Українознавство
6 клас
Тема: Покликання людини. До чого я покликаний.
Мета: глибше ознайомити учнів з поняттям « життя», «покликання»; допомогти з’ясувати такі питання: для чого людина живе на Землі? Що зробити для того, щоб життя було гарним?; виявити причини життєвих негараздів та шляхи їх усунення; вчити вихованців аналізувати свої вчинки, вчинки оточуючих; Формувати високу мовну культуру, встановлювати тісні стосунки з рідними, однолітками. Виховувати чесність, довіру, відвертість, людяність, етичні норми поведінки.
«Пам'ятай! Життя — це дар, великий дар. І хто його не цінує, той цього дарунка не заслуговує».
(Леонардо да Вінчі)
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь
Обладнання:
1) картки із висловами про сенс життя; пелюстки квітки;
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання:
Не просто слухати, а чути!
Не просто дивитись, а бачити!
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Розшифруйте анаграму роприда
На минулому уроці ми говорили про природу, скажіть –що таке природа?(все що нас оточує)
Чи є людина часткою природи?
Як людина впливає на «здоров’я» природи?
Як природа може вплинути на людину?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Відгадайте загадку:
Воно належить мені, але інші вживають його частіше за мене? (ім’я)
Повідомлення теми і мети уроку
ІV.Сприйняття учнями навчального матеріалу
Учитель. З античних часів людство у своєму житті користується правилом, сформульованим філософом Піфагором: «Людина - міра всіх речей», а цінність людського життя - це найвища суспільна цінність. Людина - частина суспільства, вона має свої права та обов'язки. Основне право людини - це право на життя. Захист
цього права - найважливіший пріоритет цивілізації. Кожна людина хоче прожити своє життя недаремно, хоч і розуміє це кожен по-своєму. Нам дано дуже багато, перед нами лежать мільйони доріг. Важко визначити, якою саме піти, чому присвятити свій час та сили. Мені здається, у кожної людини є своє призначення, бо всі ми різні, унікальні. Та є й таке, що об’єднує нас усіх.
Учитель. Сьогодні ми з вами поговоримо про цінності життя, подумаємо над питаннями:
- Для чого Живе людина на Землі?
- Що потрібно зробити, щоб життя було в радість?
- Що таке покликання людини?
- Які ідеали і цілі в житті можна вибрати?
Фізхвилинка
І. Технологія «Мозковий штурм».
- Що для кожного з вас найцінніше в житті?
(родина, здоров'я, щастя, ,гроші, друзі і т. д.)
Слово «життя» багатозначне. Воно охоплює різні сторони дійсності:
— суспільне, індивідуальне життя;
— матеріальне, духовне;
— щасливе, багате,
- Чи визначились ви ким хочете бути в житті, до чого увас є хист?
Життя людини неповторне і звичайне, радісне і смутне, повне переживань. Людей — мільйони, усі вони неповторні й не схожі. Вони, як зірки на небі, що горять незвичайним світлом їхнє життя гірке, як полин, і солодке, як мед. Життя кожного — це дорога, якою тільки йому призначено пройти. І якою буде ця дорога залежить... Від кого?
«Не витрачай час на міркування про те, що і заради чого робиться, тому що життя — це спектакль (драма), план якого складений Богом і не доступний людському розумові»,— сказав Марк Аврелій. Але драма укладена не в неминучості долі для людини, а в силі або слабості характеру, здатності або нездатності реалізувати життєві можливості.
2. Технологія «Вільний мікрофон».
Кожен бажаючий швидко і чітко висловлює свою думку.
Обговорюються питання. Після кожного робиться висновок.
— Чи може кожна людина жити так, як хоче? Що для цього потрібно?
Висновок. Людина може жити так, як хоче, тобто запланувати своє життя, поставити мету, вибрати шлях для її реалізації. Усе залежить від її характеру, сили волі. Необхідно вміти переборювати труднощі, мало одного бажання. Необхідна праця, боротьба, сила волі, щоб досягти чого - небудь.
- Чи справедливе твердження: «Моє життя, як хочу, так і живу»?
Висновок. Потрібно пам'ятати, що живеш серед інших людей, поважати їхнє право на життя.
- Що важче: будувати життя чи пристосовуватися до нього? Висновок. Простіше пристосовуватися .
3. Робота в парах «Квітка щастя».
— Що потрібно для щасливого, здорвого життя?
Кожній парі дається по дві пелюстки (усього їх 12). Діти повинні обговорити і написати свою думку, тільки одну. Потім збирається квітка. Усі разом обговорюють, що вийшло. Учитель підводить учнів до думок про необхідність знань, здорового способу життя. Усі разом будують шкалу цінностей.
Висновок. Жити щасливо - мати повагу людей, здоров'я, любов, друзів; роботу і т. д.
4. Вправа «Ким я хочу бути».
Робота проводиться в парах або групах. Роздаються картки діти пишуть про майбутню професію 2-3 хвилини йде обговорення, потім учні зачитують і називають переваги обраної професії.
1. Світ належить оптимістам, песимісти — тільки глядачі. (Ф. Гізо)
2. Жити — це не означає дихати, це означає — діяти. (Ж.-Ж. Руссо).
3. Наше життя — це те, що ми думаємо про нього. (Марк Аврелій)
4. Ключ до життя — служіння людям. (Д. Джексон)
5. Найвища із книг — книга життя, яку не можна ні закрити, ні знову відкрити за своїм бажанням. (А. Ламартін)
6. Жити— означає не тільки задовольняти матеріальні запити організму, головне — розуміти свою людську необхідність. (Жуль Берн)
7. Людське життя — це найвища цінність, щастя можливе, але воно залежить від людини.
Людина повинна зрозуміти свою життєву мету, намітити шляхи її досягнення і йти до неї, поважаючи оточуючих, не залишаючи за собою руїни, тобто «за будь-яку ціну».
Пошук сенсу життя, свого місця в ньому — дуже складна робота. Давайте і ми спробуємо виробити правила, яких ми будемо дотримуватись у житті. Адже потрібно завжди починати влаштовувати світ із себе: з життя в класі, у родині, спілкування з друзями, родичами, учителями, з власного відношення по своїх прав і обов'язків.
(У процесі обговорення виробляються загальні правила )
Правила:
1. Адекватно приймати дійсність.
2. Приймати себе і навколишніх такими, як вони є. Поважати усіх.
3. В усіх і всьому шукати лише гарне.
4. Вірно дружити, вибирати гідних друзів.
5. Розвивати почуття «добра» і «зла».
6. Думати не тільки про себе, але й про те, як іншим поруч з тобою.
7. Вести здоровий спосіб життя і фізичний, і духовний.
8. Турбуватися про навколишній світ (природу).
9. Нести відповідальність за всіх і все.
Підведення підсумків:
— Що з почутого сьогодні вам запам'яталося?
— Що ви взяли для себе із сьогоднішнього уроку?
— Що сподобалося, що ні?
Висновок: На сьогоднішньому уроці ми торкнулися дуже важливої теми – життя. І я впевнена, що ви дуже уважно слухали сьогоднішні висловлення про життя і все ж розповіли, що саме для вас означає термін життя. То ж давайте разом користуватися нашими правилами життя.
VІ. Оцінювання
Домашнє завдання
Написати власні правила життя.