Мета заняття:
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БАЗОВИЙ МЕДИЧНИЙ КОЛЕДЖ
ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
«ПОНЯТТЯ ПРО ВІДСОТКИ»
з дисципліни «Математика»
Викладач: Здор О. С.
Чернігів, 2015
Зміст
Актуальність теи
Часто доводиться розглядати соті частини різних величин: грошових сум, маси продуктів, об’єму товарів і т. ін. (соту частину гривні називають копійкою, соту частину метра — сантиметром).
Відсотки – одне з математичних понять ,яке часто зустрічається в повсякденному житті. Слово «процент» походить від латинського pro centum, що означає «від сотні», звідси й дві назви – процент і відсоток. Відсоток – сота частина деякої величини. У практиці ми досить часто маємо справу із сотими частинами (копійка, сантиметр), а тому соті дістали спеціальний знак % для позначення їх на письмі. Цей символ виник у ХV ст. в Італії.
Спочатку відсотки використовували тільки для фінансових операцій (прибутки з капіталу, сплата внесків, касові операції). Але згодом вони знайшли широку сферу застосування. Їх використовують для характеристики виконання виробничих планів, визначення зростання чи зниження продуктивності праці, режиму економії, собівартості та якості продукції. У відсотках ми виражаємо вологість повітря, жирність молока, вміст солі у розчині,кількість відсутніх учнів у класі. Відсотки використовують у шкільних курсах, зокрема у математиці та фізиці – під час обчислення відносної похибки вимірювання, у хімії для обчислення концентрації розчинів а також в інших випадках. Дуже широко використовуються відсотки в медицині при створенні відповідного якогось розчину.
Знання з теми «Відсотки» мають широке використання у повсякденному житті. Адже ринкова система постійно розширюється та вдосконалюється. Важливу роль у ринкових відносинах відіграють комерційні банки, які виконують 2 основні функції: зберігають грошові вклади і надають кредити. І сьогодні наше майбутнє дуже важко уявити без якісної математично-економічної освіти. Життя постійно вимагатиме від нас такої особистісної якості, як вміння бути діловою людиною.
ТЕМА: Поняття про відсотки
Мета заняття:
ТИП ЗАНЯТТЯ: Лекція у супроводі презентації Power Point
ФОРМИ ТА МЕТОДИ ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТТЯ:
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ'ЯЗКИ:
СТУДЕНТИ ПОВИННІ ЗНАТИ:
СТУДЕНТИ ПОВИННІ ВМІТИ:
МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА НАОЧНІ ЗАСОБИ :
проектор, ноутбук, екран, картки із завданнями із задачами з даної теми, картки для встановлення відповідності гра «Знайди пару».
ОРГАНІЗАЦІЙНА СТРУКТУРА ТА ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
Слово викладача
Проговорення епіграфу заняття (Слайд 1)
Епіграф заняття
«Немає жодної галузі математики,
якою б абстрактною вона не була,
коли-небудь не виявиться застосованою
для явищ дійсного світу»
М. І. Лобачевський
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ
Слово викладача
Технологія «Фантастична добавка»
Уявіть собі такий випадок. Ми живемо тепер у ХХІ столітті. Якщо б хтось із наших далеких предків, які жили рівно 1000 років тому, подумав би покласти в банк 1 копійку під 5% прибутку, то тепер ця копійка перетворилася б у велике багатство. Щоб судити про величину цієї суми, уявіть собі мільярд куль із чистого золота, кожна величиною із земну кулю. Вартість їх і є ця сума, у яку виросла 1 копійка.
3. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ ЗАНЯТТЯ
Слово викладача (Слайд 2-3)
4. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Слово викладача
Лекція у супроводі презентації Power Point
Відсотки – одне з математичних понять, які часто зустрічаються у повсякденному житті. Слово «процент» походить від латинського pro centum, що означає «від сотні», звідси і дві назви – процент та відсоток. Відсоток означається як сота частина деякої величини. У практиці ми досить часто маємо справу з сотими частинами (копійка, сантиметр, ар), а тому соті дістали спеціальний знак % для їх позначення на письмі. Цей символ % виник у XV столітті в Італії.
Вивчати відсотки почали дуже давно. Ще у ХІІІ – ХVI столітті усі підручники приділяють значну увагу відсотковим обчисленням. Уже в 1494 році користувалися відсотковими таблицями, які підприємства тримали в секреті.
(Слайд 4-5)
Спочатку відсотки використовували тільки при фінансових операціях (прибутки з капіталу, сплата внесків, касові операції). Але згодом вони знайшли широку область застосування. Їх використовують для характеристики виконання виробничих планів, визначення зростання чи зниження продуктивності праці, режиму економії, собівартості і якості продукції. У відсотках ми виражаємо вологість повітря, жирність молока, вміст солі у розчині, кількість відсутніх/присутніх учнів у класі і т.д. Відсотки ми часто використовуємо у шкільних курсах, зокрема у математиці та фізиці під час обчислення відносної похибки вимірювання, у хімії при обчисленні концентрації розчинів.
По телебаченню, радіо чи в Інтернеті можна часто зустріти інформацію типу: у виборах взяли участь 69,3% виборців, рейтинг переможця хіт-параду дорівнює 82%, банк нараховує 10% річних тощо. Очевидно, що без розуміння такої інформації в сучасному суспільстві було б важко існувати. Тому знання відсотків та загальні навички розв’язування типових задач на відсотки необхідне кожній людині.
Слайд 6
Для розв’язування задач на відсотки слід уміти записувати будь-яке число у вигляді відсотка і розв’язувати обернену задачу – вражати відоме число відсотків у вигляді дробового чи цілого числа.
Для найпростіших задач на відсотки уведемо таке позначення: х – деяка величина, що приймається за 100% (ціле), у - її частина, яка виражається числом відсотків р%. Залежно від того, що невідоме – х, у чи р найпростіші задачі на відсотки можна розділити на три види:
(Слайд 7-9)
Іноді для розв’язування таких задач складають пропорцію:
х – 100%
у – р%
Часто роблять поширену помилку: збільшення числа на р відсотків розуміють як збільшення на р. Але ж якщо число треба збільшити, наприклад, на 30%, то це означає, що воно збільшилося у 1,3 рази (а + 0,3а = 1,3а).
Крім того, якщо величина збільшилася, припустимо, на 20% (у 1,2 рази), тобто у раз, то воно становить свого попереднього значення (оскільки ). Навпаки, якщо після зменшення величина становить свого попереднього значення, то вона зменшилася у рази.
Вказаною залежністю між відсотками і відношеннями можна пояснити такі факти: при зниженні трудомісткості праці на продуктивність праці (обернена величина) збільшується на 50%; при зниженні цін на 20% купівельна спроможність населення збільшується на 25% і т.д.
Якщо людина не вносить своєчасну плату за що-небудь, то на неї може накладатися штраф – «пеня». Припустимо пеня складає 1% від суми плати за кожний день прострочення. Тоді, наприклад, за 20 днів прострочення сума пені складе 20% від суми плати. І зі 100 грн людина повинна буде внести пеню 100 · 0,2 = 20 грн, тобто всього заплатити 120 грн.
У різних випадках, для різних людей сума плати, час прострочення і пеня різні. Тому виникає необхідність скласти формулу оплати, яку можна використати при різних обставинах.
Позначимо: S – щомісячна плата, р% - пеня, п – кількість прострочених днів. Тоді, пеня, яку людина має заплатити за прострочення складе пр% від S, тобто 0,01рпS, а всього людині доведеться заплатити S + 0,01рпS = S(1 + 0,01рп).
Таку ж формулу використовують і у банках, якщо деяка величина збільшується або зменшується на однакову кількість відсотків за кожний фіксований період часу. Ця формула описує багато конкретних ситуацій і називається формулою простого відсоткового зростання.
(Слайд 10)
У банках для деяких видів вкладів (так званих термінових вкладів, які не можна взяти раніше, ніж, скажімо, через рік) прийнята така система нарахування: за перший рік перебування вкладеної суми в банк на рахунку нараховується, наприклад, 20% від неї. Якщо наприкінці року вкладник не зняв з рахунку ці гроші – «проценти» як їх звичайно називають, то вони приєднуються до вкладеної суми і наприкінці другого року 20% нараховуються уже із збільшеної суми. В даному випадку «відсотки» нараховуються на «відсотки». Для виведення формули складних відсотків розв’яжемо таку задачу: початковий внесок в банк дорівнює S грн. За рік нараховується р відсотків. Обчислити суму внеску через п років.
Через 1 рік сума внеску буде: S + S · 0,01р = S(1 + 0,01р).
Через 2 роки сума внеску буде: S(1 + 0,01р) + S(1 + 0,01р) · 0,01р =
S(1 + 0,01р) · (1 + 0,01р) = S(1 + 0,01р)2.
Через 3 роки сума внеску буде: S(1 + 0,01р)2 + S(1 + 0,01р)2 · 0,01р =
S(1 + 0,01р)2 · (1 + 0,01р) = S(1 + 0,01р)3.
Тобто через п років сума внеску буде: S(1 + 0,01р)п.
(Слайд 11)
Відмінність простого відсоткового зростання і складного відсоткового зростання полягає в тому, що при простому зростанні відсоток кожний раз обчислюють, виходячи з початкового значення величини, а при складному зростанні відсоток обчислюється від попереднього значення. Ця формула використовується не тільки в банковій діяльності, але і в будь-якій ситуації, коли розглядувана величини збільшується або зменшується на певну кількість відсотків, рахуючи від її попереднього значення.
Технологія особистісно розвивального навчання «Кола ідей»
Студенти об’єднуються у групи. Групи отримують однакове завдання. Спочатку протягом 1 хвилини студенти обговорюють задачу, потім група, яка перша знайшла шлях розв’язання вигукує «Ідея!» і пропонує свій спосіб розв’язування задачі. Ідея обговорюється, коментується і, можливо, доповнюється. Задача розв’язується на дошці.
Розв’язування задач (додаток 1)
Використаємо формулу складних відсотків Sп = S(1 + 0,01р)п. Зараз 2009 рік, тому п = 2009 – 1723 = 286. Sп = S(1 + 0,04)286 = S·1,04286 ≈ S·74393,5. До наших днів капітал збільшився б приблизно у 74393,5 раз.
(200 грибів)
(Перший і другий учні разом зібрали 46% + 32% = 78% усіх грибів, то третьому залишилося 100% - 78% = 22%. Ці 22% складають 44 гриби. Знайдемо число за його відсотком: 44 : 0,22 = 200 грибів)
(Якщо час на виконання однієї операції скоротили на 20% або на , то тепер на цю операцію затрачається попереднього часу. Оскільки продуктивність праці є оберненою величиною, то вона становить або 125% від попереднього значення. Тобто продуктивність праці збільшилася на 25%.)
(Якщо у свіжих фруктах міститься 72% води, то у них 28% сухої маси. Із 20 кг свіжих фруктів можна отримати 20 · 0,28 = 5,6 кг сухої маси. Сушені фрукти містять 20% води, то сухої маси в них 80%. Залишається знайти число за його відсотком: 5,6 : 0,8 = 7(кг))
(Нехай х - початковий план випуску продукції заводу за один місяць, що відповідає 100%. У січні завод випустив 1,05х продукції, а у лютому – 1,05х + 1,05х · 0,04 = 1,092х. За два місяці завод мав виконати 2х продукції, а виконав 1,05х + 1,092х = 2,142х. Складемо пропорцію:
2х – 100%
2,142х – у%.
Звідси у% = (2,142х · 100%) : 2х = 107,1%. Отже, план перевиконано на 7,1%)
(У 40 грамах 25%-го розчину міститься 40 · 0,25 = 10 грам кислоти. Нехай треба додати х грам води, тоді маса розчину стане (40 + х) грам і, оскільки цей розчин буде 10%-ний, то кислоти в ньому буде (40 + х) · 0,1 грам. Вміст кислоти при розведенні розчину не змінився, тому маємо рівняння: (40 + х) · 0,1 = 10. Звідси х = 60. Треба долити 60 грам води.)
6. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ
6.1 Слово викладача
На занятті ми розширили знання про відсотки, познайомились з основними типами задач на відсотки, з формулами простого та складного відсотка, навчилися застосовувати здобутті знання при розв’язуванні задач. А зараз повторимо найголовніше.
6.2. Фронтальне опитування за запитаннями
Гра «Знайди пару»
(Додаток 2, з використанням проектора: слайд 12-16): на екран виводиться задача. У студентів на столах лежать картки з типом задач на відсотки, необхідно встановити відповідність.
6.3. Інтерактивна технологія «Незакінчені речення»
6.4 Виставлення та коментар оцінок
7. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
(проектується на екран, слайд 17, надається усний коментар)
& 3, № 108, 111, 116, 123.
«Який сенс вивчення відсотків є у побуті та у суспільному житті?»
ПОБАЖАННЯ
Слайд 18
Я вам бажаю 100 % здоров’я, радості, удачі.
Над математикою жоден з вас в житті ніколи хай не плаче.
Прибутків щиро зичу вам у друзях, у родині, в грошах.
Знання міцні ви здобувайте, бо це завжди найлегша ноша.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1