Урок № 19
Тема: Прикладка як різновид означення. Написання непоширених прикладок через дефіс; прикладки, що беруться в лапки.
Мета: поглиблювати знання учнів про прикладку як різновид означення, її функцію в реченні; розвивати вміння писати прикладки з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; розвивати мислення, пам’ять, увагу, уяву, зв’язне мовлення учнів; зміцнювати любов до книги
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Повідомлення теми та мети уроку
Мотивація навчальної діяльності
ІІ. Актуалізація опорних знань
Характеристика прикладки як різновиду означення.
https://learningapps.org/1185255 Правопис прикладок
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Самостійна робота. Записати слова, знімаючи риску.
Риба/карась, ворон/птах, вітер/пустун, квітка/ромашка, нарцис/квітка, дуб/дерево, Дніпро/ріка, ріка/Дніпро, Полтава/місто, поет/початківець, журнал/«Київ», льотчик/Они-щенко, Онищенко/льотчик, льон/довгунець, трава/звіробій, народи/брати, сніжинки/пушинки, деревій/трава, одуд/птах, птах/одуд, зима/лихоманка, мати/Катерина, Катерина/ мати, батько/чабан, твір/опис, жук/короїд, рута/м'ята, ріка/Роставиця.
З одним словом кожної колонки (на вибір) складіть і запишіть складні речення.
Перегляньте експрес-урок «Бутик чи бутік?» і запишіть назву торговельного закладу, про правопис якого йшлося.
Вправа 1. Перепишіть речення й виконайте завдання.
1. Навіть під час дієти можна вживати печиво Марія. 2. Озеро Синевир знаходитеся в Карпатських горах. 3. В Ірпін.хькому районі відкрили господарство Екзотика, яке вирощує страусів. 4. Яхта Адріатика причалила в порту Одеси. 5. Своїми традиціями славит.хя Національний академічний театр опери й балету імені Тараса Шевченка.
6. Теплохід Тарас Шевченко запізнюєт.хя на півгодини. 7. В Оболон.хькому районі Києва відкрили дитячий садок Метелик. 8. Моїй дон..ці не подобаєт.хя журнал Київ, бо в ньому немає малюнків. 9. Мій молодший братик почав відвідувати танцювальний гурток Промін..чик.
А. Уставте на місці пропуску, де потрібно, м’який знак та лапки.
Б. Підкресліть граматичні основи й прикладки. Поясніть уживання дефіса й лапок при прикладці.
Вправа 2. Складіть і запишіть речення з поданими словами в такий спосіб, щоб вони виступали в ролі прикладки й у ролі іншого члена речення (див. зразок).
Зразок. Дніпро-ріка впадає в Чорне море. Чи плавав ти в Дніпрі?
Легенда, Чернівці, гімнастка, Ай-Петрі, сом.
Робота в парах. Складіть і запишіть діалог (10-12 реплік), можливий між вами й вашим знайомим-іноземцем, який бажає дізнатися про ваше місто (село). Використайте в діалозі прикладки, в тому числі й такі, що виражені власними назвами.
ІV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
Записати письмовий діалог.