ПЛАН УРОКУ №___
Предмет: Українська мова
Професія: ____________ Курс: ____ Група: ____
Викладач: Бирса Ю.С.
Тема програми: Поняття норми в сучасній українській літературній мові.
Орфографічна норма.
Тема уроку: Подвоєння та подовження приголосних
Мета уроку:
Дидактична:
Розвивальна:
- розвивати усне й писемне мовлення;
- розвивати логічне мислення , мовлення, пам’ять учнів;
- формувати комунікативну, соціокультурну, інформаційну компетентності.
Виховна:
Методична:
- удосконалити методику застосування інтерактивних методів на заняттях з української мови.
Вид заняття: урок - практикум
Форми та методи проведення уроку: усне опитування, мультимедійна презентація, робота у парах, творче завдання (кросворд), словниковий диктант –дубль, метод «Мікрофон»( учень – кореспондент), проблемні питання, самостійна робота.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор,
плакат із девізом уроку «Збереження мови, природи, енергії –
це збереження майбутнього», рушник, плакат із записом «Урок»
У важними
Р озумними
О рганізованими
К мітливими
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Здоров’я щиро бажаю Вам.
Любі учні!
І ось ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й ручкою,
Щоб упірнуть у мовну цю безодню!
ІІ. М О Т И В А Ц І Я Н А В Ч А Н Н Я
1. Установчо-мотиваційний етап.
1. Психологічний настрій класу.
Сьогодні, як і на всіх попередніх уроках, ви всі повинні бути особливо:
У важними Р озумними О рганізованими К мітливими |
(Цей запис є на дошці)
2. Психологічна настанова "До успіху"
- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
3.Учитель.
Дорогі друзі, наш обов'язок – плекати мову, калічення її, як і калічення природи, - злочин перед народом, перед людством.
Девіз нашого уроку
«Збереження мови, природи, енергії - це збереження майбутнього»
ІV. А К Т У А Л І З А Ц І Я В И В Ч Е Н О Г О М А Т Е Р І А Л У
Урок почнемо без зупинки з повторення вивченого матеріалу
- Як називається розділ науки, який вивчає звукову систему української мови?
- Як називається розділ науки, який вивчає правильну вимову слів?
- Як називається розділ науки, який вивчає правильне написання слів?
- Скільки букв в українському алфавіті?
- Які букви позначають два звуки?
- Після яких букв ставиться м'який знак?
- Після яких букв не ставиться м'який знак?
- Для чого в українській мови вживається апостроф?
Дайте відповіді на проблемні запитання. Обгрунтуйте свою відповідь (Я вважаю,… Тому що … Отже, …………)
(записано на дошці заздалегідь)
У скринц…ці - у хатин …ці Століт…- сторіч… |
він не потрібен?
Завдання 1. (робота в парах)
1. Виполюють...
2. Духмяна лікарська рослина...
3. Пташки чистять…
4. Дерево...
5. Дають при народженні кожній людині...
6. Риба, схожа на змію...
7. Надзвичайно співучі птахи...
8. Зв’язаний хмиз………….
- Наша школа бере участь у проекті «Енергозберігаючі школи».
Збереження енергії – це збереження майбутнього. До чого ж може призвести неефективне, нераціогальне використання електроенергії ми дізнаємося, попрацювавши з мовним матеріалом.
Завдання 2. (робата з текстом)
Прочитайте текст. Спишіть слова з пропущеними буквами . Поясніть орфограми.
Проблема (у,в)провадження енергозберігаючих технологій з…явилася не на порожн…ому місці. (У,В)ся попередня діял…ність людства, зростання кіл…кості населення та розвиток промисловості, особливо (у,в) останні десятиліття, призвели до того, що екологіч…ний стан нашої планети постійно погіршуєт..ся. Зараз виявляєт..ся, що запаси ресурсів, якими людство користувалося (у,в)продовж багат…ох років, наближают…ся до своєї межі.
Завдання (робота з реченням)
Записати речення під диктовку вчителя на дошці. Пояснити орфограми й пунктограми . (1 учень виконує на дошці)
Ефективне використання енергії – ключ до успішного розв'язання екологічної проблеми.
Завдання 3. (УСНО)
Знайдіть зайве слово, обґрунтовуючи правилом.
1. Очеретян…ці, вишен…ці, ніжен..ці.
2. Тон…ший, жен…шень, мен…ший.
3. Бат…ко, приз…ба, бриз…кати.
4. Цв…ях, св….то, черв..як.
5. Цар…, Гор…кий, кобзар….
6. Мавп…ячий, бур…як, пор…ядок.
V. С П Р И Й Н Я Т Т Я Й З А С В О Є Н Н Я В И В Ч Е Н О ГО
М А Т Е Р І А Л У
Українська мова є однією з наймилозвучніших мов світу. Милозвучність зумовлюється її фонетичною природою, досягається різними засобами: чергуванням голосних і приголосних звуків, використанням паралельних форм слів, униканням збігу приголосних шляхом спрощення.
Окрім цього милозвучність досягається завдяки подвоєнню,подовженню та спрощенню приголосних звуків.
Мета уроку:
А любити рідну мову – це для нас необхідна потреба вивчати її. Адже від рівня знання мови залежить загальна культура людини, а значить її місце в житті.
Сподіваюсь, що знання, отримані сьогодні на уроці принесуть вам користь.
( В І Д П О В І Д І У Ч Н І В )
Учитель записує на дошці слова, логічно пов'язані зі словом МОВА, а учні - в зошитах.
пізнання спілкування
висловлювання МОВА мислення,
навчання говоріння
Після ознайомлення з презентацією необхідно заповнити картку - пам'ятку. Таким чином, ви поповнити ще одним теоретичним матеріалом свою « папку - скарбницю»
1 учень «Подвоєння приголосних». (СЛАЙДИ)
2 учень « Подовження приголосних». (СЛАЙДИ)
Як краще запам’ятати приголосні, що подовжуються.
Запиши й вивчи ці речення, в яких містяться всі приголосні , що подовжуються.
Де ти з’їси ці лини.
[ Д Т З С Ц Л Н ] – зубні приголосні
Ще їжджу. [Шче йіжджу]
[ Ш Ч Ж ДЖ ] – шиплячі приголосні.
(Висновок: приголосні подовжуються, коли вони м’які і стоять між двома голосними.)
3 учень « Спрощення в групах приголосних». (СЛАЙДИ)
Учитель:(після презентації) Про що не було сказано?(про слова - винятки)?
А які слова – винятки зі спрощенням Ви знаєте з попередніх класів ?
Це пишний яр, а не сумне провалля» ( М.Рильський)
5 . Фізкультхвилинка „ Рука ”.
Для того, щоб краще запам’ятати винятки, вам допоможе фізкультхвилинка „ Рука ”
« Зап’ястний » Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки – потримайте за зап'ястя.
“ Пестливий ”- попестіть свою руку.
„ Кістлявий ” -ов проведіть по пальцях своїх рук. едіть по пальцяу.
„ Шістнадцять, шістдесят, шістсот ”- загніть і розігніть кілька разів пальці правої руки .
„ Хворостняк ”,, зробіть рух, ніби щось збираєте .
„ Хвастливий, хвастнути” - нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється з цими словами
VІ. ЗА К Р І П Л Е Н Н Я М А Т Е Р І А Л У
1. Завдання 4. (УСНО) «Завдання для кмітливих»
Довести і обґрунтувати свою точку зору, відповідаючи на питання за схемою: Я вважаю,… Тому що … Отже, …………
Порівняйте пари словосполучень.
Зробіть висновок про написання слів.
2. Завдання 5 (Робота в парах)
Орфографічна хвилинка «Відгадай ключ»
Запишіть слова у дві колонки: у першу - із подвоєнням букв, у другу - без подвоєння.
Мит..ю, оголошен…я, створен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, нагороджен..ий, адресован..ий, однозмін..ий, вікон..ий, роз'єднан..ий, олов'ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев'ян..ий, ухвален..ий, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.
Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву - прочитаєте вислів
В. Сухомлинського.
Відбувається подвоєння Не відбувається подвоєння
миттю створений
оголошення тьмяний
височенний вроджений
антенний орлиний
денний нагороджений
узбіччя адресований
Хмельниччина роз'єднаний
однозмінний олов'яний
віконний дерев'яний
нескінченний ухвалений
електронний
беззахисний
аграрно-сировинний
гілля
антропогенний
туманний.
Ключ. Мова – духовне багатство народу
3. ОГЛЯД ВІДЕО про «ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ».
Ви всі втомилися , тому пропоную відпочити й зберегти власну енергію. Ви зараз перегляне відео-ролик про енергію.
4. Завдання 6. Переклад (на дошці записує 1 учень)
Перекладіть з російської мови українською.
Вестник-………………………..сердце-………………………..
скоростной-…………………….страстный-………………………
счастливый-……………………завистливый-……………………...
5. Завдання 7. Орфографічний дубль-диктант.
Нав Наведіть свій приклад на ту саму орфограму.
