Поєднання язичницьких мотивів із християнськими («Різдво»). Особливості фольклоризму у літературі минулих часів та творчості Антонича

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе формувати ключові компетентності: уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності; емоційно-ціннісна - проаналізувати майстерність поєднання язичницьких та християнських уявлень наших пред­ків у вірші «Різдво»; літературознавча – з’ясувати значення терміна «міфологізм, архетипні образи» та їхні художні особливості; загальнокультурна – дотримуватися культури мовлення, удосконалювати вміння зв’язно висловлюватися в контексті змісту; діяльнісна – розвивати навички аналізу поетич­ного тексту, збагачувати словниковий запас учнів та їх знання про своє коріння, зв’язне усне мовлення, навички виразного читання та групової роботи; соціокультурна – виховувати почуття любові до рідного краю.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ратушна Наталія Миколаївна -вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіВеликий мандрівник у неосяжну далечінь Автор ресурсу

Номер слайду 2

Поетична творчість Богдана – Ігоря Антонича. Поєднання язичницьких мотивів із християнськими («Різдво»). Особливості фольклоризму у літературі минулих часів та творчості Антонича. Другий блок

Номер слайду 3

«Різдво»

Номер слайду 4

Різдво Христове належить до важливих християнських, так званих Дванадцяти свят, які церква відзначає особливо урочисто. За біблійними свідченнями, цього дня народився Син Божий — Ісус Христос, якому люди поклоняються вже два тисячоліття.

Номер слайду 5

Історична наука вважає,що Різдво запозичене християнами з язичеських культів. У стародавніх релігіях відзначалося народження богів: давньоєгипетського Осіріса, давньогрецького Діоніса, давньоіранського Мітри та ін. Дати цих свят припадали на кінець грудня — початок січня, дні зимового сонцестояння, «повороту до весни». У процесі свого становлення християнська церква поступово витісняла давні свята. Спочатку 6 січня було потрійним святом народження, хрещення й богоявления Христа.

Номер слайду 6

У IV столітті 25 грудня, почали відзначати народження, а 6 січня — хрещення та богоявления. І лише наступного століття Різдво Христове міцно ввійшло в життя християн. Розбіжність у святкуванні Різдва західними і східними церквами викликана тим, що вони користуються різними календарними системами. Православна церква святкує його 7 січня (25 грудня за старим стилем), а католицька церква — 25 грудня за новим стилем.

Номер слайду 7

У X столітті християнство було запроваджено на Русі, й відтоді свято Різдва Христового стало невід’ємною частиною нашої куль­тури. Разом із вірою Христовою в Україні та за її межами набули поширення такі народні традиції, як колядування та щедрування.

Номер слайду 8

Майже в усіх творах Богдана-Ігоря Антонича можна помітити мотиви двох релігій. У вірші «Різдво» майстерно поєднуються язичницькі та християнські уявлення наших предків. Біблійний сюжет розгортається в українському середовищі, сповненому язичницьких обрядів.

Номер слайду 9

Доля Ісуса Христа загальновідома. За біблійними оповіданнями, він був страчений на Голгофі. Натяк на це поет зробив за допомогою згадки про язичницький обряд: у вірші Бог народився на санях, на яких у давнину ховали небіжчиків.

Номер слайду 10

Чому вірш називається«Різдво»Різдво дає надію на відрождення, адже починає одвічний цикл: народження життя смерть Цей цикл дає надію на незнищенність, вічність життя.

Номер слайду 11

Народився бог на санях в лемківськім містечку Дуклі. Прийшли лемки у крисанях і принесли місяць круглий. Ніч у сніговій завії крутиться довкола стріх. У долоні у Марії місяць — золотий горіх.«Різдво»https://www.youtube.com/watch?v=nde74ob4er. I

Номер слайду 12

Поет не випадково називає місцем народження Бога Лемківщину. Цікавий факт: Лемківщина як географічна одиниця проіснувала лише десять років після смерті Б.-І. Антонича. Мабуть, тривожні думки поета щодо долі своєї батьківщини змусили його згадати про необхідність жертовності заради життя народу, країни, самозречення Ісуса Христа заради людства. Саме таким шляхом ішли ті, хто боровся за Україну. І лише надія на відродження, нове життя підтримувала їх на цьому шляху. Поета не лякає трагічність людської долі («народитися, щоб вмерти»): він оптимістично сприймає світ, бо в ньому панує народження, як і тоді, коли на світ прийшов Ісус. Народився бог на санях в лемківськім містечку Дуклі.

Номер слайду 13

Прийшли лемки у крисанях і принесли місяць круглий.«Різдво»

Номер слайду 14

Довідка. Волхви (відуни, віщуни) — слов'янське жрецтво, служителі язичницького культу. Були передусім носіями релігійних знань, а також мудрецями, знахарями, лікарями. Волхви уподібнювалися до лемків: «Прийшли лемки у крисанях І принесли місяць круглий», тобто хліб. Згаданий тут символ місяця пов’язувався з дохристиянським святом Різдва. Ще одним язичницьким символом є місячний знак — «золотий горіх».

Номер слайду 15

Більше 2000 років тому в невеличкому містечку Віфліємі відбулася надзвичайна подія - народився на світ Син Божий. Ісус Христос народився надзвичайним чином Діви Марії, яку з тих часів називають Богородицею. Коли Він прийшов на землю, Його не зустрічали пошаною, славою і багатством. У Нього не було навіть колиски, як у всіх дітей, не було і пристановища - Він народився за межами міста, у печері і був покладений у ясла, куди кладуть корм для тварин. Першими гостями божественної дитини були не царі і не вельможі, а звичайні пастухи, яким ангел сказав про Різдво Христове: "Я проголошую вам велику радість, яка буде всім людям: бо нині народився вам у місті Давида Спаситель, який є Христос Господь! І ось вам знак: ви знайдете Дитину в пеленах, покладену у ясла" (Лк 2,10-12).

Номер слайду 16

Пастухи першими поспішили вклонитися новонародженому Спасителю. У цей час із дарами Царю Світу йшли волхви зі сходу. Вони чекали, що незабаром на землю має прийти великий Цар Світу, а дивовижна зірка вказувала їм шлях на Ієрусалим. Волхви принесли Дитині дари: золото, ладан та смирну. https://www.youtube.com/watch?v=B7esea. Wstcs

Номер слайду 17

Ці дари мали глибокий зміст: золото принесли як царю у вигляді данини, ладан як Богу, а смирну як людині, що має померти (смирною у ті часи помазували померлих). Ла́дан (грец. λάδανον) — висушений сік, смола, (камедь) багатьох рослин роду Boswellia — Boswellia sacra, Boswellia carterii та ін., родини бурзерові (Burseraceae), що зростають у східній Африці, Ємені, Сомалі. Сми́рна[1], або ми́рра[2] (дав.-гр. μύρρη, араб. مر‎), змішана  смола  і камедь (смологумі), одержана з африканських та аравійських дерев родини Burseraceae, особливо з Commiphora myrrha (мирри). Крисаня - діал. Капелюх, бриль.

Номер слайду 18

Ніч у сніговій завії крутиться довкола стріх. У долоні у Марії місяць — золотий горіх.«Різдво»

Номер слайду 19

Марія - матір Христа

Номер слайду 20

Місяць — символ Матері -Богині, Цариці Небесної; циклічного ритму часу; вічності; постійного оновлення; духовного аспекту світла у пітьмі. Місяць скрізь є символом циклічного ритму часу. Його фази (зародження, зникнення, поява) символізують безсмертя, веселість, а також постійне оновлення.

Номер слайду 21

Успенська церква, збудована стараннями отця Василя. Місяць — розповсюджений образ в українському фольклорі. Старовинний язичницький культ місяця в епоху християнства природно ввійшов у святкування Різдва — Щедрого вечора. У християнській традиції місяць порівнюють із Церквою Божою на землі, оскільки вона запозичує своє сяйво від сонця правди, Христа.

Номер слайду 22

Язичницькі та християнські уявлення наших предків у вірші «Різдво» Б.-І. Антонича. Язичницькі уявлення. Обряд освячування обійстя. Обряд поховання на санях. Використання язичницького символу — місяця. Християнські уявлення. Народження Бога на Різдво. Прихід волхвів — лемків до новонародженого Бога. Марія (матір Ісуса) персонаж вірша.

Номер слайду 23

Рід літератури – філософська лірика. Провідний мотив твору – возвеличення таїнства Різдва Христового. Жанр: ліричний вірш. Паспорт твору Напрям – модернізму. Віршовий розмір: хорей. Римування – перехресне. Тема – факт народження Христа.Ідея — переосмислення факту народження Христа як події, що відбувається в кожному селі й містечку; уславлення народження життя й радості.

Номер слайду 24

Хто виступає у вірші замість біблійних волхвів? Про який язичницький обряд лемків йде мова? «Мозковий штурм» Чому завія «світова»? Які язичницькі символи використано у вірші?Кого з біблійних оповідань (окрім Бога) згадано у вірші? Назвіть образи-архетипи.

Номер слайду 25

Хто виступає у вірші замість біблійних волхвів? (Лемки: «Прийшли лемки у крисанях / і принесли місяць круглий» — хліб) Про який язичницький обряд лемків йде мова? (На Різдво лемки освічували обійстя, обходячи його з хлібом і свяченою водою) Які язичницькі символи використано у вірші? (Місяць — золо­тий горіх, хліб (місяць круглий). Кого з біблійних оповідань (окрім Бога) згадано у вірші? (Марію — матір Христа) Чому завія «світова»? (Ідеться про подію світового значення — народження Бога) Назвіть образи-архетипи. (Різдво та його обряди, Бог, діва Марія, місяць)

Номер слайду 26

Поезія Б.-І. Антонича вражає своїм первісним, міфопоетичним поглядом на світ. Мабуть, його вірші ще довго будуть викли­кати бажання дослідників зрозуміти все, що автор хотів донести до свого читача, дійти до самої суті його творчого задуму.

Номер слайду 27

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА: Слоньовська О. В., Марфин Н. В., Вівчарик Н. М. Українська література. Підручник для 11 кл.. закладів загальної середньої освіти (профільний рівень).-К.: Літера ЛТД - 2019.- 320 с.ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа -URL: https://uk.wikipedia.org/wiki. URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/URL: https://www.google.com/search?q-URL: https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-z-ukra-nsko-literaturi-bogdan-igor-antonich-poezi-zelena-vangeliya-dorogi-114979.html-URL: https://naurok.com.ua/bogdan-igor-antonich-korotko-pro-mitcya-poezi-zelena-vangeliya-rizdvo-263388.html-URL: https://uchika.in.ua/ukrayinseka-literatura-1920-1930-pp-urok-1--2-ukrayinseka-lite.html?page=45-URL: https://dovidka.biz.ua/virsh-zelena-yevangeliya-analiz

pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
2 жовтня 2022
Переглядів
3531
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку