Поле чудес "Числа стародавні, але завжди юні"

Про матеріал

МЕТА ЗАХОДУ:

1.Вдосконалювати формування навичок усної лічби для успішного опрацювання складних математичних понять.

2.Повторити вміння студентів орієнтуватися в постанові багатоцифрових чисел у порядку зростання, зменшування.

3.Збільшити науковий кругозір студентів.

4.Показати зв'язок чисто математичних завдань з історією України, із знаннями дітей про природу, тварин, навколишній світ.

5.Розвивати математичні здібності студентів.

6.Розвивати кмітливість студентів, логічне мислення і увагу.

7.Виховувати уважність, допомагати засвоювати матеріал.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“ЧИСЛА СТАРОДАВНІ, АЛЕ ЗАВЖДИ ЮНІ”.

 

 

Картинки по запросу цікава математика

Картинки по запросу цікава математика

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Тим, хто вчить математику,

Тим, хто вчить математики,

Тим, хто любить математику,

Тим, хто знає математику,

Тим, хто ще не знає,

Що він любить математику

Дане свято присвячується.

                                                                                                                                         ( слайд №3)

МЕТА ЗАХОДУ:

  1. Вдосконалювати формування навичок усної лічби для успішного опрацювання складних математичних понять.
  2. Повторити вміння студентів орієнтуватися в постанові багатоцифрових чисел у порядку зростання, зменшування.
  3. Збільшити науковий кругозір студентів.
  4. Показати зв’язок чисто математичних завдань з історією України, із знаннями дітей про природу, тварин, навколишній світ.
  5. Розвивати математичні здібності студентів.
  6. Розвивати кмітливість студентів, логічне мислення і увагу.
  7. Виховувати уважність, допомагати засвоювати матеріал.

 

Обладнання:   дошка, крейда, ілюстрації до розповідей, схеми, малюнки, ікосаедр, різноманітні призи, математичні кросворди, екран, кінопроектор.

 

ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ

I.            Організація аудиторії.

  1. Вступне слово викладача.
  2. Умови гри.
  3. Вибір гравців на І тур.
  4. Проведення І туру.
  5. Вибір гравнців на II тур.
  6. Проведення ІІ туру.
  7. Вибір гравців на ІІІ тур.
  8. Проведення ІІІ туру
  9. Гра “Фінал”.
  10. Супер-гра.
  11. Підведення підсумків.

Проведення тесту: “Під якою цифрою Ви народились”.

 

 

 

Хід проведення

 

І. Організація аудиторії

  • Класна кімната прикрашена математичними кросвордами, моделями стереометричних фігур, рефератами з математики, які виготовляли самі студенти при підготовці до заходу.
  • Плакати з висловами про математику.
  • Математичні газети.
  • На дошці записана тема гри.
  • Епіграф (слайд №3).

 

ІІ. Вступне слово викладача

Викладач: Сьогоднішня гра – екскурсія в дивовижну країну, назва якої Математика. Наше свято присвячено старшій дочці Математики – Арифметиці. Тема сьогоднішнього “Поля чудес” – “Числа стародавні, але завжди юні”.

Все, що стосується чисел і все, що з ними повязане ми почуємо сьогодні. Почнемо нашу гру з невеликого дитячого вірша-жарту О. Ліфшица: “Три десятих”.

 

ТРИ ДЕСЯТИХ

         Хто це там в портфелі

         У гнівнім завзятті

         Задачник і зошити жбурляє по хаті?

         Без всякого сорому – прикра прикмета –

                          Щоденника сунув під ніжку буфета?

                          Будь ласка, знайомтесь –

                          Невдаха Андрійко,

                          Це жертва причіпок – одержав він двійку.

         Подер свій задачник, оха і аха:

         “Такий я невдаха!”...

         У чому ж причина, чи можна узнати?

         Не вийшла задача на кілька десятих.

                            Така вже дрібниця, і це безсумнівно,

                            Присікалась до хлопця Марія Петрівна.

                            Хіба ж то помилка? Якісь 2/10?

                            Андрійко обурений:

-Смішно сказати! Десяті...

Однак помилок щоб не мати.

Я прошу послухати мене, не сміятись.

Якби проектант саме так помилився,

                            Наш дім не стояв би – давно б завалився                                                                

                Руїнами стіни попадали б долі,

                Можливо, і нас привалило б у домі.

                На  міст ти сміливо ступав, не спинився,

Якби ж інженер був і тут помилився,

У воду холодну, Андрійку, ти впав би,

Лихий інженер той подяки не мав би.

Турбіна. От вал токарі розточили.

                             Але якби хлопці неточно робили,

                             Побачили б ми невеселу картину –

                             Від тої полмилки рознесло б турбіну!

                             Десяті!

І стіни вже зводяться косо!

Десяті!

І в річку вагони з укосу!

В аптеці не стільки чогось передали –

                             І ліки цілющі отрутою б стали.

                             Подумай спокійно, мій друже,

                             Не гнівно, невже тобі ворог

                             Марія Петрівна?

І знай: всі задачі слід вірно рішати,

Спіши з-під буфета щоденник дістати

 

ІІІ. Умови гри

1. Вибір гравців кожного туру буде проводитися в результаті правильних відповідей на поставлені запитання (викладач вибирає трьох експертів, які будуть йому допомагати).

2. Гра складається з трьох турів, фінальної гри та супер-гри.

3. Замість барабана “Поля чудес” на нашій грі буде використовуватись ікосаедр “Поля чудес”, на гранях якого стоять відповідні позначки:

        20 – кількість набраних балів

        Б – банкрут

        О – перехід ходу

        П – приз

4. Кожний гравець має право на хід. Він кидає ікосаедр і після його зупинки та грань, яка знаходиться зверху є результативною.

5. Після зроленого ходу гравець називає букву загаданого слова або називає його повністю.

6. Всі студенти, які приймають участь у грі, отримують приз.

ІV. Вибір гравців на І тур ( по три гравці )

Приймає участь вся група студентів.

Завдання 1. Два батьки і два сини спіймали трьох зайців, а дісталося кожному по одному зайцю. Питається, як це може статися?

Відповідь: Це були дідусь, його син і онук. З цих трьох чоловік два є батьками і два є синами.

 

Завдання 2. Хто виявиться важчим, перший людоїд, який важить 48кг і на вечерю зїсть другого, чи другий, який важить 52кг і з’їсть першого?

Відповідь: Однакові.

 

Завдання 3. Яка з цих старовинних числових нумерацій є єдиною, яка збереглася на цей час і дуже широко застосовується?

Відповідь: Римська нумерація.

 

V. Проведення І туру

Приймають участь 3 гравці, решта – вболільники.

Викладач: Як називається спосіб поступового “просіювання” чисел, який був придуманий більш ніж 2000 років назад одним із грецьких математиків (спосіб отримання простих чисел)? Малюнок на дошці.

 

Е

Р

А

Т

О

С

Ф

Е

Н

О

В

Е

 

Р

Е

Ш

Е

Т

О

     

                                    12 б                                                                            6 б

Підказки:

  1. Розповісти в чому полягає цей спосіб (за малюнком).
  2. Цього грецького математика звали Ератосфен.
  3. Ератосфен не закреслював числа, які кратні 2, 3, 5 та іншим, а проколював отвори над ними. Отримували решето, скрізь отвори якого наче просіювалися складені числа, а прості залишалися.

Нагородження подарунками учасників туру.

 

Рекламна пауза. Студент розповідає вірш “Нуль”.

 

 

НУЛЬ

           Ось круглий нуль або нічого.

           Послухай казочку про нього.

           Веселий нуль прошепотів

           Сусідці-одиниці:

                                               -С тобою поруч я б хотів

                                               Постояти, сестрице!

                                               Та одиниця каже:

                                               Ні, Ти – нуль, число нікчемне.

           Не стій зі мною, бо мені

           Це зовсім неприємно!

           А нуль на це: - Я знаю сам,

           Що в світі значу мало...

                                               Та якби поруч стати нам,

                                               Десятка б з тебе стала!

                                               Поглянь на себе: ти ж у нас                

                                               Мала та худорлява,

           Та станеш більша в 10 раз,

           Коли я стану справа!

           Нехай не кажуть, що нулі

           Такі нікчемні та малі:

                                               Із двіки – 20 зроби ми,

                                               Із трійки – зробим 30,

                                               З четвірки – сорок, а з семи –

                                               Аж 70, дивіться!

           Отож, хоч нуль – ніщо й ніхто,

           Та два нулі на місці

            Із одиниці зроблять 100,

           А з двійки – цілих 200!

 

Три студенти повідомляють цікаві історичні факти.  ( слайди №4-7)

 

VІ. Вибір гравців на ІІ тур

Приймає участь вся група студентів.

Завдання 1. Скільки трикутників зображено на малюнку? ( слайд №8)

Відповідь: 35

 

Завдання 2. Послухайте уважно мою розповідь про видатну українську жінку і спробуйте назвати, хто це.

Перевірити правильність своєї думки ви зможете, розвязавши вираз. Відповідь останнього виразу буде кодовим ключем. (слайд №9).

Цікава, гарна, розумна жінка була здавна великим багатством України. З давніх часів кожний поважаючий себе чоловік мріяв мати за дружину українку. Королева Німеччини, Франції, велика Київська княжна, правнучка Ярославна. Поставлено їй памятник. Люди з різних країн поклоняються її відданості своєму народові, чесності, гідності. Генріх ІV неодноразово домагався її руки, хоч мав багато дружин. Життя сімейне її не склалося, за постійне знущання вона хотіла отруїти Генріха ІV. Ця жінка, забравши свого сина, втекла до Ватикану, вимагаючи поваги до себе і своїх прав.

Хтось здогадався, про кого йде мова?

 

         : 2 =                                1. Роксолана -                     ( слайд №9)

 

   4  х                 = 

                                                2. Євпраксія -

  1. х  4 =                                

                                                      

+ 16 =                            3. Ярославна -

 

Відповідь: Євпраксія.

 

Завдання 3. Діти, я хочу вам розповісти про гарну людину, борця за свободу України і українського народу, про людину, якою пишається наш народ.

Перевірити правильність своєї думки ви зможете, розвязавши вирази. Число, яке найчастіше буде повторюватися у відповіді, є кодовим ключем. (слайд №10).

Це справжній лицар, дуже відважний. Літописець малює його так: “... був хоробрий, легкий на ходу, як барс; у поход не возив з собою ні казанів, ні наметів; спав на повсті, підмостивши у голові сідло і, як ішов із ким воювати, то посилав наперед себе своїх послів, щоб вони оповістили про те ворогів, кажучи: “Іду на вас”. Це він робив для того, щоб вороги мали час підготуватися до бою. Він вважав, що не по-лицарськи несподівано, потайки на когось нападати. Це був князь-вояка. Загинув у нерівному бою з печенігами. Печеніжський князь зробив чашу з його черепа, окував її золотом і на бенкетах пив з нею вино.

    82-23               77-19                                 1. Олег-82                                ( слайд №10)

    35+48              27+27                                2. Святослав-58

    64+35              64-63                                 3. Кий-99

  1.                                 25+57

Відповідь: Святослав.

 

VІІ. Проведення ІІ-го туру

Викладач: В галереї числових диковинок є число, яке зустрічається в самій назві збірника чарівних арабських казок. Це свого роду диво, яке змогло б вразити казкового султана не менше багатьох інших див Сходу, якби він здібний був цікавитись арифметичними диковмнками.

Ви, мабуть, зрозуміли про яке число я говорю.

Вірно, це число 1001.

Завдання. Назву якого літературного персонажу носить число 1001.

 

 

Ш

Е

Х

Е

Р

Е

З

А

Д

А

 

                                         10 б

Відповідь: Шехерезада.

Нагородження подарунками учасників.

 

Питання переможцю: Чим цікаве число 1001?

Фокус: 1. Записати будь-яке тризначне число (виконує студент).

2. Приписати до нього ще раз те ж саме число. Отримаємо шестизначне число, яке складається з 3-х цифр, які повторюються (виконує другий студент).

3.  Поділити його на 7, 11 і на 13 (виконують інші студенти).

4.  Ось те число, яке ви задумали (відповідь демонструється першому студентові).

Фокус проводить один із студентів, підготовлений заздалегідь.

Розповідь студента: Фокус заснований на цікавій властивості числа 1001: при множенні на нього будь-якого тризначного числа отримуємо результат, який складається з самого помноженого числа, тільки написано двічі.

 Запис на дошці: 1001 = 7х 11х13.

 

Рекламна пауза: Студент розповідає вірш “Гімн одиниці”.

 

ГІМН ОДИНИЦІ

Знайте всі: без одиниці,

Хоч вона й така мала,

Не могло б на світ зявиться

Ні єдиного числа.

       Числам тісно, їх немало!  

       Збільшенню межі нема.

            Та всі числа, щоб ви знали,

            Одиниця нам дала.

     Щоб узнать потужність вала,

     Швидкість птаха, вітру міць,

     Треба взяти нам число

     Різнойменних одиниць.

             Ця невтомна трудівниця

             Мрія небо й океан,

             Наша скромна одиниця –

             Чисел славних капітан.

 

Три студенти повідомляють цікаві історичні факти.  ( слайди №11-14)                                                                                                                                   

 

VІІІ. вибір гравців на ІІІ тур

Завдання 1. Послухайте уважно мою розповідь про птаха-щастя і спробуйте назвати його.

Перевірити правильність своєї думки ви зможете, розвязавши вирази. Відповіді поставте у порядку зростання. (слайд №15).

Летять птахи. У кожного птаха шия довга. А ноги ще довші. І шия, і ноги в одну лінію витягнуті. Летять вони один за одним, їх політ на клин схожий. Один птах попереду, а інші – у два ряди за ним.

Височенний птах. За метр висотою. Весь білий, тільки кінці на крилах чорні. А ноги, що чобітки, червоні. Неначе з казки зявився.

Люди з давніх-давен називають його птахом-щастя.

  • Про якого птаха йде мова?
  • Розшифруйте назву птаха, розвязавши приклади. Відповіді поставте у порядку зростання.

Р – 420 : 6                                Ь – 80 · 6                                     ( слайд №15)

А – 160 : 2                               Ж – 280 :7

У – 350 : 7                               Л – 800 : 2

Е – 400 : 2                                В – 300 : 3

 

40

50

70

80

100

200

400

480

Ж

У

Р

А

В

Е

Л

Ь

 

Завдання 2. В кімнаті чотири кути. В кожному куті сидить кішка. Навпроти кожної кішки по три кішки. Скільки всього кішок у кімнаті?

Відповідь: 4 кішки.

 

Завдання 3. Люди навчилися рахувати дуже давно. Першим природним інструментом рахуваня були пальці рук. Звідси бере початок десяткова система числення у багатьох древніх народів. Пізніше у єгиптян, греків, китайців і у деяких інших народів з’являється прилад для лічби, якийдуже нагадує нашу рахівницю. Як він називається?

Відповідь: Абак.  Вид його у різних народів був різний.

а) грецький “абак” – дошка, яка розкреслена на полоси, за якими пересували особливі шашки, що грали роль кісток на нашій рахівниці;

б) римський “абак” – форма мідної дошки з жолобами (прорізами), в яких пресували кнопки

 

ІХ. Проведення ІІІ-го туру

Викладач: Хто ця людина?

Народився 13 червня 1773 року в Англії. Прожив 55років. Почав читати коли йому було 2 роки. У 6 років він оволодів геометрією, у 8 – проводив геодезичні роботи. Знав багато іноземних мов. Усе життя він прагнув до того, щоб якомога більше вміти: навчився грати на всіх музичних інструментах, займався оптикою, акустикою, кораблебудуванням, астрономією, медициною,зоологією, разом з тим він знаходив час виступати у цирку, жонглював, ходив по канату.          

 

Т

О

М

А

С

 

Я

Н

Г

                                           

                     5 б                                                    

Відповідь: Томас Янг

 

Налагодження подарунками учасників туру.

 

Рекламна пауза: Три студенти повідомляють цікаві історичні факти.

 ( слайди №16-20)                                 

 

Х. Гра «фінал»

Завдання. Італійський знавець співвідношень між числами, а також дуже майстерний обчислювач, у 1202 році видав книгу, що містить сукупність знань того часу з арифметики і алгебри.

 

Ф

І

Б

О

Н

А

Ч

Ч

І

 

                                    9 б

Відповідь: Фібоначчі.

 

Нагородження призами учасників гри “Фінал”.

Рекламна пауза: Студенти співають пісню про математику.

 

Пісня про математику

       Сила точної науки,

       Що створив наш геній,

       Дала зброю людям в руки

       В праці їх щоденній.

              Писпів:

              Найдавніша на планеті,

              Між наук цариця –

              Математика ти наша,

              Вірна помічниця.

       Чи будинок зводиш, друже,

       Чи пливеш морями, -

       Скрізь вона тобі послужить,

       Всюди вона з нами.

              Приспів.

       На заводі і в друкарні,

       В відкритті галактик.

       Навіть лікар у лікарні

       Мусить її знати.

              Приспів.

        Любі числа, теореми,

        Формули чудові,

        Ви професій незліченних

        Друзі і основа.

              Приспів.

        Гей цю науку вивчати

        Кожному не пізно, -

        Ми із нею, друже-брате,

        Йдем по-різному.

              Приспів.

 

ХІ. Супер-гра

Завдання: Хто із геніальних російських математиків є автором слідуючих слів:

“...Все в природі підлягає вимірювання, все може бути пораховано”.

 

Л

О

Б

А

Ч

Е

В

С

Ь

К

И

Й

                                               

                                                12 б

Відповідь: Лобачевський.

 

Відразу дозволяється назвати 6 букв.

Нагородження переможця призами.

 

ХІІ. Підведення підсумків

Проведення тесту: “Під якою цифрою ви народились”.

Ви чули що-небудь про цифрологію? Вона існує біля тисячі років, найкращими спеціалістами в цій області є японці. Цифрологія займається дослідженням наших характерів: успіхів і невдач. Достатньо знати свою цифру життя, а для цього цифри дати народження (рік, число, місяць) додати в межах від 1 до 9. Це буде і особиста цифра життя.

Наприклад, людина народилася 31 травня 1968 року. Додаємо 3+1+5+1+9+6+8=33. Потім додаємо до однієї цифри: 3+3=6.

Отже, особиста цифра життя – 6.

Викладач: Народжених під цифрою 6 опікує Венера, яка доводить до ідеалу великі і високі цілі і гарантує їм гармонію в житті. Краса і гармонія – ключові питання в діяльності «шіток». Звідси любов до музики і мистецтва. Вони не виносять непорозумінь, тому кожне слово критики, яке хочуть спрямувати в чиюсь адресу, обов’язково «підслащують».

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
13 квітня 2018
Переглядів
1336
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку