
Г Стрункі сосни велично впираються вершина ми в небо (Ю. Збанацький)
|
|
Д Впали сніги, вдарила люта зима (О. Гончар) |
Достатній рівень (кожна правильна відповідь – 0,75б.)
10. Записати слова, знімаючи риску.
Дарма/що, по/перек, ані/трохи, де/що, не/мов/би/то/,з/за, одночасно/з, тому/що, що/небудь, на/вколо, на/випадок, з/понад, по/між, під/час, під/кінець, аби/що, як/от, не/наче, от/же, будь/коли.
11. Відредагуйте речення
1. Дякую вас за інформацію. 2. В якій годині ми зустрічаємось? 3. Це самий вигідний контракт. 4. Завдяки хворобі Ігор не пішов на концерт. 5. Підбігаючи до фінішу, нам аплодували глядачі.
Високий рівень (правильна відповідь – 3б)
12. Скласти і записати короткий твір про найбільшу мрію в житті . У тексті вжити службові частини мови. Підкреслити їх, надписати частину мови над кожним із них.
Варіант 2
Початковий рівень (кожна правильна відповідь – 0,5б)
1. Прийменник є в кожному реченні, ОКРІМ
А Без крані не проживеш.
Б Друзі пізнаються в біді.
В Не гріє сонце на чужині.
Г Як гукнеш, так і відгукнеться.
Д Час за гроші не зможеш купити.
2. Прийменник виділено в реченні
А Лунає неподалік пісня сили, краси.
Б Назустріч здіймалося місто в бронзі.
В Напередодні всю ніч ішов лапатий сніг.
Г Козаки навколо фортеці копали шанці.
Д Десь поблизу виводив свою пісню соловей.
3. Граматично правильно побудовано словосполучення
А змагання по настільному тенісу
Б при сприянні міністерства
В звернутися по допомогу
Г пропустити із-за хвороби
Д розмовляє на англійській мові
4. Частки НЕМАЄ в реченні
А Правда таки переможе.
Б Пішов би я в Україну.
В Майже тиждень не було дощу.
Г Я буду крізь сльози сміятись.
Д От де, люди, наша слава.
5. Виділене слово є сполучником і його треба писати разом у реченні
А Що/б улітку не вродило, те зимою не завадить.
Б Що/б не трапилося — будь людиною.
В Що/б там не кричало, біжи й не оглядайся.
Г Що/б не робив — роби добре.
Д Що/б жить — ні в кого права не питаюсь!
6. Вигук виділено у варіанті
А Бувай здоров, Орлюче! Кланяйся від нас своєму дому.
Б Як тебе не любити, Києве мій.
В Ви чуєте, скільки вогню в нашій мові!
Г Онде балочка весела, в ній хороші, красні села.
Д Хай шумить єдиним світлим шумом синій Дніпр і срібноводна Вісла.
Середній рівень (кожна правильна відповідь – 1.5б).
1 Ключ від дверей |
А Міжпредметні відношення |
2 Відійшов від бібліотеки |
Б Означальні відношення |
3 Заспівав від радості |
В Просторові відношення |
4 Приїде у вівторок |
Г Причинові відношення |
|
Д Часові відношення |
8. Установіть відповідність між виділеними словами і частинами мови.
1 Прийменник |
А А ніч, мов мати, над тобою долоню на чоло кладе (Б.-І. Антонич) |
2 Сполучник |
|
3 Частка |
Б За селом знов шелестіли хліба й пахло полином (А. Головко) |
4 Вигук |
|
|
В Нехай увійдуть у хату чистота і спокій (М. Коцюбинський) |
|
|
|
Г Весно, ох, довго ж на тебе чекати (І. Франко) |
|
Д Відчиняє двері осені вересень (В. Ткаченко) |
9. Установити відповідність між словосполученнями і смисловими відношеннями, на які вказують прийменники.
1 Зробив з паперу |
А Міжпредметні відношення |
2 Запізнився через транспорт |
Б Означальні відношення |
В Просторові відношення |
|
3 Злетіти в небо |
Г Причинові відношення |
4 Залишити до завтра |
Д Часові відношення |
Достатній рівень (кожна правильна відповідь – 0,75б.)
10. Записати слова в три колонки – разом, окремо, через дефіс;
Де/який , хтось/то, що/правда, ні/когісінько, як/то, ні/в/кого, ні/хто, ні/в/кого, ні/за/що, ні/звідки, як/от, аби/де, хтозна/як, не/аби/який, не/аби/хто, як/най/дорожче, коли/б/то, ніби/то, хто/сь/таки, аби/тільки, все/ж, ото/ж, а/як/же, як/раз, а/все/ж/таки, ото/ж, таки/пішов, дарма/що, ні/би, чим/дуж, не/наче/б/то, не/мов/би/то, хто/сь/якось.
11. Відредагувати речення.
Пізньої осені на сиротіющих кущах глоду привертають увагу червоні намистини ягід.
Відлетівші у вирій птахи матимуть поживу біля теплих морів.
А примерзші ягоди-намистини будуть доброю знахідкою для синиць і горобців, які залишилися зимувати тут. Шкода, що палающих, як жар, ягід на всіх не вистачить.
Визирнувши у вікно, школярів налякала негода.
Високий рівень (правильна відповідь – 3б)
12. Скласти і записати короткий твір про найбільшу мрію в житті . У тексті вжити службові частини мови. Підкреслити їх, надписати частину мови над кожним із них.