Історична наука вважає,що Різдво запозичене християнами з язичеських культів. У стародавніх релігіях відзначалося народження богів: давньоєгипетського Осіріса, давньогрецького Діоніса, давньоіранського Мітри та ін. Дати цих свят припадали на кінець грудня — початок січня, дні зимового сонцестояння, «повороту до весни». У процесі свого становлення християнська церква поступово витісняла давні свята. Спочатку 6 січня було потрійним святом народження, хрещення й богоявления Христа.
У IV столітті 25 грудня, почали відзначати народження, а 6 січня — хрещення та богоявления. І лише наступного століття Різдво Христове міцно ввійшло в життя християн. Розбіжність у святкуванні Різдва західними і східними церквами викликана тим, що вони користуються різними календарними системами. Православна церква святкує його 7 січня (25 грудня за старим стилем), а католицька церква — 25 грудня за новим стилем.
Поет не випадково називає місцем народження Бога Лемківщину. Цікавий факт: Лемківщина як географічна одиниця проіснувала лише десять років після смерті Б.-І. Антонича. Мабуть, тривожні думки поета щодо долі своєї батьківщини змусили його згадати про необхідність жертовності заради життя народу, країни, самозречення Ісуса Христа заради людства. Саме таким шляхом ішли ті, хто боровся за Україну. І лише надія на відродження, нове життя підтримувала їх на цьому шляху. Поета не лякає трагічність людської долі («народитися, щоб вмерти»): він оптимістично сприймає світ, бо в ньому панує народження, як і тоді, коли на світ прийшов Ісус. Народився бог на санях в лемківськім містечку Дуклі.
Довідка. Волхви (відуни, віщуни) — слов'янське жрецтво, служителі язичницького культу. Були передусім носіями релігійних знань, а також мудрецями, знахарями, лікарями. Волхви уподібнювалися до лемків: «Прийшли лемки у крисанях І принесли місяць круглий», тобто хліб. Згаданий тут символ місяця пов’язувався з дохристиянським святом Різдва. Ще одним язичницьким символом є місячний знак — «золотий горіх».
Більше 2000 років тому в невеличкому містечку Віфліємі відбулася надзвичайна подія - народився на світ Син Божий. Ісус Христос народився надзвичайним чином Діви Марії, яку з тих часів називають Богородицею. Коли Він прийшов на землю, Його не зустрічали пошаною, славою і багатством. У Нього не було навіть колиски, як у всіх дітей, не було і пристановища - Він народився за межами міста, у печері і був покладений у ясла, куди кладуть корм для тварин. Першими гостями божественної дитини були не царі і не вельможі, а звичайні пастухи, яким ангел сказав про Різдво Христове: "Я проголошую вам велику радість, яка буде всім людям: бо нині народився вам у місті Давида Спаситель, який є Христос Господь! І ось вам знак: ви знайдете Дитину в пеленах, покладену у ясла" (Лк 2,10-12).
Пастухи першими поспішили вклонитися новонародженому Спасителю. У цей час із дарами Царю Світу йшли волхви зі сходу. Вони чекали, що незабаром на землю має прийти великий Цар Світу, а дивовижна зірка вказувала їм шлях на Ієрусалим. Волхви принесли Дитині дари: золото, ладан та смирну. https://www.youtube.com/watch?v=B7esea. Wstcs
Ці дари мали глибокий зміст: золото принесли як царю у вигляді данини, ладан як Богу, а смирну як людині, що має померти (смирною у ті часи помазували померлих). Ла́дан (грец. λάδανον) — висушений сік, смола, (камедь) багатьох рослин роду Boswellia — Boswellia sacra, Boswellia carterii та ін., родини бурзерові (Burseraceae), що зростають у східній Африці, Ємені, Сомалі. Сми́рна[1], або ми́рра[2] (дав.-гр. μύρρη, араб. مر), змішана смола і камедь (смологумі), одержана з африканських та аравійських дерев родини Burseraceae, особливо з Commiphora myrrha (мирри). Крисаня - діал. Капелюх, бриль.
Місяць — символ Матері -Богині, Цариці Небесної; циклічного ритму часу; вічності; постійного оновлення; духовного аспекту світла у пітьмі. Місяць скрізь є символом циклічного ритму часу. Його фази (зародження, зникнення, поява) символізують безсмертя, веселість, а також постійне оновлення.
Успенська церква, збудована стараннями отця Василя. Місяць — розповсюджений образ в українському фольклорі. Старовинний язичницький культ місяця в епоху християнства природно ввійшов у святкування Різдва — Щедрого вечора. У християнській традиції місяць порівнюють із Церквою Божою на землі, оскільки вона запозичує своє сяйво від сонця правди, Христа.
Язичницькі та християнські уявлення наших предків у вірші «Різдво» Б.-І. Антонича. Язичницькі уявлення. Обряд освячування обійстя. Обряд поховання на санях. Використання язичницького символу — місяця. Християнські уявлення. Народження Бога на Різдво. Прихід волхвів — лемків до новонародженого Бога. Марія (матір Ісуса) персонаж вірша.
Рід літератури – філософська лірика. Провідний мотив твору – возвеличення таїнства Різдва Христового. Жанр: ліричний вірш. Паспорт твору Напрям – модернізму. Віршовий розмір: хорей. Римування – перехресне. Тема – факт народження Христа.Ідея — переосмислення факту народження Христа як події, що відбувається в кожному селі й містечку; уславлення народження життя й радості.
Хто виступає у вірші замість біблійних волхвів? (Лемки: «Прийшли лемки у крисанях / і принесли місяць круглий» — хліб) Про який язичницький обряд лемків йде мова? (На Різдво лемки освічували обійстя, обходячи його з хлібом і свяченою водою) Які язичницькі символи використано у вірші? (Місяць — золотий горіх, хліб (місяць круглий). Кого з біблійних оповідань (окрім Бога) згадано у вірші? (Марію — матір Христа) Чому завія «світова»? (Ідеться про подію світового значення — народження Бога) Назвіть образи-архетипи. (Різдво та його обряди, Бог, діва Марія, місяць)
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА: Слоньовська О. В., Марфин Н. В., Вівчарик Н. М. Українська література. Підручник для 11 кл.. закладів загальної середньої освіти (профільний рівень).-К.: Літера ЛТД - 2019.- 320 с.ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа -URL: https://uk.wikipedia.org/wiki. URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/URL: https://www.google.com/search?q-URL: https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-z-ukra-nsko-literaturi-bogdan-igor-antonich-poezi-zelena-vangeliya-dorogi-114979.html-URL: https://naurok.com.ua/bogdan-igor-antonich-korotko-pro-mitcya-poezi-zelena-vangeliya-rizdvo-263388.html-URL: https://uchika.in.ua/ukrayinseka-literatura-1920-1930-pp-urok-1--2-ukrayinseka-lite.html?page=45-URL: https://dovidka.biz.ua/virsh-zelena-yevangeliya-analiz