Свя Свято, спорттовари, доньці, з'єднатися, радістю, обличчя, менший,
розрісся, хвастливий, агентство, вивчений, пів'яблука.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Я, кореспондент шкільної газети „ Вітер змін”. Мені треба написати замітку. Я хочу, щоб ви мені дали відповіді на такі запитання:
Багато з вами ми працювали.
Ви всі – молодці! Були на уроці уважними, розумними,організованими, кмітливими.
Оцінки маєте такі: ………….
74, 76.
Багато слів сказали ми про мову,
Чудову нашу, материнську, калинову,
Яка для нас - життєвий старт...
Адже ж у нас сьогодні урок - свято,
Тож доречна пісня про українською мову.
Вишневу свою свою Україну…» (В.Сосюра)
Сценка «Кухлик»
Автор: Дід приїхав із села,
Ходить по столиці.
Має гроші – не мине
Жодної крамниці.
Попросив він:
- Покажіть
Кухлик той, що скраю.
Продавщиця:
- Что? Чєво?
Я нє понімаю.
Дід: - Кухлик, люба, покажіть
Той, що збоку смужка.
Продавщиця: - Да какой же кухлик здєсь
Єслі ето кружка?-
Автор: Дід у руки кухлик взяв
І нахмурив брова.
Продавщиця: У мєня єсть свій язик.
І нє к чєму мнє мова!
Автор: І сказав їй мудрий дід:
Дід: ″Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда
В моєї корови:
Має,бідна язика,
І не знає мови.″
Для того, щоб не бути схожими на героїню гуморески ми з вами повинні дбати про культуру мовлення, про грамотність.
VІІ. Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру на тему «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема» (М.Рильський), використавши слова з подвоєнням, подовженням та спрощенням.
Гра для відпочинку
Я називаю частину речення фрази, а ви продовжуєте її.
Слово до слова…. (Зложиться мова)
Мова моя українська… (Батьківська, материнська)
Любіть Україну…. ( Як сонце любіть)
Як парость виноградної лози… ( плекайте мову…)
Буду я навчатись мови золотої ( у трави веснянки, у гори крутої).
6.Робота в групах
Складіть речення (поезію, акровірш) з такими словами:
1 гр. – осіння, проміння;
2 гр. – курликання, піднебесся;
3гр. – павутиння, спросоння;
4 гр. – навмання, роздоріжжя.
Е 1. Естафета «Орфограма».
Кожен ряд отримує аркуш паперу з назвою орфограми (Додаток №2).
Перший учень має навести власний приклад і передати аркуш сусіду по парті.
Той записує свій приклад і передає аркуш на другу парту і т.д.
І ряд ІІ ряд ІІІ ряд
«Под воєння при збігу «Подовження приголосних «Подовження в
словаходнакових приголосн в іменниках жіночого роду які слід запам'ятати
2. Самодиктант.
Зап За ишіть самостійно10 слів, у яких пишеться Н//НН.
Здійсніть взаємоперевірку.
Сенкан – п’ятивірш за схемою:
1) іменник або коротке словосполучення;
2) прикметники, які називають ознаки іменника;
3) дієслова, що визначають дії, виконувані іменником;
4) слова, які виражають самостійне ставлення автора до іменника;
іменник – асоціативний синонім до першого іменника.
1. Мова
2. Рідна, солов’їна.
3. Міниться, єднає, дзвенить.
4. Вона – єдина й найцінніша.
5. Доля.
Тести "Подвоєння та подовження приголосних"
1. Знайти слово, у якому м’які приголосні подовжуються:
А віст(р)я;
Б коло(с)я;
В тер(т)я;
Г щас(т)я.
2. Знайти слово, у якому м’які приголосні не подовжуються:
А охолодже(н)я;
Б підні(ж)я;
В приві(л)я;
Г перехрес(т)я.
3. Знайти слово, у якому є збіг букви -н-;
А казарме(н)ий;
Б віко(н)ий;
В післяреформе(н)ий;
Г ю(н)ий.
4. Знайти слово, у якому немає збігу букви -н-:
А осі(н)ій;
Б щоде(н)ий;
В зако(н)ий;
Г букве(н)ий.
5. Знайти слово зі збігом однакових приголосних:
А бе(з)вучний;
Б квартир(н)ий;
В кро(в)ю;
Г о(т)ут.
6. Знайти слово, у якому немає збігу однакових приголосних:
А голуби(н)ий;
Б (з)аду;
В ві(д)аль;
Г узлі(с)я.
Відповіді:
1 Б
2 Г
3 Б
4 Г
5 А
6 А