Поняття про відокремлення. Розділові знаки при відокремлених членах речення

Про матеріал
урок української мови у 8 класі з теми"Поняття про відокремлення. Розділові знаки при відокремлених членах речення"
Перегляд файлу

План-конспект уроку української мови  8 класі                  48

Тема : Поняття про відокремлення. Речення з відокремленими членами  

Мета :  дослідити поняття про відокремлення;  види відок­ремлених членів речення; розвивати вміння знаходити відокремлені члени в ускладнених реченнях, аналізувати ці речення у висловлю­ваннях, моделювати й конструювати їх відповідно до комунікативного завдання; розвивати  мислення, пам’ять, уяву, увагу, зв’язне мовлення учнів; стимулювати активізацію пошуків нових оригінальних прочитань вось­микласниками української минувшини

Тип уроку :  вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційна частина. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІ Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.

  1. Порівняльний аналіз.
  • Порівняти записані на дошці парами речення. Чим вони подібні і чим різняться?

Тепло дихнула в лице пухка чорна рілля. Вона була повна спокою і надії. –

Тепло дихнула в лице пухка чорна рілля,  повна спокою і надії.

Хлопці мовчки стоять. Вони милуються із зоряного неба. –

Хлопці мовчки стоять,  милуючись із зоряного неба.

Тут, де панує степова тиша, казка сама просилася в слова. –

Тут, серед  степової  тиші, казка сама просилася в слова.

  • Знайдіть у реченнях дієприкметникові та дієприслівникові звороти.
  • Подумайте, чи надається їм більшої ваги і смислу, ніж, наприклад, звичайним означенням і обставинам. Пригадайте основні випадки виділення обох зворотів комами.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Спостереження над мовним матеріалом. Прочитати речення, виділяючи інтонацією відповідні члени речення. Поміркувати, чи характерна для виділених конструкцій певна самостійність у реченні й велике змістове навантаження. Чому їх називають відокремленими? Зробити висновок, які члени речення називаються відокремленими. Знайти речення з дієприкметниковими та дієприслівниковими зворотами. Пояснити розділові знаки.
  2. Робота з матеріалом підручника стр. 120 -  121.
  3. Мозковий штурм
  • Які члени речення називаються відокремленими?
  • Як виділяються відокремлені члени речення?
  • Чому відокремлення за своїм значенням наближаються до простих  речень?
  • Чому речення з відокремленням  - прості, а не складні?
  • Які члени речення можуть відокремлюватися і в яких випадках?
  •  Чи можуть відокремлюватися головні члени речення? Чи впливає порядок слів на відокремлення?
  • У яких стилях використовуються відокремлені члени речення?

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Вправа 1. Прочитати, знайти відокремлені члени речення. Визначити, якими членами є відокремлені члени у реченнях.

Вправа 2. Підкреслити відокремлені члени речення, пояснити розділові знаки.

Вправа 3. Перебудувати речення так, щоб деякі другорядні члени стали відокремленими.

Самостійна робота. Записати речення. Підкреслити відокремлені члени речення і пояснити умови їх відокремлення.

Зі світанкової імли виступали вітряк схожий на сплячого ворога з перебитим крилом копиці сіна  луг байрак. Він ішов тихо іноді зупиняючись і вдихаючи свіже весняне повітря. Зеленіє обабіч дороги перша ніжна весняна травичка молодесенька тендітна ще не налита густим соком. В провулках поміж тинами клубочилася темрява, але небо було світле і зоряне.

 

  • Прочитайте записані речення вголос, вилучивши відокремлені члени речення. Що втрачається у реченнях? Які функції відокремлених членів речення у мовленні?

 

V. Підсумок уроку.

 

https://learningapps.org/1292519  Визначити вид відокремлених членів

Тест. Визначити вид відокрем­лених членів. Схарактеризувати їх.

А. Невибагливість у побуті та скромність в етикеті Хмельницько­го підкреслювали багато сучас­ників, зокрема венеціанський по­сол Альберто Віміна.

Б. Обраний гетьманом Війська За­порозького, Богдан Хмельницький піднімає козацьке повстання

В. Простою та невибагливою люди­ною, не позбавленою вад, прита­манних більшості смертних, постає перед нами Хмельницький.

Г. Поставивши перед собою на­стільки грандіозне завдання, геть­ман був змушений шукати надій­них і потужних союзників.

Ґ. Окрім уміло організованих на­ступальних операцій, Конашевич-Сагайдачний багато уваги приділяв оборонній тактиці .

Д. Зважаючи на міжнародну ситу­ацію, надзвичайні посольства поді­лялися на більш та менш значущі.

Е. Для Хмельницького найімовір­нішими кандидатурами на роль протектора України виступали два правителі - московський цар і ту­рецький султан..

1. Відокремлене означення. 2. Відокремлена прикладка. 3. Відокремлений додаток.

4. Відокремлена обставина.

 

Відповідь: 1.Б, В

                   2. Е.

                   3. А,  Ґ.

                   4. Г, Д

   

VІ. Домашнє завдання.

Вивчити матеріал на стр. 120 - 121,  підготувати запитання до теми, Скласти 4 речення з відокремленими означеннями, прикладкою, додатком, обставиною.

 

docx
Додано
25 січня 2020
Переглядів
3264
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку