Поема "Мойсей" - одна з вершин творчості І.Я. Франка

Про матеріал
Матеріал уроку спрямований допомогти учням засвоїти зміст поеми "Мойсей", виховувати патріотизм та почуття відповідальності за долю рідного народу.
Перегляд файлу

Тема уроку: Поема «Мойсей» - одна з вершин творчості І.Я.Франка.

Мета:

  • допомогти учням засвоїти зміст поеми «Мойсей» І. Франка,  визначити тему, жанр, композицію твору та ознаки неоромантизму, розкрити проблему боротьби  духовного та матеріалістичного в житті народу, висвітлити образ Мойсея як провідника нації;
  • розвивати творче мислення, усне мовлення.
  • виховувати патріотизм та почуття відповідальності за власну долю та долю рідного народу, людську гідність та національну свідомість.
  • ефективно організувати групову самостійну роботу учнів.

 

Засоби навчання: текст поеми І.Я.Франка «Мойсей»,  опорний конспект, проектор, ноутбук, презентація «Мойсей – біблійний пророк»

Тип уроку : комбінований

Випереджувальне завдання: учень готує презентацію « Мойсей»

Епіграф уроку:

Аж зігнувся під праці вагою,
Але долі важкій не піддався.
За добро і за правду до бою
Все готов, він поліг головою,
Але духом в безсмертя піднявся.

                             Б.Лепкий

Перебіг уроку

І. Організаційний етап.

Мені хочеться, щоб ви налаштувалися на робочий лад, отримали позитивний настрій і залишилися задоволеними результатами своєї роботи, щоб наш урок дійсно став для вас дослідженням, відкриттям, черговою сходинкою до пізнання величі нашого народу.

 

П. Актуалізація опорних знань.

Перш, ніж знайомитися з новим матеріалом, я пропоную вам повторити той матеріал, який ми вивчили на минулих уроках.

Фронтальне опитування « Бліц - турнір »

  1. Творчість якого митця ми вивчали на попередніх уроках?
  2. З якими творами Івана Франка ми познайомились?
  3. Чи можна назвати Франка генієм української літератури?
  4. Які зразки громадянської лірики поета ми вивчали на попередньому уроці?
  5. Який провідний мотив вірша І.Я.Франка «Розвивайся ти, високий дубе»?

 

Ш. Мотивація навчальної діяльності.

      Справді, віра у могутню,  вільну Україну, у щасливе майбутнє українців на рідній землі, боротьба за кращу долю є лейтмотивом творчості І. Франка. 

      Поет вірив у свій народ.  Сила віри, надія надихали на боротьбу за незалежну Україну. Та чи є українці сьогодні єдиною, могутньою і щасливою нацією, як про це мріяв Франко? Спробуємо відповісти на це запитання, знайомлячись  із змістом поеми І.Я.Франка «Мойсей».

ІV. Оголошення теми та мети уроку.

Отже, тема нашого  уроку: «Поема «Мойсей» - одна з вершин  творчості Івана Франка.

(слайд:тема уроку)

 

 

 

Запишіть, будь ласка, число і тему нашого уроку.

Ми сьогодні з вами ознайомимося з поемою Івана Франка «Мойсей», пояснимо біблійну основу поеми; дослідимо історію написання твору; розкриємо алегоричність образу Мойсея; розвиватимемо вміння висловлювати власні думки. (слайд:завдання уроку)

Робота з епіграфом

Єпіграфом нашого уроку будуть слова Богдана Лепкого (учитель читає епіграф)

Аж зігнувся під праці вагою,
Але долі важкій не піддався.
За добро і за правду до бою
Все готов, він поліг головою,
Але духом в безсмертя піднявся.

 

V. Вивчення нового матеріалу

5.1.Звернення до Біблійних витоків

5.1.1Слово викладача

Хто такий Мойсей? Чому так часто художники, скульптори, музиканти, письменники зверталися й звертаються до цієї постаті? Щоб пригадати, переглянемо презентацію учня.

 

5.1.2.  Випереджувальне завдання. Усне повідомлення і презентація «Мойсей – біблійний пророк».(Слайд 1)

    Мойсей народився рабом у Єгипті. Один із фараонів наказав убивати кожного новонародженого єврейського хлопчика. Мати Мойсея доручила своє дитя Божій опіці: спочатку переховувала, а потім сплела з очерету невеличкий кошик, поклала туди сина й віднесла до річки Ніл.(Слайд 2)

      Знайшла його там дочка фараона, назвала Мойсеєм, що означає «витягнений із води» .  Якось він був свідком, як наглядач бив раба-єврея. Мойсей убив наглядача, а сам утік з Єгипту. Він одружився і пас  стадо овець свого тестя. 

       Сорокарічний Мойсей  пас стадо і побачив перед собою кущ, що палав і не згорав. (Слайд 3)   Коли підійшов ближче – почув голос: « Я Бог батька твого… Я справді бачив біду свого народу, що в Єгипті, і почув його зойк перед його гнобителями, бо пізнав я Болі його… А тепер іди ж, я пошлю тебе до фараона, і виведи з Єгипту народ Мій… Я буду з тобою». (Слайд 4)

      Тільки після 10 кар, які Бог  послав на Єгипет, фараон дозволив Мойсеєві вивести  євреїв з неволі. Проте невдовзі передумав і переслідував ізраїльтян до Червоного моря. За наказом  Божим Мойсей підняв над морем свою палицю і воно розступилося. Ізраїльтяни перейшли через море, а військо фараона поглинула вода.  (Слайд 5).

 

      Через три місяці мандрівники прийшли до  гори Синай. Тут Бог відкрив Мойсею свій Закон і дав йому 10 заповідей (Слайд 6).

      Сорок років блукав зі своїм народом Мойсей по пустелі, учив і картав за непослух, як батько.  Довів євреїв до границі Землі Обітованої, але народ забув, що він покликаний Богом і зневірився. (Слайд 7).

     Мойсей піднявся на гору Нево, щоб молитися. Там Бог показав йому землі Палестини , в які увійшов народ та не ввійшов туди їх вождь. ( Слайд 8)

      У віці 120 років помер пророк Мойсей на горі Нево.( Слайд9)

5.2. Робота над поемою

5.2.1. Історія створення. Слово вчителя.

      «Мойсей уроджений в неволі та в своїй молодості піднесений до життя в королівському палаці. Мойсей убивця і вигнанець. Мойсей – пастир, що отримує      об’явлення Божої волі. Мойсей проти своєї волі проводир народу, що виводить цей народ із урожайної і багатої єгипетської землі на пустиню: а одночасно з неволі на волю… »

     У 1905 році Іван Якович написав твір «Мойсей». Образ пророка сформувався у Франка після відвідин Італії та знайомства зі статуєю Мойсея Мікеланджело Буонаротті.  (Слайд:статуя Мойсея).

      Проте ідея написати про вождя євреїв виникла значно раніше. Про це свідчать слова поета: « Ідея відбудови єврейської держави мене зацікавила, оскільки є вона начебто рідною сестрою нашої української ідеї відродження української держави».

 

5.2.2 Бесіда з учнями

  • Якою була Україна в ті часи?

Орієнтовна відповідь учня:

Україна поділена між двома великими імперіями: Росією та Австро-Угорщиною. Українці жили на своїй землі, але  не були вільними, не мали власної держави.

          Отже, не випадково звернувся Франко до образу Мойсея, до історії про те, як євреї 40 років йшли до своєї держави, адже українці століттями блукали  пустелею бездержавності.    Поет   порівнює ізраїльський та український народи, їхню боротьбу за звільнення , показує   роль поводиря  у цій боротьбі .

 

5.3 . Дослідницька робота

      5.3.1.Робота з опорними конспектами (учні, користуючись опорними конспектами, відповідають на запитання викладача)

-    Як визначив тему поеми «Мойсей» її автор?

Тема твору: «Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка, не признаного своїм народом. Ся поема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійнім оповіданні». ( І.Я.Франка)

 

-    Визначте жанр твору «Мойсей»?

Жанр: філософська поема-притча . ( повчальна алегорична тривала розповідь релігійного змісту, у якій осмислюється світ, поступ людства, загальні закономірності життя.)

А чому саме поема-притча?

Давайте згадаємо з попередніх класів визначення поеми та притчі.

Поема — ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події і яскраві характери, а розповідь героїв супроводжується розкриттям авторських переживань і роздумів.
Притча — це повчальна алегорична оповідь найчастіше філософсько-релігійного змісту, що складається з фабули(сюжету) й моралі. Широко використовується в Біблії.

 

Висновок: поема «Мойсей» має всі риси і поеми, і притчі. Це віршований твір релігійного змісту, розкриваються переживання і роздуми героїв, присутня біблійна основа.

 

-    Що є характерним для композиції поеми?

Композиція: поема складається з двох частин: прологу та двадцяти пісень. Ускладнена поема реалістичними описами побуту кочового народу притчею про терен та міфом про Оріона.

Для кращого розуміння поеми, пропоную детально ознайомитися з композиційними елементами твору:  (СЛАЙД: композиція поеми).

  • Пригадайте, з яких елементів складається композиція твору?
  • Давайте визначимо експозицію поеми «Мойсей».
  • експозиція: виникнення і наростання конфлікту між пророком і народом;
  • Яка ж зав’язка твору?
  • зав’язка: народ, підбурюваний Датаном і Авіроном, не розуміє Мойсея і не хоче йти з ним до омріяної мети – Землі Обітованої;
  • Назвіть розвиток дії у поемі?
  • розвиток дії: усамітнені роздуми Мойсея над драматичною долею свого народу і 40річним шляхом до омріяної землі.
  • В чому полягає кульмінація твору?
  • кульмінація: розмова Мойсея з Єговою сумніви Мойсея стосовно правильності, доцільності своїх дій, покарання Мойсея смертю.
  • Яка розвязка поеми?
  • розвязка: після смерті Мойсея народ карає псевдовождів Датана і Авірона, висуває зі свого середовища нового поводиря Єгошуа, який закликає свій народ до походу за нове життя . Стверджуються ідеали, за які боровся і загинув Мойсей.

Зараз давайте звернемось до самої поеми. Зачитайте, яким постає перед нами головний герой?

Лиш один з-поміж сеї юрби
У шатрі не дрімає
І на крилах думок і журби
Поза гори літає.

Се Мойсей, позабутий пророк,
Се дідусь слабосилий,
Що без роду, без стад і жінок
Сам стоїть край могили.

Все, що мав у житті, він віддав
Для одної ідеї,
І горів, і яснів, і страждав,
І трудився для неї.

 

Хоч літа його гнуть у каблук
Із турботами в парі,
То в очах його все щось горить,
Мов дві блискавки в хмарі.

Хоч волосся все біле як сніг,
У старечій оздобі,
То стоять ще ті горді жмутки,
Як два роги на лобі.

  • Як ми можемо охарактеризувати Мойсея, зачитавши уривки з поеми?

Мойсей - єврейський пророк. Вiн вiв свiй народ з єгипетськоï неволi сорок рокiв через важкi випробування до новоï Батькiвщини - обiцяноï Богом землi.

Вiн засуджує дух рабськоï покори, закликає народ до боротьби.

Основна риса характеру Мойсея:У сво­ïх вчинках вiн керується не так вказiвками Єгови, як почуттям великоï любовi. Навiть гiркi образи й приниження не викликають у ньому злоби й ненавистi.)

5.4. Складання схеми «Образ Мойсея»

Проаналізувавши образ головного героя поеми, давайте визначимо основні риси характеру Мойсея. Я вам дам кожному картку на якій ви повинні написати рису пророка.

Потім ми закріпимо ці картки на дошці.


 

  1.        Словникова робота

Сам автор назвав свій твір неоромантичним.

-    Дайте визначення неоромантизму? Що це за літературна течія?

Неоромантизм  стильова течія, що виникла в українській літературі й мистецтві на початку ХХ століття, прагнучи відродити деякі риси романтизму.

Давайте згадаємо ознаки неоромантизму та запишемо їх у вигляді квітки.

Головні ознаки неоромантизму:

  • підвищений інтерес до сильної особистості;
  • культ героя – мужньої людини;
  • життя, пов язане з незвичайними випробуваннями та пригодами.

 

  • То ж чи є поема «Мойсей» неоромантичним твором?

Так, поема є неоромантичним твором. В ній присутні всі ознаки неоромантизму.

 

  1.        Робота з картками у групах над поглибленим аналізом поеми.

     Зараз давайте попрацюємо в групах над поглибленим аналізом поеми «Мойсей». Для цього я поділю клас на 2 групи (називаю імена учнів кожної групи). Учні кожної групи повинні розприділити між собою питання та підготувати відповіді на них за декілька хвилин.

Відповідають учні першої групи.

 Відповідають учні другої групи.

 

ЗАВДАННЯ  ДЛЯ  ПЕРШОЇ  ГРУПИ

 

  1. Чому автор називає ізраїльтян «кочовиськом ледачим»?
  2. Чи можна їх  засуджувати за те, що втратили віру?
  3. Чому Датан і Авірон так легко завойовують довіру юрби?
  4. Чи  служить до самозречення своєму народові Мойсей так, як терен деревам? А І.Я.Франко?
  5. Чому Франко у поемі акцентує увагу на забавах дітей? Який  епізод з поеми розповідає про ставлення Мойсея до дітей?

 

 

Орієнтовні відповіді учнів.

  • 1. І.Франко  називає євреїв «кочовиськом ледачим» через те, що вони після сорокарічного скитання пустелею не хочуть іти до землі, яку їм заповідав Бог. Люди втратили віру, задовольняють лише фізичні потреби, стали ледачими, дехто жалкує за єгипетським рабством.
  • 2. Кожна людина відчуває коли-небудь втому, а євреї за 40 років боротьби  багато пережили, втомилися,  зневірилися. Їх дратують слова Мойсея, який кличе йти до Палестини. Мабуть, не варто їх засуджувати за те, що хотіли жити сьогоднішнім днем, а не мріями.
  • 3. Датан і Авірон озвучували  думки  та бажання юрби,  скориставшись фізичною та моральною втомою людей ,  стали «вождями».

 

  • 4. Учень зачитує уривок. Ці слова казав деревам терен- цар. Мойсей  служив ізраїльтянам до самозречення. І Франко жив і трудився не для власного добра, а заради щастя українців.

 

  • 5. Діти ізраїльтян народилися і росли в пустелі, проте вони будували з піску міста, замки, тоді, коли їхні батьки спали. Ці забави спричинені наукою Мойсея, у них ідея державності. Діти  стримували  пророка, коли його прогнали з табору, а він учив їх милосердя і. Увага на дітей,  бо вони майбутнє нації.

 

 

 

ЗАВДАННЯ  ДЛЯ  ДРУГОЇ  ГРУПИ

 

 

  1. Що відчуває Мойсей, коли юрба проганяє його? Зачитати

«О Ізраїлю! Якби ти знав,               Ти вся честь моя й слава,

Чого в серці тім повно!                   В тобі дух мій, будуще моє,

Якби знав, як люблю я тебе!          І краса і держава.

Як люблю невимовно!                    Я ж весь вік свій, весь труд тобі дав

Ти мій рід, ти дитина моя,              У незламнім завзяттю,-

                         Підеш ти у мандрівку століть

                         З мого духу печаттю».

 

  1. Що примусило пророка все-таки сказати слова: «Одурив нас Єгова!»?

3.Чим пояснив Бог сорокарічне блукання євреїв шляхом, який можна пройти за кілька днів?

4. Чи марними було життя і труд Мойсея- пророка? Що заставило «кочовисько ледаче» взятися за зброю? Чи зробив Мойсей із юрби рабів народ?

5. Що сталося з Датаном і Авіроном,  для яких матеріальний бік життя був важливішим?

 

Орієнтовні відповіді учнів.

 

  1. Пророк самотній, проте в душі немає місця для образ люті, бо вона сповнена любові до людей, Бога. Мойсеєві важко: його не признали, прогнали, проте в його серці віра,  любов і він шукає Бога, а євреї втратили справжнього пророка , віру, ними керують несправжні вожді.
  2. Демон пустелі Азазель  у важку хвилину життя пророка намагається жалістю, сумнівами вселити в душу Мойсея зневіру. А вдалося йому це зробити лише тоді, коли показав страждання євреїв на обіцяній  Богом землі.
  3. Бог дав випробування  вибраному ним народові . Сорокарічний шлях євреїв – намір Бога побавити їх рабства в душах, навчити вірити, любити і  цінувати свободу .
  4. Труди і наука Мойсея не були марними. Його віра, любов, молитва  повернули євреям втрачений ідеал. Люди піднялися на боротьбу за свою державу під керівництвом Єгошуа. Мойсей зумів з Божою допомогою зробити з юрби народ.
  5. Авірона євреї закидали камінням, а Датана повісили.

 

 

  1.        Підсумок відповідей учнів. Проблемні запитання

 

  • Скажіть, чим переймаються українці сьогодні більше: духовними цінностями чи матеріальними?

 

  • Який повинен бути вождь, щоб люди пішли за ним?

Поема "Мойсей" написана великим Каменярем майже сто рокiв тому. Та сьогоднi, коли Україна стала на шлях незалежностi i вже десять рокiв ним крокує, цей твiр має гостру актуальнiсть як нiколи. Країна налiчує величезну кiлькiсть рiзних партiй та об'єднань, якi висувають своїх лiдерiв з їх програмами "за щасливе майбутнє нацiї". Кому повiрить, за ким пiде український народ, знесилений роками соцiально -економiчних труднощiв? Якi якостi повинен мати той поводир нацiї, який виведе її на твердий шлях мiцi й розквiту?
Вiдповiдi на цi нелегкi питання я знаходив, коли читав Франкового "Мойсея". Вiн, як i Шевченкове послання "I мертвим, i живим...", кличе кожного з нас до роздумiв: як жити, якими шляхами йти до щастя, яким вождям довiрити свою долю.

Мойсей постає перед нами не суворим вiдлюдником, а надзвичайно доброю й милосердною людиною, головне багатство якої - мудра голова, безкорислива любов до свого народу та щирi молитви. Я думаю, що саме таким i повинен бути справжнiй лiдер, поводир нацiї. Тiльки за ним народ може крокувати до щасливого буття спокiйно i впевнено, спираючись на його правду.

 

  • Які вожді ведуть народ за собою сьогодні?  Чи вірить їм народ?

Вождь і народ — це дві частини одного цілого. Якщо не буде першого — то не буде й другого, і навпаки. Вождь веде свій народ до кращої долі. Він бачить те, чого не бачать інші, й бажає передати їм свої знання, вкласти в них свою душу і своє серце. Якщо народ — це тіло, то вождь — це його очі.

Яка доля у поводиря нації? Вона значно тяжча за долю звичайної людини, адже передбачає громадянську відповідальність.

Вождь повинен бути цільною людиною, бути завжди зі своїм народом, вірити в цого сили.

Зараз не має таких вождів, які б повели людей за собою. Народ не довіряє керівникам нашої країни, бо вони не впевнені в собі.

 

  • Чи  вірите ви,  що будемо пишатися своєю Батьківщиною  перед світом?

У поемі «Мойсей» автор показав, що навіть ті люди, що довго перебували у неволі, сорок років блукали по пустелі, знайшли своє щастя, бо їх до нього привела наймогутніша сила і найбільший скарб — народний дух.
Ми маємо цю силу в собі, і тому Україна колись обов’язково відродиться й займе у світі те місце, яке їй по праву належить.

 

Висновок. Слово викладача

     Отже, матеріальні потреби українців перевершують сьогодні духовні,  не має наш народ гідного вождя, котрий би любив Україну й українців більше ніж самого себе. Треба зміцнювати віру в наших серцях, бо вона робить нас сильнішими,  допомагає  побороти  труднощі і досягти  головної мети. А вашою метою є здобувати знання, стати хорошими фахівцями, чесними сумлінними людьми. Вчитися не йти за покликом юрби, а слухати своє серце, відчувати себе частинкою великого народу

 

 VII. Підсумок уроку

  • Робота з епіграфом ( Слайд:епіграф)

      Епіграфом  нашого уроку є   рядки  Б.Лепкого із вірша «Іван Франко».

- Як ви розумієте слова епіграфа?

-  Яким з них постає перед нами автор «Мойсея».

Орієнтовна відповідь учня.

       Втомленим, але сильним, нескореним. Добрим, правдивим сином свого народу, для якого трудився, для якого не шкодував власного життя.  І це зробило його безсмертним.

 

- Чи справедливо порівнювати Франка з біблійним пророком?

Орієнтовна відповідь учня.

Ми можемо порівняти постать Франка з образом Мойсея.

 

- Чи передає епіграф основний зміст сьогоднішнього уроку?

 

  • Вправа «Мікрофон»

    - Що нового для себе ви  дізналися на уроці?

(Дізнались про життєвий шлях біблійного пророка Мойсея, історію написання поеми).

-  Чи всі завдання уроку ми виконали?

 

Минули роки, змiнилися епохи, а ми й сьогоднi прислухаємося до Франкового слова. I в цьому - художня сила твору i його невмируща жива енергiя.

 

VIIІ1. Оцінювання учнів

Завершуючи урок, я хочу сказати, що залишилася задоволена вашими знаннями, вашою активністю. Дякую вам за плідну співпрацю.

 

(виставляю оцінки та аргументую їх)

 

 

VIIІ11. Домашнє завдання (записати на дошці)

 

        Скласти асоціативний кущ «Ким є для нас Мойсей» (ІІІ гр..)

        Скласти план до характеристики образу Мойсея. (ІІ гр..)

Написати твір на тему «Кого я бачу сучасним Мойсеєм».(І гр.)

(сказати кому яке завдання)

 

Заключне слово

Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні!»

Тож, вивчаймо творчість Франка. Це твори вищого ґатунку, це наше джерело правди, духовності, взірець стійкості духу людського, це наша гордість.

Тож, переосмисліть історію, переосмисліть своє життя, очистіть душі свої – і тоді перед кожним із вас відкриється ясна зоря майбуття. Треба завжди пам’ятати, що головне призначення людини на землі – служити своєму народові. Людина завжди повинна залишатися людиною, незалежно від того, з ким і на яких перехресних стежках вона зустрічається.

docx
Додано
7 березня 2019
Переглядів
25362
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку