Тема: Поезія в природі - природа в поезії.Джон Кітс – англійський поет –лірик. Поетизація образу природи у вірші «Про коника та цвіркуна».
Мета: формувати розуміння ключових компетентностей:
- розуміння краси навколишньої природи, усвідомлення взаємозв’язку і людини з природою та відповідальності за свої вчинки; вміння проявляти ініціативність, захищати особистісну позицію;
формувати предметні компетентності:
- вміння виразно читати і емоційно сприймати вірш Кітса, виявляти специфіку літературного пейзажу у творі.
Тип уроку: формування компетентностей
Епіграф: Ми приходимо у світ для того,
щоб зрозуміти красу
В.Сухомлинський
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго ранку - травам росистим,
Доброго ранку - квітам барвистим,
Доброго ранку - сонечку ясному,
Людям усім і усьому прекрасному!
Діти, передайте виразом обличчя свій настрій. Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм із товаришами.
II. Повідомлення теми і мети
Учитель. Ми приходимо у світ для того, щоб зрозуміти красу...
В. Сухомлинский .Чи погоджуєтеся ви з тим, що потрібно навчитися бачити красу? Яку? Де її шукати? На уроці ми будемо вчитися бачити, відчувати, розуміти красу навколишнього світу.
Слайд 3 (Учні записують у зошитах тему уроку.)
Учитель Навколишній світ постійно змінюється. Тільки було літо, вже у двері стукає осінь,а там і зима не за горами. А людині залишається лише спостерігати за розмаїтими витворами природи. Послухайте легенду про пори року.
Порами року стали діти Сонця. Першою полетіла Весна. Вона булла дуже гарна,і Сонце подарувало їй вічнумолодість. Перші ніжні квіти, голубі й білі проліски, буйно-зелене вбрання землі, блакитне небо принесла вона людям.
Через три місяці виряджав батько другу дочку - Літо: "Ти в мене красуня і в придане я тобі дам вічну красу". Нагородило Сонце доньку яскравими соковитими барвами.
Нарешті батьківський дім залишила й Осінь. "Забирай усе моє багатство, -сказало Сонце. – Віддаю тобі все золото. Будь щедрою, не скупися, і люди тебе полюблять".
На другому кінці світу збиралася в дорогу єдина дочка Мороза - Зима. Росла вона в холоді, злиднях і не мала розкішного вбрання. Мороз зібрав усе своє багатство — і вийшла жменя срібла. Засмутилась Зима. Як їй сподобатись людям? Почала виробляти з різними візерунками зірочки, тоненькі, легенькі. І стали вони сніжинками. Підкинула їх Зима до неба — закружляли вони в легкому танку
Все навколо змінилося: земля вкрилася білим пухом. Дихнула Зима на дерева - і вони вкрилися гірляндами інею. Під стріхами повісила дзвінкі бурульки, блискучі, мовнамисто. А коли почала малювати візерунки, то відчула себе щасливою і вирішила віддати людям усе, що мала. Але в Зими була тільки біла фарба. Тоді вона підмішала в неї жменю срібла - і все заблищало, засяяло, мов у казці. Люди були зачаровані.
Чарівна природа у всі пори року, але у кожного з нас є своя улюблена пора. А яка у вас улюблена пора року?
(Учні розказують).
ІІІ Актуалізація опорних знань
Учитель «З чого починаються вірші? Іноді — із дзвінкого слова, іноді — з шелесту осіннього листя, шелесту трави, зі згадки про лагідне й тепле літо... Але з чого вони б не починалися, основа їхня завжди любов. Любовдо мами, до вчителів, друзів, до сонця й дерев, до Батьківщини». (А. Костецький.) Людей, які пишуть вірші, називають поетами. Життя подарувало кожному зі слов'янських народів його найвизначнішого поета. В Україні це був Тарас Шевченко, в Росії – Олександр Пушкін, у Чехії - Ян Незвал, у Польщі-Адам Міцкевич. Письменники, художники, композитори за допомогою своїх специфічних засобів передають красу природи. Для художника – це фарби, для композитора - музичні звуки, для вишивальниці – це різнобарвні нитки, а для письменника і поета - слово.
З давніх – давен люди захоплювалися не лише барвами природи, а її неповторними звуками і намагалися наслідувати їх у своїх музичних творах.
Композитор Чайковський створив популярний фортепіанний цикл «Пори року», який складається з12мініатюр: кожному місяцю року відповідає одна п’єса. Моцарт, Шопен, Паганіні передавали чарівні звуки природи в музиці.
Сьогодні ми познайомимося з поетом, для кого природа – це не тільки місце відпочинку, а й джерело натхнення, скарбниця тем і сюжетів для творчості. Знайомтесь – Джон Кітс. (Презентація портрета)
ІV. Формування компетентностей.
1. Знайомство з біографією поета ( випереджальне завдання)
Джон Кітс — англійський поет. Народився Джон Кітс у 1795 р. в сім'ї колишнього конюха, який після одруження став досить заможним власником кінного двору. Він був найстаршим з чотирьох дітей. Дуже любив двох своїх братів і сестру, сумував у розлуці з ними. Дитинство обірвалося раптово із трагічною смертю батька: він вбився, упавши з коня. Мати через два місяці після загибелі батька вийшла заміж. Другий шлюб був невдалий і через два роки розпався. Мати віддала дітей на виховання своїм батькам, бачили вони її досить рідко. У 1810р. Мати померла від сухот на руках Джона. Від цієї ж, успадкованої від матері, хвороби згас і молодший брат Том.
У неповних вісім років почав навчання у приватній закритій школі. Це була добра школа, а головне — син її власника Кавден Кларк — вчитель цього ж навчального закладу — став його старшим другом, прилучив до поезії. Опікуни наполягали на тому, щоб Джон став учнем хірурга та фармацевта в Едмонтоні. Навчання медицині було успішним, і через чотири роки він вже удосконалював свої знання в лондонському шпиталі Гая. Влітку 1816 р. склав фахові іспити і вже з осені міг практикувати як хірург та фармацевт.
На той час він вже займався поезією. Перша публікація — сонет «До самотності» - вийшла друком у травні 1816р. і це, мабуть, підштовхнуло до вибору літературного шляху. Та й під час операцій Джон думав більше про вірші… Спадщина, яка залишилася від діда, була надто скромною, тому жили вони досить бідно. Разом із братами оселився в Лондоні і навесні 1817р. побачив світ перший томик його поезій, названий просто «Вірші».
Учитель.. Картини природи в Кітса спокійні, гарні, осяяні літнім сонцем. Це луки, ліси, річки Англії. З уквітчаних пагорбів видно синьо-зелений океан, теж безмежно спокійний. Кожна квітка має свій характер, свою яскраву чи ніжну барву. Над ними в'ються бджоли і метелики, в небі літають ластівки, бринить спів жайворонка. Все оповите спокоєм, дихає нічим не обмеженою свободою і миром. Одним із найвідоміших творів ранньої поезії Кітса став прозоро-простий своїми образами й глибокий за думкою сонет «Про коника і цвіркуна».
2. Словникова робота .Сонет – це 14-рядковий вірш, який складається із двох катренів (чотирирядкова строфа) і двох терценів (трирядкова строфа). Найвідомішими творцями сонетів були італійці Данте Аліг’єрі, Франческо Петрарка, француз Вільям Шекспір.
Вірш Джона Кітса «Про коника та цвіркуна» відноситься до пейзажної поезії.
Запитання:
- Що таке пейзаж? (Пейзаж – опис природи в художньому творі. Він вказує на час і місце дії.)
- Які види пейзажів ви знаєте?(лісовий, степовий, морський, сільський тощо)
-Символ уроку – Коник. Що ви про нього знаєте? (Розповідьучнів).
1 учень. Коник на зріст з пальчик-мізинчик, зеленого кольору, 3 пари ніг, очі, живе в землі в ямці. Він німий, тертям крил створює тріскучі звуки, а грає своїми крильцями, наче на скрипці, Цвірчить з ранку до ночі.
2 учень. Цвіркун – зовні нагадує коричневого коника, але задні лапи у нього більші, він ними захищається. Живуть цвіркуни у полі, лісі, печерах, парках. Ведутьнічнийспосібжиття, тому вдень їх не знайдеш. Цікомахи не завдають людям шкоди. Харчуються квітками, листям. Є цвіркун хатній – завдовжки 2 см. солом’яного кольору. Сюрчить увечері і вночі. Є польовий, трошки більший – чорного кольору, живе в нірках.
Учитель. До поезії Джона Кітса в Україні зверталися різні перекладачі (Микола Зеров, Михайло Драй-Хмара, Дмитро Паламарчук), а найбільше – Василь Мисик, якому засобами української мови вдалося відтворити не тільки основний зміст творів митця, але і їхній ритм, суголосся звуків, що створюють неповторні мелодії віршів поета.
4.Робота з текстом вірша «Про коника та цвіркуна». Учитель читає вірш, супроводжуючи слайдами.
Словесне малювання.
- Які настрої викликали у вас картини природи, змальовані Дж. Кітсом у вірші?
- До яких роздумів вони вас спонукали?
(Висновок. Джон Кітс у вірші «Про коника та цвіркуна» передає своє особисте сприйняття вічного руху в природі і невмирущість краси життя.)
5. Словникова робота
Коник –комаха, яка здатна стрибати ;
Цвіркун – різновид коника, часто живе в людськійоселі;
Частоколи–огорожі;
Стерня –залишки стебел і корінців після скошування зернових;
Стодола-господарське приміщення для зберігання врожаю (снопів, сіна, полови, зерна;
Доли –долини, простір;
Сіножать – місце, відведене для косіння трави насіно.
- Перечитайте мовчки ще раз вірш.
5. Освітюючи емоції думкою . (Занурення у творчу майстерню поета)
-Вправа «Гостре око»
- На скільки частин ми можемо умовно поділити вірш? Чому?
(На дві картини: літа у першій частині і зими – у другій)
- Доведіть, що у першій частині показано картину спекотного літнього полудня. («опівдні», навіть «птахи мовчать серед гілок», коник ховається «у затінку стебла або стодоли)
- Який образ у перших двох строфах виступає па передній план? Аргументуйте відповідь. (Це образ коника, чий голос лунає навіть тоді, коли усе живе завмерло, втомившись від спеки; своїм співом він немов нагадує, що життя не припиняється ні на мить)
- Доведіть рядками із тексту, що у другій частині показана картина суворої зими. («…зима в мовчання крижане усе заковує»)
- Хто не кориться зимі? Про що він нагадує? (цвіркун своєю піснею нагадує про коника і тепле літечко)
Характеристика дійових осіб. У вірші є два літературні персонажі - Коник і Цвіркун. Порівнюючи опис цих літературних героїв, поміркуйте, хто з них головніший? ( Коник)
- Кому ви більше симпатизуєте - Конику чи Цвіркуну?
Учитель. Коник і Цвіркун ніби двійники, але Коник - це головний персонаж вірша. (коли, де, кому)
1. Коник співає влітку
свою безтурботну пісню 1.Цвіркун лише наслідує йому.
2. Коник
живе на волі, на просторі 2.Цвіркун у хаті.
3. Коник співає для всіх 3. Цвіркун співає для
обмеженого кола.
Висновок. Таким чином цвіркун і коник утворюють композиційне коло, підтверджуючи думку автора про вічний рух життя.
6.Визначення теми та ідеї твору
Тема - узагальнена основа змісту художнього твору, те, про що в цілому йдеться в ньому.
Ідея - головна думка, що служить узагальненим вираженням змісту всього твору й містить у собі оцінку зображених у ньому життєвих явищ.
Тема вірша «Про коника та цвіркуна» - зображено образ коника, який своїм співом нагадує про життя, що не припиняється ні на мить.
Ідея – «поезія землі не вмре ніколи», «поезія землі не оніміє» ( Це краса вічної природи, яка чудова будь-якої пори року).
- В яких рядках звучить головна думка твору? («поезія землі не вмре ніколи», «поезія землі не оніміє»).
- Як ви зрозуміли ці слова? (Природа завжди жива)
Фізкультхвилинка
Крильця пташки розправляють, (Руки розвести в боки)
Їх до сонця піднімають. (Руки вгору, потягнутись)
Потім можна політати (Покрутитися, рухи руками вгору та вниз)
І комашок поганяти.
На галявину злетілись, (присіли)
Там зернят вони наїлись.
Потім знову полетіли. (Рухи руками вгору та вниз)
У гніздечко хутко сіли (Сісти на місця)
Учитель. Зверніть увагу на вислів «поезія землі».
Поезія – це мистецтво, а земля – це природа. Але для Джона Кітса вони нерозривні і перебувають у постійній гармонії .
Поет утверджує думку про вічний рух життя. Поезія звучить оптимістично, піднесено- емоційно. Поет,змальовуючи красу природи, використовує антитезу – протиставляє спеку,втомлених птахів коникові, а довгу зимову крижану ніч та тишу – цвіркунові та теплу. Поет утверджує думку про те, що поезія землі не вмре ніколи. Адже поезія землі – це життя!Ідея твору - поезія землі не знає смерті!
Навіки не замре, не припиниться Поезія землі…
Що є поезія землі? Це — вічний рух життя.
Складання сенкану « Поезія землі»( за опорними словами)
Що? Поезія землі
Яка ? Вічна, красива, безсмертна (мертва, зелена, весела, співуча, тонка)
Що робить? Не вмирає, не німіє,звучить ( співає, грає, сумує,мовчить)
Приносить насолоду людині (приносить користь, допомагає збагатитися)
Що? Життя ( краса, щастя, природа,зелень, спів)
8.Проба пера А зараз давайте уявимо себе поетами.
«Поетична скринька» Швидко слово називай – йому риму добирай.
Затремтіла в лісі гілка, Бо на неї сіла … (білка). Грає весело сопілка: Мабуть прилетіла… (бджілка). Осіннє листячко летить І під ногами … (шелестить), А колір листя розмаїтий, Теплом і сонечком …(зігрітий), Бо осінь просто пречудова, Щодня на осені … (обнова).
V. Підсумок. Рефлексія
Прийом «Асоціативне гроно»
Я – частинка природи, тому:
-берегтиму природу, піклуватимуся про неї;
- саджатиму дерева, кущі і квіти;
-не буду смітити;
- допомагатиму зимуючим птахам, виготовлю годівнички.
Клоуз-тест (тест-доповнення)
Сьогодні на уроці ми познайомилися з творчістю…(Джона Кітса)
Учитель. Відомий педагог В.Сухомлинський писав: «На світі є не тільки потрібне й корисне, є ще й прекрасне. Перед людиною відкрилась радість життя, тому що вона почула шепіт листя і пісню коника, журчання весняного струмка і срібні переспіви жайворонка в спекотному літньому небі, тремтливий дотик сніжинок і стогін заметілі, ніжне хлюпотіння хвиль і урочисту тишу ночі, почула і, затамувавши подих, слухає сотні і тисячі літ чудову музику життя». Цю «чудову музику життя» ви відчували, коли на сьогоднішньому уроці вперше слухали сонет Джона Кітса.
Поезія, музика, живопис і природа нероздільні. Вони є незаперечним вираженням Краси і Гармонії, а значить і самого Життя. На цьому наш урок закінчується. Але, яка ж природа без дарунків?!
На згадку про наш урок нехай у кожного з вас залишиться цей останній осінній листочок. Спасибі, діти, за уважність, активність, емоційність.
VІ. Домашнє завдання
1.Прочитати статтю підручника
2 Виразне читання вірша Кітса
3. Створити ілюстрацію до вірша Джона Кітса.(за вибором учнів)
4. Вивчити сонет(за вибором учнів)
Побажання.
Учиться любити все навколо себе:
Траву і квіти, кущик, деревце,
Жучка і пташку, і блакитне небо,
І синьооке чисте джерельце.
Усе прийшло на білий світ, щоб жити,
Щоб дарувати радість і красу...
Дмитро Білоус