Поняття про речення. Основні ознаки речення.

Про матеріал
Вчити характеризувати речення за його основними ознаками, розрізняти завершені і незавершені речення; розвивати орфографічну пильність та мовлення учнів, вміння аналізувати та узагальнювати мовні явища; виховувати інтерес до вивчення української мови.
Перегляд файлу

Тема. Поняття про речення. Основні ознаки речення.

Мета. Вчити характеризувати речення за його основними

ознаками, розрізняти завершені і незавершені

речення;

розвивати орфографічну пильність та мовлення

учнів, вміння аналізувати та узагальнювати мовні

явища;

виховувати інтерес до вивчення української мови. Обладнання. Комп'ютерна презентація, комп'ютерний

тест, диск «Українська мова», індивідуальні фішки,

записи на дошці, «Тлумачний словник школяра»,

орфографічні словники, сигнальні картки, картки з

рівневою самостійною роботою, листи

самоперевірки.

Хід уроку

 1. Актуалізація опорних знань і практичного досвіду учнів.

1. Організація класу. Вправа «Хвиля»

- Заплющіть очі. Відчуйте хвилю тепла і добра, яку дарують вам ваші рідні.
Подумки побажайте всім найкращого. Нехай взаємна підтримка допоможе
вам.

2. Хвилинка каліграфії. Виконання розчерку:

  • у повітрі за вчителем;
  • у повітрі самостійно:
  • у робочих зошитах. Бесіда:

 

  •      У яких буквах зустрічається подібний елемент?
  •      Які навички вдосконалювали під час хвилинки каліграфії?

3. АктуалІзаційна бесіда:

  • Що є найважливішим засобом людського спілкування?
  • Яка одиниця мовлення є найменшою?
  • У що зливаються звуки?
  • Що утворюємо зі складів?
  • У що об'єднуються слова?

П. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

1. Розповідь вчителя.

  • Готуючись до уроку, я прочитала вислів І. Вільде, який казав: «...Слова, наче кольорові камінці. І мало їх збирати в купу... Треба ще й уміти викладати візерунки з них. Уміти складати речення і правильно висловлювати їх.»
  • Пропоную вам обрати символічні камінці за власним вподобанням.
  • Ви помітили, що за картками «ховались» букви. Прочитайте слово, що утворилось. Воно підкаже назву нової теми. (Речення).

2. Повідомлення теми, завдань уроку.

  • Тема уроку: «Поняття про речення. Основні ознаки речення».
  • Які результати очікуєте отримати протягом уроку?
  • Отже, завдання уроку: вчитись характеризувати речення за його основними ознаками, розрізняти завершені і незавершені речення; розвивати орфографічну пильність та мовлення; виховувати інтерес до вивчення української мови.

Нам треба:

Знати:

Вміти:

-   основні ознаки речення;

-   характеризувати речення за

-   розділові знаки в кінці речення.

основними ознаками;

 

-   розрізняти завершене і

 

незавершене речення.

Ш. Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда з опорою на життєвий досвід.

- Пригадаємо, що ви знаєте про речення.

  • Речення складається зі слів.
  • Слова в реченні пишуться окремо.
  • Перше слово в реченні пишеться з великої букви.
  • В кінці речення ставиться крапка.

- Всі ці знання використовуватимемо на уроці.

2. Робота в групах.

  • Для подальшої роботи об'єднайтеся в групи за кольором обраних карток. Оберіть лідера, секретаря, спікера. Під час роботи користуйтесь правилами роботи в групі.
  • Вам слід пов'язати слова, записані на картках, між собою. Подумати, чи утворилось речення і довести свою думку.

При потребі звертайтесь до картки-орієнтира.

  1. група: Восени хлопчики і дівчатка поспішають до школи.
  2. група. На подвір"і їх зустрічає усміхнена
  3. група. Дзвінок. Урок. Тиша.

 

  1. Звіт груп.
  2. Колективний висновок:

Речення це одне або група слів, що виражає закінчену думку.

- Звірте висновок із правилом підручника. Чим ми його доповнили?

  1. Коментований запис доповненого речення 2 групи.
  2. Робота зі словниковим словом.

 

  • Яким словом доповнили речення7
  • Чи відоме його значення?
  • Як пояснює його значення тлумачний словник, прочитає черговий довідкового бюро.
  • Розгорніть орфографічні словники та відшукайте дане слово. Звірте правопис зі словником. Запам'ятайте, як пишеться дане слово.
  • Як по-іншому можна сказати на вчителя? (викладач, педагог). Саме такі синоніми і я знайшла в словнику.

7. Хвилинка відпочинку.

IV. Первинне застосування набутих знань.

1.Бесіда фронтальна.

  • Який розділовий знак поставили в кінці записаного речення?
  • Які ще розділові знаки ви знаєте?
  • Ось як цікаво їх називали в давнину:

?-питайник ! - окличний , - запинка

- А як ми називаємо їх зараз?

2. Повідомлення учнів.

- Бюро Всезнайок підготувало цікаву інформацію про ці знаки. Вони
користувались довідковою літературою.

Найдавніший розділовий знак - крапка. У деяких мовах минулого розділовий знак писали з шістьма, п 'ятьма, або чотирма крапками.

Знак питання з 'явився у 18 столітті. Вигадали його у стародавньому Римі. Знак оклику відомий уже майже 400років, раніше він мав назву «знак здивування».

Кому іноді називають бабусею нашого письма, хоча їй всього 300 років. Вперше вжив її Альдо Мануцці з італійського міста Венеції. Щоб розрізняти кому і крапку, він «приробив» крапці хвостика.

3. Ігрова вправа «Знаки загубились»

- Пропоную вам послухати речення і сигнальною карткою показати
необхідний розділовий знак.

Тихо у класі, бо йде урок (.)

А яка краса за вікном (!)

Осінь прикрасила дерева різнобарвним листям (.)

Чи любиш ти його шурхіт (?)

Мерщій після школи до парку (!)

- Які вміння відпрацьовували в ігровій вправі?

V. Творче застосування знань і навичок в нових або змінених умовах з
метою формування вмінь.

  1. Робота з підручником. Фронтальний аналіз виконання вправи 120 за завданнями підручника. Використовують метод «Прес» для доведення власної думки.
  2. Самостійний запис речень.
  3. Робота в парах. Взаємоперевірка. Звіряють роботу сусіда з листом перевірки на моніторі.

Холоднішає.

Спорожніло поле.

Притих ліс.

Ведмідь, борсук та їжак заснули до весни.

- Які вміння відпрацьовували?

  1. Індивідуальна робота. Один з учнів самостійно виконує аналогічне завдання за комп'ютером.
  2. Самостійна рівнева робота. Ознайомлення з часом виконання, змістом, формою перевірки та нормами оцінювання.

2 рівень

Які рядки слів можна назвати реченнями? Запиши.

Швидко пролетіло

Біля школи пожовтів клен.

Вночі з неба

Вітер тихо гомонить.

Вітаємо щедру осінь.

3 рівень

Поділи текст на речення. Постав розділові знаки. Запиши.

Як швидко літо проминуло вже на подвір "і хазяйнує осінь а ти любиш цю

пору року

4 рівень

Доповни речення. Запиши.

Швидко пролетіло літо і настала ________ • Не так гріє осіннє___.

Часто ідуть холодні________. Відлітають у вирій . Лісові

мешканці готуються .

  1. Самоперевірка. Самооцінка.
  2. Індивідуальне виконання завдання учнем за комп'ютером.

 VI. Підсумок уроку.

1. Складання, читання і тлумачення вислову І Цюпи:

Кожне слово - це ніби діамантова намистинка на великому разку нашої пребагатої мови,

2. Підсумкова бесіда.

- Доповніть речення:

Я навчився... Я вдосконалив... Я досяг...

 

docx
Додано
11 березня 2019
Переглядів
1606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку