Тренінг для здобувачів освіти 2-4 класів «Долаємо страхи»

Про матеріал
Навчитися ефективним технікам та способам подолання страху. Формування практичних навичок самоконтролю, саморегуляції в різних ситуаціях. Сприяння вихованню навичок збереження психічного здоров’я; створення дружньої атмосфери в групі.
Перегляд файлу

Тренінг для здобувачів освіти 2-4 класів «Долаємо страхи»

Мета: Навчитися ефективним технікам та способам подолання страху. Формування практичних навичок самоконтролю, саморегуляції в різних ситуаціях. Сприяння вихованню навичок збереження психічного здоров’я; створення дружньої атмосфери в групі.

Аудиторія: учні 2-4-х класів.

Тривалість: 60 хвилин.

Обладнання: плакат «Правила роботи групи», плакат із намальованою скринькою, фарби, пензлики, стаканчики для води, пластикові пляшки, портретні колоди МАК: «Persona», «Personita», колода карток «Cope», кошик для сміття.

 

Хід заняття

                                                                         Зроби перший крок, і ти зрозумієш, 

                                                                         що не усе так страшно

                                                                                                                Сенека

Вступ.  Доброго дня, діти. Сьогодні ми з вами поговоримо про страхи. Скажіть, будь ласка, чи чули ви це слово і що ви про це знаєте? Сьогодні ми з вами навчимося контролювати свої страхи, або взагалі перестанемо боятися того, чого боїмося. Спробуємо?

1.Знайомство. Вправа «Настрій» (10 хвилин)

Мета: створити сприятливу атмосферу для спілкування.

Завдання: А зараз мені б хотілося, щоб кожен з вас  подумав: на що схожий ваш настрій? Зосередьтеся, подумайте хвилинку, а потім поділіться з нами. Презентація себе. «Мене звуть…, мій настрій зараз схожий на …».

2. Правила роботи (3 хвилин)

Мета: вироблення правил роботи на занятті, спрямування учасників на активну, злагоджену роботу.

Оснащення: плакат «Правила роботи групи», маркери, скотч.

         Психолог пропонує прийняти правила роботи групи. Правила повинні бути такими, щоб всім було:

1. Цікаво! Для цього необхідно бути активним та уміти слухати кожного.

2. Комфортно! Забороняються образи, докори, звинувачення. А ось увага до позитивних сторін кожного вітається і навіть заохочується.

3. Безпечно! Все, що відбувається на заняттях, - для всіх, окрім нас, секрет.

4. Корисно! Виконуємо завдання сумлінно.

Діти можуть запропонувати свої правила, і якщо група згодиться, вони включаються в основний список.

Якщо діти згодні із запропонованими правилами, вони разом з психологом приймають правила.

3. Очікування. Вправа «Чарівна скринька» (5 хвилин)

Мета: виявити і сформулювати очікування учасників тренінгу.

Оснащення: плакат із намальованою скринькою, липкі стікери.

Психолог. Зараз кожен із вас отримає кольоровий папірець-діамант, на якому напише своє очікування від заняття (учасники тренінгу зачитують свої очікування, приклеюють стікери на плакат із намальованою скринькою).

4. Вправа «Що таке страх?» (5 хвилин)

Мета: виявити уявлення дітей про страх.

     Діти показують «страх» мімікою і жестами. Потім психолог пропонує пригадати приклади висловлювань і прислів’їв про страх (наприклад, «серце у п’ятах», «коліна тремтять», «у страху очі великі»).

    Під час обговорення слід звернути увагу дітей на те, що всі люди переживають відчуття страху. Причому вони не обов’язково є боягузами. Просто бувають ситуації, коли щось чи хтось навіює на нас страх.

5. Вправа «Портрет страху» (10 хвилин) (індивідуальна робота)

Мета: мотивація до подолання власного страху, зниження агресивності, замкнутості.  Розвиток мислення, уяви.

Оснащення: вологі серветки, фарби, пензлики, стаканчики для води.

Завдання 1. Психолог. Пропоную вам на вологій серветці намалювати свій страх або  те, що спонукає вас на страх, тривожність. (І пам’ятайте, малювати можна все, так як ви уявляєте, навіть якщо це буде незрозумілий малюнок). Головне, щоб ви спробували намалювати те, що вас бентежить, або хмурить, що викликає неприємні емоції. Відтворюйте свої емоції щодо вашого страху на серветці. Діти обирають різноманітні кольори, коли малюють свої страхи.

2. Дайте відповіді на запитання:

1. Чого саме ви боїтесь? 

2. Чому ви його боїтесь?

3. Коли саме ви почали його боятися?

Відповіді дітей не обговорюються.

6. Вправа «Долаємо страхи» (10 хвилин)

Мета: пошук шляхів подолання власного страху.

Оснащення: портретні колоди МАК «Persona», «Personita», колода карток «Cope».

Завдання:

  1.  

Робота з колодою карток «Personita». З відкритої колоди карток візьміть одну картку-портрет дитини,  схожої на тебе, яка чогось боїться (Додаток 1).

  1. Робота з колодою карток «Persona». З відкритої колоди карток візьміть одну картку-портрет дорослого, який міг тобі допомогти. Оживи цю людину. Уяви, що ви спілкуєтесь між собою. Що цей дорослий міг би  тобі сказати, як допомогти? (Ти не один, у тебе все вийде!) (Додаток 2).
  2. Робота з колодою карток «Cope». Уявіть, що у дорослого є можливість, щось вам подарувати.  З відкритої колоди карток виберіть картку-подарунок (Додаток 3). А тепер, заплющте очі, покладіть руку на груди і прислухайтесь до себе, що ви зараз відчуваєте? І давайте зробимо висновок, для чого була ця вправа?

7. Хвилинка релаксації «У страху очі – великі» (2 хвилини)

Мета: розслаблення, відпочинок, зняття напруги.

 Психолог. Діти пропоную вам закрити очі та уявити себе і свій страх. Не бійтеся його, а навпаки відкрийте перед ним очі широко, погляньте  йому у вічі і крикніть про себе голосно «Не боюсь і т.д.».

8. Вправа «Прощавай, страх» (5 хвилин)

Мета: позбавлення страху.

Оснащення: волога серветка з намальованими страхами, пластикова пляшка, кошик для сміття.

Психолог. Кожен із вас хотів би щось зробити зі своїми страхами? Я вам пропоную взяти в руки свої страхи (вологу серветку зі зображенням страхів), згорнути її й акуратно помістити у пластикову пляшку. А тепер скажіть своїм страхам слова прощання. Закрийте пляшку міцно і викиньте у кошик для сміття.

9. Словесне малювання «На що схожий мій настрій» (5 хвилин)

Мета: відстеження емоційного настрою наприкінці заняття.

Психолог. А зараз давайте закриємо очі, прислухаємося до свого стану, до свого настрою і скажемо, на що він схожий  саме зараз, якого він кольору, який  на вигляд. Поділіться з усіма, як змінився ваш настрій.

10.  Зворотній зв’язок (5 хвилин)

  • Чи здійснились ваші очікування?
  • Що нового ви дізналися?
  •  Що «візьмете» із собою?
  • Чи корисна була інформація?

Список використаних джерел

  1. Дитячі психологічні травми, страхи. Як їх запобігти // Завуч. - 2002. - №17 - 18. С. 62 - 63.
  2. Корольчук М. С. Соціально-психологічне забезпечення діяльності у звичайних та екстремальних умовах / М.С.Корольчук, В.М.Крайнюк.– К.: «Ніка-Центр», 2006. – 580 с.
  3. Методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій». Лист МОНУ 1/3872-22 від 04.04.2022.
  4.  Оніщенко Н. В. Екстрена психологічна допомога постраждалим в умовах надзвичайної ситуації: теоретичні та прикладні аспекти: монографія /

Н. В. Оніщенко. – Х.: Право, 2014. – 584 с.

  1.  Перша психологічна допомога: посібник для працівників на місцях. — Київ: Унів. вид-во ПУЛЬСАРИ, 2017. — 64 с.
  2.  Програма «швидка самодопомога» як інструмент у навчанні підлітків мистецтву самокерування. Газета «Психолог» №2, січень 2015, с. 16-23.

     7. Шеремет О. Вийдемо зі стресу разом. Соціально-психологічний тренінг//Психолог. - №23-24 (263-264) 2007.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
27 жовтня 2023
Переглядів
487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку