УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ТА НАУКИ ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЧЕЧЕЛІВСЬКОГО РАЙОНА КЗО «СЗШ№89» ДМР
Тема: «Поняття про розріз як різновид зображень креслення»
Виконав вчитель креслення
Білик Е.С.
Дніпро, 2022 р.
Тема: Поняття про розріз як різновид зображень креслення
Мета: дати поняття про розрізи, їх призначення й правила виконання; розвивати навички побудови доцільних розрізів; продовжувати виконувати акуратність у роботі.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Методи: пояснення з демонстрацією.
Обладнання: креслярські інструменти, динамічні моделі предметів, плакати.
Очікувані результати: учні повинні знати: визначення розрізу; призначення розрізу; учні повинні вміти: виконувати і позначати розрізи на кресленнях предметів.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Учитель перевіряє наявність учнів, повідомляє тему – «Поняття про розріз як різновид зображень креслення». Пропонує записати тему до зошита креслярським шрифтом (тема написана на дошці). Разом з учнями вчитель формулює мету уроку, ознайомлює з мотивацією навчальної діяльності.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Вчитель актуалізує знань учнів: аналізує виконання практичного завдання, виносить загальні помилки на дошку, оголошує оцінки.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
Для деталей, що мають внутрішні порожнечі (отвори, вирізи та ін.), треба якомога чіткіше показати на кресленнях їхні контури. Для цього застосовують зображення, яке називають розрізами. Сьогодні на уроці ми познайомимося із поняттям розрізів.
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Пояснення (з демонстрацією розрізів)
Розгляньте плакат (рис. 1). Вгорі, на рис. 1, а розміщено наочне зображення і три вигляди деталі. Внутрішні контури подано на виглядах лініями невидимого контуру (штриховими).
Рисунок 1.а – утворення розрізу
На рис. 1.б зображено ту саму деталь, але на місці головного вигляду розміщено більш виразне зображення: на ньому невидимі контури наведено суцільними товстими основними лініями. Це і є розріз.
Рисунок 1.б – утворення розрізу
Розріз – це зображення предмета, подумки розсіченого площиною (або декількома площинами). При цьому частина предмета, що розташована перед січною площиною, видалена.
На розрізі показують те, що знаходиться в січній площині її за нею. Отже, розріз включає переріз. Зверніть увагу, що види зверху й зліва при цьому не змінилися (рим. 1.а,б).
Між розрізом і перерізом є розходження. Йому можна побачити, порівнюючи зображення І і ІІ на іншому плакаті (рис. 2).
Рисунок 2 – різниця між розрізом і перерізом
Згадаємо, що називається перерізом, розрізом.
Запишіть у робочу зошиті: «Розріз відрізняється від перерізу тим, що на ньому зображують не тільки те, що знаходиться в січній площині, але й те, що знаходиться за нею».
Порівнюючи на цьому кресленні (рис. 2) вигляди деталі й розріз, помітимо таке:
1. Штрихові лінії, якими на головному вигляді були зображені внутрішні обриси, тепер обведені суцільними основними лініями, оскільки вони стали видимі.
2. Фігура перерізу, що входить у розріз, заштрихована. Штрихування дане тільки там, де суцільні частини деталі потрапити у січну площину.
3. Лінія, що знаходиться на передній, не зображувальній частині предмета (контур зрізу), не зображена.
V. ЗАКРЫПЛЕННЯ ЗНАНЬ
Рефлексія
На рис. 3 подано головні вигляди та розрізи. Визначте, яким виглядам відповідає кожний з перерізів і розрізів, запишіть до таблиці у зошит.
Рисунок 3 – завдання для вправ
Рисунок 3 – продовження
1. Відповісти на запитання.
1) В яких випадках використовують розрізи?
2) В якому переваги розрізу перед перерізом при зображенні форми деталі?
3) Як виділяється фігура перерізу, що входить до розрізу?
2. Знайти відповідність між заданими виглядами, перерізами та розрізами. Відповідь записати до таблиці.
Вигляди та перерізи |
1 |
2 |
3 |
Розрізи |
|
|
|
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Фронтальне опитування
1. Яке зображення називають розрізом?
2. Чи змінюються інші зображення предмета, якщо його розрізати січною площиною?
3. Чим відрізняється переріз від розрізу?
4. Як виділяється фігура перерізу, що входить до складу розрізу?
5. Яка частина предмета уявно виділяється під час виконання розрізу?
Вчитель перевіряє завдання, робить аналіз помилок, визначає кращих учнів, виставляє оцінки за роботу на уроці.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Прочитати та проаналізувати матеріал на с. 147-149. Відповісти на запитання в тексті, виконати практичне завдання на с. 149
2. Прочитати та проаналізувати матеріал на с. 138-140. Відповісти на запитання в тексті, виконати практичне завдання на с. 141