Урок позакласного читання. Спілкування на запропоновану тему. Спілкування на матеріалі , доступному підліткам: телебачення, інтернет, шкільний підручник, спогади рідних, самостійно прочитаний твір, виступ актора, розповідь вчителя. У фіналі спілкування фонові знання учня, доповнені матеріалами уроку, перетворяться на знання та переконання підлітка, і він знайде слова відповісти на актуальні для сучасного громадянського суспільства питання.
7 клас Зарубіжна література Дата __________
ТЕМА: Поетизація подвигу простого солдата у Великій Вітчизняній війні. Історія одного вірша. Олександр Твардовський “Я був убитий під Ржевом…”
МЕТА( формувати компетентності):
предметні : формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально – пізнавальних і практико – орієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:
емоційно- ціннісної: розширити коло читацьких інтересів школярів, зацікавити життям і творчістю письменника; виховувати культуру читання, естетичні смаки, кращі моральні якості; літературознавчої: розвивати навички самостійного читання й аналізування художніх творів,
діяльнісної : розвивати спостережливість, логічне й образне мислення, пам'ять, вчитися висловлювати свою думку;
ключові ( УМІННЯ ВЧИТИСЯ: розвивати навички самоорганізуватися до навчальної діяльності; КОМУНІКАТИВНІ: навички працювати в групах, висловлювати свою думку ІНФОРМАЦІЙНІ: розвивати вміння характеризувати героїв
ЗАГАЛЬНОКУЛЬТУРНІ: зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
ТИП УРОКУ: бесіда з позакласного читання.
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВЯЗКИ: українська література, історія, образотворче мистецтво, мистецтво.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ: урок – тренінг
ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації , роздатковий матеріал (для роботи в парах, біля дошки, індивідуально), ІТ наочність
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми, мети уроку, робота над епіграфом до уроку
*Вступне слово вчителя
Нині багато хто надає перевагу перегляду кінофільмів по телебаченню, в Інтернеті, а не читанню звичайних книг, уважаючи, що кінофільм (або телепередача) є рівноцінною заміною книги, за якою його знято (або про яку розповідається). Насправді, переглядаючи кінофільми та телепередачі, ми сприймаємо інформацію візуально та емоційно. Кіно та телебачення як види мистецтва мають своє вагоме місце у нашому житті. Книга вимагає від читача роботи думки, душі, дає змогу перечитати уривки, замислитися над сторінками, що чимось зацікавили. Влучне, красиве художнє слово приносить читачеві можливість отримати естетичну насолоду. Вірші про подвиг простого солдата у Великій Вітчизняній війні , які ми сьогодні розглядатимемо, належать до кращих художніх творів не лише російської, але й світової літератури. Тому знати про існування таких творів мистецтва слова просто необхідно. Але це я так думаю. Як вважаєте ви, скажете в кінці розмови на запропоновану тему уроку.
*Перегляд слайдів ПРЕЗЕНТАЦІЇ №1,2,3
* Перегляд відеоролика із фрагментом репортажу про події біля Вічного вогню в Києві (молодь смажить яєчню, вогонь залито цементом)
- Аналітичне коментування(робота над епіграфом до уроку)
Та у мертвих безмовних
Є відрада одна:
Полягли за вітчизну -
Й врятувалась вона.
О. Твардовський
ІІ. Формування вмінь та навичок.
Бесіда з позакласного читання
Перед читанням
1.СЛАЙД №4. З'ясування читацьких інтересів школярів. Коментування вчителем.
У світі мистецтва
2. СЛАЙД № 5 . Заслуховування повідомлення про художника С. Красаускас , демонстрування ілюстративних матеріалів, які будуть супроводжувати розмову про поезію.
Коментар архіваріуса
3.СЛАЙД № 6, 7. У чому полягають особливості віршів про війну?( жанри «Лист з фронту» та ліричний вірш-роздум)
Літературознавча довідка
4. СЛАЙД №8. Що таке трагічний пафос у літературі?(робота з підручником над термінами ТРАГІЧНЕ та ПАФОС)
5. СЛАЙД № 9, 10. Розповідь вчителя про війну у творчості відомого російського поета
Олександра Твардовського, український мотив.
Літературний багаж
6. СЛАЙД № 11. Бліц- перекличка(Які з віршів, пісень, кінофільмів про Велику Вітчизняну війну найчастіше згадують у вашій сім’ї?)
Літературний практикум
7. СЛАЙД №12. Виразне читання вірша О. Твардовського “Я був вбитий під Ржевом…”( Робота з підручником стор. 234-235)
Коментар архіваріуса
8. СЛАЙД № 13-24. Розповідь вчителя про Ржевську битву, історію пошуків загиблого солдата. Спостереження за типовістю(схожістю) ситуації із реального життя та ситуації із вірша О. Твардовського.
Літературний практикум
9. Слайд № 25. Бесіда з елементами текстологічного аналізу вірша
О. Твардовського “Я був вбитий під Ржевом…”
Літературний багаж
10.СЛАЙД № 26, 27 Вірш О. Твардовського “Я знаю, никакой моей вины…”. Аналіз вірша( евристична бесіда з учнями)
III.Проміжний підсумок
Подискутуймо!
11.СЛАЙД № 28. Проблемне запитання
*А як, на вашу думку, звучали б у наші дні слова учасника війни, що залишився серед живих? Про які почуття свідчили б його спогади?
12. Слайд № 29. Узагальнююча бесіда
Творчий проект
Оформити сторінку(А-4) для збірки віршів «Війна у пам'яті і в серці. Лірика воєнних років» ( тексти віршів роздруковані на аркушах-заготовках )
ІV. Домашнє завдання
V. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення: