До дітей зі складним дефектом належать ті, які мають аномалії розвитку сенсорних функцій( зору, слуху) у поєднанні з інтелектуальною недостатністю (розумова відсталість)Виділяють такі групи дітей із складним дефектом:-розумово відсталі глухі, або слабочуючі;-розімово відсталі слабозорі, або сліпі;-сліпоглухонімі;-глухі, слабозорі
У третю групу входять діти з так званими множинними порушеннями, коли є три або більше первинних порушень, виражених в різному ступені і призводить до значних відхилень у розвитку дитини. Це розумово відсталі, незрячі і слабозорі, глухі і слабочуючі, а також діти з порушенням опорно-рухового апарату.
До першочергових завдань входить проблема ранньої діагностики складного дефекту. Дуже пізня діагностика – типове явище в практиці корекційної роботи з такими дітьми. Внаслідок цього діти із складними порушеннями надто пізно потрапляють у сферу корекційного навчання. Нерідко така можливість виникає для них лише до початку шкільного віку, а то й пізніше.
Рекомендації щодо корекційно-розвивальної роботи з дітьми із складними порушенняминавчання практичних дій з предметами, без чого неможливо сформувати повноцінний образ предмету;використання соціальних способів дій з речами, що входять в безпосереднє оточення людини;спрямованість дій на задоволення потреб дитини.